Remco Evenepoel voor Volta ao Algarve: “Goede verwachtingen”

dinsdag 15 februari 2022 om 18:33
Remco Evenepoel voor Volta ao Algarve: “Goede verwachtingen”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel zet morgen zijn seizoen voort met de Volta ao Algarve. Aan zijn enige optreden in de Portugese ronde, in 2020, hield de Belg goede herinneringen over: hij zegevierde op de Alto da Fóia en in de afsluitende tijdrit, en legde beslag op de eindzege.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Evenepoel (Quick-Step Alpha Vinyl) begon het nieuwe seizoen voortvarend. In de Ronde van Valencia won hij namelijk de openingsetappe en droeg hij vervolgens twee dagen de leiderstrui. In de derde rit moest hij op de deels onverharde slotklim eraf en raakte hij de koppositie kwijt. Uiteindelijk stond hij na vijf dagen wel op het eindpodium en was hij tweede achter Aleksandr Vlasov. De Volta ao Algarve wordt dus zijn tweede wedstrijd van het jaar.

De 22-jarige renner heeft goede hoop op weer een mooi resultaat. “Je wilt het altijd zo goed doen als de vorige keer of beter, maar het is altijd moeilijk om de koers op voorhand te voorspellen. We hebben een aantal verkenningen gedaan van de etappes en we hebben ook de tijdrit bekeken, die zwaar en lang is. De tijdrit wordt belangrijk voor het klassement. Ook gaan we proberen etappes te pakken met Fabio Jakobsen. Ik heb goede verwachtingen”, vertelt hij in een video.

Standbeeld
Evenepoel besloot tijdens een training op de Alto da Fóia in de afgelopen dagen ook een kijkje te nemen bij het monument dat de gemeente Monchique de voorbije zomer neerzette ter ere van de Belg. Kunstenaar Carlos de Oliveira Correia maakte een standbeeld van het zegegebaar waar Evenepoel twee jaar geleden mee over de finish kwam. Het eerbetoon werd in september door de burgemeester ingehuldigd op de top van de berg.

De renner was onder de indruk. “Ik wilde graag het standbeeld zien en het is echt mooi gedaan. Het is precies dezelfde beweging die ik deed vanaf mijn fiets. Dus het is echt cool om zo’n mooi standbeeld te hebben in een gebied waar ik eigenlijk maar een keer ben geweest. Het is een van de meest bekende beklimmingen hier in de buurt, dus het is echt leuk om daar een persoonlijk standbeeld te hebben.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Franco Ballerini 15 februari 2022 om 18:59

Goede renner hoor, die Remco, en ik zie hem dit rondje wel weer met twee vingers in de neus winnen. Maar hoe zit dat met dat standbeeld? Graag een foto! Staat het ergens tussen de befaamde Portugese ontdekkingsreizigers? Is het gefinancierd door Vlaamse pensionados? Of ter aantrekking daarvan? Hoe dan ook belachelijk…

Maillot à Pois 15 februari 2022 om 22:12

Hierzo Franco
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210928_92996548

En nee, er zit geen Vlaming tussen, hebben die Portugezen helemaal zelf bedacht

bimbodoro 16 februari 2022 om 06:56

Inderdaad, nadat de organisatoren een standbeeld voor Remco oprichtten, hebben ze nu het parcours op zijn maat gemaakt: een voor zo'n korte ronde buitensporig lange tijdrit.

josi 15 februari 2022 om 19:06

Maar wat gaan ze nu doen als Remco dit jaar weer wint?

Turtlehead 16 februari 2022 om 00:13

Één hand beetje aanpassen, zodat hij zijn middelvinger opsteekt? :)

Marik 15 februari 2022 om 19:15

Die arme jongen moet nu al bijna gedwongen in herhaling vallen elke keer als hem wordt gevraagd welke verwachtingen hij heeft voorafgaand aan een rondje. Dit verhaal kennen we nu wel.

Motta 15 februari 2022 om 19:17

Ja hoor, daar is hij weer.

vanSpringel 15 februari 2022 om 19:37

W i e i s e r w e e r ?

Lalsacien 15 februari 2022 om 21:36

@vanSpringel je bent twee spaties vergeten!!!

Mirra 15 februari 2022 om 20:25

Op zo een jonge leeftijd al een standbeeld. Kunnen niet veel mensen zeggen. Zet’m op Remco!

Lalsacien 15 februari 2022 om 21:37

Manneken pis???

Rendo 15 februari 2022 om 21:58

@Lalsacien ah ja, die zeikerd :-D

Mirra 15 februari 2022 om 22:35

Manneke Pis in een pakje van Quick Step, zou veel toeristen aantrekken

bellevue 15 februari 2022 om 22:43

hang liever onder Manneke Pis dan onder een vers vat Amstel

Mirra 15 februari 2022 om 23:20

Opletten dat hij dan geen Heineken pist

bellevue 15 februari 2022 om 23:25

dan verslik ik mij automatisch, keelgat fungeert als een filter zodat ik dienen bucht nie binne krijg

jan jansen 15 februari 2022 om 22:13

Remco is de beste, hup Remco

Marik 16 februari 2022 om 08:03

IBRIBDB, zoiets?

peter s 16 februari 2022 om 12:59

Hehehehe,zal me niets verbazen ,dat hij dat elke morgen in de spiegel roept

bellevue 16 februari 2022 om 17:16

peter s
deze vind ik ook goed ^^

Turtlehead 16 februari 2022 om 00:12

Het is dat er een foto bij staat, anders zou ik het niet geloven.
Simpson moest nog sterven bergop om een standbeeld te krijgen, dit slaat toch nergens op?!

Limal 16 februari 2022 om 08:11

De lokale toeristische dienst hoopt natuurlijk wat extra bezoekers aan te trekken…

Tollpatscher 16 februari 2022 om 11:32

Een Remc(ad)ootje voor dat manneke.

Het is een geluk dat die portugezen geen vlaams verstaan.

Wheely 16 februari 2022 om 08:26

Zat er niet een bekende beeldhouwer op dit forum die stiekem groot fan was van Remco?

Limal 16 februari 2022 om 08:37

Ja, ik mis wel een lyrische recensie van dit indrukwekkende beeldwerk :-)

Limal 16 februari 2022 om 08:34

Met een tijdrit van 30+ km is het logisch dat iedereen, inclusief hijzelf en het team, verwacht dat hij gaat winnen. Best straf om aan zo'n rondje te beginnen in de wetenschap dat je eigenlijk niet mág verliezen, of de aasgieren zijn daar. Zeker gezien de aanwezigheden van het sterrenensemble van Ineos en 'in-shape' McNulty.

In elk geval mooie tegenstand om zich te testen op alle terreinen. Naast de hierboven reeds genoemden ook Foss en Izaguirre voor het AK, punchy klimmers als Gaudu, Barguil en Higuita en toptijdrijders als Küng, Asgreen en Lampaert.