Remco Evenepoel: “Verwacht nog niet te veel van mij”

Door , woensdag 9 januari 2019 om 12:23

In Vlaanderen kijkt men met hoge verwachtingen uit naar de prestaties van Remco Evenepoel. De dubbelvoudig Europees en wereldkampioen bij de junioren maakt volgende maand in Argentinië zijn profdebuut bij Deceuninck-Quick-Step. “Ik denk dat het belangrijk is dat mensen weten dat ze niet te veel van mij mogen verwachten”, zegt de 18-jarige renner in gesprek met WielerFlits.


“Mensen denken dat ik al een overwinning of vijf ga pakken, maar dat is zeker niet mijn verwachting. Als ik nog geen overwinning behaal, ga ik daar zeker niet teleurgesteld over zijn. Ik ga proberen tijdens wedstrijd zo lang mogelijk te volgen en vooral op mijn parcoursen zo goed mogelijk te presteren. Als er dan iets mogelijk is, ga ik proberen het eruit te halen. We zien wel wat het dan wordt.”

In de video spreekt hij verder over de grote interesse van de media in hem, zijn verwachtingen en reageert hij op de kritiek dat hij niet goed zou kunnen sturen.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

44 Reacties

debbie1998 9 januari 2019 om 12:43

ik verwacht wel iets van hem, maarja 18 jaar!

Chris Van Uden 9 januari 2019 om 12:55

Verstandig om de verwachtingen niet te hoog te leggen, dan kan het enkel maar tegenvallen.

Kelder is de Man 9 januari 2019 om 12:58

Mee denk ik:)

Chris Van Uden 9 januari 2019 om 13:55

Dat bedoelde ik inderdaad ;)

ah-ja 9 januari 2019 om 13:05

Die gozer trapt nu al de vermogens van Dumoulin, hallo!!!

Samlambeej 9 januari 2019 om 13:11

Groot verschil dat te doen fris, of na 2 weken Giro / TdF / Zwaar seizoen. In een tijdrit kan het al. Top 10 in San Juan?

Fernandi 9 januari 2019 om 13:20

Dat deed Theo Eltink ook…

Inderdaad, wie?

Gladiool 9 januari 2019 om 13:29

Hahahaha… dan kan ie vast nu al de Tour winnen, toch?

tendam 9 januari 2019 om 13:33

Waar? Wanneer? Hoe lang? Dit zegt helemaal niks. Bovendien zijn de wattages van Dumoulin niet eens zo bijzonder, hij is vooral heel aerodynamisch.

Samlambeej 9 januari 2019 om 13:46

Klopt en klopt [§9] https://cyclingtips.com/2015/02/putting-the-hour-record-in-perspective-how-does-an-amateur-compare/ Remco zijn frontaal oppervlaak is ook erg klein, misschien kan ie in de slipstream van Campenaerts ook daar flinke stappen zetten.

Tripodboom 9 januari 2019 om 13:29

Die gaat er echt wel een paar winnen! Megatalent waar onze zuiderburen veel plezier aan gaan beleven! Kom er maar in Wuyts!

Gladiool 9 januari 2019 om 13:30

Gewoon de verwachtingen temperen. Veel winnen in een slechte lichting junioren is iets anders dan bij de profs goed meedraaien. Vraag maar aan Mohoric, die kostte het ook een jaar of 4.

Stablinksy 9 januari 2019 om 17:15

Helaas Gladiool. De lichting 2018 was net een hele sterke. Die andere belg, Ilan van Wilder was 2e ok het EK Tijdrijden en was met zijn tijd gewoon 4e geworden bij de beloften. En dat Vacek ook mee mag op stage met QS onderlijnt dat dus nog maar eens. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Je zal met betere argumenten moeten komen om Evenepoels prestaties te minimaliseren …

Gladiool 9 januari 2019 om 17:58

Ik probeer zijn prestaties niet te minimaliseren, wel nuanceren. Hij wordt bejubeld als een wielergod, maar hij is simpelweg 18 en gewoon een talent. Dat een beetje kritiek al direct wordt gezien als minimaliseren bevestigt dat alleen maar..

Leuk dat je één uitslag pakt. Diezelfde van Wilder werd op het WK 'bij de beloften' ongeveer 50e. Evenpoel verloor zo'n 45 seconden op beloftenwinnaar Bjerg. Dat is niet vreemd. Echter waren er andere jaren wel enkele junior renners die bij de beloften nog steeds rond top 10 zouden rijden, én was het verschil onderling veel kleiner. Dit jaar stond er buiten Evenepoel echter helemaal niemand op de kaart.

Tuurlijk is Evenepoel een mooi talent. Maar zet het in perspectief en laat hem maar eens lekker fietsen. Kan nog jaren duren voordat hij echt doorbreekt, en überhaupt zelfs een grote ronde wint. Kan zo 10 namen oplepelen die goed waren bij de junioren/spectaculair binnenkwamen en direct plafonneerden of gewoon niet goed genoeg werden. Kijk bijvoorbeeld naar Ledanois en Byström.

djerkson 9 januari 2019 om 21:52

Kenners nationaal en internationaal zeggen nochtans dat ze nooit zo een dominantie gezien hebben zolang ze al wielrennen volgen én ik bedoel niet Michel Wuyts: bk, ek, wk tijdrijden en wk op de weg met telkens minuten voorsprong. Dan mag het nog een zwakke lichting zijn, minuten op koersen van 120/130 kilometer en solo’s van 60-70km zijn ongezien, ook voor Mohoric. Maar het staat je vrij te relativeren.

EddyB1958 10 januari 2019 om 09:42

@ gladiool Kan je tijden bij de junioren wel vergelijken met die bij de beloften? Het max verzet bij junioren is 7,93 m of 52×14 met standaard wielen van 28 inch.. Bij de beloften is het verzet vrij.

LaurentJalabert 9 januari 2019 om 13:31

Ik hoop vooral dat zijn eigen kledinglijn het goed blijft doen!

Samlambeej 9 januari 2019 om 13:43

Emporio Evenepoel
Mooi dat het voor een goed doel is en zo he maar echt fashionable is het niet. Precies van de markt in Turkije 2007.

LaurentJalabert 9 januari 2019 om 13:44

Niet geschikt voor de hiptsers van Wielerflits.

r525 9 januari 2019 om 14:38

Wel heel graag vertellen dat je met Merckx vergeleken wordt, maar nu al verwachtingen willen pamperen. Beetje apart.

Stablinksy 9 januari 2019 om 17:17

Evenepoel zegt in elk interview dat die vergelijking net niet leuk is. Je bent slecht geïnformeerd.

Poeksel 9 januari 2019 om 15:08

De hoge verwachtingen waren er een half jaar geleden nog niet bij bepaalde bookies, gezien de volgende bet met 5.00 odds:
"Will Remco Evenepoel (BEL) win the Young Rider Classification [TdF] by the end of Year 2023? "

dacosta 9 januari 2019 om 16:07

heb kunnen spelen aan odd van 100 Evenepoel wint TdF voor 2025 :)

bloemist 9 januari 2019 om 15:09

Op 25 januari wordt Remco 19, op die leeftijd werd Eddy Merckx wereldkampioen bij de beloften op de zware omloop van Sallanches. W. Planckaert en G. Petterson niet van de minste sprinten een halve minuut later naar plaatsen 2 en 3.

djerkson 9 januari 2019 om 21:54

Wie zegt dat hij geen wereldkampioen wordt bij de beloften dit jaar? Hij mag daaraan deelnemen tenslotte.

EddyB1958 9 januari 2019 om 15:10

Hoe graag vergeleken willen worden?Geen goede vergelijking volgens Evenepoel.
"Het is leuk om te horen dat ze me de nieuwe Eddy Merckx noemen, maar dat is een veel te sterke bewering", citeert Sporza het jonge klimtalent. "Ik ben niet zoals hij: hij was een buitengewone renner en het is niet goed om mij met hem te vergelijken. Hij was hij, ik ben ik."

Evenepoel droomt van de Grote Rondes en vooral de Tour. Merckx hierover : "Als je kunt tijdrijden en kunt klimmen, ben je gemaakt voor het rondewerk" "De weg is nog lang. Maar ik hoop dat we over een paar jaar kunnen zeggen dat Remco een kandidaat-winnaar voor de Ronde van Frankrijk is"

EddyB1958 9 januari 2019 om 15:20

Mathieu van der Poel in Humo:
Ik was zelf een goede junior, ik was ook wereldkampioen in die categorie, maar wat hij gedaan heeft is ongezien: BK, EK, WK in het tijdrijden en op de weg. En dan nog met zoveel overmacht. Dat heeft niemand hem ooit voorgedaan. Ik heb zijn wedstrijdschema in de krant gezien. Ze sparen hem, dat is goed.Maar Evenepoel zal niet naar huis worden gereden.

HSV 9 januari 2019 om 20:26

Eddy, Kun je nog wat citaten doorspelen van mathieu uit humo?

EddyB1958 9 januari 2019 om 15:25

Maar ook De Vlaeminck is onder de indruk van het talent van de Vlaams-Brabander. “Ongelooflijk, hoe die jongen op zo’n korte tijdsspanne tot een geweldig goeie coureur is uitgegroeid. Nooit gedacht dat hij dit, op die leeftijd en na amper anderhalf jaar in het peloton, allemaal al zou kunnen. Een verschil van 1:23 in de tijdrit… Ik schrok! Da’s verdorie meer dan één kilometer voorsprong!”

Opgehemeld
“Ik heb de voorbije twintig jaar véél jong talent de revue zien passeren en – je kent me – ik ben niet snel onder de indruk. Maar dit? Niet één die aan Remco’s hielen komt.” Maar net als heel wat andere kenners is De Vlaeminck ook op zijn hoede. “Ik vind dat hij op dit moment al iets te veel wordt opgehemeld. De pers draagt daar een verpletterende verantwoordelijkheid in.”

“Geen twijfel mogelijk: deze kerel heeft klasse, is op weg om een uitstekende renner te worden. Maar alsjeblieft: laat hem rustig de lange weg bewandelen. Overdrijf niet met superlatieven, breng hem het hoofd niet op hol. De voorzichtigheid die ze in 2019 bij Quick.Step Floors zullen inbouwen, geldt evenzeer voor jullie ( de pers ) “, besluit De Vlaeminck

Mwielerfan 10 januari 2019 om 01:34

Grappig om hem zo op te hemelen en dan pers de schuld geven.

EddyB1958 10 januari 2019 om 06:04

De Vlaeminck bedoelt gewoon dat men geduld moet hebben en daarin speelt de media een grote rol. De Cauwer zegt dat trouwens ook.
https://api.sporza.be/permalink/web/articles/1547035669390

kielabokki 10 januari 2019 om 06:12

Mogguh Eddy, altijd interessant om het orakel van Temse te horen.

EddyB1958 10 januari 2019 om 18:02

José is geen orakel dat is een grijze wijze, een soort druide.

EddyB1958 9 januari 2019 om 15:42

Je kan hem ook al vergelijken met Wout Van Aert, maar dan op een ander vlak.
https://www.rev1703.com/index.php
https://panachebywva.be

VerstandOpNul 9 januari 2019 om 17:54

Dat wint WvA

Romāns Vainšteins 9 januari 2019 om 19:36

Hij is ook al goed op de automatische piloot interviews afgeven want halverwege lijkt het interview zich gewoonweg weer exact te herhalen. Vind ook eigenlijk dat een vraag niet 't'is even doorbijten en dan ben ik van je af' moet opleveren eigenlijk. Wat zou hij van van der Poel vinden trouwens ?

Wildebert 9 januari 2019 om 20:08

Verwacht juist wel zeer veel van hem. ‘Wat goed is komt snel’ lijkt hem op het lijf geschreven.

Domestique 9 januari 2019 om 20:50

In ieder geval een leuk extra pigment in een aantal minder tot de verbeelding sprekende koersen (waaruit zijn programma toch vooral bestaat).

Romāns Vainšteins 9 januari 2019 om 20:57

Er een keer vlammend vandoor knallen met een pittge man-met-hamer ontmoeting + DNF lijkt me heel leerzaam voor hem. Veel meer dan in het wiel meevieren naar acceptabele finishes.

Je bent een echte of niet, de eerste x dat ik Contador in beeld zag was het van precies dat.

VDB44 9 januari 2019 om 23:47

’t Is moeilijk inschatten natuurlijk, maar ik zie die eigenlijk gewoon hoog eindigen in San Juan.

Mwielerfan 10 januari 2019 om 01:35

Hij moet juist in peloton leren rijden

EddyB1958 10 januari 2019 om 09:46

Lefevere zegt in Het Laatste Nieuws dat hij indien nodig streng zal zijn. Lefevere: “Ik heb al veel zitten denken aan hoe hij in het peloton verwelkomd gaat worden. De exposure die Remco al heeft gehad, heeft enorm veel jaloezie gecreëerd. In Argentinië gaan ze vechten om hem terug te halen als hij durft te demarreren. Dat wordt niet leuk. Maar hij wou zo graag prof worden, hij weet waar hij aan begint.”

“Hij hoopt zich volgende maand in de UAE Tour bergop al te tonen. Het is goed dat hij zich doelen stelt. Wij zullen hem wel opvangen na de koers als hij ontgoocheld is. We hebben 50 mensen in dienst voor een ploeg van 25 renners: iedereen gaat hem helpen als hij in een dipje zit. Ik heb gezegd dat ik Remco ging beschermen als mijn eigen zoon, maar verdomme ja, ik zal ook streng zijn als het moet. Desnoods stuur ik hem huilend naar huis. Dat doet een vader ook: ‘Hup, naar mama, en je mag pas terugkeren als je weer braaf bent’.”

thorsen 10 januari 2019 om 11:50

Een kleine voetnoot: Evenepoel is van Januari (Net als MvdP overigens), wat bij de junioren een gigantisch voordeel kan zijn. Vergelijk dat met iemand die in December geboren is, en je bent al bijna een jaar ouder, wat op die leeftijd natuurlijk heel veel is.

EddyB1958 10 januari 2019 om 18:12

Het kan ook een nadeel zijn, want Evenepoel wou verleden jaar de Vredeskoers bij de beloften rijden maar mocht niet., want enkele weken te jong.