Remco Evenepoel toont goede benen met winst in openingsrit Ronde van Valencia
Foto: Cor Vos
woensdag 2 februari 2022 om 17:27

Remco Evenepoel toont goede benen met winst in openingsrit Ronde van Valencia

Remco Evenepoel heeft de eerste rit van de Ronde van Valencia gewonnen. Na een lastige finale wist de Belg aan het langste eind te trekken. Aleksandr Vlasov en Carlos Rodriguez eindigde mee op het podium.

De eerste dag in de Ronde van Valencia 2022 was onmiddellijk een zware dag met maar liefst 2900 hoogtemeters. 166,7 kilometer met verschillende beklimmingen stonden op het programma. Na een goede 20 kilometer in de etappe wist de ontsnapping van de dag zich los te wrikken uit het peloton. De kopgroep bestond uit Joan Bou (Euskaltel), Jesús Ezquerra (Burgos BH), David González (Caja Rural), Benjamin King (Human Powered) en Iván Moreno (Kern Pharma). Het peloton liet begaan en de kopgroep reed al snel een dikke vijf minuten weg. 

In het peloton was het Movistar dat zich aan kop zette, het Spaanse team rijdt in de Ronde van Valencia met onder meer Enric Mas en Alejandro Valverde in hun selectie. Tijdens de steile beklimming van de Alto de Costur (3 km aan 8,7%) snoepte het peloton een minuut van de achterstand. Vervolgens reed het peloton verder richting de volgende beklimming, de El Remolcador (9,9 km aan 3,6%). Met nog 70 kilometer te gaan werd deze beklimming zoals verwacht geen scherprechter, maar de voorsprong van de koplopers daalde wel. 

foto: Cor Vos

Koplopers ingelopen
Met nog 32 kilometer op het menu werden de koplopers ingerekend. Het was nog steeds Movistar dat aan kop reed, ze bepaalden de hele dag het tempo. Het peloton werd vervolgens opgeschrikt door een valpartij. Onder andere Casper Pedersen en Tobias Lund Andresen van Team DSM waren betrokken. Even later koos Xabier Mikel Azparren van Euskaltel het hazenpad, maar hij werd gegrepen in het zicht van de tussensprint. Die tussensprint werd gewonnen door Matej Mohoric, Ryan Gibbons en Aleksandr Vlasov eindigden tweede en derde. 

Het peloton reed verder op het golvende terrein in Spanje, en werd weer opgeschrikt door een valpartij. Marc Soler, Juan Ayuso en Nans Peters waren de voornaamste slachtoffers. Met nog 15 kilometer te gaan kregen we voor het eerst Remco Evenepoel in beeld te zien. Yves Lampaert gooide het tempo de lucht in en nam Evenepoel mee in zijn zog. 

Machtsvertoon van Evenepoel
Via een kleine afdaling reed het peloton onder leiding van de Belgische ploeg richting de Torralba del Pinar (4,6 km aan 7,2%), de laatste beklimming van de dag. Op acht kilometer van de aankomst begon de weg terug een beetje op te lopen, dat was het signaal voor Jan Tratnik en Dylan Teuns van Bahrain Victorious om de kop over te nemen. De overname was snel te zien aan de achterkant van het peloton, waar de deur wagenwijd openstond. 

foto: Cor Vos

Antwan Tolhoek opende op vijf kilometer van de streep de debatten. Het was echter Evenepoel die de beste benen had op de Torralba del Pinar. De Belg reed snel weg, achter hem probeerde Vlasov het gat niet te groot te laten worden. Met nog een kilometer te gaan had de renner van Quick-Step Alpha Vinyl een vijftiental seconden voorsprong op Vlasov. Evenepoel kwam overtuigend binnen als eerste, Vlasov en Rodriguez mochten mee op het podium. De Belg is ook de eerste leider.

RIDE Magazine
170 Reacties
Sorteer op:
2 februari 2022 17:29
Op het moment dat De Keffer de rest uit de wielen kletst, was ergens tussen Luik, Bastenaken en Luik naar het schijnt een oerschreeuw te horen. In de ruime omgeving van Pisa was dan weer helemaal niks te horen, raar.

Mooie ritoverwinning. Gewoon altijd aanvallen. Vroeg op het seizoen natuurlijk maar dit is voor hem toch een opsteker.
    2 februari 2022 17:46
    Een oerschreeuw niet, eerder een geeuw: Remco die vroeg in het jaar scoort in een kleine rittenkoers.
    2 februari 2022 17:49
    obessie ladoyenne? get a life man
    2 februari 2022 18:41
    LaDoyenne...

    net 1 week 22 geworden en als ik me niet vergis nu 23 koersen gewonnen. Waarvan de meeste met solo's.

    Zoek ze maar die dit ook kunnen!

    Dus? Geeeuww ??
    2 februari 2022 20:49
    Kerel is gewoon een klasbak met winnaarsmentaliteit, wat je ook van z'n persoon vindt Hier zou Wout nu ook niet tegen bestand zijn helaas.
2 februari 2022 17:30
veni vidi vici
2 februari 2022 17:30
Best indrukwekkend, hoe hij op dat klimmetje wegreed.
2 februari 2022 17:30
Het is vroeg op het seizoen, iedereen is in opbouw, de grote kanonnen zijn er niet bij...
Allemaal zever, nr 1 staat erop.
2 februari 2022 17:31
Op 50% van zijn kunnen iedereen totaal voor schut zetten, tamelijk lachwekkend.
Als die op zijn fiets blijft zitten gaat hij letterlijk elke ronde waaraan hij meedoet winnen.
2 februari 2022 17:31
Oehlala Remco Evenepoel, wat een machtsvertoon! En dat tegen podiumkandidaten voor grote rondes. Zie pogacar en roglic hem niet kloppen als hij zo rijd, dit word het jaar van Remco!
    2 februari 2022 17:41
    Dit zeg je obv alleen vandaag?
    2 februari 2022 17:52
    Mooie overwinning maar overdrijven is ook een kunst. Hij gaat zeker de strijd met ze aan maar meteen al van ze winnen geef ik weinig kans. In de komende jaren verwacht ik zeker dat hij ze een paar keer kan kloppen.
    2 februari 2022 17:57
    goed gezien.
    2 februari 2022 18:19
    Podiumkandidaten voor grote rondes? Enige die ik zie is Mas en die is duidelijk in opbouw en verliest dan maar 32 seconden.
    2 februari 2022 18:29
    Nick, Kelderman en Hart stonden allebei al op het podium van een GT. Zelf geloof ik er niet in maar Vlasov wordt ook algemeen als toekomstig podiumkandidaat beschouwd.
    2 februari 2022 18:30
    Mas in opbouw verliest maar 32 seconden (!) op 4 km?
    Is objectief gezien net iets minder in opbouw dan de Keffer want reeds vorige week uitstekend op Mallorca.
    2 februari 2022 18:46
    Ik hoop dat mijn eigen Dr. betere diagnoses stelt.
    2 februari 2022 18:54
    Wat is er dan fout aan de diagnose, mijn beste man? Ah, waarschijnlijk de Trofeo's niet gevolgd.
    2 februari 2022 20:19
    een goede pogacar wint altijd van welke evenepoel dan ook, kom op zeg
    3 februari 2022 09:09
    Het blijft hilarisch dat ogenschijnlijk kritische koersvolgers stiekem gewoon opgeklopte fanboys zijn die op basis van 2 voorjaarskoersjes bewezen zien dat iemand de beste wielrenner aller tijden is.
    3 februari 2022 09:23
    Opgeklopte fanboys of sarcastische anti-supporters? Op den duur wordt het onderscheid hier moeilijk te maken…
2 februari 2022 17:31
Heeft z’n B koersje weer binnen
    2 februari 2022 17:56
    Zal ik even een zakdoekje voor je halen of een encyclopedie om je ongetwijfeld grote wielerkennis nog wat bij te schaven?
    2 februari 2022 18:34
    Inderdaad jammer dat de Tour niet in februari ligt.

    En achteraf uitbollen met wat B-koersjes à la Parijs-Nice en RvZwitserland om dan voor zij die het echt nog zien zitten beetje kunnen uitbollen met C-koersjes zoals RvValencia...
    3 februari 2022 10:48
    Liever een B-koersje winnen dan moeten lossen in een B-koersje (zoals Wilco Kelderman).
2 februari 2022 17:32
De eerste pannenkoekjes zijn voor de kinderen
    2 februari 2022 18:55
    Ze smaken heerlijk. Hopelijk blijven er nog over voor de rest.
2 februari 2022 17:33
Het tijdsverschil is duizelingwekkend, onherstelbaar. Zou ie toch niet beter dit jaar al aan de Tour deelnemen?
    2 februari 2022 17:38
    15 seconden...
    2 februari 2022 17:40
    Zet al zijn concurrenten buiten Vlasov op 30 seconden in 4km, en LaDoyenne vindt het weer maar niks. Op een gegeven ogenblik gaat er zich toch een moment van zelfreflectie opdringen LaDoyenne. Bij jou welteverstaan. Maar ik ben er zeker van dat Pidcock hier met 5 minuten zou gewonnen hebben.
    2 februari 2022 17:47
    Ik vraag me eigenlijk af waarom LaDoyenne naar die koersen kijkt.
    2 februari 2022 17:52
    @LaDoyenne
    Waarom alleen meedoen? Een andere uitkomst dan winnen lijkt me niet mogelijk op basis van dit ongekende machtsvertoon.
    2 februari 2022 18:06
    32 seconden nemen op 4km waarvan 1,5 bergop. Dat kan iedereen he.
    2 februari 2022 19:23
    Leuk, dat sarcasme. Beetje spijtig ook om zo stekelig te reageren altijd, maar hey, je kan het maar gehad hebben.
2 februari 2022 17:33
Hij kan het alleen tegen jeanneke en mieke

hij heeft gepiekt naar deze wedstrijd en vanaf zondag gaat het bergaf met zijn conditie let op mijn woorden!
    2 februari 2022 18:17
    Top tien gezien? Janneke en mieke. Wat een kenner ben jij seg.
    2 februari 2022 19:34
    Jeanneke. Is dat de oude krijger Arnoled Jeannesson?
    2 februari 2022 20:56
    Tegen jou dus?
    2 februari 2022 22:09
    sarcasm (knocked) off
2 februari 2022 17:34
Natuurlijk is dit een koers die niks betekent. Geen tegenstand. Niet interessant. Het seizoen is nog lang. Mooi niet. Prachtig gereden Remco.
    2 februari 2022 17:56
    Ben jij hier nou echt alleen om bij elke overwinning van RE snel ik "Remco is GOAT" tekstjes uit te kotsen? Meld je ook eens bij pakweg MSR of de Tour, of in het algemeen wanneer RE niet mee fietst. Laat eens zien dat je van wielrennen houdt ipv een Evenepoel obsessie te hebben.
    2 februari 2022 20:47
    @willemkieft. Als je WF volgt merk je wel dat ik op meerdere items antwoord. En ik heb nooit beweerd dat Remco de grootste is.
    2 februari 2022 22:15
    Ik laat me graag verrassen onder andere berichten. Tot daar.
    3 februari 2022 10:46
    @wim vl: de bewoordingen dat REV "de grootste" zou zijn, vind ik vooral terug bij de anti-fans. Ze leggen de fans van REV woorden in de mond die deze fans nooit uitgesproken hebben. Projectie noemen ze zoiets in de psychologie ...
2 februari 2022 17:35
Nog geen berg gezien en hij wint alweer alles waar hij aan mee doet…. Man man

Ot: chapeau!
2 februari 2022 17:35
Het is overigens zijn eerste overwinning van het seizoen.
Smaakmaker.

En inderdaad het sprekende gemak was indrukwekkend. Hopelijk gaan we nog veel mooie fratsen van hem zien dit jaar.
2 februari 2022 17:38
Wat een treurige reacties hier.
Gewoon een mooie overwinning, belooft wat voor de rest van het seizoen!
    2 februari 2022 17:58
    Treurige reacties van twee kanten. Ook de fanboys a la wimvl kunnen zich weer niet beheersen. Beide kampen maken een meer objectieve of i.i.g. gezellige nababbel meteen onmogelijk. Na vandaag ga ik ook ieder RE-bericht weer (proberen te) negeren.
    2 februari 2022 18:24
    Precies wat je zegt Kieft ook de fanboys komen weer hun gelijk halen. Treurig van beide kanten waardoor het inhoudelijk discussiëren gelijk onmogelijk is. Ik hou niet van deze jongen maar hij was de beste en heeft toch mooi zijn 1e binnen van dit seizoen.
2 februari 2022 17:38
Lekker begin voor Remco. Slim gereden van QuickStep om door te trekken in de afdaling. Nog slimmer van Evenepoel om Valverde het gat dicht te laten rijden. Eervolle vermelding voor Tolhoek die de eerste aanval plaatste en in het groepje met Rodrigues(of was het toch Sivakov?) Binnenkwam
2 februari 2022 17:39
Nou, lekker toch ,meteen raak. Wat is hij toch een kanjer!
2 februari 2022 17:40
Breaking: blijkbaar hadden Valverde & co afgesproken dat Evenepoel mocht winnen vandaag in dit B-koersje. Stelt dus niks voor. Topic mag dicht!
2 februari 2022 17:41
Onberispelijke zege van Evenepoel. Prima voorbereidend werk van zijn ploeg, goed moment uitgekozen om er krachtig vandoor te gaan, en daarna gezwind een goede cadans weten te vinden. Overtuigend.
Moet nog wel even wennen aan het nieuwe truitje van Vlasov en Tolhoek.
    2 februari 2022 18:36
    Hij staat er in de eerste wedstrijd. Klasse.
    Benieuwd of hij kan doorgroeien.
    Hij is in ieder kampioen van de "kleine" rittenkoersen.
2 februari 2022 17:42
Die reacties ook zijn onnavolgbaar:
(1): Hij wint, "ja maar tegen minimale tegenstand, nog niet in opbouw, etc etc"
(2): Hij wint niet: "zie je wel, hij kan nog niet eens tegen A (vul zelf in) of B (vul zelf in ) winnen....

Maakt niet veel uit wat hij doet, de meesten schieten in een existentialistische crisis bij zijn naam. Ik vond het wel een leuke overwinning, die heeft hij al weer beet.
    2 februari 2022 18:04
    Sommige mensen weigeren toe te geven hoeveel talent hij heeft. Deze overwinning is de eerste in een hele lange reeks dit jaar.
    Wat betreft punt 1) Misschien is Evenepoel zelf ook nog in opbouw. Des te knapper dus.
    punt 2) dit kun je toepassen op elke renner. Ofwel een drogreden.
2 februari 2022 17:42
Het is toch opmerkelijk wat die evenepoel voor reacties oproept bij de volgers alhier. Veel meer uitersten en veel meer emotie dan bij elke andere renner...
    2 februari 2022 17:48
    Inderdaad opmerkelijk. Dit is gewoon een prima zege in een behoorlijk gezelschap. Met die explosiviteit lijkt het ook wel mee te vallen.
    2 februari 2022 17:58
    Ach jongens, het is een België-Holland dingetje, zeg het nou zoals het is.
    Sommigen verpakken hun afkeer voor Evenepoel in zijn gedrag, terwijl zijn grootspraak uit het verleden meer typerend voor Hollanders is dan voor Vlamingen.
    Ik lees gelukkig ook heel wat bewonderende commentaar van Nederlanders voor dit supertalent dat zich NOOIT zal wegsteken.
    2 februari 2022 17:59
    HOOFDLETTERS!!!
    En verder nog wat mooie stereotyperingen. Commentaar van de dag hoor.
    2 februari 2022 18:06
    “Commentaar van de dag” Heus? Nou nou
    2 februari 2022 18:12
    Haha Wimpie ik heb je gemist. Welkom terug!
    2 februari 2022 18:15
    Heeft weinig tot niks met België-Nederland te maken want er zijn ook genoeg Belgen die hem niks gunnen. Het heeft met zijn karakter te maken waarbij veel mensen aversie oproept. "You either love it or hate it" Het is niet de beste manier om in het leven te staan en daar zal hij gaandeweg vast wel zijn middenweg in gaan vinden als hij het deksel op zijn neus krijgt.

    Heel eerlijk ik gun hem echt niks en walg van zijn karakter maar hij heeft gewonnen dus was de beste vandaag. Zo simpel is het ook weer toch? Eens zien of hij het kan waarmaken in de rest van het seizoen maar deze is toch binnen.
    2 februari 2022 18:17
    Marik!!! Ouwe batsbeer! Of was Wheely dat? Ik moet nog even warm draaien na mijn winterslaap.
    2 februari 2022 18:20
    Ik kan op zich wel Ouwe Batsbeer genoemd worden hoor. Hoe Wheely zich manifesteert op batsgebied weet ik eerlijk gezegd niet.
    2 februari 2022 18:23
    RefleX, ik heb het al vaker gezegd, ik heb niet zo'n moeite met RE zelf, maar vooral met de extreme fanboydom om hem heen (4 komma's in 1 zin, stilistisch hoogtepunt). En dat levert net zulke vervelende tegenreacties op. Ik had ook verstandig moeten zijn en dit bericht over moeten slaan.
    2 februari 2022 18:24
    Wheely is wel de man van de modellen. Echt een batsfanaat in dat opzicht.
    3 februari 2022 10:50
    Het gebruik van hoofdletters is vervelend. Het veelvuldig gebruik van uitroeptekens evenzeer.
2 februari 2022 17:42
Heerlijk, die reacties. I rest my case.
2 februari 2022 17:43
Knap, wat Tolhoek hier laat zien. Doet goed mee. Waar is Vader uiteindelijk geeindigd; iemand enig idee?
    2 februari 2022 18:02
    Zeker, mooi debuut voor Antwan bij zijn nieuwe ploeg.
    2 februari 2022 18:19
    Om het winterseizoen door te komen was er heul veul Rail Away de afgelopen tijd, Wheely. Mooi, die naastenliefde van de EO.
    2 februari 2022 18:36
    Vader? Die is geëindigd bij Moeder natuurlijk.
    2 februari 2022 18:58
    Vader 26e op 1.52. Was ook benieuwd naar zijn prestatie vandaag.
    2 februari 2022 21:59
    Ook knap wat vader hier neerzet zeg! Poeh!! Eerste wegkoers!
    3 februari 2022 10:34
    Ach ja, het was dan ook maar een B-koers, om niet te zeggen een C-koers ...
2 februari 2022 17:43
Mooie aanval, de rest los gereden, knap afgemaakt!
2 februari 2022 17:45
Eerste keer dit jaar dat ik ff kom kijken op het forum, maar nog steeds dezelfde teneur...triestig.

Het ga jullie goed.
    2 februari 2022 18:27
    Helemaal mee eens
    "De dwepers" en "de haters" zijn mij iets te uitgesproken.
    Ik vind het een knappe overwinning. Het is niet de Tour die je wint, maar het blijft een nette overwinning. jongens als Vlasov en Mas zijn ook geen koekenbakkers.
    Verder zou ik er ook niet te veel aan ophangen.