Remco Evenepoel stapt uit Giro d’Italia
Breaking Remco Evenepoel zal na de eerste rustdag niet meer opstappen in de Giro d’Italia. De Belgische coureur is positief getest op het coronavirus en stapt daarom uit de koers, zo laat zijn ploeg Soudal Quick-Step weten.
Na de eerste negen etappes staat Evenepoel aan de leiding van het algemeen klassement, maar de roze truidrager zal tijdens etappe tien dus niet meer van start gaan. “Met pijn in het hart moet ik meedelen dat ik de Giro d’Italia verlaat wegens het coronavirus na een routinetest, die helaas positief was”, laat de wereldkampioen weten in een statement.
“Mijn ervaring hier was echt speciaal en ik keek uit naar de komende twee weken. Ik kan het personeel en de renners die zoveel hebben opgeofferd in de voorbereiding op de Giro niet genoeg bedanken. Nog steeds erg trots om te vertrekken met twee ritzeges en vier roze truien.”
Remco Evenepoel campeón del mundo, maglia rosa del giro y ganador de la etapa de hoy, dice adiós al @giroditalia por Covid-19. 🤦🏻♂️Recupérate pronto @EvenepoelRemco pic.twitter.com/iShcXEnNie
— Alberto Contador (@albertocontador) May 14, 2023
In de auto
Evenepoel won de openingstijdrit en zegevierde zondag nog in de individuele tijdrit daags voor de eerste rustdag. De 23-jarige wereldkampioen had de roze trui weer overgenomen van Andreas Leknessund, die dat na etappe vier in omgekeerde richting deed. Nu wacht Evenepoel op maandag een lange reis. De jongeling zal namelijk in de auto terugreizen naar België, laat Soudal Quick-Step weten.
De Belg verdedigde in het klassement een voorsprong van 45 seconden op Geraint Thomas en 47 seconden op Primož Roglič. De Brit is door de opgave van Evenepoel dus de nieuwe ‘leider’, al is het de vraag of Thomas ook meteen de roze trui zal dragen.
Door het wegvallen van Evenepoel ligt ook de strijd om de witte jongerentrui plots helemaal open. Daar is João Almeida de nieuwe leider, al staat hij in tijd gelijk met Leknessund.
Altijd spektakel met Remco. Giro onthoofd, maar zal wel nog een mooi kijkstuk worden.
Verder niet relevant, want bijzonder jammer een van de favorieten op deze manier de koers moet verlaten.
Zal zich wel gelukkig prijzen dat hij er LBL heeft bij gepakt achteraf gezien.
Hij kan zich beter richten op de verdediging van zijn Vuelta titel.
Zolang je de gele trui niet hebt moet je ploeg ook niet zo heel sterk zijn.
Verder denk ik dat de ploeg er ook wel voor te vinden zal zijn. Bij Alaphilippe is het vooral hópen dat hij nog eens met zijn topniveau aanknoopt en die kan prima naast Evenepoel opereren. Denk dat ze na vorig jaar ook niet meer staan te springen om een hele Tourploeg rond Jakobsen te bouwen. En op deze manier is het niet meteen met de druk op de ketel voor het eindklassement.
het is wel iets complexer dan dat.
Ten eerste zijn ploeg: geef mij eens aan welk deel van de ploeg hem kan ondersteunen in zijn klassementsambities
Ten tweede de ambities van de rest van de ploeg: je hebt Alaphillipe, Asgreen, Jakobsen (of Merlier), Morkov, Senechal en dat soort jongens. Ook die moet je tevreden houden. En ik denk niet dat die zitten te wachten op het rijden voor een klassementsman
Ten derde: hoe past dit in de rest van de ambities. Het WK. Ga je nu weer toe werken naar een klassement, en wat betekent dit dan voor Glasgow?
Als het al de TdF wordt, dan zonder enige klassementsambitie, en wat mee in de sprinttrein en wat ritjes uitzoeken. En jezelf op anderhalf uur laten fietsen bij de eindafrekening. Om zo goed mogelijk aan Glasgow te kunnen beginnen.
Let wel, het is nog een jonge kerel die nog lang mee moet. En hij heeft al zoveel druk op de schouders omdat de rest van de ploeg ondermaats blijft...
Je kan best een goede ploeg samenstellen voor Evenepoel met types als Alaphilippe, Asgreen, Cavagna, Bagioli, Knox, Masnada... Of een hybride ploeg met ook nog een sprinter erbij. Zonder al te veel druk, zij moeten de koers niet dragen. Valt het klassement weg, proberen gaan voor ritzeges. Zelfs daarvoor is SQS op dit moment vrij beperkt qua potentiële etappewinnaars, dus Evenepoel is zeker een toegevoegde waarde.
En elders al gezegd: Glasgow lijkt geen parcours op zijn maat. Daar kan hij eerder als outsider naartoe. Ik zie meer kansen voor hem in de Tour. Genoeg tijd ook om dan te recupereren voor het WK tijdrijden.
Verder heeft Evenepoel nog niet zo veel gekoerst dit jaar. Dus een Tour lijkt me geen gevaar op uitpersen. 9 dagen Giro kan je vergelijken met een Ronde van Zwitserland rijden in voorbereiding op de Tour.
Veel zal ook afhangen van hoe hard corona erin hakt qua conditie. En daarbij: qua weersomstandigheden was dit gewoon een hele harde week.
Ik ga er overigens van uit dat ze bij QS de voors en tegens goed tegen elkaar af gaan wegen. Een duel Pogacar-Vingegaard-Evenepoel is op voorhand prachtig, maar ik vrees dat dit zonder ploeg en met deze aanloop nog wel eens tegen kan vallen.
Ik ben er sowieso niet van overtuigd of een Tour de beste voorbereiding is voor het WK waarvoor Evenepoel overigens niet meteen topkandidaat is. Het WKTT, wat wel een doel is volgt maar liefst 19 dagen na de Tour.
De vraag is of hij na het uitzieken nog een mogelijkheid heeft om z'n trainingsarbeid nog ergens te verzilveren. Zwitserland is nog ruim 3 weken weg en mss een optie: 38km TT en geen tourkandidaat aanwezig. En laat vervolgens voldoende voorbereidingstijd tijd tot het WKTT.
En in het najaar alles op Lombardije via eendagswedstrijden (volgens het Pogacar recept).
Heeft ook al zware trainingsblokken erop zitten in aanloop naar deze Giro. Het is niet dat het een rustperiode was in de maanden voorafgaand.
Maar als hij goed herstelt, en nog een stage kan doen voorafgaand aan de Tour, is het te overwegen.
Hoe hij er dan conditioneel voor staat, kunnen ze binnen de ploeg wellicht beter inschatten. Misschien gaat Evenepoel liever met de perfecte voorbereiding naar de Tour voor de eerste keer.
Anderzijds is het toch ook een beetje een loterij, zo’n grote ronde. In de eerste week of zelfs in een voorbereidingskoers kunnen er daar ook favorieten uitvallen of averij oplopen. En zou zo’n Pogacar dan wel een ideale voorbereiding hebben dit jaar? Bovendien valt het in de Tour wel mee qua echt hooggebergte. Misschien moet ie het gewoon eens proberen.
Andere optie is de Vuelta inderdaad, of gewoon bij het plan blijven met WK en Italiaans najaar. Alleen lijkt de wegrit niet echt een parcours voor hem.
Niks overhaasten uiteraard, hij is nog jong.
Ik zou zeggen even bekomen en als joker naar de Tour sturen. Zonder klassementsambities maar als rittenkaper en ervaring opdoen in dat circus. Hoef je nog niet meteen een ploeg rond jou te hebben, dan is die druk/drang naar goed klassement ooi wat minder aanwezig.
Ik betwijfel wel of dit de Giro ten goede komt. Ik verwacht nu een enorm defensief Ineos die zo een hoog tempo zullen rijden dat er weinig aanvallen zullen komen.
Wat een teleurstelling. Na Wout's lekke band en Pogacar's crash mag het wel eens stoppen met het onthoofden van wedstrijden.
Benieuwd wat z'n programma nu wordt.
Wel ontzettend knap dat hij vandaag nog de tijdrit wint. Het is inmiddels meer een griepvirus maar dan toch is je conditie aangetast.
Als je de foto ziet op Sporza, dat gezicht, ja je hebt net alles gegeven in een tijdrit maar daar ziet hij niet goed uit.
En nu? Naar de tour? zou toch ook wel mooi zijn, op revanche gevoelens zie ik het hem doen.
Met twee ritzeges op zak toch niet voor niks meegedaan, en nu gewoon zonder druk naar de Tour. Zou me erg verbazen als hij daar niet aantreedt.
Verstandig om af te stappen(je weet niet welke schade je verder maakt bij volle inspanning). Jammer voor ons als kijker.
Wat ik dan wel raar vind is dat lefevre eerst aangeeft (toen dit dus niet bekent was)dat het niet realistisch is om te verwachten van Evenepoel dat hij de rest even op een minuut en meer rijdt. Terwijl hij nu aangeeft dit verklaart een hoop. Die lult dus ook maar hoe de vlag er bij staat.
Maar inderdaad, Roglic heeft een probleem. Evenepoel leek zijn beste medestander tegen het krankzinnige blok van INEOS.
Kuss en Bouwman mogen aan de bak.
En de tandem Hart- Thomas = Roglic-Vingegaard van de Tour van vorig jaar (en we weten hoe dat afliep voor Pogacar), met dat verschil dat de INEOS mannen allebei fit zijn.