Remco Evenepoel: “Steile hellingen zijn nog een vraagteken”

maandag 7 februari 2022 om 09:30
Remco Evenepoel: “Steile hellingen zijn nog een vraagteken”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel sprak in algemene zin over een ‘perfecte start’ van zijn seizoen. In de voorbije Ronde van Valencia won de 22-jarige renner een etappe en het jongerenklassement en eindigde hij als tweede in het algemeen klassement. “Het is een beetje jammer dat ik vrijdag in de laatste kilometer het geel verloor.”

Castelli

Evenepoel kon vrijdag aanvankelijk goed mee op de Alto Antenas del Maigmó, de laatste klim van de derde etappe, maar op een kilometer van de finish was het op. “Dat is geen schande”, vertelt hij in gesprek met Het Nieuwsblad. “Anderzijds, steile hellingen als die van vrijdag, dat is nog een vraagteken. Wanneer ben ik er een keer niet doorgezakt? In Portugal twee jaar geleden, toen we op Malhão aankwamen in de Ronde van de Algarve die ik won.”

De klim naar Malhão was echter nog geen drie kilometer lang, terwijl het op de Alto Antenas del Maigmó bijna tien kilometer lang klimmen was. De 22-jarige renner van Quick-Step Alpha Vinyl heeft het al een paar keer moeilijk gehad op zulke beklimmingen en haalt ook de Monte Zoncolan aan, die hij vorig jaar omhoog reed bij zijn debuut in de Giro d’Italia. “Dan was ik de hele tijd mee, tot het heel steil werd. Daar zijn nog vraagtekens rond. Dat moeten we nog ontdekken.”

Er is werk aan de winkel, is de conclusie. “Aan die steile hellingen gaan we nog moeten werken, want in het Baskenland, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik krijg je die ook. Ik denk dat als ik in topvorm ben, 110 procent, dat ik die hindernissen gemakkelijker moet overleven.”

Dit artikel delen:

64 Reacties

Steven_E 7 februari 2022 om 09:35

edit wf: niet doen

0
Steven_E 7 februari 2022 om 11:03

Mag ik niet zeggen dat dit een eerlijke en volwassen reactie was?

0
Turtlehead 7 februari 2022 om 16:34

Dat mag jij zeggen, wilde ik ook net zeggen.

Hij is geen Pogacar of Roglic op dit moment, maar Roglic heeft er ook jaren over gedaan om bergop top te zijn.

0
Alfons Haavers 7 februari 2022 om 18:55

De verwachtingen liggen inderdaad erg hoog. Enige vergelijkingsmateriaal lijkt nog Pogacar of huidige Roglic, alles daaronder is ‘teleurstellend’ voor Evenepoel.

Stel dat pakweg Van Wilder of Arensman hier een ronde neerzet als Evenepoel vliegen de superlatieven je wellicht om de oren.

Komt natuurlijk ook door dat ‘Nieuwe Merckx’-geschreeuw toen hij junior was, maar een slechte start van het seizoen was dit uiteraard niet.

Benieuwd of hij er tegen de Tirreno een schepje bovenop kan doen of dat de rest van het pak net verder staat tegen dan.

0
Steven_E 7 februari 2022 om 09:37

Geen echt hooggebergte gezien in deze ronde, dus daar kon hij moeilijk iets over zeggen.

0
Alfons Haavers 7 februari 2022 om 09:46

Op zich wel weer een goed rondje van Evenepoel met een etappewinst en een tweede plek in de eindstand. Maar de verwachtingen zijn zodanig hoog dat dat al niet meer genoeg is voor de jongeling.

Hij ging wel nogal onstuimig tekeer in de vlakke ritten. Als klassementsman moet je in een ronde, maar ook over het hele seizoen, je momenten kunnen kiezen. Zelfs bij een Pogacar is de tank eindig en ook die gaat niet elke dag all-in. Dit was misschien wel een goede ronde voor ‘fare fatica’ om binnen een paar weken de hoogvorm te plukken en tegelijkertijd je goeie wil te tonen aan je ploegmaten, maar naar mijn gevoel zit dat constant willen uitpakken hem gewoon in het bloed.

Steile krengen zijn niet echt Evenepoel zijn ding gebleken tot nu toe, terwijl mannen als Pogacar en Roglic daar echt de hamer kunnen bovenhalen. Daar riskeer je als Evenepoel zijnde veel tijd aan de broek gesmeerd te krijgen.

Ben vooral benieuwd wat de Tirreno brengt. Iets later op het seizoen en daar is de Sloveense grootmeester aanwezig om eens de echte waardeverhoudingen te zien.

0
Huubi 7 februari 2022 om 12:53

In een grote ronde moet je rustig aan doen en energie sparen. In een klein rondje als dit is het prima om te werken voor je ploeggenoten. Word je niet slechter van en je “koopt” sympathie bij je ploeggenoten.

0
meqadon 7 februari 2022 om 15:25

Ieder zn mening, maar ben ik niet volledig akkoord mee huubi. In een klein rondje hoef je dit ook niet te doen als ak kopman. Heb je dit de andere kopmannen ook al zien doen? (Valverde, vlasov, pogacar,roglic, bernal,…) dacht het niet. Best dat ze hem dit niet meer laten doen want dit is onnodige energie dat je verspilt.
Tenzij het natuurlijk is met een hoger doel (bv tirreno) zoals alfons haavers het al gezegd heeft.

0
Richard van Hoof 7 februari 2022 om 16:02

Remco heeft nog steeds enorm veel talent en dat met zijn gedrevenheid zal er vast toe leiden dat hij heel veel mooie prijzen gaat pakken in zijn wielercarrière, wellicht zelfs 1 of 2 keer een TdF en mogelijk nog andere grote rondes.

Wat alle hectiek rond hem heeft gecreëerd afgelopen 3 jaar is dat er rond zijn persoon een hype is geweest alsof hij binnen no-time alle koersen oppermachtig zou gaan domineren. Die hype is ontstaan door zijn dominantie bij de junioren/belofte koersen waarop vervolgens de Belgische pers, fans, zijn ploegleider, zijn ouders en vooral ook Remco zijn gaan geloven dat hij de wijze waarop hij alles won ook bij de profs door kon zetten.

Inmiddels is het stof toch wel wat gedaald, zelf bij Remco zelf, en is het besef gekomen dat er voor het winnen van grote rondes bij de profs of grote klassiekers toch nog wat meer nodig is dan wattage. Remco lijkt nog niet het vermogen te hebben om na lange zware meerdaagse koersen ook dan nog in de bergen mee te kunnen als het op de limiet gaat en ook zijn sprinters kwaliteiten zijn nog te slecht om na een lange klassieker een sprint te kunnen winnen. Maar beide zaken kan hij echt nog wel in groeien, belangrijk is dat hij de rust weet te bewaren en niet zichzelf constant laat vergelijken met een renner als Pogacar.

Wie weet krijg ik door de jaren heen nog wel sympathie voor Remco, met klasse leren verliezen is iets wat jonge renners nog moeten leren en zodra hij dat ook kan wordt hij vanzelf ook een favoriet van mij. Hij zou niet de eerste renner zijn waar ik eerst niks van moest hebben en waar ik een paar jaar later voor stond te juichen

0
Lalsacien 7 februari 2022 om 17:20

@Meqadon in je laatste alinea geef je dus aan dat je het wel eens bent met Huubi.

0
Romāns Vainšteins 7 februari 2022 om 17:41

Het is inderdaad zo dat jonge talentvolle renners altijd zitten te smachten naar dat keerpunt bij wat lui op fora die ellenlange verhalen droppen en welke mate ze wie wel of niet pruimen. Daar leven ze op.

0
mik-hail-tal 7 februari 2022 om 09:48

“Is er in het peloton überhaupt één andere renner waarover men dergelijke dingen leest?”

Vraag en aanbod. WF kiest ervoor dit te posten omdat jij en ik het lezen. Ga je hier niet mee akkoord? Dooeeei.

0
Alfons Haavers 7 februari 2022 om 09:50

Ah La Doyenne/FW heeft zich weer moeten heruitvinden zie ik.

0
Natte spons 7 februari 2022 om 09:50

Goede analyse, ook van verder terug in de tijd.
Verder is het interessant om te zien wat ze daar aan kunnen doen. Het is ook wel vreemd, want hij is klein en licht, dus zou op de steile hellingen goed mee moeten kunnen. Misschien moet hij toch ook leren hoe hij op de steilste stukjes “en dansent” naar boven kan, dan kun je met je hele lichaam toch net wat meer kracht op de pedalen genereren.
Nog 1 minpuntje dan: Zeer onbedoeld, maar 110% bestaat niet en klinkt als: Zelf 100% in orde zijn en dan nog 10% erbij sjoemelen. Als communicatiemanager zou ik niet blij zijn met zo’n uitspraak.

0
Marik 7 februari 2022 om 10:16

Mwa dit is wel spijkers op laag water zoeken. Is toch een gewone uitspraak, of het nou 110%, 200% of 1000% is.

0
Fast Freddy 7 februari 2022 om 10:19

Zonder hier iets te willen insueren; die extra 10% kan inderdaad alleen uit een potje komen.

0
Bart 7 februari 2022 om 13:30

Waarom zou hij of iemand anders geen gebruik mogen maken van een stijlfiguur om iets te duiden? In dit geval denk ik dat het een hyperbool is, maar ik ben niet zo’n taalkundig wonder dus ik kan me vergissen natuurlijk. Dus een taalvaardige communicatiemanager gaat dat helemaal niet zo erg vinden vermoed ik :-)

0
Richard van Hoof 7 februari 2022 om 17:39

Ik vind dat een renner wel 110% kan presteren. Als op basis van alle waardes die bij hem en het team bekend is waar zijn top ligt en hoeveel hij al weggetrapt heeft aan wattages gedurende een etappe en hij dan alsnog langer en meer wattages eruit weet te persen dan theoretisch voor mogelijk werd gehouden dan zou je kunnen stellen dat er dan meer dan 100% is geleverd.

0
Trucdeluxe 8 februari 2022 om 08:45

De uitspraak “110%”is toch gewoon wat er zo vaak geroepen is door sporters.
200% inzet, of iets dergelijks word altijd gebruikt om aan te geven dat er alles aan gedaan word of dat er super vorm nodig is.

lijkt me dat er helemaal niks raars aan is, mijn inziens is hier iets achter zoeken wel erg ver gezocht

0
Motta 7 februari 2022 om 09:56

Ben nu al Evenepoel moe.

0
mik-hail-tal 7 februari 2022 om 10:02

Ocharme, kom hier dat ik je een dikke knuffel geef.

0
Barry Batsbak 7 februari 2022 om 11:09

Dat is grensoverschrijdend Mik, doe maar niet. Gedoe.

0
Michael Bianchi 7 februari 2022 om 16:30

Je bent vast niet de enige. Teveel media-aandacht voor een renner onder de absolute top.

0
Marik 7 februari 2022 om 10:15

Realistische reactie van deze gozer. Het is natuurlijk ook nog een vraagteken en na zijn etappewinst afgelopen week vertelde hij dat hij zich super voelde en afgelopen tijd zijn beste waardes trapte. Dan hebben we dit rondje gewoon een superfitte Evenepoel gezien en kunnen we soortgelijke prestaties dit jaar verwachten.

0
La Bicicleta 8 februari 2022 om 23:48

Aan de andere kant zijn er veel renners die beweren op training hun beste waarden ooit te trappen. Als ik mij niet vergis zei Oli dat onlangs in een interview toen het over zijn mislukte voorjaar ging, bijvoorbeeld.

0
peter s 7 februari 2022 om 10:17

Een vraagteken ??? .of niet kunnen

0
John Bidon 7 februari 2022 om 10:24

Gewoon blijven trainen en dan komt het wel. Of niet, kan ook. Zijn zat rijders die hard gaan, maar niet de steile pukkels kunnen verteren.

En niet alleen voor deze gozer, maar iedereen die het gebruikt, die 110% (of percentages boven de 100), wat een geouwhoer. Ofwel die 110% is je 100% en je 100% was eigenlijk 90%. Maar dat gezweem met die 100+% is toch werkelijk belachelijk.

0
Panache 7 februari 2022 om 13:47

Juist, over enkele jaren kijken we terug op dit topic en zeggen we “zie je wel, daarom heeft hij de Tour niet gewonnen, hij is er nooit voor 233% voor gegaan. Meneer vond 110% voldoende”.

0
Ray Haaier 7 februari 2022 om 10:42

Niemand kan meer geven dan 100% van diens kunnen. 100% is max.
Alleen in een vergelijking kan je over meer dan 100% praten; wanneer iemand vandaag 100% presteert en dit een stuk beter is dan wanneer diegene 100% was in het verleden, zou iemand kunnen zeggen dat de vorm 100+% ten opzichte van de 100% in het verleden.

0
Wheely 7 februari 2022 om 10:46

Nee Remco, een steile helling is een slash / schrap ook wel een Duitse komma genoemd. Een kort steil Vlaams klimmetje is een accent aigu. Een vraagteken is een finish vlak na een rotonde, dat is iets heel anders.

0
guyremgabdel 7 februari 2022 om 10:56

Als je de helibeelden bekijkt op de gravelstrook, dan zie je dat Remco zijn torso bijna anderhalf keer zo breed is als van Vlasov en andere Rodriguezen. Aan moeder natuur kan je weinig veranderen. Ik had dit vermoeden al eind vorig jaar tijdens de RVL. Hij kon toen ook de steile pentes niet mee.

0
Gunther Leonhardt 7 februari 2022 om 12:01

@guyremgabdel: Toch enkele nuances. Hij kon het wel in San Sebastian 2019 en de Ronde van Lombardije en Burgos in 2020. Het zit er dus wel in.
De Picon Blanco in Burgos is trouwens meer dan 8 km lang. Een lange klim kan hij dus ook aan.
De vraag blijft welke slijtage ondergaat in een extreem zware rondeweek zoals in de Giro vorig jaar, maar dat kunnen we ons ook afvragen voor andere jonge renners als Vlasov, Pidcock en Rodriguez.

0
peter s 7 februari 2022 om 12:07

Wat boeit zn torso,het gaat om het gewicht .Dat zou in Remco’s voordeel moeten ,aangezien Remco 7 kg lichter is

0
Panache 7 februari 2022 om 11:07

Post truth noemen we een antwoord een vraagteken. In sommige facetten van het wielrennen is Evenepoel absolute wereldtop, in sommige zaken (zoals onverharde stroken en hoge stijgingspercentage) absoluut niet. En dan zijn er nog de werkelijke vraagtekens zoals klasse in de derde week. Net zoals iedere coureur gewoon een renner met zijn eigen sterktes en zwaktes.

0
Japiejo 7 februari 2022 om 11:10

Of je hem nu haat of verliefd op hem bent (er lijkt geen tussenweg?). Ik vind het erg mooi dat door dit soort figuren in de sport eigenlijk elk koersje waar ze aan mee doen gelijk intressant(er) wordt. Dat heb ik bij een – pak ‘m beet, Vlasov – nou niet echt.

0
Mystery Rider 8 februari 2022 om 05:09

Daar ga ik mee akkoord, als neutrale wielerliefhebber zonder uitgesproken favoriet, vind ik zijn prestaties toch wel indrukwekkend en kijk ik uit naar de wedstrijden waar hij aan deelneemt – gewoon al omdat je weet dat hij sowieso zal proberen een overwinning in de wacht te slepen.

0
Westland95 7 februari 2022 om 11:17

Lange cols ook.

0
Mystieke_Monnik 7 februari 2022 om 11:21

Hij lijkt heel goed te snappen dat als je een ronderenner van formaat wil worden, je eigenlijk geen zwakke plekken mag hebben. Bij Quintana is dat nog beter te zien: die kan als geen ander een buitencategorie klim aan, maar met waaiers, kasseien of tijdritten komt hij in de problemen.

0
Aart van Woud 7 februari 2022 om 11:54

Quintana reed juist altijd opvallend goed op kasseien en in waaiers. Zijn tijdritten waren inderdaad nooit goed.

0
adelaarvanantwerpen 7 februari 2022 om 12:17

Het grappige is dat Quintana totaal geen moeite heeft met waaierritten. Sinds 2015 heeft Quintana in 11 waaierritten meegereden op het niveau (4* tour, 4* PN, 2* Vuelta en 1* Giro). Hij heeft er daarvan eentje gemist en dat was de tweede etappe in PN waar hij er niet bij was door pech. In Vuelta van 2019 reed hij zelfs alle top AK mannen op Kelderman na op meer dan vier minuten. In de eerste etappe van PN 2020 was hij zelfs samen met Alaphilippe en Benoot een van de drijvende krachten. Van alle GR winnaars van 2015 – 2021 hebben sinds 2016 alleen Bernal en G.Thomas een hoger percentage van overleven waaierritten en alleen maar omdat Quintana pech had in zijn gemiste waaierit.

Ook met kasseien heeft hij weinig moeite. Hij overleefde zowel in 2015 als 2019 de kasseienrit in het peloton.

Over tijdrijden heb jij 100% gelijk.

0
Mystieke_Monnik 7 februari 2022 om 14:44

Indrukwekkende cijfers, maar in 2015 heeft hij toch echt de Tour verloren op de Oosterschelde.

0
Romāns Vainšteins 7 februari 2022 om 15:42

Ja, duh. Dat waren valpartijen waar hij achter zat, niet dat hij de waaier uitgereden werd.

Evenepoel zal ondanks zijn geringe gestalte juist goed in het waaieren moeten zijn vanwege zijn Chronokwaliteiten

0
VerstandOpNul 7 februari 2022 om 11:38

Realistische analyse van Remco!

Ik denk dat het zeker mogelijk is om op steile hellingen nog te verbeteren. Maar ik vraag me af of de expertise daarvoor bij Quick-Step wel aanwezig is; een ploeg waar alle renners toch wel een beetje door dezelfde hardrijders-mal worden geduwd.

Een team als Ineos zou wel raad met hem weten..

0
Steven_E 7 februari 2022 om 12:11

De vraag is waar z’n doelen liggen natuurlijk. De Tours van pakweg de jaren 2000 en volgende (met 2 lange tijdritten tot 50-60km en zonder al te steile cols) zouden hem op het lijf zijn gesneden. En kom, Alaphilippe is toch een puncher bij QS die met de steile puisten weg weet? Evenepoel zit in een leer- en groeiproces, stap voor stap, ze zullen wel zien waar het schip strandt.

0
bobby traksel 7 februari 2022 om 12:57

Dit is natuurlijk, net als WVA, een fenomenale all rounder. Maar de concurrentie per specialisme is te groot om altijd kans op de overwinning te maken. Hij zal idd keuzes moeten maken.

0
Panache 7 februari 2022 om 13:53

Ik denk juist dat Evenepoel niet allround genoeg is (hij is geen Nibali, Roglic of Pogacar).

0
Marik 7 februari 2022 om 14:33

Eens Panache, Evenepoel is juist het tegenovergestelde van een allrounder. Hij kan alleen door zijn enorme tempo wel op heel veel soorten parcours uit de voeten, dat is wat anders.

0
Klein Verzet 7 februari 2022 om 13:05

Evenepoel meet 171cm bij 62kg. Zijn BMI is dus 21. Vlasov is een geheel ander paar mouwen: 186cm 68kg BMI 19,7. Dag en nacht verschil tussen de morfologie van deze heren. Zou Evenepoel dezelfde morfologie nastreven dan moet ie zo’n 5kg afvallen. Het grote voordeel van een atletische bouw is meer souplesse, evenals een betere warmtehuishouding; beter bestand tegen hitte.
Uiteraard zal gewichtsafname bij Evenepoel leiden tot spiermassa vermindering; niet slechts babyvet. En dat gaat ten koste van zijn absolute vermogen – mindere tijdrit en minder sterk op ’t vlakke.
In het kort: Evenepoel oogt nogal (te) dik.

0
Marco 7 februari 2022 om 15:03

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt.. Maar wat als een renner 160cm is? kun je BMI blijven doortrekken?

En wat doen we met Pogacar met een Weight: 66 kg Height: 1.76 m Dat is een BMI van 21.3

tegen Evenepoel meet 171cm bij 62kg is 21.2

0
Klein Verzet 7 februari 2022 om 18:08

Bij Pogacar heb ik altijd de indruk dat ie er een paar kilootjes bijsmokkelt om te voorkomen dat z’n w/kg wel heel erg hoog uitvallen. Bij Evenepoel is het de Belgische natie die niet de indruk mag krijgen dat ie niet hard genoeg traint; zelfs journalisten uit dat land weerhouden zich niet om te vragen hoe ’t met z’n gewicht is; waarna de brave Hendrik uiteraard via MSM laat weten dat ie volledig op koers ligt.

0
Jean Dumas 7 februari 2022 om 13:11

Remco gaat op dit soort aankomsten in de Vuelta tussen de 8e en 15e plaats eindigen. Dat zijn er al snel een stuk of zes; als hij in de tijdrit naar vermogen presteert kan hij een plaats in het eindklassement beogen tussen 5 en 10.

0
Roeleboelie 7 februari 2022 om 14:29

ik ben blij met deze realistische kijk van Evenepoel zelf, geen excuses zoeken , maar de vinger op de zere plek leggen.
Ik vermoed ook dat die steile hellingen niet snel zijn ding gaan worden en dat in combinatie met veel kilometers (klassiekers) en lange beklimmingen ( grote ronden) denk ik ook niet dat hij snel een absolute veelwinnaar in dat werk gaat worden. Mss is het inderdaad een klasse tijdrijder die zich in de kleinere rondjes op alle vlakken kan laten zien. Niks mis mee lijkt me.

0
KennyKlimmen 7 februari 2022 om 14:43

Klimmende tijdrijder. Kan op zich wel een grote ronde winnen. Zie Dumoulin.

0
Roeleboelie 7 februari 2022 om 14:47

mee eens mits hij zuinig leert rijden

0
Al Phila 7 februari 2022 om 15:20

en de nooit op doping betrapte Spanjaard Indurain die de Tour 5 x won (en tussendoor ook nog 2 x de Giro).

0
Roeleboelie 7 februari 2022 om 16:07

Indurain legde dan wel de basis in de vaak lange tijdritten van die tijd. Die zitten er tegenwoordig niet meer in.

0
Gelei 7 februari 2022 om 16:25

In de veronderstelling dat hij er zich in het 2e deel vh seizoen specifiek op gaat toeleggen, moeten we uiteindelijk gewoon de Vuelta afwachten.
Op basis van zijn commentaar, lijkt hij tijdens de winter alvast niet speciaal gefocust te hebben op het klim/grote ronde werk.

0
Steven_E 7 februari 2022 om 18:27

Inderdaad ja, z’n eerste doel zijn de Waalse Klassiekers, en daarna zal hij zich stages meer gaan toeleggen op langere cols.

0
dit is mijn voorwiel 7 februari 2022 om 17:41

Dit vind ik een goede en volwassen uiting! Ik zal geen fan worden, maar hier verdient hij crediet

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone