Remco Evenepoel schrijft wielerhistorie: “Iedereen mag heel trots zijn”

zondag 11 september 2022 om 20:34
Remco Evenepoel schrijft wielerhistorie: “Iedereen mag heel trots zijn”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel kan het nog niet geloven. Na 44 jaar heeft België er een winnaar van een grote ronde bij. De jonge Belg hield zich overeind in de slotrit en volgt Primoz Roglic op als Vuelta-winnaar. “Nu gaan we echt genieten.” Castelli

Evenepoel had zijn zege gisteren al zo goed als binnen, maar kon nog niet achterover leunen. “Nu komt het echt binnen, het is officieel. Gisteren voelden we al wel dat we er waren, maar je moet de race ook afmaken. We hebben er zoveel van genoten als we konden, maar nu gaan we echt genieten. Het is ongelooflijk mooi om het podium te delen met mij ploegmaats. Dit is de eerste grote ronde voor het team, laten we hopen dat er meer komen.”

De slotrit was bij vlagen chaotisch, dus was het oppassen geblazen voor de rodetruidrager. “Er was geen tijd om na te denken, met ieder rondje werd het nerveuzer. Dat was niet zo leuk, maar we hebben het overleefd.”

De jonge Belg is zich bewust van de geschiedenis die hij geschreven heeft. “Het is historisch. Historie voor het team, voor mij land en voor mij. Ik ben er zeker van dat iedereen heel trots mag zijn.”

Vaak was er kritiek op Evenepoel. Er werd getwijfeld of hij wel goed genoeg was om een grote ronde te winnen. “Ik ben hier nu in mijn rode trui”, pareert Evenepoel de kritiek. “Dit is goed voor mijn vertrouwen. We gaan nu alles terugkijken en analyseren. Dat nemen we mee naar andere rondes. Mijn droom is om alle drie de grote rondes te winnen.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Dikke Vrouw 11 september 2022 om 20:46

We zijn trots op JOU Rev !! Wat ben jij een geweldenaar !

2
jan jansen 11 september 2022 om 20:46

Top 10 en een ritzege moet mogelijk zijn

3
Roan Bonhof 11 september 2022 om 22:37

En het is hem nog gelukt ook

0
guyremgabdel 11 september 2022 om 21:03

Proficiat Remco. En dit smaakt naar meer.

1

Ben ik nu de enige die dat gevier voor dat ze echt zijn gefinished wat eng vind (zie ook Kuss eerder dit jaar).

0
Romāns Vainšteins 11 september 2022 om 23:33

Ik vind het vooral enorm boring. Hou dat lekker over tot de echte finish.

Meer rondes eindigen met een rit in lijn of desnoods klein tijdritje. Waarom ook in Spanje zo’n hoofdstadkeuteletappe?

0
FDJ 12 september 2022 om 08:44

Je hebt 3 weken gestreden met zijn allen. Prima dat je dan als ploeg de laatste dag geniet in de eerste uren. Vergeet niet dat die laatste rondjes Champs Elysees bijvoorbeeld nog keihard gaan. Ik heb geen enkele moeite met zo’n laatste dag en vind het juist iets moois hebben.

2
Josboskoop 11 september 2022 om 22:58

Wel bijzonder dat hij feitelijk alleen BV Evenepoel bedankt. Remco heeft nog veel te leren. Evenzeer gefeliciteerd voor Mas. Keurig gereden. Ayuso de onbetwiste topper van het toernooi. Grootste verliezer: Roglic. Beste team: Movistar. Grootste verrassing: Jetse Bol. Grootste teleurstelling: Nibali, Ackermann en Soudal.

-2
Tom Bidon 12 september 2022 om 12:13

Inderdaad, wat een schande dat hij niet de Guardia Civil, ceremoniemeester Oscar Pereiro Sio en de bakker van Schepdaal met de rode eclairs bedankt heeft! En dat geleuter over het team is uiteraard een amper verdoken poging om het 'ik, ik, ik' te verbergen!

Typerend dat het niet in je opkomt dat Evenepoel over een ganse dag tegen al die journalisten meer heeft gezegd dan dit. Op het eindpodium heeft Evenepoel letterlijk Mas en Ayuso gefeliciteerd en gezegd dat de toekomst van het Spaanse wielrennen er rooskleurig uitziet. Net zoals hij na de bergrit van zaterdag op de felicitaties van Carlos Rodriguez meteen vroeg hoe het met hem ging na die zware crash van 2 dagen eerder.

0
Promiz Rigloc 11 september 2022 om 23:30

Mooie prestatie hoor van Remco. Het was toch een grote ronde waar er bij de start in Utrecht acht voormalige grote ronde winnaars aan de start stonden.

Hij heeft hem verdiend gewonnen, en ben zeer benieuwd naar het vervolg hiervan. Ook benieuwd naar de Belgische pers wanneer hij dadelijk in Mei of Juli z’n volgende grote ronde misschien niet wint. Want met minder dan winst wordt nu geen genoegen meer genomen.

2

Headlines

Populair

Materiaalzone