Remco Evenepoel: “Roze veroveren was niet het grootste doel”

vrijdag 14 mei 2021 om 09:20
Remco Evenepoel: “Roze veroveren was niet het grootste doel”

foto: Cor Vos

Het was lang wachten op een reactie van Remco Evenepoel na de zesde etappe richting San Giacomo. Pas na drie uur liep er in de whatsapp-groep van Deceuninck-Quick-Step een reactie binnen van de jonge Belg. “De roze trui veroveren was niet het grootste doel”, aldus Evenepoel.

Aan de finish was Evenepoel niet bereid om de pers te woord te staan, net als zijn ploegleider Klaas Lodewyck. De kopman van Deceuninck-Quick-Step was net vierde geworden in de verregende bergetappe naar San Giacomo, in het spoor van Egan Bernal en Dan Martin. De Colombiaan en Ier wisten zo nog een paar bonificatieseconden mee te graaien.

Na het opmaken van het algemeen klassement bleek Evenepoel elf seconden tekort te komen om de roze trui over te nemen van Alessandro De Marchi. Attila Valter wist in de laatste kilometers de schade te beperken en zo het felbegeerde kleinood te veroveren. Kon Evenepoel niet harder in de laatste honderden meters? Of heeft hij nu nog geen interesse in La Maglia Rosa?

‘Perfecte situatie’
Evenepoel zelf hield zich na de finish wat op de vlakte, al liet hij wel doorschemeren dat hij nu nog niet echt interesse heeft in de roze trui. “Ik zag tijdens de etappe heel erg af vanwege de kou en de regen, maar op de slotklim was ik heel erg blij met het gevoel. Ik werd in de finale goed ondersteund door mijn ploegmaats. We begonnen met vijf of zes renners aan de voet van de slotklim.”

“Ik kon de hele tijd rekenen op mijn teamgenoten en werd er telkens op geattendeerd om te blijven eten en drinken. De slotklim leek misschien niet zo zwaar, maar werd door de weersomstandigheden wel een stuk lastiger. Gelukkig beschikte ik over de juiste energie. Het was aan het einde een perfecte situatie”, besluit de nummer twee in het voorlopige klassement.

Dit artikel delen:

98 Reacties

Marik 14 mei 2021 om 09:33

Ik vermoed dat dit een ietwat diplomatieke reactie is. Prima natuurlijk, zo werkt dat in de sport.

harryjohan71 14 mei 2021 om 09:40

Volgens de Belgische kranten heeft Evenepoel en DQS het helemaal uitgestippeld dat Valter het roze heeft. Zij wisten exact de tijdsverschillen in deze klim net zoals ook de verslaggevers, wielersites en sporza.

Marik 14 mei 2021 om 09:46

Ach Harry, laat ik het zo zeggen, daar heb ik dan weer mijn lichte twijfels over :P

Michelangelo 14 mei 2021 om 10:22

Ga daar volledig in mee, Marik,

Als je ruim een jaar geleden je ploegleider stalkt met appjes omdat je per se naar de giro wilt voor het halen van een roze trui, dan geloof ik ook dat dit een diplomatiek reactie is om teleurstelling te verbergen.

Natuurlijk is er stiekem een groter doel, namelijk roze in Milaan. Maar als je als jong ventje zo lang hebt gedroomd van roze en je bent er zo dicht bij, dan laat je dat niet bewust lopen. Wie weet heeft hij vandaag materiaalpech of gaat ie op z'n muil, en is de kans op roze weer een stuk verder weg.

Ik had het veel geloofwaardiger gevonden als hij gewoon gezegd had van "ik had graag de roze trui gepakt want ik droom al 2 jaar van die trui, maar het is net niet gelukt (en dan een compliment had gegeven aan Valter over hoe verrassend goed die jongen rijdt, en hoe sterk Bernal was bergop)". Maar nee, vooral een pr-verhaal over hoe goed zijn eigen ploeg is, en dat het dragen van het roze hem eigenlijk nog niet boeit. Voor iemand op zijn leeftijd die nog nooit de roze trui gedragen heeft, is het bijna een belediging voor de leiderstrui.

Misschien een kwestie van smaak, maar dit soort dingen zijn precies waarom ik Evenepoel niet goed pruim.

Romāns Vainšteins 14 mei 2021 om 10:53

Evenepoel is gewoon iemand die gekunsteld lult mbt zijn ambities en net zoals zijn illustere voorganger Merckx het lekker vindt om hier en daar de nonchalant-arrogante kaart te spelen. We hebben ook een Nederlandse Kempenaar die regelmatig hetzelfde doet maar dan zijn het altijd net iets wijzere woorden volgens dit forum. Het is allemaal omgekeerd redeneren: mag je de renner dan is dit slim de druk af houden, pruim je hem niet dan is het allemaal slecht geformuleerd.

adelaarvanantwerpen 14 mei 2021 om 10:59

@Michelangelo

Ik denk ook wel dat evenepoel graag die roze trui had veroverd. Maar hij beseft nu ook wel dat hij de giro kan winnen en dat daarom de roze trui op dit moment van minder belang is.

Het vb van de apjes
Jij moet wel beseffen dat het toen ging om het veroveren van de roze trui in de openingstijdrit. Elke goede tijdrijder droomt ervan om een leiderstrui te veroveren in een openingstijdrit.

trigger 14 mei 2021 om 12:30

Die Nederlandse kempenaar waarvan hierboven sprake is natuurlijk ook een straffe coureur, uitstekend voor dagwedstrijden maar niet geschikt voor kleine rittenwedstrijden en grote rondes. Veel sympathie voor die jongen, maar in slopende rondes zakt hij er regelmatig een dag door. Krachten doseren is iets wat essentieel is in rondewerk, exact wat Mathieu nooit -en Remco hier wel- doet. Op dit moment roze nemen is dan ook voor niets nodig (redenen zijn genoeg bekend), en wellicht zijn ze bij DCQS zelf wat verrast nu al zo dicht bij die trui te staan. Je kan dan elke dag een nieuw epistel schrijven met steeds weer dezelfde inhoud, over hoe ze nààst die trui grijpen enzoverder. Dat gedrag refereert naar een ongezonde portie jaloezie: niet kunnen verkroppen dat die kleine blauwe zonlicht wegneemt van die Nederlandse kempenaar. Een beetje zonde, is het niet? Want hoe fijn kan het zijn om van beide renners te genieten.

djerkson 14 mei 2021 om 13:30

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Negatieve comments op een bepaalde renner uiten mag altijd, maar de persoon daarop wijzen niet. Een dunne lijn, maar goed, genoteerd.

S.t.B 14 mei 2021 om 09:35

Deze etappe zal me toch meer bijblijven vanwege het legendarisch slechte commentaar van Eurosport.
De fixatie op Remco was zo lachwekkend obsessief dat het de heren totaal ontging dat niet een Belg, maar een Hongaar geschiedenis aan het schrijven was.

HSV 14 mei 2021 om 09:48

Ja en in die suffe studio-opstelling met die Limburger gingen ze er nog over door hoewel al gezegd was dat Valt er roze had.

Dikke vrouw 14 mei 2021 om 09:50

Kijk m in het Engels, topcommentaar!

Johnny7 14 mei 2021 om 09:55

top duo maar idd Wuyts achtig gegeil op Belgische renners bij Jeroen. Hopelijk gaat hij daar een beetje mee kappen de komende 2 weken want het is gewoon zo overdreven en irritant. Enthousiast oke maar niet TE.

Heb al tijden een gevoel dat Karsten het wel doorheeft maar het gewoon laat gaan als er een Belg wint en Jeroen zit te schreeuwen. Irritant hoor maar dat is schijnbaar iets typisch Belgisch want Wuyts doet het nog erger en daarom kijk ik ook nooit meer naar Sporza.

antilek 14 mei 2021 om 09:55

Ja lache he. Vooral die Belg van Eurosport ging uit zijn dak.

S'mon 14 mei 2021 om 10:02

Karsten was toch ook immens enthousiast toen Taco won. Begrijpelijk natuurlijk, want die gun je het ook zo hard.
Ik begrijp dat mensen zich storen aan Wuyts en Jeroen, maar is dat ook niet gewoon het mooie van sport (zolang ze maar geen commentaar beginnen geven op de tactiek van de ploeg). De trotsheid en de oprechte blijheid!

fietsvriend 14 mei 2021 om 10:03

Op zich prima toch, zat Traksel ook niet te snotteren toen Dumoulin de Girozege veilig stelde?

Massimo Bataille 14 mei 2021 om 10:08

Heb het niet gezien of gehoord, maar ik geloof gerust dat ze veel te hard fixeerden op Evenepoel.
Maar dit is gerust geen puur Belgisch gegeven hoor.
Hoe Kroon vorige Giro over Kelderman bezig was, was ook chauvenisme ten top. Wuyts moest daarvoor niet onderdoen.

zacht 14 mei 2021 om 10:38

De Engelstalige commentatoren op Eurosport waren geheel op Valter gericht qua roze trui, dat moet ik ze nageven.

S.t.B 14 mei 2021 om 10:46

Een beetje chauvinisme is niets mis mee, maar dit was letterlijk en figuurlijk blinde adoratie. De heren ontging meer dan de helft van de finale, en ze moesten notabene door Eurosport kijkers via social media worden wakkergeschud uit hun Roze Remco natte droom.
Echt tenenkrommend slechte verslaggeving.

Romerike 14 mei 2021 om 10:46

De Noorse commentatoren haaden het ook goed door en hielden eerst Vervaeke en toen die iets wegviel Valter goed in het oog.

Cayolle 14 mei 2021 om 10:56

Vind Karsten i.h.a. erg meevallen. Gisteren was hij het die in eerste instantie kwam met Valter. Of ze die niet over het hoofd hadden gezien. Maar Jeroen was nog teveel in de wolken met Evenepoel om die uitspraak van Karsten op te merken.
Ook vorig jaar met Kelderman vond ik het wel meevallen bij Karsten. Bij Taco enkele dagen geleden ging Karsten wel uit z’n dak, maar dat was een overwinning zo uit het niets en onverwacht, dat ik me daar ook niet echt aan stoorde.

RLM 14 mei 2021 om 12:37

Dat chauvinisme is overal. Zoals gezegd werd was Kroon ook volledig voor Taco aan het supporteren, en daar is niets mis mee. Andere voorbeelden van fans ipv commentators zijn de Noren van TV2 in de Tour van 2011 en de Italiaanse commentaar in rit 15 van de Giro van 2012. Ik had het zelf trouwens ook helemaal niet gezien dat Valter er nog bij zat, zeer knap gedaan van hem.

trigger 14 mei 2021 om 12:46

Sportjournalisten mogen wat mij betreft wat uit hun dak gaan, het is de tweede kamer niet. Hoeveel jaren heeft Mart Smeets in uitzendingen en oranje fandorpen niet liggen roepen dat ‘we’ wereld/olympisch kampioen worden want ‘we’ zijn toch zo goed? Naast zoveel fanatisme verbleken Wuyts en co, maar ach, leven en laten leven.

djerkson 14 mei 2021 om 13:35

Tja, ik vind Kroon geen niveau halen, maar dat geldt voor Eurosport in zijn totaliteit. Een spannende finale en dan beelden opvoeren van een joggende Froome op de Mont Ventoux, wie beslist zoiets? En bij Kroon: een hele anekdote over een oud-kamergenoot die de gewoonte had in zijn slaap te praten…geeuw. Hij had het beter bij zijn bestseller ‘Het Kroonjaar’ gehouden.

trigger 14 mei 2021 om 14:14

Eurosport maakt inderdaad geen geweldige indruk. Komt zelfs niet in de buurt van de verslaggevers van “In het wiel”, die vanuit hun trailertje veel beter geluid, beeld en commentaar leveren. Ik vind niet dat je het Jeroen en Karsten kwalijk kan nemen, de middelmatigheid zit ‘m vooral in de omkadering. De wedstrijdbeeldjes, tja, dat kunnen ze in Italië gewoon niet goed.

rennerske 14 mei 2021 om 14:16

Kroon voegt op een uiterst plezierige wijze weetjes toe aan wielerbeelden die ik zelf ook wel kan interpreteren

Dikke vrouw 14 mei 2021 om 09:49

Perfect scenario. Bernal volgen en toeslaan in de tijdrit! Wel nog even zien hoe remco die monstercols overkomt

Marik 14 mei 2021 om 09:58

Het klinkt zo eenvoudig hè?

Michelangelo 14 mei 2021 om 10:13

Dikke vrouw, kom achter je playstation vandaan ;-)))

joep b 14 mei 2021 om 10:03

Ik luister 10 keer liever naar Michel en José.. hebben tenminste verstand van wielrennen..

zacht 14 mei 2021 om 10:42

Ik denk met weemoed terug naar Mark en Mark bij de VRT.

ThorHushovd 14 mei 2021 om 11:34

Zucht, kwam Mart nog maar weer terug als commentator.

RLM 14 mei 2021 om 12:38

Ze doen het best goed als Belg. Het heeft wat tijd gekost maar nu kan ik ze wel apprecieren. Alleen die reclame…

stalle 14 mei 2021 om 12:49

Ik denk met weemoed terug aan Fred De Bruyne.

zacht 14 mei 2021 om 13:15

Zo Stalle, en ik maar denken dat ik oud ben. :P

Nonkel Jef 14 mei 2021 om 13:45

Klagen op het chauvinisme van Wuyts ( dit kan er soms wat overgaan ja, maar leg het naast je neer ofzo) en Van Belleghem, maar dan wel met heimwee mijmeren over Mart, een chauvinist pur sang die bovendien niet echt veel kaas had gegeten van wielrennen.
Veel oranje brillen als je het mij vraagt.

FDJ 14 mei 2021 om 13:51

Wuyts is opzich prima naar te luisteren. Van Belleghem is erover. Zodra je die de naam Evenepoel of Deceuninck hoort uitspreken moet je de uitzending 18plus maken en achter een kinderslot zetten.

Nonkel Jef 14 mei 2021 om 16:00

@FDJ dat vind ik net over Wuyts als het over WVA gaat. Zijn reactie na diens overwinning in de Tour of laatst in de Gold Race was gewoonweg gênant. Dan vind ik het bij Van Belleghem goed meevallen. Die is heel enthousiast en blij dat er een Belg gaat meedoen, maar houdt zich nog prima in. Er wordt dan heel erg de nadruk gelegd op het feit dat hij Valter over het hoofd zag, maar je moet maar een paar keer gekeken hebben om te weten dat hij heel vaak essentiële dingen niet ziet.
Chauvinisme is trouwens geen enkele natie vreemd. Denk maar aan de Oranje gekte die telkens ontstaat bij een EK of WK voetbal of kijk maar eens naar eender welke sportwedstrijd op een Franse zender. Daar lijkt het alsof er enkel Fransen meedoen.
Ik vind de fixatie op Evenepoel en zijn hype van een aantal gasten hier dus nogal hypocriet. Want het zijn dezelfde figuren die elk in hun eigen stijl Dumoulin en VDP de hemel inschrijven.

Lalsacien 15 mei 2021 om 07:34

@Nonkel “eender welke wedstrijd”. Tja als Fransen tegen Fransen spelen….

joep b 14 mei 2021 om 10:04

En dat chauvinisme hoort erbij,je moet eruit te zwaar aan tillen.

Marik 14 mei 2021 om 10:12

Een beetje chauvinisme hoort er zeker bij, je dient tenslotte je landgenoten. Wordt het meer commentaar geven als fan dan komt de professionaliteit in het gedrag. Het is wel zaak om die balans in de gaten te houden.

Panache 14 mei 2021 om 10:20

Ik denk dat hij graag roze had willen scoren (zoals DQS dat vrijwel altijd doet), maar dat Valter enerzijds over het hoofd is gezien en aan de andere kant ook wel weer wat ‘verplichtingen’ wegneemt. Dus het beste maken uit deze situatie.

Ergens denk ik dat Ineos nog meer baalt. Evenepoel in het roze speelt hun in de kaart en daar moeten ze nu 2-3 dagen langer op wachten.

Dikke vrouw 14 mei 2021 om 11:02

Remco moet de volgende bonis maar aan Bernal laten, dan staat die in t roze

KimJungPoels 14 mei 2021 om 10:24

Chauvinisme is leuk. Maar wat we rond Remco mee maken is wel wel de overtreffende trap van chauvinisme hoor.

Ik heb in ieder geval erg veel moeite om door al die onzin heen te kijken en gewoon nog te genieten van zijn wielerprestaties. Het is een klasbak, en ik heb enorm veel respect voor de prachtige prestaties die hij al heeft laten zien. Maar als Remco start lijkt het wel alsof er niks anders meer is dan Remco, zeker bij de Belgen.

Bij sport hoort ook dat je even een moment stil kunt staan bij de prachtige prestaties van een jonge Hongaar die niemand in het roze had verwacht. Of dat een Mader, die na een paar prachtige poging nu eindelijk krijgt wat hem toekomt, even op een voetstuk gezet wordt voor een dagje. Of dat we eens stil staan bij de altijd aanvalslustige Ciccone die nu eindelijk écht tussen de toppers staat, of bij de oude Caruso, die een dag nadat zijn kopman valt alweer laat zien dat hij dan prima in staat is de honneurs waar te nemen.

Maar nee, net als in iedere andere koers waar hij aan de start staat moet het grootste gedeelte van de spotlights toch weer op Evenepoel gericht zijn. Want die bleef in het wiel van Bernal. Hij kan er zelf niet eens veel aan doen, maar het is lastig te pruimen.

Marik 14 mei 2021 om 10:29

Volledig eens met je verhaal, zo werkt het exact bij mij ook. Dank voor het vertalen van mijn gedachten.

Panache 14 mei 2021 om 10:29

Uitstekend verwoord, zoals je wel vaker doet.

Michelangelo 14 mei 2021 om 10:33

Precies dat.

Daarom kan ik zo’n interview met de onbekende Valter (en zijn oprechte blijdschap over zijn onverwachte roze trui) extra waarderen.

S'mon 14 mei 2021 om 10:59

Mooi gezegd!

RLM 14 mei 2021 om 12:40

+1

Vandaar dat ik eigenlijk hoop dat Remco er eens doorzakt en 20 minuten verliest. Lijkt me goed voor zijn ontwikkeling en een beetje een realitycheck. Al moet ik zeggen dat ik dat ook wou voor de Ronde van Lombardije, dus vindt het toch beter als hij nu op zijn fiets blijft.

nickdt 14 mei 2021 om 12:44

Dit dus. Het is niet Evenepoel die dadelijk door zichzelf gehaat wordt in andere landen, maar het zal vooral komen door de Belgische media. Maar ja, dat zien ze niet, door blinde adoratie. Met Boonen was het erg, maar niet zo erg als met Evenepoel.

trigger 14 mei 2021 om 13:34

Ik zie echt geen verschil met de berichtgeving over Mathieu. Normaal ook dat ze beide veel media genereren, aangezien het uitzonderlijke wielrenners zijn. Gisteren ging het op Eurosport na de koers een kwartier lang over Dumoulin die zijn fiets weer gaat vastpakken, in een uitzending over de Giro. De prestatie van Remco werd een half minuutje lang besproken. Het is maar hoe je het bekijkt dus.

Michelangelo 14 mei 2021 om 14:20

@nickdt,
Met Boonen indertijd was het ook erg qua berichtgeving. Maar ik heb op geen enkel moment het idee gehad dat hij zoveel wrevel opriep als nu Evenepoel. Terwijl hij ook gewoon Belg was, en voor Quickstep reed.

Waarom? De tijdsgeest waarin we leven? Het feit dat Tom Boonen pas echt opgehemeld werd toen hij daadwerkelijk grootse dingen gepresteerd had bij de profs? Of hoe Boonen er zelf mee om ging: in zijn interviews, richting fans etc. Hij heeft altijd iets “puurs” gehad in mijn ogen (al was het maar omdat hij zijn dialect altijd is blijven praten). Terwijl ik het bij Evenpoel allemaal heel geforceerd en gemaakt vind.

Romāns Vainšteins 14 mei 2021 om 15:12

Waarom Boonen er bij pakken terwijl de evenknie van Evenepoel gewoon MvdP is, zelfde aanstellerige kuttijd, zelfde eergeile koers optredens en zelfde relatieve onnozelheid waarmee ze pers te woord staan. Tom Boonens kale knar zit meer in dan die 2 playstationkidz samen maar daar draait koers niet om.

De Speedies 14 mei 2021 om 10:29

Remco kon gisteren enkel Bernal volgen vanwege de steilte van de klim en de forse tegenwind.. ik zie hem over 2 weken niet meer in de top 5 staan.

Steven_E 14 mei 2021 om 11:31

Maar de renners die je wel in de top-5 ziet staan konden Bernal niet volgen, ondanks de steilte van de klim en de forse tegenwind? Rare redenering

trigger 14 mei 2021 om 15:12

tip om hem uit de top 10 te laten donderen: linkerhand in stopcontact en rechterhand bovenaan op je tv kloppen als ze de rankschikking tonen

Cochise 14 mei 2021 om 10:32

Blijft toch stuitend dat zelfs ervaren journalisten meegaan in die verhalen, dan heb je er toch echt geen benul van hoe het er aan toegaat in een wedstrijd.
Alsof ze in de wagen over een live-tracker beschikten die exact weergaf op hoeveel seconden Valter, Vervaeke, Vlasov en Bernal van Remco reden? En alsof ze dan nog tijd hadden om berekeningen te maken en die door te briefen naar Remco? Alsof die dan kon beslissen om eventjes 10km/h rapper of trager te rijden?

Ik ga ervan uit dat Remco verstandig gereden heeft, misschien wel had kunnen proberen versnellen maar toch niet zoveel overschot had dat hij zeker wist dat hij niet op een counter van Bernal zou lopen, en dat hij dacht dat hij roze zou pakken als hij in het wiel van Bernal bleef, het spijtig vond dat het niet zo bleek maar achteraf ook wel de voordelen er van in ziet dat hij er toevallig toch naast greep.

Den Izzy 14 mei 2021 om 10:43

De pers moet natuurlijk ergens over schrijven.
En dan is een jonge snaak die vorig jaar overal waar hij startte, en aankwam, ook won een heel makkelijk doelwit.

Persoonlijk denk ik dat ook dqs zich misrekend heeft op die Hongaar. Net zoals iedereen bijna.
Maar uiteindelijk moet het nog geen nadeel zijn.
Als hij morgen valt of mechanische problemen heeft gaat hij hier altijd op terugkijken als een gemiste kans.
Maar de focus ligt duidelijk bij het grotere doel.

Als je de meer diepgaander interviews bekijkt dan weet die jongen ook verdomd goed waar hij mee bezig is.
En in die gesprekken heb ik hem nog nooit op enige grootspraak kunnen betrappen.
Compleet uit de context gerukte quotes zijn er wel, maar dat kan je eigenlijk hem niet kwalijk nemen.

Nu ja, ik probeer los door alles wat in de media komt door te kijken en gewoon blij te zijn met de prestaties van deze jonge kerel.
Want wat hij wel doet, is het meest wielergekke land weer doen dromen van een grote ronde.
En daar wachten we al lang op.

Michelangelo 14 mei 2021 om 11:12

Kan heel goed mee in je verhaal, Izzy. Zowel over het misrekenen van DQS, het grotere doel, dat ze weten waar ze mee bzig zijn. En ik snap ook de gekte in wielergek Belgie.

Evenepoel is inderdaad iemand die heel goed weet wat hij wil, en heel professioneel en heel volwassen met zijn vak bezig is. En hij laat fantastische dingen zien op de fiets. Het is iemand met veel talent, maar ook gewoon met een enorme gedrevenheid.

Maar juist in dit soort reacties zou ik graag veel meer waardering of respect terug willen zien voor de collega’s die geen blauw shirtje aan hebben. Een mooi woordje voor Valter of Bernal. Of even de teleurstelling dat het nu net niet zijn eigen kant op valt, terwijl hij dolgraag een keer dat roze ding zou willen dragen (en het liefst tot aan Milaan).

Maar net als bij rit 3 is het altijd dat gordijn dat opgetrokken wordt. Alles loopt perfect, hij voelt zich perfect, de ploeg is perfect. “Ik begon meteen mijn eigen tempo te rijden”. Maar nooit een keer van “ik kon net niet mee want die eersten waren te sterk, maar ik ben blij dat ik niet meer tijd verlies”. Of “ik baal dat we de roze trui net niet hebben. Maar ik wilde niet overnemen omdat ik niet op een counter wilde lopen omdat er zoveel wind stond. Aan de andere kant, we hoeven nu geen trui te verdedigen”.

En al dat soort kleine dingen maakt dat ik wel kan genieten van zijn manier van fietsen, maar niet van zijn personality. Wie weet verandert hij daarin ooit nog (verstand komt immers met de jaren), en dan denk ik dat hij er veel extra supporters bij gaat hebben (wie weet dat zelfs ik hem dan in mijn hart sluit).

Den Izzy 14 mei 2021 om 11:22

Michelangelo,

Ik snap dat de reacties achteraf wat flauw zijn met momenten.
En heel vaak hoor je gewoon wat de pr-verantwoordelijke wil.

Na de eerste halve bergrit zei hij inderdaad dat hij voor zijn eigen tempo gekozen heeft omdat hij zich anders ging opblazen.
Dit is hetzelfde als zeggen dat hij toen gewoon niet mee kon.
Alleen niet zo expliciet.

Waar je bij deze jongen ook rekening mee moet houden is dat in België in de gehele sportwereld een nieuwe generatie is opgestaan.
Vroeger waren onze sporters bescheiden en spraken ze bvb enkel over deelnemen aan de olympische spelen.
Daarna was top 8 het doel.
Nu spreken er heel wat jongeren in elke sport gewoon hun ambitie uit en durven ze praten over winnen.
Een beetje meer Nederlands expliciet uitgesproken geloof in eigen kunnen als het ware.

Ik snap dat dit voor niet-belgen een aanpassing is, zeker in de communicatie daarrond, want die kan veel beter.
Hell, zelfs de gemiddelde Vlaming heeft er moeite mee.

Dit gaat zelfs zo ver dat er een hele hoop Vlamingen hopen dat bvb een Evenepoel heel zwaar op zijn bek gaat.
En daar, daar heb ik pas echt problemen mee

Diskob 14 mei 2021 om 11:44

Michelangelo, Evenepoel heeft (als enige klassementsman?) op zijn Instagram aan Landa een goed herstel gewenst. Ik denk dat het op zich wel goed zit met zijn respect voor andere renners en omkadering.

Pascal Mortier 14 mei 2021 om 11:47

@den Izzy: ik zou het niet beter kunnen zeggen ;-)

Misschien gewoon nog effe een (licht bijgewerkte) post van gisteren herhalen:

Aan alle criticasters van RE of diegenen die de buik vol hebben over de berichtgeving rondom zijn persoon:

1e Belg: Remco Evenepoel op de 2e plaats in de stand op 11s van Atilla. Dit na een inactiviteit van 8-9 maanden en 6 koersdagen op de teller.
Kans dat hij top 5 rijdt of zelfs wint is niet onbestaande, niet te zeggen relatief groot.
Bovendien is er zoveel berichtgeving rond RE omdat hij in zijn jonge carrière al meer heeft laten zien dan het gros van alle andere wielrenners (die ik ook bewonder) samen en die de gemiddelde Belg en wielersupporter laten dromen van winst in een grote ronde. Zonder zijn val vorig jaar was dit misschien (misschien ook niet) reeds gebeurd.
Dat RE soms uitspraken doet die niet door iedereen gesmaakt worden schrijf je maar toe aan zijn onbezonnen jeugdigheid. Ik ben fan, van de renner én de persoon.
Ik ben ook geen hater van Dylan Groenewegen, ondanks de val die hij heeft veroorzaakt en mijn inziens veel erger is dan sommige uitspraken van RE.

2e Belg: Louis Vervaeke op een mooie (onverwachte) 5e plaats op 25s. (dit werd/wordt in de media ook in verschillende artikels beschreven). Kans dat hij dit tot op het einde volhoudt is relatief klein.

3e Belg: Pieter Serry op een 62e plaats op 26m24s

1e Nederlander: Koen Bouwman op een 33e plaats op 10m55s
2e Nederlander: Bauke Mollema op een 39e plaats op 14m32s
3e Nederlander: Lars van den Berg op een 90e plaats op 40m27s

Over wie moeten ze schrijven?

Ik zou ook liever hebben dat youngsters à la Kobe Goossens of Harm Vanhoucke dichter stonden in de rangschikking (vond niet direct Nederlandse “youngsters” die voor een klassement kunnen gaan) maar ondanks de goede resultaten die ze al bij elkaar fietsten eerder dit jaar staan ze op serieuze achterstand.

Wat moet de pers dan over hen schrijven? Dat ze teleurstellen? Lijkt me beter om aan positieve berichtgeving te doen ;-)

Michelangelo 14 mei 2021 om 12:20

Izzy,
Ik weet niet of het dan ook aan de persverantwoordelijke is om Evenepoel af en toe bij te sturen in de communicatie. Want ik denk dat daarin juist voor veel mensen de controverse en antipathie zit richting Evenepoel.

En dan doel ik niet alleen op zijn beruchte twitterbijdragen rondom Groenwegen en de motard-de-merde (daar zat de persverantwoordelijke niet op te letten), maar ook gewoon in dit soort media optredens.

Romans trekt hierboven ergens de vergelijking met Emmieveedeepee. Ook die is intusssen redelijk voorspelbaar in zijn interviews. Maar de toon in die interviews (valse bescheidenheid) komt op mij toch een stuk prettiger over, want vaak zijn ze voorzien van een compliment richting een collega sporter. En als niet mee kan, dan zit daar doorgaans geen verhaal bij over “ik heb meteen besloten eigen tempo te rijden”, maar gewoon “ik had de benen niet om die-of-die te volgen”.

En vwb het nieuwe Belgische zelfbewustzijn: ergens is het niet verkeerd, want het gaat je verder brengen dan bescheidenheid. Maar het is de vraag hoe je dit als sporter uit, en ook hoe je hier als media mee om gaat. Zo wordt Hazard in Belgie verheerlijkt (bijna de Evenpoel van het voetbalveld); hij verandert per ongeluk een schot van Kroos van richting, en Sporza schreeuwt dat Real wint dankzij Hazard. Terwijl die jongen meer niet gespeeld heeft dan wel, vaak na vakantie te dik staat, en nauwelijks zijn stempel heeft gedrukt in de afgelopen 2 jaar. En Hazard blijft vaak bescheiden (net als De Bruyne bijv), maar de Belgische pers…

Soms vraag ik me af of er een nieuwe generatie zelfbewuste Belgische sporters is opgestaan, of een nieuwe generatie journalisten die meer fanboy zijn dan objectieve verslaggever of interviewer…

Den Izzy 14 mei 2021 om 13:01

Michelangelo.
Wat je bij Rev niet mag vergeten is dat hij is opgegroeid als topper in het voetbal.
Daar is dat gevoel van wij tegen de rest enorm groot.
Kijk maar eens hoe heel vaak een halve ploeg naar de dader van een overtreding stormt.
Ik kader dat impulsieve reageren dan ook nog steeds een beetje vanuit die context.
Maar die reacties zullen er dan met de jaren wel uit gaan.

Verder zijn veel reacties ook perceptie.
Het laatste jaar is het bvb wat beter geworden met mvdp, maar daarvoor was er altijd een externe reden waarom hij niet won.
Nooit was een andere gewoon beter.
Maar ook hier speelt de invloed van met name de papa een grote rol in mijn ogen.

Wat hazard betreft, die wordt in België, en al zeker in Vlaanderen helemaal niet vereerd hoor.
Velen willen hem zelfs niet in de basis zien staan als hij fit is.
Begrijpe wie kan, maar ook daar weer spreken vooral fan’s, of anti’s, en niet zozeer kenners.

Wat de media betreft, die hebben heel lang de voorzichtige aanpak gekozen, maar vooral doordat de rode duivels begonnen te praten over finale’s en winnen, zijn ze nu inderdaad een beetje doorgeslagen in de andere richting.
En uiteindelijk moeten zei maar 1 ding doen de dag van vandaag, kranten verkopen en clicks genereren.
En dat gaat nu eenmaal makkelijker met extremen dan met voorzichtigheid.

Nu ja, verbeter de wereld, begin bij jezelf he. ;-)

Gitan 14 mei 2021 om 13:15

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Michelangelo 14 mei 2021 om 14:33

Gitan,
Ik heb ruim 10 jaar in Belgie gewoon, ik ben met een Belgische getrouwd, en volg dagelijks Belgische media (inclusief Sporza en heel af en toe HLN, maar die laatste heeft een te hoog Bild am Sonntag gehalte). Ik heb aardige Vlaamse vriendenkring opgebouwd (je gelooft het niet), en heel vaak onder het genot van een goede pint gesproken over alles wat het leven mooi of minder mooi maakt.

Je mag dit afdoen als “dingen die ik in mijn eigen hoofd heb ontwikkeld”, maar waarschijnlijk zegt het meer over jou dan over mij. Namelijk dat je moeite hebt met meningen van anderen, en dat, als die je niet bevalt, het lekker weg probeert te zetten in termen als “onzin”, “hater”, etc.

En als je je afvraagt waarom ik niet met argumenten op je reageer? Omdat je vaak niet verder komt dan wat hierboven beschreven staat. Ik ben prima in staat om normaal met mensen van gedachten te wisselen (zie hierboven met bijv Den Izzy), maar niet bij vooringenomen typetjes zoals jij.

Maar blijkbaar ben ik belangrijk voor je, want je eerste bijdrage hier in dit draadje was de mededeling dat ik al iets heb gepost, en dat je daarvoor niet eens hoeft te scrollen. Dat maakt je niet fantastisch, maar vooral heel erg sneu.

Fijne dag verder

Gitan 14 mei 2021 om 14:52

‘Vooringenomen typetjes’, ‘dat maakt je heel erg sneu’… Dat zijn niet direct stevige argumenten.

Je post dag in dag uit negatieve en spottende berichten over een Belg naar keuze (Evenepoel, Cant, Iserbyt, Lefevere, DCQS, de Belgische pers), waarvan ik je als Belg kan vertellen dat heel veel niet klopt. Ik heb je het voorbeeld van Hazard gegeven, en zo staat er in vrijwel elk bericht onwaarheden. Hoeveel Belgische vrienden je ook mag hebben, je slaat de bal heel vaak mis.

Als iemand je er dan op wijst dat het onzin is, kruip je vrijwel altijd meteen in de slachtoffer-rol. ‘Arme ik word op de man gespeeld.’ Net zoals het geval is wanneer iemand gelijkaardige negatieve berichten als jou post maar dan gericht naar je eigen favorietjes. Goed voorbeeld is Beer. Die moet dan zo snel mogelijk geband worden, en je roept mensen op om zijn berichten massaal te melden.

Dat is schijnheilig gedrag dat je van een kind kan verwachten maar niet van een man. Het is wezelachtig gestook en daar mag je heus wel op aangesproken worden.

“Maar blijkbaar ben ik belangrijk voor je, want je eerste bijdrage hier in dit draadje was de mededeling dat ik al iets heb gepost, en dat je daarvoor niet eens hoeft te scrollen. Dat maakt je niet fantastisch, maar vooral heel erg sneu.” -> Ook hier heb je overigens je feiten weer door elkaar, want dat is een andere user.

Michelangelo 14 mei 2021 om 15:08

Gitan,
Dat laatste had ik zojuist ook gezien, en daarvoor ook gewoon mijn oprechte excuses.

Romāns Vainšteins 14 mei 2021 om 15:16

Helemaal eens met Gitan met nog de bijsluiter dat M ‘ s woonhistorie lichtelijk riekt naar dat van een fantast die al naar gelang de situatie overal gewoond heeft.

Stablinksy 14 mei 2021 om 11:09

Het is zoals Massimo zegt, vorig jaar in de Giro was Karsten Kroon constant ‘Kelderman dit’, ‘Kelderman dat’, … Als je de daaraan stoort moet je maar de tv uitzetten. Ik denk dat het des mensen is, dat iemand vooral oog heeft voor landgenoten. Ook al zijn het die twee clowns van Europsport.
En wat de adoratie voor Evenepoel betreft, misschien moeten jullie eens de moeite doen om in een andere taal artikels te lezen. Aan de start van de Giro vulde la Gazzetta dello Sport 2 volledige pagina’s over ‘il piccolo principe’. Ook in l’Equipe dragen ze hem op handen. Hij is gewoon een fenomeen. En misschien pakt hij de koers wel anders aan dan hij dat in 2020 zou gedaan hebben (niet overnemen, niet meesprinten). Dat kleine jaartje zonder koers zal hem wel veranderd hebben.

Panache 14 mei 2021 om 11:36

Evenepoel is een fenomeen.
Van der Poel is een fenomeen.
Van Aert is een fenomeen.
Pogacar is een fenomeen.
Sagan is een fenomeen.
Bernal is een fenomeen.
Roglic is een fenomeen.
Alaphilippe is een fenomeen.

Indien er in een peloton ineens 8 fenomenen rondrijden dan is het misschien zaak om het vocabulaire uit te breiden.

Stablinksy 14 mei 2021 om 11:42

@Panache
Sagan WAS een fenomeen. En je bent Pidcock vergeten. Een tiental fenomen op pakweg duizend profrenners, dat valt wel mee zeker?

Panache 14 mei 2021 om 11:45

In mijn optiek wordt Evenepoel geframed als iets dat je slechts 1x in je leven ziet. Terwijl ik mij sterk afvraag of hij wel de sterkste is van zijn generatie.

Stablinksy 14 mei 2021 om 11:52

@Panache
Daar heb je gelijk in. De tijd zal het uitwijzen. En wat deze Giro betreft, na het weekend gaan we als iets meer weten.

Pascal Mortier 14 mei 2021 om 11:54

@Panache: tenzij je oud genoeg bent en de kannibaal nog aan het werk hebt gezien ;-)

Vergeet ook niet dat Remco nog maar 4 jaar geleden debuteerde in het wielrennen terwijl zijn leeftijdsgenoten toch wel al wat langer op de fiets zitten.

Is hij niet de sterkste, dan toch zeker één van de strafste :-)

deffil 14 mei 2021 om 11:40

Ik snap het hele gedoe eigenlijk niet. Elk woord van Remco wordt hier met het vergrootglas bekeken. Er wordt geïnsinueerd, uit de context getrokken, weerspiegeld met quotes van een jaar geleden….
Hij zegt toch gewoon dat hij veel afziet, niet zeker is of hij nog marge heeft, bedankt zijn ploegmaats… Tuurlijk wil hij het roze, welke renner niet? Die kerel rijdt zijn eerste koers van het jaar! En pakt dit precies heel verstandig aan

vincenzo 14 mei 2021 om 11:46

“Ik kon de hele tijd rekenen op mijn teamgenoten en werd er telkens op geattendeerd om te blijven eten en drinken. (…) Gelukkig beschikte ik over de juiste energie."

Je zou als prof zo maar vergeten te eten en te drinken en dan over moeten schakelen op onjuiste energie.

Den Izzy 14 mei 2021 om 11:56

Ik kan er mij anders eentje levendig voor de geest halen die niet meer beschikte over de juiste energie. ;-)

Pascal Mortier 14 mei 2021 om 11:58

Misschien effe terug denken aan het WK waar MVDP vergat te eten en drinken met alle gevolgen van dien? Matje was toen ook prof ;-)

Maar ik vermoed dat het je vooral te doen is over “de juiste energie”… dit staat synoniem voor voldoende energie ;-)

Pascal Mortier 14 mei 2021 om 12:42

Ben even de archieven ingedoken en moet zeggen dat de verafgoding van Tom na zijn gewonnen Giro in 2017 ook niet minnetjes was :-D

Gr.R. 14 mei 2021 om 13:37

Daar zeg je het goed: GEWONNEN Giro.

Gitan 14 mei 2021 om 13:41

Moet je voor de gein eens wat comments lezen bij de artikels over de solo’s van MvdP. Lijkt wel alsof God de Vader weer is nedergedaald op Planeet Aarde.

Maar wat slaan ze daar toch door zeg met hun Evenepoel haha!

Romāns Vainšteins 14 mei 2021 om 13:45

Het allermooiste volgtopic was toen Dumoulin achteraan liep te lummelen en Movi er een klap op gaf, de diepe ziel van de patriot kwam even stevig opzetten.

En sowieso, wanneer er om het even welke kaaskop ergens een rit wint staat een heel topic vol met geroerde huilschreeuwers die die middag hun buren lastig vielen met hun vaderlandsliefde.

Wheely 14 mei 2021 om 13:55

Mooi toch, ook dat hoort bij sport. Ik gun het wielernatie België van harte dat ze eindelijk weer eens een grote ronde winnen en ze mogen elkaar dan lekker onderspuiten met roze troep. Ik zelf juich het hardst voor mooi wielrennen ongeacht door wie maar schreeuw het ook uit als er Nederlanders winnen, gewoon een lekker gevoel. Hup Holland!

Pascal Mortier 14 mei 2021 om 13:56

Misschien eens de carrière en prestaties vergelijken (er bij vermeldend dat ik ook fan ben van de immer sympathieke Tom en hem het allerbeste wens bij zijn terugkeer in het peloton :-) ) ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Dumoulin

https://nl.wikipedia.org/wiki/Remco_Evenepoel

Gitan 14 mei 2021 om 14:04

Taco wint Girorit, volgende artikels verschijnen op Wielerflits:

– GIRO 2021: TACO VAN DER HOORN STUNT IN CANALE MET RITWINST UIT VROEGE VLUCHT
– TACO VAN DER HOORN, VAN KASPLANTJE NAAR GIRO-RITZEGE
– ITALIAANSE MEDIA WILLEN ALLES WETEN OVER TACO VAN DER HOORN: “GENOEMD NAAR EEN HOCKEYER”
– GIRO 2021: BEKIJK HIER DE SENSATIONELE SLOTKILOMETER VAN TACO VAN DER HOORN

Michelangelo, user voor wie ze nu wel eens mogen stoppen met overdrijven rond dat ventje Evenepoel, reageert gortdroog en zonder ook maar een greintje zin voor dramatisering:

‘Voor dit soort aankomsten kijk je wielrennen. David tegen Goliath. Allen tegen één. Pijn, verbazing, ongeloof, intense vreugde: alles in 1 gezichtsuitdrukking.

Dan nog eens het persoonlijke verhaal achter deze renner, en de gunfactor die je ook ziet van zijn oude ploegmaats. Prachtige zege, het komt hem toe!’

Kom op jongens, de berichtgeving rond Evenepoel heeft zelfs nog nergens dit niveau bereikt en dit ging dan nog om een gewone etappewinst.

reusjen 14 mei 2021 om 14:23

@Gitan
Wat je ook van de discussie Evenepoel vindt, de berichten over Van der Hoorn kun je hier niet gebruiken. Het was een overwinning die in meerdere opzichten bijzonder was. Onverwacht qua moment, renner en voorgeschiedenis. Maar het belangrijkste verschil is nog wel dat dit eenmalig is. De opmerking van Michelangelo is meer een weergave van wat er te zien is geweest in de rit dan een adoratie.

Gitan 14 mei 2021 om 14:29

Euforie mag dus ook enkel bij eenmalige overwinningen van renners van wie je het niet verwacht?

Dus in een wielergek land als België waar al decennialang geen kandidaat-rondewinnaar is geweest, moet iedereen rustig blijven tot hij na 3 weken in het roze op het eindpodium staat, eerder mag er niet gedroomd worden en niemand mag onder de indruk zijn van wat hij op zijn leeftijd presteert na 9 maanden afwezigheid na een horrorcrash? Is het zo dat het werkt?

reusjen 14 mei 2021 om 14:52

@Gitan
Als je op deze manier wilt discussiëren door alles weet er gezegd wordt te generaliseren en in het extreme te trekken, be my guest, maar dan is het vrij zinloos.

Het is niet zo dat de frustratie en het hypen om en van Evenepoel gisteren begonnen is. En juist daar zit het grote verschil met Van der Hoorn. Uiteraard zijn er geen regels voor wanneer en hoeveel er over een sporter gesproken, geschreven en gejubeld mag worden. Echter heeft de “overkill” in combinatie met de persoonlijkheid die Evenepoel laat zien tot gevolg dat veel mensen er een beetje moe van lijken te worden. Of dat eerlijk en terecht is laat ik in het midden, het is meer een analyse van wat we zien. Mijn punt was dat je vergelijking met Van der Hoorn niet op gaat.

Gitan 14 mei 2021 om 15:05

Ja en over Matje kan je nooit genoeg krijgen… Zoveel mogelijk artikels over de man en hem massaal de hemel inprijzen. Daar piept niemand over. Wat voor de eigen favoriet geldt, geldt dus niet voor een ander zijn favoriet?

Kan je begrijpen dat die selectieve verontwaardiging enerzijds en het selectief toegestane bejubelen anderzijds bij sommigen tot wat wrevel leiden? Zouden we het misschien zelfs wat schijnheilig kunnen noemen?

Romāns Vainšteins 14 mei 2021 om 15:24

Het is eerder lachwekkend dan schijnheilig. Grenspaaleuforie heet dat, niet veel beter dan Linda de Mol die een hossende oranje massa dirigeert op verschillende typen la-kutmuziek.

reusjen 14 mei 2021 om 15:35

Sorry, sinds wanneer krijg ik geen genoeg van Van der Poel? Voor hem geldt in de basis hetzelfde, maar het is wel zo dat hij veel meer krediet heeft. En dat komt voor een belangrijk deel door zijn persoonlijkheid (of wat wij er van zien) en de ploeg waar hij voor rijdt. Van mij mag je het noemen hoe je wilt, ik vind het vooral best wel te verklaren.

Jacco van Stierop 14 mei 2021 om 15:48

@RV
Inderdaad, vergeleken bij dat volgtopic is alle Belgische berichtgeving rondom Evenepoel slechts een voetnoot bij het hoofdstuk ‘hedendaags chauvinisme’.

rennerske 14 mei 2021 om 16:13

@RV: amen!!!

Bru No 14 mei 2021 om 14:21

Hey pipo’s, Remco zit nog maar vier jaar op een koersfiets, heeft alles kapotgereden bij de junioren met Merckxiaanse voorsprong. De beloftencategorie heeft hij overgeslagen en in het eerste jaar bij de profs heeft hij al fantastische dingen laten zien waaronder winst in SAN Sebastián. Doodsmak gemaakt en negen maanden later dit presteren, en dan zitten jullie te lullen zoals hierboven? Wat een kenners. Misschien krijgt hij binnenkort een klop van de hamer, so what? Ga je je dan verkneukelen? Denk je ook zo over MVDP, of wat? Get a life.

Bru No 14 mei 2021 om 14:28

edit wf: tot ziens

reusjen 14 mei 2021 om 14:54

Doe even normaal met je kazen.

Bru No 14 mei 2021 om 15:36

@reusjen dat wou ik net zeggen: doen jullie even niet zo belachelijk. Dit is een fijne website met heel wat liefhebbers en kenners dus stop met al die pathetische lulkoek en jaloezie over Remco Evenepoel.
Die Oranjegekte: jullie doen maar, ik gaf dit enkel als voorbeeld van wanneer het ‘over the top’ wordt.

trigger 14 mei 2021 om 15:19

Aan al diegenen die Remco graag uit de top tien zien donderen: linkerhand in het stopcontact en rechterhand bovenaan kloppen op je TV als ze de rangschikking tonen. Werkt het niet? Dan is het uitzweten tot 30 mei.

Headlines

Materiaalzone

Populair