Remco Evenepoel: “Ronde van België winnen bracht een winnaarsgevoel terug”

maandag 6 december 2021 om 14:06
Remco Evenepoel: “Ronde van België winnen bracht een winnaarsgevoel terug”

foto: Cor Vos

Dat Remco Evenepoel in juni de Baloise Belgium Tour voor de tweede keer in zijn carrière op zijn naam schreef, voelde als een grote opluchting. Dat vertelt de 21-jarige klassementsrenner op de website van zijn ploeg Deceuninck-Quick-Step.

“Na een lange blessure en een lange weg terug, was het heel speciaal om weer te winnen, om te weten dat ik weer in de buurt kwam van mijn oude niveau”, zegt Evenepoel, die in de Giro d’Italia zijn comeback maakte na zijn zware val in de Ronde van Lombardije van 2020. Na een val verliet hij de eerste Grote Ronde van het seizoen vroegtijdig, maar een week na zijn terugkeer in koers in de Elfstedenronde won hij de Baloise Belgium Tour. “Winnen was een grote opluchting. Het was ook een bevestiging van het harde werk dat ik had verricht en de steun die ik van de ploeg had gekregen. Iets waar ik erg dankbaar voor was en ben.”

De jonge Belg herinnert zich dat de ronde begon met een hete, zware etappe. “Maar de jongens deden prachtig werk en brachten me op het juiste moment op de juiste plaats. Toen ik merkte dat sommige concurrenten last hadden, besloot ik aan te vallen en het peloton te breken, wat goed uitpakte. Ik won die dag niet, maar ik slaagde erin om tijd te winnen. Toen kwam de tijdrit en mijn eerste overwinning van het jaar. Dat ik die op eigen boden behaalde, maakte alles nog specialer. Het enige jammere van die dag is dat Yves (Lampaert, red.) niet samen met mij op de eerste trede van het podium kon staan, want ook hij was erg sterk en zou de zege verdiend hebben.”

De dagen daarna werd Evenepoel uit de wind gehouden door zijn ploeggenoten. “Ze zorgden dat er niets zou gebeuren in de resterende lastige etappes, en dat maakte alles makkelijker. Ik hoefde alleen maar op te letten en mijn ploegmaats te volgen. Tijdens die week kon iedereen opnieuw de Wolfpack-mentaliteit zien. We vochten hard en we werkten hard, altijd gelovend in onszelf. Deze eindoverwinning bracht een winnaarsgevoel terug dat ik sinds de Ronde van Polen van vorig jaar had gemist en gaf een belangrijke boost voor het tweede deel van het seizoen”, aldus Evenepoel, die daarna ook de Danmark Rundt, Druivenkoers, Brussels Classic en Coppa Bernocchi won.

Dit artikel delen:

34 Reacties

siepelstad 6 december 2021 om 14:07

Gelukkig hij leeft nog

Murcia 6 december 2021 om 14:21

Net als bij het nieuws over de trainingstocht van van Aert vraag ik mij af wat de meerwaarde is van het plaatsen van een in de kern reclame boodschap van DQS. Behalve dan dat we weer diezelfde uitgekauwde berichtendiarree krijgen van Remco fans en haters die toch nooit van mening gaan veranderen. Was het een interview dan begrijp ik volledig de nieuwswaarde. Dit is Mwaaah om met Kevin Pauwels te spreken.

Bankzitter 6 december 2021 om 15:48

Denk dat WF Remco een Carte blanche heeft gegeven om onzin te spuwen en dat vervolgens breed uit te meten op de voorpagina. Nieuwswaarde 0,0%

Tijd voor meer verhalen uit den ouden doosch? Pagina moet toch gevuld worden. Misschien kan Remco ons vertellen wat vroeger zijn favoriete speelgoed was.

5211 6 december 2021 om 21:20

Ja Murcia, jouw comment lezende is de vraag gerechtvaardigd waarom jij dit artikel dan aanklikt en vervolgens nog leest ook. Of nog een stapje verder zelfs de nog tijd aan besteed met een reactie?
Of ben je grootaandeelhouder / hoofdredacteur?

Murcia 6 december 2021 om 21:48

Tsja beste 5211,
Het antwoord op jouw vraag is vrij simpel en tweeledig. Je reageert hier wel of niet op titels, bij die van van Aert wist ik al dat ik niet hoefde te klikken vanwege de titel maar bij die van Evenepoel wordt een quote gebruikt wat de indruk wekt van een interview en dus meer info. Wat ik krijg is een stuk van het team zelf met de obligate teksten van de pr-medewerkers. Clickbait titel dus en daar houd ik niet van.

Het tweede deel van het antwoord is dat het jou helemaal niet aangaat waar ik mijn tijd aan besteed. Je zou namelijk met hetzelfde gemak kunnen zeggen waarom jij reageert en tijd spendeert aan een nogal arrogante terechtwijzing van mijn opinie. De hoofdredactie opmerking slaat ook nog eens als een tang op een varken. Kennelijk was je al niet geïnteresseerd in mijn antwoord aangezien je koos voor de ‘lollige’ afsluiting.

5211 7 december 2021 om 17:57

Juist Murcia. Niet eea omdraaien. Ik reageer niet arrogant maar wijs er slechts op dat het behoorlijk aanmatigend is wanneer je artikelen uitleest terwijl je ze niet wil zien hier en dan zelfs nog reageert ook.
Zodanig aanmatigend en hooghartig alsof je de baas bent van de redactie dat het op den duur zoals van velen inderdaad verbazing en reactie oproept.
Misschien is de Wetstraat iets voor je, daar is het gebruikelijk om de aandacht naar de ander te leiden terwijl jezelf initiëert.

Murcia 7 december 2021 om 18:12

Ik heb mijn argumenten gegeven, daar ga je niet op in wat pas echt aanmatigend is en je eindigt met een opmerking over de Wetstraat in Brussel waar ik als Nederlander geen ene moer mee te maken heb. Ik pretendeer nergens dat ik mij verheven voel boven anderen maar geef mijn mening en dat al jaren met hetzelfde account zonder reïncarnatie.
Tot zover mijn bijdrage aan de discussie want die ga ik dan ook niet verder zetten.

5211 8 december 2021 om 18:55

Tuurlijk zet je die niet verder Murcia omdat jij eea omdraait.

Romāns Vainšteins 6 december 2021 om 14:24

Jaar van de opkomst 19-20
Jaar van de tegenslag en terugkeer 20-21
Jaar van de ab-so-lu-te doorbraak 22

Qua curve zou daar weinig op te zeiken zijn

Ideaal programma :

– Iets met voorbereiden
– Paris Nice of Tirreno met in het kielzog MSR vd ervaring en als adjudant voor Flip, ik ken zijn koude-kwaliteiten niet echt en weet niet welke parcours er liggen dus vind het moeilijk te bestemmen welke.
– Eendaags voorjaar met meteen een leuke vleug Belgisch topwerk (bijv DdV, E3, BP, AGR, FW, LBL)
– Giro absoluut links laten liggen, tour misschien op zijn MvdP’s, voor een rit en afstappen wanneer het lastig wordt, niet meer dan 1,5 week dus.
– Vuelta vh AK

Dan maar even geen harde focus op het WK en najaar.

Viktrodriguez 6 december 2021 om 14:36

Een redelijk ideaal programma voor zijn ontwikkeling, maar ik betwijfel of het hem wel gaat worden. PatLev heeft de afgelopen jaren aangetoond zich qua programma te laten leiden door commerciële en financiële belangen boven de sportieve belangen.

Marik 6 december 2021 om 15:11

Ik vermoed dat het peloton zich redelijk makkelijk gaat wapenen tegen Remco. Feitelijk heeft hij 1 wapen: heel hard rijden en iedereen uit het wiel rijden. In de wat kleinere wedstrijden gaat hij nog genoeg winnen. In de grote wedstrijden weet iedereen dat als Remco aanvalt op 70 km van de finish, ze zich in zijn wiel kunnen nestelen. De bewijsdrang van Remco doet dan de rest.
Wil hij grote wedstrijden gaan/blijven winnen dan zal ook Remco zich moeten doorontwikkelen.

Tom Bidon 6 december 2021 om 17:30

@ Marik,
Natuurlijk heb je gelijk dat Evenepoel eigenlijk maar 1 wapen heeft. Hij zal met de jaren ook wel leren dat hij niet altijd hoeft te winnen in een rit. Tijdritten en eindklassementen winnen is niet zelden onafhankelijk van het hebben van een sterke sprint. Wil hij grote meerdaagse wedstrijden winnen en dat is nog steeds zijn grote doel, moet hij helemaal niets anders verder ontwikkelen dan wat hij al kan. Licht blijven en watts trappen. Het is leuk en aardig dat Pogaçar elke Tour 3 ritten wint, maar zonder zijn sprint had die ook gewoon die 2 Tours gewonnen. Dumoulin won ook zelden sprints, maar heeft wel 3 keer op het podium van een grote ronde gestaan.

In ééndagskoersen moeten ze hem ook niet uitspelen als enige kopman. Zijn ééndagskoersen wint hij zo goed als altijd met een sterke ploegmaat achter hem. Solo gaan terwijl Alaphillipe de rest van een elitegroep nerveus maakt, is ook een manier om te winnen. Ik denk maar aan Stijn Devolder. Dat weten ze ook wel bij DQS.

Michelangelo 6 december 2021 om 17:39

Sluit me qua programma aan bij RV. Er zitten echter 2 “maren” aan:
– Gaat Evenepoel zich af laten remmen of in dienst rijden in koersen als MSR en de TdF? Tot op heden heeft hij nog niet echt uitgeblonken op het moment dat hij zich voor iemand moest wegcijferen of zonder ambitie meefietsen.
– Wil je als DQS iemand meenemen naar de TdF voor slechts 1-1,5 weken, met alle belangen die er mee spelen?

Romāns Vainšteins 6 december 2021 om 19:18

Maar 1 – het hoeft helemaal niet te bijten wanneer voor Flip en REVKET het spelletje hun kant op valt. Nu al stellen dat het al die koersen voor Alaphilippe moet zijn is hetzij aannemelijke doch achterwaartse logica.
Maar 2 – ja dat kan eenvoudig, je levert er 1 spurt wagon voor wiens rol eventueel zelfs overgenomen kan worden door hem gedurende de eerste spurts.

Michelangelo 6 december 2021 om 19:59

Zal dus vooral ook van de plannen afhangen.

Sprinten met iemand minder: kan prima
zowel sprinten als iets proberen in het klassement met Alaphillipe… dan lijkt het me lastig als je weet dat je het na 1 week met iemand minder moet doen. En de tourplekjes zijn duur, ik denk dat de renners in de rij staan om mee te mogen naar Frankrijk.

5211 6 december 2021 om 21:32

Mooi en zinnig draadje. Met interesse gelezen. Plan RV pragmatisch doelgericht. Het manneke kan echt wel iets en heeft indien in vorm een motor waarbij bepaalde medevluchters die in zijn wiel zitten kan versmachten.

Het zou verstandig van hem zijn wanneer hij in vorm wil komen om stevig te knechten in oa MSR en ook de tour. Moet Michelangelo hierin volgen dat het afwachten is hoe dienstbaar hij wil zijn.
Voor Loulou wil hij volgens mij zeker wel rijden vanwege respect wat hij voor Loulou heeft.

Bankzitter 6 december 2021 om 15:46

“Joh, ben al een tijdje niet meer in het nieuws geweest. Hoe kan ik mijzelf nog weer eens een schouderklopje geven, waarvan iedereen mag weten hoe goed ik het vind van mijzelf”.

Sjonge Jonge 6 december 2021 om 16:41

Ik snap dit soort opmerkingen echt niet.

Ik ben geen fan van Evenepoel of DQS (om die discussie voor te blijven), hoewel ik Evenepoel een steengoed en vermakelijke coureur vind.
Maar wat doet Evenepoel hier nu feitelijk verkeerd dan volgens jou? Waarschijnlijk is door de marketing afdeling van DQS gevraagd om een stukje op de website en hebben ze Evenepoel wat vragen gesteld.
Hij antwoordt keurig dat hij veel steun heeft gehad van zijn teamgenoten en dat de Ronde van Belgie voor hem een omslagpunt was na zijn revalidatie.

Als je hier al iets fouts in ziet, denk ik dat je echt met een verkeerde instelling naar hem kijkt en dat lijkt me geen goed uitgangspunt om interviews, uitslagen, manier van rijden, etc. te beoordelen.

Cochise 6 december 2021 om 18:37

Tuurlijk niet.
Remco zat zich thuis te vervelen, surfte naar de website van zijn team en zag dat zijn naam al twee weken niet vernoemd was, belde naar de webmaster en eiste onmiddelijk een interview over zijn legendarische eindzege in de Ronde van België.
Zo gaat het toch altijd?

5211 6 december 2021 om 21:36

@Tjongejonge. Goed verwoord. Anderzijds, bepaalde mensen zijn net schapen. Gaat er één over etc etc. Soms sarcasme, tegen elkaar opbieden, de kudde volgen met hoop op applaus. Kennelijk kan men niet meer zonder. Teken des tijds.

lo squalo dello Stretto 6 december 2021 om 15:57

Ik wens hem een lesje in nederigheid toe in 2022 maar dat zal vast niet lukken.

Qua programma zou ik hem in februari 2 rittenkoersen laten rijden ter voorbereiding. In maart vol voor het klassement in Parijs-Nice en Catalonië. Dan kan hij het echt laten zien in WorldTour-rittenkoersen en hebben ze een beter zicht of hij voor een grote ronde al kan gaan. April opbouwen richting Waalse Pijl/Luik als stoorzender/meesterknecht voor Alaphilippe die daar gewoon de steun verdient. Erna opbouwen via Zwitserland/Polen richting Vuelta. Afhankelijk van de rittenkoersen zal wel duidelijk worden of je in de Vuelta ambitie mag hebben voor een klassement of niet. Na de Vuelta nog WK tijdrijden of Lombardije, afhankelijk van wat er nog in het vat zit.

LaDoyenne 6 december 2021 om 17:13

In Vlaanderen haalde Evenepoel gisteren het nieuws door de aftrap van de wedstrijd Anderlecht – Zulte Waregem te doen.

Aart van Woud 6 december 2021 om 18:31

We gaan het wel zien in het nieuwe seizoen, of hij een stapje verder kan zetten of niet.

Dikke Man 6 december 2021 om 18:45

Voor iemand die altijd moet winnen kan een carrière als wielrenner best frustrerend worden. Zelfs Mathieu verliest meestal. Hopelijk leert hij om te gaan met pech, verlies en rijden in dienst van.

Panache 6 december 2021 om 19:03

Ik ken het gevoel. Ook ik was het gevoel van winnen even kwijt. De frustratie overmande mij, ik was enkele maanden niet te genieten. Tot ik boter kaas en eieren ben gaan spelen met mijn dochter van vier. Ik vocht hard en ik werkte hard, bleef er in geloven. Toen ze een foute zet maakte besloot ik aan te vallen en haar te breken. Och heerlijk ik ben weer helemaal terug.

Dantiest 6 december 2021 om 21:06

In de Ronde van België is Remco het kind dat de de volwassenen een poepie laat ruiken

5211 6 december 2021 om 21:40

Dantiest, mbt stijl een poëtische bijdrage van Panache.
Mbt realiteit sla jij hier de spijker op de kop.

Michelangelo 6 december 2021 om 21:51

Ik vraag me overigens wel af hoe dat gevoel was na het Italiaanse najaar… dat zal hem toch net een andere vibe hebben gegeven dan de Ronde van Belgie lijkt me.

5211 7 december 2021 om 18:02

Michel. Men kan niet alles hebben is een mooi gezegde.

Michiel 6 december 2021 om 19:18

Lijkt me een behoorlijk talent. Bescheiden ook. Misschien kan Wielerflits eens wat vaker een artikel aan hem wijden?

Killco 6 december 2021 om 19:25

Ja ik snap echt niet waarom we slecht enkele keren per seizoen iets over hem horen

Cochise 6 december 2021 om 20:09

Niet dat het wat uitmaakt maar: de ploegmarketeers zetteb al enkele dagen hun beste ploegmomenten van 2021 in de kijker, daar hoort dan telkens een interview met de hoofdrolspeler in kwestie bij.

Het verbaast me zelfs dat we al een aantal nieuwtjes niét hebben zien passeren hier: hij heeft al slecht weer gehad in Calpe, z’n eerste échte training richting 2022, een aantal keer op de loopband gelopen in Calpe, een eerste keer buiten gelopen hier thuis, een inspanningstest bij Bakala, de aftrap gegeven bij Anderlecht en zelfs een dubbelinterview met een van de jonge talenten van Anderlecht.

Romāns Vainšteins 6 december 2021 om 20:16

Geen scheten?