Remco Evenepoel rekt zijn seizoen met Chrono des Nations

maandag 11 oktober 2021 om 08:15
Remco Evenepoel rekt zijn seizoen met Chrono des Nations

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel zou eigenlijk een punt achter zijn seizoen zetten na de Ronde van Lombardije, maar de 21-jarige renner van Deceuninck-Quick-Step voegt toch nog een wedstrijd aan zijn programma toe. Zondag maakt hij voor het eerst in zijn carrière zijn opwachting in de Chrono des Nations.

Volgens teammanager Patrick Lefevere was het de wens van Evenepoel zelf om de 44,5 kilometer lange tijdrit in de Franse Vendée te rijden. “Het was niet de bedoeling, maar wellicht is hem een mooie startpremie geboden. En waarom ook niet, als hij daar nog zin in heeft? Wij sturen gewoon een verzorger en mecanicien mee”, zegt de 66-jarige ploegbaas van Deceuninck-Quick-Step in Het Nieuwsblad.

De Chrono des Nations staat voor zondag op de kalender. Gezocht wordt naar een opvolger voor de Nederlander Jos van Emden, die in 2019 de Italiaan Filippo Ganna en zijn ploeggenoot Primož Roglič versloeg. Vorig jaar ging de wedstrijd niet door vanwege de coronapandemie.

Dit artikel delen:

45 Reacties

Sagan=hulk 11 oktober 2021 om 08:23

Daar is de spanning nu ook al weg.

Quintenri 11 oktober 2021 om 09:18

Volgens PCS start Ganna ook, dus de spanning was sowieso al weg ;).

Sagan=hulk 11 oktober 2021 om 09:25

Howla, dat creëert juist nog een geweldig duel, wat een veld zou dat zijn voor deze koers. Zou Ganna dat daadwerkelijk doen enkele dagen voor het WK piste?

Magician 11 oktober 2021 om 09:30

Misschien op de OS wel ervaren dat het lekker is om een wedstrijdje ter opwarming te doen.

Sagan=hulk 11 oktober 2021 om 09:39

Ik zie dat de organisatie Ganna al een tijdje geleden heeft bevestigd. We krijgen nog een duel Evenepoel-Ganna, geweldig!

Innsbruck 11 oktober 2021 om 13:03

Ganna heeft Evenepoel een berichtje gestuurd.

Turtlehead 11 oktober 2021 om 09:07

Raar. Maar ja, Merckx deed dat natuurlijk ook.
En de startpremie hoeft ie kennelijk niet te delen…

horsm 11 oktober 2021 om 09:47

Hahaha… Lefevere die meteen ook even een ‘startpremie’ noemt. Wat is die man toch fijn indiscreet.

Peetvader 11 oktober 2021 om 10:36

In 2019 klopte Van Emden hier nog Ganna en Roglic…

Innsbruck 11 oktober 2021 om 13:03

Ferme stap gezet he die Ganna. Van 2019 naar 2020, 3 stappen vooruit.
Van subtop naar bijna onklopbaar.

Wheely 11 oktober 2021 om 10:52

Op PCS zie ik nog maar zes deelnemers, hopelijk komen Kung, Asgreen en Affini het REVKET ook nog moeilijk maken.

Viktrodriguez 11 oktober 2021 om 14:44

Koers komt deze week vast wel met een voorlopige startlijst

Gelei 11 oktober 2021 om 10:56

Op welk soort parcours wordt deze wedstrijd verreden?

Marco 11 oktober 2021 om 11:17

Het is eigenlijk een volksfeest met een soort tijdrit criterium. ofwel 1 grote happening in die plaats met ook nog een wielerkoers..

Dus dat lefevere denkt dat Remco een premie heeft gekregen begint op zijn plaats te vallen.. is gewoon een criterium premie

Wheely 11 oktober 2021 om 11:28

Klop Marco er is tevens een brocante, een frietkot en dus ook een clowntje.

Peetvader 11 oktober 2021 om 13:12

Het is toch 1 van de grootste overwinningen in de carrière van Jos Van Emden en een 1.1 koers. Dus toch nog iets anders dan een criterium/kermiskoers.

Marco 11 oktober 2021 om 13:25

Beste Peetvader, ik snap je reactie gezien de gezellige manier van reageren op WF van sommigen.. Maar het is niet bedoeld om de koers te degraderen omdat Remco hem gaat rijden. Het was vroeger een soort kampioenschap voor tijdrijders maar in 2020 is hij niet doorgegaan omdat het hele feest niet doorging. https://chronodesnations.com

Er is dus een feest en daarbij een koers wat een plaatselijk rondje is. het heeft echter UCI erkenning en bvb procyclingstats heeft hem als koers en een gewoon criterium niet. Echter is er blijkbaar wel een premie nodig omdat renners anders niet komen.

Wheely 11 oktober 2021 om 11:14

Ik neem aan dat Remco gewoon bij de cadetjes meedoet trouwens.

Marco 11 oktober 2021 om 11:18

Hij wil wel winnen natuurlijk… Ik meen trouwens dat ik jouw model op die site gezien heb

Michelangelo 11 oktober 2021 om 14:36

C-koerske…. daar gaat ie vast weer uitpakken met een straf nummer. Ganna inhalen of zoiets. Daar zou ik bijna een bak bier op inzetten!

Ofwel een koers die interessant is voor de startpremies, maar niet om er grootse conclusies uit te trekken. Wat de uitslag ook mag zijn.

Marco 11 oktober 2021 om 14:48

Ganna inhalen zou idd geen soort van prestatie zijn.. dat jij toch altijd gelijk hebt

Quintenri 11 oktober 2021 om 15:01

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Michelangelo 11 oktober 2021 om 15:11

@marco,
het zou helemaal straf zijn als hem dat lukt terwijl Ganna na hem zou starten…

Turtlehead 11 oktober 2021 om 16:08

Hij zal bijna zeker wel weer alleen over de finish komen (net als in Lombardije… ;) ).

Murcia 11 oktober 2021 om 14:45

Ik vind de Chrono nog altijd een hele mooie wedstrijd maar ik ben dan ook echt een tijdritliefhebber. Het is als koers jammer genoeg weggezakt in de vergetelheid. Startpremie of niet, het is fijn om een toptijdrijder als Evenepoel hier aan het werk te zien net als Ganna hopelijk.

Aart van Woud 11 oktober 2021 om 14:55

Ik zou het wel mooi vinden als de Trofeo Baracchi weer terugkwam. Remco en Wout samen tegen Ganna en Affini en Küng met Bisegger, Rog en Pog.. Lijkt me supermooi!

Marco 11 oktober 2021 om 15:02

Dat is nu eigenlijk de GP des Nations.. soort fusie

Baracchi heeft die naam beschermt dus ze kunnen geen koers meer organiseren die zo heet.

Aart van Woud 11 oktober 2021 om 15:17

Ah dankjewel! Dat had ik dan weer even niet op de radar. Maar ik denk niet dat bovenstaande combi’s aan de start zullen staan.

Marco 11 oktober 2021 om 15:21

heb er nog 1 gevonden Le Duo Normand lijkt me iets voor jou.. hij was wel 18 september al

https://www.duonormand.com/en/home/

Michelangelo 11 oktober 2021 om 15:30

Helemaal eens Aart,
ik vind individuele tijdritten mooi, maar die koppeltijdritten van vroeger waren ook gewoon schitterend. En je kunt op dit moment enkele hele mooie duo’s samenstellen.

Dat zou nationaal mogen, maar desnoods ook gewoon iedere ploeg de twee renners afvaardigt. Van Aert/Roglic/Dumoulin/Dennis tegen Evenepoel/Lampaert/Asgreen/Cavagna, en vanuit INEOS Ganna en een goede Thomas…

Aart van Woud 12 oktober 2021 om 09:27

Dankjewel voor het opzoeken Marco! Die ga ik volgend jaar dan maar kijken ;)

LaDoyenne 11 oktober 2021 om 16:14

Als de nood het hoogst is, is de redding nabij.

Bijna daags na het fiasco in Lombardije kondigen Remco en Pat een wedstrijd aan. Een tijdrit nog wel. Helemaal aan het einde van een seizoen.

Geen beter geschenk om de hype terug op te blazen. De Nieuwe Merckx is dood, lang leve de Nieuwe Merckx!

De aandeelhouders van de bedrijven (Pizza Hut, Volvo,…) warmee de NV Evenepoel lucratieve deals heeft, zijn tevreden.

Marco 11 oktober 2021 om 16:27

Daar gaat het in topsport toch om LaDoyenne? De aandeelhouders zijn tevreden.

Wil jij een contract met domino’s?

Innsbruck 11 oktober 2021 om 16:37

Pizza hut reclame een keer gezien. Super schattig!

Volvo? Nooit van gehoord.

Voor iemand die hem niet graag heeft mis je precies geen enkel nieuwtje.

Marco 11 oktober 2021 om 17:00

Remco Evenepoel is ambassadeur van Garage Sterckx-De Smet uit Halle. In november 2018 kreeg hij een Volvo XC40 om mee te pronken, met gepersonaliseerde nummerplaat: R.EV 1703.

Alfons Haavers 11 oktober 2021 om 17:28

Dat van Volvo wist ik niet. Eerder dit jaar zag ik wel een post waarin hij een BMW X5 ging ophalen. Die XC40 is dan misschien voor Oumi…

Innsbruck 11 oktober 2021 om 17:39

Asgreen en Roglic hebben een Skoda of Volkswagen gekregen van een lokale garage.

Marco 11 oktober 2021 om 17:42

Volvo XC60 in 2020 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200102_04789509

BMW X5 in 2021 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210210_93777966

Ik denk dat oom Pat hem uit die Volvo heeft moeten halen omdat BMW de ploeg sponsort

Allé.. sponsoren genoeg tevreden te houden dus.. volgens LaDoyenne lukt dat prima

Marco 11 oktober 2021 om 17:44

normaal zou Asgreen ook in een BMW moeten rijden.. Cavendish heeft een groene sinds de Tour

Michelangelo 11 oktober 2021 om 17:47

Overigens beetje off-topic, maar ik zag op sporza een interview met papa Evenepoel die het onder meer had over de emoties tijdens RvL en de bedreigingen die Remco had ontvangen.

Nu ben ik geen uitgesproken fan van Evenepoel of zijn entourage (ook niet van zijn papa), en ook ik ben van mening dat Remco zich zowel in Tokyo als in Leuven nou niet echt als een goede ploegmaat heeft gedragen. Dat mag wat mij betreft ook gewoon benoemd worden. Ik hoop dat Sven Vanthourenhout in zijn volgende selectie rekening mee gaat houden. En dat Evenepoel hier zelf ook eens op reflecteert zodra hij dat tijdritje heeft gereden daar in Frankrijk.

Maar om dit te uiten in de vorm van bedreigingen gaat mij tig bruggen te ver. Zelfs het boe roepen als je een renner niet mag hoort eigenlijk niet in de wielersport thuis. Als lid van het genootschap ‘criticasters van de ket’ wil ik hier dan ook nadrukkelijk afstand van nemen!

Quintenri 11 oktober 2021 om 21:20

Je helpt nochtans wel mee aan het in stand houden van de online Remco-haat.

Aart van Woud 12 oktober 2021 om 09:29

Gefundeerde kritiek is iets anders dan haat, maar goed…

Klein Verzet 11 oktober 2021 om 17:52

Volgens de hypo-man doet ie het voor het geld, maar ik denk dat de nieuwe Merckx weeral uit is op revanche voor z’n toch niet zo imposante RvL, waar ie als een dood blad van de boom werd geschud door landgenoot Tiesj.

Kopinkas 11 oktober 2021 om 21:12

Jammer dat de Grote Prijs Eddy Merckx niet meer bestaat…
En een Trofeo Baracchi met Evenepoel en Almeida had ook nog wel een hoog spanningshalte gehad…