Remco Evenepoel over Ronde van het Baskenland: “Hoop mezelf te bewijzen dat de vorm goed is”

maandag 4 april 2022 om 08:00
Remco Evenepoel over Ronde van het Baskenland: “Hoop mezelf te bewijzen dat de vorm goed is”

foto: Cor Vos

Interview

Remco Evenepoel rijdt deze week de Ronde van het Baskenland, nadat hij de afgelopen twee weken samen met Julian Alaphilippe op de Teide op hoogtestage was op Tenerife. “Ik hoop dat ik genoeg hersteld ben, maar de voorbereiding en de stage waren vooral in functie van de Ardennenklassiekers. Julian Alaphilippe heeft me daar nodig, hij wil me daar in de ploeg hebben”, vertelt hij in een persmeeting met enkele Belgische media en WielerFlits.

Castelli

De Ronde van het Baskenland begint maandag met een tijdrit. Hoe was de verkenning?
“Dat staat maandagmorgen op de planning. Omdat het zo kort is en in de morgen van een tijdrit rijd ik altijd een uur of anderhalf uur los. Dus als ik maandag mijn training doe op het parcours van de openingstijdrit, kan ik ongeveer 50.000 rondjes op het parcours rijden. Ikzelf houd van langere tijdritten. Maar het is wel fijn dat het een iets lastigere, korte tijdrit is. Het gaat wat op en neer. Ik heb op verschillende apps de laatste twee kilometer bekeken. Dat gaat over kasseien en smalle wegen. Het is een beetje voor de show, vind ik.

Wat ik bedoel: hier in deze regio kun je heel mooie, langere tijdritparcoursen uitzetten. Maar we moeten het doen met wat we krijgen. Ik ben alleen niet heel erg op winst gefocust. Het is een heel moeilijke chrono om jezelf te pacen. Als ik als tiende of twintigste eindig, zal ik niet panikeren. Het is slechts een tijdrit van 7,5 kilometer en vrij technisch. Daarin kan zo veel gebeuren. Laten we hopen dat het droog blijft. Als het nat is, zal de helft van het veld al uitgeschakeld zijn in de laatste kilometers. Nog voordat de koers eigenlijk begint op dinsdag. We proberen er gewoon het beste van te maken, om dan zo snel mogelijk te gaan.”

Met wat voor ambities ben je naar hier gekomen?
“Het belangrijkste is om met een goede tijdrit te beginnen, al is dat in mijn ogen dus niet echt een tijdrit. Daarna gaan we met de ploeg voor een ritzege. Dat zou mooi zijn en daarbij maakt het niet uit of ik het ben, of een van mijn ploegmaats. Iedere dag kan hier een verrassing zijn. Het weer kan erg slecht zijn. De beklimmingen zijn ook erg steil. We moeten het dag per dag bekijken en dan proberen om het beste ervan te maken. Het is altijd lastig om te zeggen hoe je jezelf voelt na een hoogtestage. Je traint veel en goed op hoogte, dus voor mij is het belangrijkste om iedere dag te voelen hoe mijn benen zijn. Als ik nog steeds wat moe blijk te zijn van de stage, dan zal ik mezelf niet forceren deze week. De belangrijkste koersen beginnen voor mij volgende week.”

De Ronde van het Baskenland staat in het peloton bekend als misschien wel de zwaarste rittenkoers van het jaar. Wat verwacht je daar zelf van en wat hebben je ploeggenoten erover verteld?
“Daar heb ik nog niet te veel over nagedacht. Als mijn vorm goed genoeg is, zou alles goed moeten gaan. Ik houd wel van de regio. Ik heb hier bij de junioren al goed gereden. Sterker nog: ik won hier mijn eerste koers bij de junioren (in 2017, red.). Dat is een leuk detail om de week mee te beginnen. Maar we gaan het dag per dag bekijken. Als het hard voor mij is, is dat het voor iedereen. De wedstrijd is niet eenvoudiger voor een andere renner.

Evenepoel eerder dit jaar, tijdens de Ronde van Valencia – foto: Cor Vos

Natuurlijk zal het heel zwaar zijn en hebben we wat geluk nodig met het weer. Anders zal het nog moeilijker zijn. Het weer kan een grote rol spelen in deze koers, zo lang het maar niet te veel, te nat en te koud is. Dat moeten we afwachten. Het heeft ook nog geen zin om nu na te denken over de vijfde of zesde rit. Je moet alle dagen meedoen van voren en proberen om een rit te winnen of je positie in het klassement vast te houden.”

Je grote doelen liggen dus in de Ardennen. Kan de Ronde van het Baskenland zonder topresultaten nog steeds een goede week zijn?
“Ik ben hier om te koersen. Ik heb mezelf alleen niets ten doel gesteld voor deze week. Ik ben hier dus zonder verwachtingen. De laatste dagen op Tenerife waren behoorlijk zwaar, met wat specifiek werk richting de komende tweeënhalve week. Laat ik dan zeggen dat ik dit een beetje als derde week van mijn hoogtestage beschouw. Zo’n stage kan namelijk intensief zijn. Het zou perfect zijn om af te zien en mee te doen met de beste renners in koers. Ik denk ook dat mijn vorm best goed is. Ik hoop dat ik dat aan mezelf kan bevestigen. Maar zo niet, dan zal ik niet panikeren. Als je terugkomt van een hoogtestage, dan kun je óf heel goed zijn óf het heel moeilijk hebben.

Het oorspronkelijke plan was om goed te zijn in Brabantse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Die twee koersen zijn mijn voornaamste doelen deze maand. Al zou het natuurlijk heel mooi zijn als ik hier op het podium kan eindigen. In de Waalse Pijl zal ik me 100% wegcijferen voor Julian Alaphilippe. Hij won die koers al meerdere keren. Ik zal daar in dienst van hem rijden of anticiperen zodat hij in de luwte kan rijden.

De Brabantse Pijl ken ik als mijn broekzak. Het zijn mijn thuiswegen. Ik weet elke steen te liggen en ken het geheim van iedere hoek. Dat is ook een groot doel voor mij. Luik-Bastenaken-Luik is een groot doel voor het team. Maar versta me niet verkeerd: de Ronde van het Baskenland is óók een belangrijke afspraak voor onze ploeg. Dus we gaan proberen mee te doen in het klassement. Ik ga voor het podium. Als dat niet lukt, dan is dat zo. Lukt het wel, dan is dat goed voor het vertrouwen richting de Ardennen.”

Dit artikel delen:

44 Reacties

Jean Dumas 4 april 2022 om 08:25

Had toch een Vlaams voorjaar gereden jongen.

0
Steven_E 4 april 2022 om 08:52

Na het zien van Pogacar denk ik dat het wel eens voor 2023 zou kunnen zijn.

0
Fast Freddy 4 april 2022 om 11:06

Smalle wegen en kasseien zijn voor de show, dus dat denk ik niet.

0
gaiustranquillus 4 april 2022 om 08:32

"Dat gaat over kasseien en smalle wegen. Het is een beetje voor de show, vind ik.

Wat ik bedoel: hier in deze regio kun je heel mooie, langere tijdritparcoursen uitzetten. Maar we moeten het doen met wat we krijgen."

Daar gaan we weer! Verwijten naar de organisatoren. Net zoals in de Ronde van Valencia.

0
Steven_E 4 april 2022 om 08:51

Hij kadert het in het feit dat op

0
Melkzuur 4 april 2022 om 08:51

En nu deze pagina om de 5 seconden vernieuwen om snel te kunnen reageren op posts die niet overwegend negatief zijn over het onderwerp van jouw obsessie. Zoiets?
Ik vraag me heel oprecht af wat jij al hebt bereikt in het leven, en waarom je denkt dat je beter bent dan iemand die het probeert te maken als wielrenner.

0
Steven_E 4 april 2022 om 08:51

deze afstand elke seconde telt en iedereen risico’s zal nemen. Als het nat is is dit parcours voor deze (explosieve) afstand gewoon enorm gevaarlijk.

0
Ronellenfitsch 4 april 2022 om 09:04

Genuanceerde verstandige teksten. De mediatraining werpt vruchten af …

0
Turtlehead 4 april 2022 om 09:13

He’s back!
Vol voor eigen glorie in de Brabantse Pijl (want in de andere koersen moet ie knechten).
En tussendoor gaat ie nog even voor podium in de trainingswedstrijd Ronde van Baskenland.
Hup Remco!

0
Michelangelo 4 april 2022 om 09:26

Goede nieuws en grootste vooruitgang: geen grote uitspraken, hij lijkt dan toch wat geleerd te hebben van de mediatrainer (of zou het komen door zijn bolwassing in TA..)

Maar voor de rest probeer ik te snappen wat hij zegt. Een tijdrit die geen tijdrit is. Een rondje rijden waar je nog niet teveel over nagedacht hebt, maar wel belangrijk is voor de ploeg én voor je eigen ontwikkeling als klassementsrenner. Geen verwachtingen, maar je moet wel een goede tijdrit rijden en alle dagen meedoen, en als het zwaar is voor mij is het ook zwaar voor anderen. Ik wil klassementsrenner worden, maar ik heb mezelf geen doelen gesteld deze week, terwijl ik me hier kan meten in een zwaar rondje met flink wat toppers aanwezig.

Het komt op mij allemaal een beetje “nep” over. Wat hij eigenlijk bedoelt is volgens mij dat hij bang is dat hij de korte tijdrit niet gaat winnen, maar dat hij wel zijn uiterste best gaat doen. Dat hij ook hier graag een goed klassement wil rijden, maar dat hij bang is om dat uit te spreken vanwege zijn inzinking in TA. En dat hij niet uitkijkt naar rijden in slecht weer vanwege de kou en het gevaar. Hij praat alsof hij bang is geworden voor teleurstellingen.

Jongen, spreek gewoon realistische ambities, maar ook je angsten en twijfels uit. Niks mis mee, het maakt je menselijk. En wat mij betreft ook sympathieker. Probeer het eens.

En vwb zijn klassiekers: daar kijk ik persoonlijk echt naar uit. Als hij, Alaphillipe en bijv. Vansevenant goed in vorm zijn, dan is dat echt een sterk blok met veel verschillende kwaliteiten. En dan zou ik met Evenepoel zelf niet te vroeg openen: dat werkt misschien in de Ronde van Denemarken, maar vaak niet als de hele wereldtop aan de start staat. Beter zijn kruit drooghouden tot in de diepere finale en iets proberen in de laatste 10-20 km.

0
Tandje erbij 4 april 2022 om 09:42

De beste stuurlui…

0
Michelangelo 4 april 2022 om 09:48

Blijven op hun fiets zitten…

0
Turtlehead 4 april 2022 om 11:18

… rijden niet in een ravijn.
… botsen niet op stilstaande renners.

Wie nog? :)

Fijn, zo’n maandagochtend-topic.

0
Zadelsnuffelaar 4 april 2022 om 11:30

…vergeten niet dat de plank er niet ligt tijdens de wedstrijd.

0
Kopinkas 4 april 2022 om 11:57

… droppen al eens een post (op WF of in de afdaling van de Poggio)

0
Barry Batsbak 4 april 2022 om 11:57

… rijden niet in een dranghek

0
Tollpatscher 4 april 2022 om 13:19

rijden niet verkeerd in de finale..

0
Turtlehead 4 april 2022 om 13:32

… eten niet eerst hun eigen bordje leeg.

0
Kelder is de Man 4 april 2022 om 09:59

50000 rondjes. Beetje ambitie hou ik wel van.

0
Turtlehead 4 april 2022 om 11:18

En echt élk rondje een KOM op STrava!

0
Etika 4 april 2022 om 10:02

Wat jammer zeg, geen grote uitspraken dus zal het wel nep zijn. Zoals de berichtgeving over Van Aert ook nep was.

0
Adorni 4 april 2022 om 10:08

Alaphilippe is afgelopen week meermaals gesignaleerd in de Vlaamse Ardennen. Knoeit hij met zijn whereabouts of heeft hij een dubbelganger?

0
Steven_E 4 april 2022 om 10:47

Sinds donderdag. Evenepoel zegt ook enkele dagen terug thuis te zijn geweest.

0
Zadelsnuffelaar 4 april 2022 om 10:16

De voetjes op de grond. Goedzo. Nederigheid en realisme.

0
Michelangelo 4 april 2022 om 10:21

Hoorde trouwens dat vervaeke cvid zou hebben en niet start in baskenland… die is volgens mij met remco op stage geweest. Dus wie weet ook hier weer een domper voor qs.

0
Steven_E 4 april 2022 om 10:49

Vervaeke staat inderdaad niet meer op de startlijst. Kan wel een nieuwe domper worden ja … Stel je voor dat Evenepoel en Alaphilippe nu ziek uitvallen. Er gaan er hier een paar heel blij worden.

0
Michelangelo 4 april 2022 om 10:56

Ik verkneukel me dan vooral op de reactie van Lefevere… Maar hopelijk blijven Flip en Remco gewoon gezond!

0
Turtlehead 4 april 2022 om 11:19

Iemand een slechte gezondheid toewensen is er echt ver over, vrienden.

0
Baroudeur Baroudeur 4 april 2022 om 11:57

De reacties van onze turtle zijn er dan al ook jaren ver over. Niets nieuws aan de horizon…

0
Turtlehead 4 april 2022 om 13:33

@Baroudeur: smaken verschillen, dat is prima. Goede zeden dan weer niet.

0
Michelangelo 4 april 2022 om 13:45

@schildpadhoofd,
Waar zie je iemand een renner ziekte toewensen? Ik zie hem niet, integendeel.

0
Bobby Solo 4 april 2022 om 10:37

Hoeft niet nederig te zijn maar lekker gewoon doen en vooral z’n benen laten spreken. Hoop voor die jongen dat ie vooral bergop weer wat sterker wordt. Kan het zo niet staven maar heb het idee dat ie voor z’n valpartij in Lombardije een stuk beter klom.

0
Panache 4 april 2022 om 11:22

Het was even zoeken in de wirwar van uitspraken om de ambitie te vinden “Ik ga voor het podium”. Goede zaak als ambitie, immers wil je zelf ronderenner worden en hoef je die droom niet op te geven omdat de ploeg in Vlaanderen voor geen meter draaide. Dat Brabantse Pijl, Hoei en Luik de hoofddoelen zijn vind ik richting het leerproces niet handig, tenzij de droom van grote ronden winnen wel degelijk is opgegeven en Evenepoel een tijdrijder/heuvelrenner wordt met focus op rittenkapen en klassiekers. Voor mij als volger is het echter onduidelijk en komt het over alsof de korte termijn zwaarder weegt dan de lange termijn. Als de renner die visie volgt dan is het geen probleem, maar wanneer je als ploeg geen focus meer hebt en slechts de volgende race winnend wil afsluiten dan zal de eerstvolgende Belgische grote ronde winnaar niet in het tenue van Quickstep rijden.

0
Cochise 4 april 2022 om 12:29

Na even te zoeken in jouw wirwar aan uitspraken is de boodschap: “als hij geen ambitie uitspreekt over deze ronde kan ik hem er later deze week niet op afrekenen” en “als hij zelf niet zegt dat dit een stap is in zijn doel om ooit een grote ronde te winnen kan ik niet blijven zeggen dat hij nooit een grote ronde zal winnen”?

Om ook even serieus te zijn. Ik denk dat iedereen het er over eens is (fanboy of niet) dat het voor een jonge renner niet slecht is om eerst uit te zoeken waar je mogelijkheden liggen en daar dan pas verwachtingen op de lange termijn aan te koppelen (los van ambities of dromen, die mogen wat mij betreft namelijk wel al vroeg uitgesproken worden, hoe onrealistisch ook). Als mannen als Van Aert dat op hun leeftijd nog mogen, dan mag Evenepoel dat zeker nog. En uiteraard is die werkwijze aanvankelijk niét toegepast door/bij Evenepoel en kwam daar (terecht) kritiek op, maar dan is het des te meer vreemd/hypocriet om nu te zeuren als die fout niet opnieuw gemaakt wordt.

Als ik de verschillende interviews bij elkaar leg denk ik dat de boodschap is: de Ardennenklassiekers zijn een doel, Baskenland is geen doel op zich zoals Tirreno dat wel was en Zwitserland en Vuelta dat waarschijnlijk ook zullen zijn (oa door onzekerheid over vorm na de hoogtestage, weersomstandigheden en parcours); hij gaat wel z’n best doen om er wat van te maken maar zal niet panikeren of ontgoocheld zijn als het wat minder is (wat hij na Tirreno duidelijk wél was).

0
Panache 4 april 2022 om 13:32

Met uitvogelen waar zijn kwaliteiten liggen is niets mis. Maar wordt er nu werkelijk uitgevogeld en naar de ontwikkeling gekeken, of wordt alles uit de kast gehaald om de Vlaamse wanprestatie weg te spoelen en is er intern opgevoerde druk om het klassieke jaar in Wallonië te redden?
Het interview komt stuurloos en zonder visie over, paniekvoetbal. Voorbeeld: mag Evenepoel deze week aanklampen voor p6 (leren voor lange termijn), of moet hij als het podium uit zicht is lossen en sparen voor de Waalse klassiekers (korte termijn denken)?

0
Cochise 4 april 2022 om 13:53

De Ardennenklassiekers zijn toch al maanden een doel? Ik denk overigens niet dat een Evenepoel gemotiveerd moet worden om het beste van zichzelf te laten zien in de Ardennenklassiekers omdat het in Vlaanderen een fiasco was, die heeft redenen genoeg om te knallen.

Alaphilippe kan mss wel tussen de lijnen aangewreven worden dat hij het Vlaamse voorjaar liet schieten en hij dus maar beter kan scoren in de Ardennen (wat kortzichtig zou zijn maar goed).

0
Klein Verzet 4 april 2022 om 11:41

Als de grote baas rondbazuint dat zijn pupil een minuut sneller is dan WvA op een stukkie van 4km met 11% dan kan je willen lullen als Brugman maar blijven de verwachtingen torenhoog. Weer of geen weer.

0
Steven_E 4 april 2022 om 11:53

Oeioei hij heeft z’n rit op Strava gezet… Wat moest ie doen, de eBike-optie aanvinken zodat de KOM verborgen bleef?

0
Jean Dumas 4 april 2022 om 11:45

Ik voel een nieuw probleem aankomen: interne concurrentie tussen Alaphilippe en San Remco. Onze Flipflop zal nog meer achteromkijken dan anders.

0
Kopinkas 4 april 2022 om 12:07

Evenepoel reed nog nooit een Ardennenklassieker, gaat ongetwijfeld leergeld betalen.
Zeker omdat het natuurlijke positioneren echt zijn sterkte niet is.
Dan heeft zelfs Vansevenant – tweemaal gestart in LBL en de finish gehaald, idem in de Waalse Pijl waar hij zelfs een aanval opzette die tot aan de voet van de Muur van Huy reikte – meer dan een streepje voor.
Ook zijn ’thuiskoers’ Brabantse Pijl heeft Evenepoel nog nooit gereden.
Daar zal hij het zeker moeten opnemen tegen mannen in vorm mét terreinkennis, zoals een Teuns, een Barguil (eindelijk weer eens boven water in de GP Indurain), Pidcock etc.
Heb er een hard hoofd in dat hij daar een Druivenkoers-achtige solo gaat kunnen opzetten…
Wat het Baskenland betreft, proef je dan weer zijn onzekerheid. Hopelijk zet die er geen mentale blokkage op als hij op één van de steilere klimmen uit de wielen moet…

0
thorsen 4 april 2022 om 13:03

De beste Quickstep renner in De Ronde was 23e…De druk op de klimmersploeg zal niet minder worden.

0
Ouwe Taaie Bask 4 april 2022 om 13:09

De druk wordt wel steeds groter… 2-3 jaar geleden zou hij het allemaal al doen…
Kijk wat de echte fenomenen; Pogi, MvdP, Wva reeds aan prijzen bij elkaar gefietst hebben… vergeleken met Remco… het zijn toch vooral de B koersen waar hij “uithaalt”….

0
Steven_E 4 april 2022 om 13:28

Dat Evenepoel in 3 jaar tijd 6 maand niet kunnen koersen heeft door de pandemie en erna nog eens 6 maand niet gekoerst heeft door een val, en erna nog eens 6 maand door een nieuwe opbouw, vergeet je uit gemak even? Want ja, als je dan dat palmares bekijkt, op anderhalf jaar tijd … Het palmares van VDP of WVA was niet van dat niveau op de leeftijd van Remco nu. En ja vergelijken met Pogacar … dan is er maar eentje die niet verbleekt en dat is Pogacar zelf.

0
Barry Batsbak 4 april 2022 om 13:25

Even de deelnemerslijst bekeken. Leek me best een mooi startveld, in elk geval niet uitsluitend B-garnituur. Kunnen we afspreken dat als hij het goed doet dat we het dan niet downplayen vanwege “magere bezetting”?

En verder; laat het maar zien dan. Zelf ben ik eerlijk gezegd vooral benieuwd naar de verrichtingen van Quinten Hermans na zijn Covid-besmetting en Antwan Tolhoek in zijn nieuwe shirtje.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone