Remco Evenepoel: “Op de limiet, maar als je niets probeert win je niet”

donderdag 30 juli 2020 om 17:20
Remco Evenepoel: “Op de limiet, maar als je niets probeert win je niet”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel sprak na zijn etappezege op Picón Blanco van een ongelooflijk zware dag. Op weg naar de Picón Blanco weerstond de kopman van Deceuninck-Quick Step de harde wind en nam de paarse leiderstrui over van Felix Großschartner.

“Het was ongelooflijk zwaar, vooral de laatste paar kilometer met de open vlakte en de wind”, zei Evenepoel in het flashinterview na de aankomst. “In de laatste kilometer was het extra zwaar want ik ging al voluit en toen had ik ook nog wind op kop. Maar de wind is voor iedereen hetzelfde, dus ik bleef gewoon doortrappen. Ik hoorde dat mijn voorsprong steeds groter werd, dus dat was goed. En uiteindelijk hield ik het vol tot aan de streep.”

De jonge Belg was ervan overtuigd dat hij dit zonder zijn ploeg Deceuninck-Quick Step nooit had bereikt. “De hele dag hebben mijn ploeggenoten me uit de wind gehouden. Ze vroegen hoe ik me voelde, ze brachten me bidons. Dus veel dank aan het team. We hadden deze etappe goed voorbereid. Het was mijn taak om het af te ronden en dat ik dat deed was ook een dankgebaar naar het team.”

Oortje
Zijn eerste doel was om niet gelost te worden en geen tijd te verliezen. “Op het eind hoorde ik in mijn oortje mijn ploegleider zeggen dat ik iets moest proberen, want hij zei dat ik er op de beelden nog fris uitzag terwijl de anderen aan het afzien waren. Ik zat ook op de limiet, maar als je niets probeert dan win je niet. Ik probeerde en won vandaag. Het was een risico, maar zonder risico’s zul je nooit winnen.”

In het klassement is Evenepoel de nieuwe leider. Hij verdedigt een voorsprong van 18 seconden op George Bennett. Mikel Landa volgt op 32 tellen. “Dit is een droom: ritwinst en de leiding. Nu gaan we proberen de trui vast te houden tot het eind. Morgen wordt een sprintetappe en een dag later is de aankomst weer bergop. De buit is nog niet binnen, er zijn nog twee belangrijke dagen te gaan. Maar ik heb vertrouwen in het team en het team vertrouwen in mij, we zijn goed bezig.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

David 30 juli 2020 om 17:31

Prachtig Remco! En je jonge team maat ook nog eens 5de!
Go for it!

Fietsman 30 juli 2020 om 17:44

Ik vraag me af hoe groot de rol van de waaiers was. Ineos en Bora zaten toen vol op kop te rijden en uiteindelijk is niemand van die ploegen echt vooraan geëindigd. Verder is het natuurlijk goed voor te stellen dat Evenepoel zoiets beter kan verteren dan Landa of Carapaz. Om die redenen en omdat Bennett 2e is op “maar” 18 seconden vind ik het nog altijd een beetje overdreven om Evenepoel nu al te bombarderen tot de beste klimmer van het moment. Het is echt heel knap wat hij doet maar na de giro kunnen we pas zeggen hoe goed hij echt is. Ben echt heel benieuwd!

Wheely 30 juli 2020 om 17:49

Ja en als hij de Giro heeft gewonnen moeten we nog maar zien of hij het in de Tour kan…

Ik denk dat we hem stilaan toch echt wel tot favoriet mogen bombarderen.

Kannibaal van Schepdaal 30 juli 2020 om 18:05

@Wheely: Dikke +1

Fietsman 30 juli 2020 om 18:05

@Wheely, ik durf er geen geld op in te zetten dat hij de giro niet gaat winnen want tot nu toe is hij nooit tegengevallen, de hoge verwachtingen die mensen hebben maakt hij vaak gewoon waar. Vind het alleen raar dat mensen doen alsof hij al heel laten zien wat Bernal, Roglic of Pogacar lieten zien. Het zou goed kunnen dat hij dit seizoen al etappes gaat pakken en meerdere worldtour rondjes gaat winnen maar dat moet hij nog wel even doen voordat hij in mijn ogen echt bij de wereldtop hoort.

SnellePelle 30 juli 2020 om 18:16

3 dagen is nog geen 3 weken Tour met een peloton geslepen messen. Vorig jaar stonden in Burgos louter protour ploegen aan de start en nu een groot gedeelte Worldtour ploegen die het als voorbereiding zien voor grotere doelen.

Je leest aan het verslag dat Deceunick er alles voor doet om winst te behalen. Laten we hopen dat dit niet ten koste gaat van ReV op de langere termijn.

Limal 30 juli 2020 om 18:16

Ik heb een compromisvoorstel: laten we afspreken dat we het allemaal eens zijn dat hij één van de favorieten is voor de jongerentrui in de Giro ;-)

boenk 30 juli 2020 om 18:09

We mogen niet overdrijven. Hij heeft nog alles te bewijzen. Op het WK tijdrijden was hij slechts 2de.


Hahahaha.

Panache 30 juli 2020 om 18:45

Wanneer je een eigen wereldranglijst maakt van beste wielrenners, op welke plek zou je deze Evenepoel zetten?

bonimenier 30 juli 2020 om 18:49

Op basis van dit seizoen hoort hij zeker bij de top 5. Zo goed als alle belangrijke wedstrijden moeten uiteraard nog gereden worden.

Limal 30 juli 2020 om 18:54

Op basis van de uitslagen van het afgelopen jaar (dus sinds vorig jaar juli) vind ik hem duidelijk één van de beste renners van het peloton. De tijd zal uitwijzen of dit zo blijft in toekomstige wedstrijden.

Edit: dus wat Bonimenier ook zei…

Panache 30 juli 2020 om 19:23

Bij de beste 5?
Dan zijn er van onderstaande renners (in willekeurige volgorde vanaf de vijfde) maar 4 beter.

Roglic
Bernal
Fuglsang
Alaphilippe

Pogacar
van der Poel
Sagan
Valverde
Quintana 2.0
Dumoulin
Nibali
Froome
Pinot
Thomas
Lopez
Carapaz
Yates S.
Mollema
Buchmann
Landa
Kruijswijk
Bardet

Ik zelf zie hem nu rond 9-12 ergens en dat is voor zijn leeftijd super.

bonimenier 30 juli 2020 om 19:27

Ik zei op basis van dit seizoen. Gelieve niet zo selectief te lezen.

Uit heel je lijstje kan je enkel over Quintana en Pogacar zeggen dat ze in dit rare en korte seizoen dusver gelijkwaardig gepresteerd hebben. Een laatste naam die bij deze 3 past op basis van dit seizoen is Schachmann.

Panache 30 juli 2020 om 20:06

De vraag die ik stelde betrof niet dit seizoen. Op basis van dit seizoen een ranglijst maken is een beetje suf. Limal (vanaf 1 juli 2019) ziet het gelukkig breder. Zelf denk ik aan juli 2018 tot nu. Dit jaar is er enkel voorbereid, de toppers hebben nog nergens gepiekt.

bonimenier 30 juli 2020 om 20:20

Dan had je maar wat specifieker moeten zijn in je vraagstelling. In plaats daarvan ga je belachelijk gaan doen terwijl mijn reactie duidelijk begon met "op basis van dit seizoen…".

Als je van juli 2018 bekijkt, staat hij uiteraard niet in de top 5. Hij was eerst nog een half jaar junior, en natuurlijk won hij niet meteen alles waar hij begon de eerste maanden toen hij prof was.

Sinds juli 2019 wint hij eigenlijk wel bijna alles waar hij start. Desondanks is het voor mij moeilijk om hem al echt te ranken aangezien hij nog geen monumenten of grote rondes gereden heeft. Vraag het me nog eens op het einde van het seizoen (in de hoop dat de meeste wedstrijden kunnen doorgaan). Na Lombardije, Giro en WK weg en tijdrit zou het makkelijker moeten zijn om hier een oordeel over te vellen.

Tot dan kan ik enkel mijn ranking geven op basis van dit seizoen. En in die rankschikking staat hij gewoon tussen de beste renners.

Panache 30 juli 2020 om 21:07

Ik probeer het niveau van Evenepoel ‘nu’ te vergelijken met Dumoulin Tour 2018, Pogacar Vuelta 2019, Alaphilippe/Buchmann Tour 2019, Fuglsang voorjaar 2019, etc. Uiteraard onmogelijk, maar iedereen zal er vast wel een gevoel bij hebben. Ook om hier wat nuance in te krijgen. Mensen die het hebben over 15 jaar domineren moeten op deze wijze vergelijken.

Maarten_85 31 juli 2020 om 03:20

@bonimenier 30 JULI 2020 OM 18:49
Logisch. Geen enkele andere renner heeft zoveel profoverwinningen behaald dit seizoen. Maar op basis van je reactie wat verder zie ik dat je dat zelf ook weet.

@Panache 30 JULI 2020 OM 21:07
Hoe kan juli 2018 tot nu een beter criterium zijn? Evenepoel was er in juli 2018 nog niet eens bij! Waarom begin je voor de volledigheid niet meteen op 31 mei 1868, of 39 februember 75.666.666,666 v.C.? Dan kan je ook Eddy Merckx, Adrie vdP en Hubbards aliens met Evenepoels profcarrière vergelijken!

boenk 31 juli 2020 om 06:00

Op welke plaats zou ik hem zetten? Hangt ervan af tegenover wie je hem wil plaatsen. Voorlopig wint hij makkelijk, veel, met verve, met klasse en op verschillende terreinen. Vanuit de wetenschap die we nu hebben, en ervan uitgaande dat hij niet gaat teleurstellen in de Giro (hij heeft eigenlijk nog nooit teleurgesteld), lijkt hij me goed op weg een soort Roglic 2.0 te worden.

Maar ik denk dat je met deze vraag nog moet wachten tot na de Giro, om te weten of hij nu al mag vergeleken worden met klassementsrenners voor grote rondes, of voorlopig nog “enkel” met toppers voor ééndagswedstrijden en rittenkoersen van een week. Ik geloof wel in een stunt in de Giro (top 3), maar het moet toch nog blijken.

Op dit moment staat hij wel zeker in mijn top 10. Vermoedelijk top 5. En wie weet waar hij staat na de Giro.

Brabander 30 juli 2020 om 18:12

Toekomst van de grote rondes is ook bekent: Bernal Evenpoel en Pogajar de rest voor de ereplaatsen

Martino87 30 juli 2020 om 18:32

Zo werkt dat gelukkig niet in de wielersport.

Panache 30 juli 2020 om 18:47

Eerst is Superman nog aan de beurt. Die zou de GT’s domineren was de gedachte na zijn overwinning in de Ronde van Zwitserland 2016.

guyremgabdel 30 juli 2020 om 18:14

Podiumfoto van destijds de Algarve. Nu zonder bloemenmeisje en met mondmasker zoals uci reglement voorschrijft.

kelderfan 30 juli 2020 om 18:17

Zo die Remco is boven baas. Maar die George Bennett is ook dik in orde

Michelangelo 30 juli 2020 om 19:00

Evenepoel…. nog nooit van gehoord.

Dat zou wel eens een grote renner kunnen worden als hij zijn kans mag gaan bij een topploeg.

Limal 30 juli 2020 om 20:48

Snel even naar Giorgio Albani bellen om te polsen of er nog een plaatsje vrij is bij Molteni ;-)

Limal 30 juli 2020 om 21:01

In een interview op Sporza kwam de ploegleider nog met een goede opmerking: “Vergeet niet (…) dat het ook heel warm was vandaag”.

Dat is dus weer een vraagteken minder – hij kan presteren bij hitte. Of hij als lichtgewicht ook tegen de regen en koude kan zal nog moeten blijken.

Angelo Pauwels 31 juli 2020 om 09:15

Bij de junioren won hij kuurne brussel kuurne en het was die dag amper 4 graden kwa gevoelstemperatuur.

Wildebert 30 juli 2020 om 22:36

Peloton heeft er duidelijk een baas bij. Straffe prestatie. Met dank aan MTS voor het dunnen, maar hoe Remco het afmaakt, met de(zelf) opgelegde druk en tegen wie, laat voor mij geen twijfel. Zo bekeken, jammer dat hij dit jaar geen Tour rijdt.
Bora en Ineos, tactisch mwah, opgeblazen motoren na zinloos gewaaier. Kuss ontploft en Grossschartner grosssartig geplatzt. Geeft hoop voor Kelderman het (mede) kopmanschap aan te Bohra.
Fijn dat er weer koers is! Weet zeker dat Fred Postma(ar) het daar mee eens is.

assen 30 juli 2020 om 23:02

Leuke vraag, waar ie zou staan op wereldranglijst van nu qua potentie van nu. Op zijn gebied, nl AK, zet ik m in de top 3 met Bernal en Roglic. Dumoulin, Thomas, Pogacar, etc zet ik allemaal ene treedje lager.