Remco Evenepoel: “Nog nooit wedstrijd zo goed voorbereid als Ronde van Lombardije”

Remco Evenepoel: “Nog nooit wedstrijd zo goed voorbereid als Ronde van Lombardije”

foto: Cor Vos

zaterdag 15 augustus 2020 om 08:30
Interview

Remco Evenepoel (20) wil geschiedenis schrijven. Zaterdag rijdt hij met Il Lombardia zijn eerste monument en hij heeft maar één doel: winnen! “Dit is mijn eerste piekmoment en ik ben er klaar voor. Ik ben in topvorm én nooit eerder bereidde ik een wedstrijd zo goed voor.” Hieronder de neerslag van wat hij te vertellen had tijdens de online persconferentie.

Je hebt het parcours verkend, Remco. Wat heb je geleerd?
“Dat deze wedstrijd me op het lijf geschreven is. Lastiger dan de Clásica San Sebastián. Vooral de finale is immens zwaar, zeker de laatste 18 kilometer. Maar het begint eigenlijk al vanaf Madonna del Ghisallo, acht kilometer klimmen met tussendoor een stukje bergaf. Vanaf dan is het niet meer vlak.”

Maar zonder finish bergop…
“Klopt, vanaf de San Fermo gaat het bergaf tot de aankomst. Maar dan zal het al beslist zijn, als je het mij vraagt. In een ideale situatie heb ik nog drie ploegmaats bij mij op de top van de Muro di Sormano, op vijftig kilometer van de finish. Dan kunnen we nog controleren tot het ingaan van de finale. Daar moeten de favorieten het onder elkaar uitmaken.”

Hoeveel keer heb je de finale in je hoofd al gereden?
“In het hoofd al honderd keer! In het echt één keer, gisteren. En deze namiddag een tweede keer. Ik ken ondertussen de bochten, ik weet hoe zwaar de klimmetjes zijn… Dat is belangrijk in een eendagskoers. Het is alles of niets. In een rittenkoers kan je nog iets rechtzetten, in een klassieker niet. Ik heb alvast nog nooit een wedstrijd zo goed voorbereid als deze.”

Is dit een beetje te vergelijken met de Clásica San Sebastián die je vorig jaar won?
“Absoluut niet! Daar was Julian Alaphilippe de vooruitgeschoven man in de ploeg. Enric Mas en ikzelf waren ‘plan B’. Toen wilde ik ook goed presteren, maar het resultaat was eerder bijkomstig. Zaterdag wordt het anders. Dit is mijn eerste piekmoment en ik wil er staan. Dat is het grootste verschil.”

“Ook de ploegmaats hebben hier naartoe gewerkt, trouwens. Ik heb woensdag in Piemonte gezien dat ook zij er klaar voor zijn. Ik heb vertrouwen in hen, zij in mij. Dat is de sleutel tot succes, denk ik.”

Wat maakt deze wedstrijd zo speciaal voor jou?
“Het is mijn eerste monument en – samen met Luik-Bastenaken-Luik is het mijn favoriete eendagskoers. Ik heb deze wedstrijd al veel gezien op tv, maar na mijn eerste verkenning ben ik nog enthousiaster geworden. Dit past me echt: een zware koers met amper herstel in de laatste drie uur.”

Je kan de jongste naoorlogse winnaar ­worden sinds Jean-Pierre Monseré in 1969. Is dat een extra motivatie?
“Ik las het in de krant. Het is in geen geval een obsessie, maar ik kan niet ontkennen dat ik dit wel leuk vind, ja. Ik kan zo blijkbaar in nog een aantal wedstrijden de jongste winnaar ooit worden. Dat gegeven heb ik wel in mijn hoofd zitten en het geeft me zeker een kleine extra boost.”

Wie zie jij als grootste concurrenten?
“Eerlijk? Ik heb de startlijst nog niet bekeken. Maar uiteraard denk ik aan Vincenzo Nibali. Die kent het parcours als zijn broekzak en heeft ook ervaring. Hij kent elk gevaarlijk punt. En zijn ploegmaat Mollema won vorig jaar, dus die is ook favoriet. Al zitten we nu in een andere periode, renners hebben een ander vormpeil. Ik gok erop dat ze bij Trek-Segafredo de kaart-Nibali trekken. En dan heb je jongens al Fuglsang en zo. De toppers die hier zijn, zijn favoriet, hé. Maar ik moet de startlijst nog even checken.”

Een deel rijdt uiteraard het Critérium du Dauphiné op hetzelfde tijdstip. Jammer?
“Ja. Ik vind het altijd leuker als de allerbesten aan de start staan, maar dat is nu eenmaal het gevolg van de hertekende kalender. Het kan wel tactisch een invloed hebben. Normaal ga je misschien met vijftien de finale in. Nu met vijf. Dat is het grootste verschil. Maar om te winnen moet je even hard duwen, hoor.”

Evenepoel na zijn winst in de Ronde van Polen – foto: Cor Vos

Nog even terug naar de Ronde van Polen. Wat heb je daar geleerd dat je meeneemt naar zaterdag?
“Ik heb er mezelf overtuigd dat ik ook op de kortere explosieve klimmetjes sterk ben. Bij inspanningen van tien minuten, te vergelijken met Lombardije en Luik-Bastenaken-Luik. En ik heb er bevestiging van mijn vorm gekregen, uiteraard.”

Als concurrenten gepolst worden naar hun favoriet, horen we maar één naam.
“(lacht) Mijn eigen schuld, zeker? Na mijn prestaties van de voorbije weken. Ik voelde me ook goed. Ik hoopte in topvorm te zijn in deze periode en ben daarin geslaagd. Dat moét ook, als je in een klassieker van meer dan zes uur met veel klimwerk wil presteren, moet je in heel goede conditie zijn. Prima job, samen met mijn team en coach.”

Van druk lijk je weinig last te hebben…
“Dat is mijn persoonlijkheid, denk ik. Van nature uit voel ik sowieso al weinig druk. Al leg ik die mezelf wel op. Ik hou nu eenmaal van uitdagingen, net zoals ik ervan hou om toe te werken naar een doel. Als ik een doel heb, wil ik er honderd procent klaar voor zijn. Dat is geen garantie, want er zijn nog factoren zoals geluk en koersverloop.”

“Maar ik probeer zo weinig mogelijk druk te voelen en daar helpt de ploeg me ook bij, hoor. Gezonde nervositeit is er dan weer wel. Zeker voor mijn eerste monument. Maar die geeft alleen maar positieve energie, dat is geen echte stress. Bovendien went dat ook wel. Ook het WK junioren was ik topfavoriet. Dan is het wat gekalmeerd, maar nu gebeurt dat opnieuw. Het is niet dat ik kick op die krantenkoppen, maar het motiveert wel.”

Motiveren de prestaties van Wout van Aert jou ook?
“Zeker weten. Als je ziet hoe Wout zijn wedstrijden wint, met welke kracht hij die sprints doet. Geweldig. Die sprint van hem is toch een pluspunt. Die punch, gisteren in de Dauphiné of zondag in San Remo… Dan kan je alleen maar trots zijn dat hij een landgenoot is. Super voor het Belgische wielrennen.”

Slotvraag. Wat deed het met jou om Fabio Jakobsen zelfstandig het vliegtuig te zien opstappen? 
“Ohh, geweldig! Dat nieuws is bij ons zo snel rondgegaan. Wat een sterke beer. Dat heeft ook een impact op ons, dat kan je niet beschrijven. De nacht na het ongeval hebben Dries Devenyns (kamergenoot van Evenepoel, red.) en ik maximum twee uur geslapen. Je ligt in bed, doet je ogen dicht, maar om de tien minuten doe je die weer open met dat beeld op je netvlies.”

“In mijn geval niet het beeld van de val, want ik zat er net achter. Wel van de chaos. Ik zag alles opnieuw rondvliegen. Wat een opluchting dat hij na zo’n doodsmak er is doorgekomen. Respect voor de manier waarop en hoe hard hij gevochten heeft.”

Evenepoel met een steunbetuiging aan Jakobsen bij zijn ritzege – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

102 Reacties

Glorious 14 augustus 2020 om 07:34

Eng mannetje

Melkzuur 14 augustus 2020 om 08:14

Zo streng niet zijn voor jezelf, Glorious.

Jean Dumas 14 augustus 2020 om 08:10

Het is wel een rare tijd in de wielersport, met de dominantie van TJV en de exploten van Remco en VDP (vorig jaar). Zoveel overmacht ten opzichte van de concurrentie hebben we in deze eeuw nog niet gezien, zelfs niet bij Armstrong.

Romāns Vainšteins 14 augustus 2020 om 08:40

Dat hebben we meerdere malen gezien en zoals altijd kan het zo weer over zijn, en ja dat geldt ook voor Evenepoel. Wie weet zit ie zo in elkaar dat hij juist jong op zijn best is, ik zou hem in de huidige vorm ook gewoon naar de tour sturen. Voor je weet zitten we weer binnen te wachten op de omloop.

Robert Rodenburg 14 augustus 2020 om 09:29

Dus bij anderlecht was hij mentaal niet zo sterk,en nu op de fiets wel.
Heeft dat niet te maken met dat hem nu ff alles lukt,volgens mij moet je juist metaal sterk zijn als het tegenzit en het allemaal niet lukt.
Iedereen denkt van zichzelf dat je mentaal ijzersterk ben als alles voor de wind gaat(maar o wee)

Michelangelo 14 augustus 2020 om 09:42

@Robert,
Had ik ook al een keer geopperd. Maar er zijn mensen die dat niet zo goed pruimen.

En dan komen met argumenten als "hij heeft al tegenslag gehad, je weet wel, die valpartij op het WK junioren of de materiaalpech in San Sebastian". En toen heeft hij laten zien hoe hij met dit soort gigantische tegenslagen overweg kan.

Voor zover ik het menneke ken is zijn enige grote tegenslag geweest dat hij door zijn trainer niet goed genoeg bevonden is voor Anderlecht. En toen heeft hij meteen zijn kicksen aan de wilgen gehangen. Wat een karakter!

Misschien is hij nu wat weerbaarder geworden (dat verwacht ik wel als je wielrennen en voetballen vergelijkt). Maar ik weet niet of hij bij ECHTE tegenslag zijn fiets naast zijn voetbalschoenen aan de haak hangt en terug komt als darter of hardloper, of dat hij juist extra vastberaden wordt om op de fiets terug te keren. Is hij verliefd op de fiets, of op de topprestatie in welke sport dan ook?

Hollow Knight 14 augustus 2020 om 11:03

edit wf: dergelijke teksten mag je achterwege laten. meer respect voor andere leden svp

Is Primoz Roglic ook een mentaal zwakke renner? Hij heeft zijn schansspring carrière opgegeven! Is Van Avermaet een mentaal zwakke renner? Was nochtans een degelijke keeper!

Enzovoort enzovoort.

Remco heeft trouwens al een ex-collega en vriend verloren door een tragisch koersincident… En dan nog het incident met Jakobsen in de Ronde van Polen… Het is te vroeg om echte conclusies te trekken, maar er lijkt mij wel een goede kop op te staan, zeker voor een 20-jarige renner.

Als je niet weet wat er tijdens zijn voetbalcarrière precies gebeurt is, kan je beter zwijgen.

JoDeClercq 14 augustus 2020 om 10:39

Bepaalde reacties op deze site vind ik gepast en to the point, een paar totaal niet. Evenepoel is gewoon een fenomeen, zit ook psychologisch sterk in elkaar, familiaal heel sterke banden (altijd belangrijk), een ploeg The Wolf Pack dat enorm aan elkaar hangt, een team begeleiders van hoog niveau (dat elk detail bekijkt) en een sterke, sturende manager. En is de bewuste keuze om langzaam te groeien, en NIET te verbranden. Dus geen Tour. Hij ontwijkt toch niemand? Een goed uitgestippeld programma (natuurlijk in corona-tijden vallen sommige koersen raar samen).

Miko1983 14 augustus 2020 om 11:06

@Jo Dus geen Tour?? Dat heeft niets met verbranden en rustig brengen te maken, jullie hadden serieus verwacht dat hij Roglic, Bernal, Dumoulin en co het vuur aan de schenen zou leggen in de derde tourweek.
Ik vind het ook een jongen met geweldige potentie, en zijn aanvallende stijl is absoluut vermakelijk! Maar hij heeft nog wel wat te bewijzen. Beginnend met een top 5 notering in een zwak bezette giro. ik ben benieuwd. Overigens heeft iedereen het over zn super sterke ploeg voor komende zaterdag, dat lijkt me nu net de achilleshiel. Maar vroeg aanvallen en de koers openbreken.

Man met de hamer 14 augustus 2020 om 11:29

Wordt weer feest. Benieuwd of de volgers nu ook hun woorden terugnemen? Zal wel teveel gevraagd zijn.

Miko1983 14 augustus 2020 om 12:46

Hij neemt 1x onzin terug, om er weer 4 nieuwe voor in de plaats te gooien.
Dat noemen ze dan +3. Je denkt dat t niet gekker kan, hij blijft je verbazen deze engerd.

zacht 14 augustus 2020 om 16:36

Nog nooit zo goed voorbereid, en dan niet weten wie er nog meer starten?

Melkzuur 14 augustus 2020 om 22:03

Als hij goed is voorbereid, doet het er niet toe wie er start. Zoiets?

boehoe 14 augustus 2020 om 20:29

raar dat dit als “interview” op de site staat terwijl het een uitgeschreven persconferentie is.

SnellePelle 15 augustus 2020 om 09:02

Ik werd het meest getriggerd door de tekst:
“Nibali zie ik als groot concurrent, hij kent alle gevaarlijke plekken op zijn broekzak”

Vincenzo is er niet vies van om zijn gebrek aan kracht te compenseren in onbezonnen daalacties met al diverse slachtoffers in het verleden.

En oh wat vinden wij dat allemaal geweldig…

Romāns Vainšteins 15 augustus 2020 om 09:16

Wat een rare sneer zeg, iedere renner maakt uiteraard gebruik van zijn mogelijkheden. Als je Nibali niet kan volgen bergaf kun je er ook voor kiezen om iets rustiger naar beneden te gaan en daarna het gat te dichten.

En wie is er direct slachtoffer van Nibali in afdalingen ? Of reken je iedereen mee die gewoon zelf een fout maakt mee, ontstaan omdat ze het sneller probeerden dan ze eigenlijk konden ?

Paul Bus 15 augustus 2020 om 10:02

Inderdaad raar om de daalacties van Nibali als onbezonnen te beschouwen.Afdalen is onderdeel van het koersen en als je daar juist je voordeel kan halen is er niks mis mee,mocht je die gave niet bezitten moet je maar voorzichtiger dalen en de haai niet volgen.

SnellePelle 15 augustus 2020 om 17:05

Ik zeg niks…..
#val #evenepoel

Headlines

Materiaalzone

Populair