Remco Evenepoel: “Niets en niemand liet ons zien dat we naar rechts moesten”
foto: Cor Vos
vrijdag 11 maart 2022 om 18:21

Remco Evenepoel: “Niets en niemand liet ons zien dat we naar rechts moesten”

Remco Evenepoel was een van de hoofdrolspelers in de vijfde etappe van Tirreno-Adriatico, maar niet zoals hij had gewild. De kopman van Quick-Step Alpha Vinyl, tweede in het klassement, viel in de laatste tien kilometer aan en had met Tadej Pogačar en Jonas Vingegaard een mooi gat, totdat de drie kopstukken een verkeerde weg in reden en zij hun voorsprong in een klap kwijt waren.

Evenepoel was over het grootste deel van de etappe te spreken. “Ik voelde me vandaag goed en had een fantastisch team rond me, dat hard werkte om me te beschermen. Toen UAE vervolgens het tempo overnam, nam de snelheid toe en wist ik dat het juiste moment om aan te vallen was aangebroken. Ik kreeg alleen gezelschap van Pogačar en Vingegaard, en we gaven vol gas in de afdaling en hadden een mooie voorsprong.”

Het ging echter al snel mis. “Toen was er bijna niets en niemand om ons te laten zien dat we naar rechts moesten, dus in plaats daarvan bleven we rechtdoor rijden en onze veelbelovende move eindigde daar. Gelukkig had ik de benen om de achterstand goed te maken, en ook met wat hulp van Ballero (Davide Ballerini, red.) kon ik terugkomen in het peloton. Het is jammer hoe het afliep op een moment dat het er zo goed uitzag.”

Evenepoel staat nog altijd op de tweede plaats in het algemeen klassement. Zijn achterstand op koploper Pogačar bedraagt negen seconden.

RIDE Magazine
53 Reacties
11-03-2022 18:27
Ik zal al meteen zeggen dat Pogacar hetzelfde zei, voordat Evenepoel alleen de volle lading krijgt hier.
    11-03-2022 18:34
    @Steven_E Vingegaard zegt niet hetzelfde. Voor het AK heeft dit helemaal geen consequentie. Zo groot was die voorsprong ook niet zoals Evenepoel suggereert.
11-03-2022 18:28
Het hele deelnemersveld neemt de juiste afslag behalve Remco. Maar het ligt niet aan Remco.
    11-03-2022 18:32
    Die gaan ook niet zo hard als Remco
    11-03-2022 18:42
    Jij verkondigt ook vaak meningen verschillend van alle andere gebruikers hier. En dan ligt het ook niet aan jou.
    11-03-2022 18:48
    Gingen Pogacar en Vingegaard ook niet verkeerd?
    11-03-2022 19:15
    Vergelijking met het gehele deelnemersveld gaat niet op want die zagen het gebeuren.
11-03-2022 18:32
Jammer Remco, gemiste kans. Nog altijd de voetballer. Als je wint ligt het aan jezelf, als je verliest ligt het aan anderen.

Maar je moet als coureur de route kennen, hij staat op je garmin, en je had kunnen weten dat je rechtsaf naar boven moest. Tenminste dat was je uitleg in Brussel, Remco.
    11-03-2022 18:43
    Domme opmerking, de twee in zijn wiel deden net hetzelfde, daar moet gewoon een seingever staan, en dat weet je best zelf ook wel, maar het is lekker makkelijk om een sneer te geven. Gelukkig gaat Remco er veel volwassener mee om.
    11-03-2022 18:48
    @Tramontana,
    Ga nog eens even driekwart jaar terug in de tijd, naar de Brussel Cycling classic. Daar werd door de eerste mannen in de kopgroep ook een afslag gemist, waardoor Remco alleen voorop kwam met Aimee de Gendt, die hij er vervolgens makkelijk kon afwapperen omdat arme Aimee al de hele dag voorop reed.

    En daar was zijn commentaar dat renners het parcours horen te kennen, dat ze het op hun garmin hebben, etc. Terwijl daar een motard verkeerd reed en een seingever ook niet al te duidelijk zijn werk deed.

    Zoek het nog maar eens op voordat je anderen verwijt om dom commentaar te leveren.
    11-03-2022 18:52
    @Tramontana Dat was in Brussels Cycling exact hetzelfde. Ook daar was de seingever niet goed zichtbaar. Oftewel zelfde situatie en volkomen andere reactie van Evenepoel. Ook toen werd al expliciet gezegd dat Evenepoel anders zal reageren als het hem overkomt. Hierbij alleen de verwachte bevestiging dat Evenepoel met 2 maten meet. Dit is logisch, maar mag ook gezegd worden. Alleen kunnen de Evenepoel fans hier niet mee omgaan
    11-03-2022 19:02
    In zijn reactie verwijt Remco niemand iets hoor, hij zegt alleen dat daar geen niemand stond om de weg te wijzen, en dat ze hun voorsprong kwijt raakten. JIJ maakt er de calimero van die hij niet is. Remco huilt er niet om, maar IK wel, omdat ons een mooie finale ontnomen werd door zo'n dom voorval, wat ook gold voor de Brussels Cycling Classic. Als een beetje een wielerhart had, zou je dit ook zonde vinden, ongeacht wie wie eraf knalt in die laatste kilometer.
    11-03-2022 19:05
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/remco-evenepoel-verrast-door-verkeerd-rijden-concurrenten-ze-hebben-toch-een-computer/
    11-03-2022 19:08
    @Tramontana in Brussels Cycling gaf Evenepoel de renners de schuld. Ik hoor niet dat hij nu zichzelf de schuld geeft. Hij wijst duidelijk naar de organisatie. Is het zo moeilijk om toe te geven dat Evenepoel met 2 maten meer in exact dezelfde situatie?
    11-03-2022 19:38
    Eerst en vooral ben ik blij dat je een stok hebt gevonden om Remco mee te slaan. Was al een tijdje geleden he.

    Ten tweede is het duidelijk slechte wil als je deze situatie vergelijkt met Brussels Cycling Classic.
    Nu reden ze aan 80km/u op een grote baan om plots na een bocht een smal steegje in te draaien.

    In Parijs-Brussel ging het over een kilometerslange baan die uitkwam op een T-kruispunt waar je ofwel links- ofwel rechtsaf moest.
    11-03-2022 20:12
    @Michelangelo seriously? Profs in volle afdaling die op hun gps kijken? Ze rijden niet de tourversie van de AGR.
    11-03-2022 21:26
    Dit is een WT wedstrijd die grondig van te voren verkend wordt. Dit was in de laatste 10 kilometer. Dat de renners verkeerd rijden ligt echt niet alleen bij de organisatie maar ook bij de ploegen. Ze hebben hun renners niet goed geïnstrueerd. Brussels Cycling was een relatief onbelangrijke wedstrijd en wordt niet specifiek voorbereid. Ik vind dat ze daar verkeerd rijden dan ook logischer dan in het essentiële gedeelte van UAE. Het moment waar de renners van voren willen zitten.
    11-03-2022 23:04
    dr watt +1
    12-03-2022 10:21
    Michelangelo+1
    Het verschil in reacties mag opgemerkt worden.
11-03-2022 18:32
Nou ja, de koplopers en alle andere renners snapten het blijkbaar wel. Pogacar en Vingevaard reden ook puur achter Evenepoel aan en hadden direct door dat ze verkeerd gingen.

Beetje flauw om dit op de organisatie af te schuiven. Dit was dus gewoon een onoplettendheidje van Remco, kan gebeuren.
11-03-2022 18:37
Nadat de Spaanse organisatoren hem over onverantwoorde stroken deden rijden, doen de Italiaanse hem nu verkeerd rijden.
11-03-2022 18:37
Van die seingevers kregen ze idd niet veel hulp. Normaalgezien staan er op voorhand wel pijltjes die aangeven dat er een bocht komt. Maar in the end zijn het gewoon de renners die verantwoordelijk zijn om de weg te kennen dus beter niet te veel woorden en energie aan vuil maken.
Kon veel slechter aflopen (tijdsverlies) als je ziet hoe ze daarna doortrekken in de favorietengroep. Die 3 seconden voorsprong waren ook niet zo extreem veelbelovend.
Pagina omslaan en op naar morgen.
11-03-2022 18:46
Een irritant over het paard getild kereltje, vond ik altijd. Niet dat mijn mening radicaal veranderd is, maar ik begin er nu hij wat volwassener wordt toch wat van terug te komen. Best mooi hoe hij hier de "gevestigde orde" probeerde aan te vallen in een koers die er wel toe doet.
    11-03-2022 18:53
    Helemaal mee eens. Hij zag er goed uit op al die muurtjes en viel aan. Ondanks dat die steile hellingen hem niet liggen, oogde hij toch erg kwiek. Morgen volgt een mooie test.
    11-03-2022 19:14
    Het zal niet zo lang meer duren eer een groot deel van de ''wielerfans'' de kar keert en gaat hopen dat Remco zijn potentieel gaat waarmaken.
    11-03-2022 19:21
    Vind ik ook Franco. Het is gewoon een lekker aanvallende renner met lef en durf. Dan heb je al eens kans dat het misgaat maar het levert wel spektakel op. Er zijn al genoeg grijze renners en volgers in het peloton.
    Ik begrijp dat de meningen over hem enorm verdeeld zijn maar sommigen slaan door en zoeken negativiteit in alles wat Evenepoel doet of zegt.
11-03-2022 19:45
Je kan het de organisatie natuurlijk kwalijk nemen maar hij verspilt zoveel energie met deze (rand)zaken. Ook weer zo hoofdschuddend over de meet komen, wat vermoeiend. Je herkent wel zijn voetbal-achtergrond natuurlijk.
11-03-2022 19:51
Ben benieuwd wat het morgen weer is Remcotje?
11-03-2022 19:55
denk dat Remco geluk heeft dat ze verkeerd rijden, hierdoor strijden ze met hun 3 niet voor de ritzege, met andere woorden verliest hij nu geen tijd op Pogacar, die aan de streep ongetwijfeld meer boni-seconden had gepakt...
    11-03-2022 20:08
    Zo is het maar net. Misschien kreeg hij wel spijt van zijn aanval en stuurde hij expres verkeerd.
    12-03-2022 06:25
    Goede analyse. Het is in ieder geval zo dat ze in Fermo 3 muri opreden, dus voor seingevers zal het ook wel a hell of a job zijn geweest.
11-03-2022 19:57
Als de criticasters niet kunnen focussen op zijn sportieve resultaten, dan richten ze het vizier maar op dit soort randzaken. Bij Pogacar: 0 reacties tot dusver.
11-03-2022 20:07
Prachtig wel hoe Remco hier tot nu toe gelijke tred houdt met de top 2 uit de Tour. Benieuwd of hij het volhoudt. Beloofd in elk geval veel goeds voor de toekomst!
11-03-2022 20:16
Morgen rijdt Remco Pogacar wel uit de leiderstrui. Op dat sprintje van Pogi na, is het wel duidelijk dat Remco de betere is deze week!
    11-03-2022 22:29
    De betere heb ik nog niet gezien. Wel goed, en duidelijk wereldtop. Maar niet de betere van Pogacar.
    Overigens geen schande. Hij wordt, zoals ik het nu inschat, tweede in de TA, vlak achter Pogacar en dat is een heel prima uitslag, zeker gezien het korte-klimmetjes-parcours en zonder lange tijdrit.
11-03-2022 20:23
Het was een nare bocht sowieso en daarbij was dit niet zomaar een peloton deel maar de besten die full force gingen. Dan gebeuren dit type dingen wat sneller. Evenepoel is zeker niet de meest bekwame coureur bergaf en met hem op kop dus nog net iets sneller. Kan gebeuren, is koers, morgen weer een dag.
11-03-2022 20:28
Storm in een glaasje punch dit, morgen weer een dag!
    12-03-2022 08:11
    A new day indeed, and today's stage should pack quite the punch!
11-03-2022 20:37
Met hartslag 561 ben je ook niet zo scherp op dit soort zaken natuurlijk. Het verbaast me eerder hoevaak de renners na 200km wel nog alert reageren op onverwachte situaties.
    11-03-2022 20:40
    Dat ja.

    Ook van dat die kan niet sturen, deze kan niet sturen. Die lui kunnen allemaal als een malle sturen en als ze het wat minder kunnen brengen ze nog het lef op om het te doen. Allemaal om ons te vermaken, helden.
11-03-2022 20:56
Vingegaard en Pogacar delen de mening van Evenepoel, waarna men plots massaal de interesse in dit verhaal verliest.

Beetje zoals die gevaarlijke Vermeersch die iedereen liet vallen in de Strade, tot bleek dat het Oldani was. Wegvluchten en doen alsof er niets gebeurd is.
    11-03-2022 21:44
    De reacties zijn echt niet dezelfde. Pogacar en Vingegaard zeggen het kan gebeuren, terwijl Evenepoel veel meer wijst naar de organisatie. De ploeg (verkenning) en de renners hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Je mag van de ploeg dat ze hun renners brieven over waar deze essentiële klim begint.
    11-03-2022 21:52
    Pogacar: "We hadden een kleine voorsprong, maar toen reden we rechtdoor in die afdaling. Het was niet goed gesignaleerd. Er stond wel een pijl naar rechts, maar door de hoge snelheid konden we die bocht niet zien en reden we de verkeerde kant uit.”

    Hij zegt dus net hetzelfde. Maar liever elke reactie zo dissecteren tot ze in het vooropgestelde hokje past en je er mee kan zalven (Pogi) of slaan (Remco).

    Voor alle duidelijkheid: ik ben van mening dat ze er niet over moeten zeuren (geen van beide), kan gebeuren, er zijn geen rampen gebeurd, morgen een nieuwe rit.
    11-03-2022 22:16
    @Cochise ik zie wel verschillen in de reactie. Ik moet toegeven dat ik er bij Evenepoel feller op zit, omdat hij in het verleden heeft aangegeven een renner moet altijd zelf de weg weten. Hier kon ik me toen niet in vinden. Vandaag was het in de laatste 10 kilometers. Als renner moet je het parcours dan toch kennen en zeker bij zo'n afdaling niet afhankelijk zijn van seingevers waar de afslag is. Ik zie het dan ook veel meer als een fout van de ploegleiding
    11-03-2022 22:30
    Wie weet dat remco morgen na een nachtje slapen en zonder adrenaline nog even terug heeft gedacht aan zijn prachtige zege in de Brussel cycling classic, en wat hij toen achteraf zei over de verkeerdrijders. En dat hij die uitspraken van toen projecteert op de situatie van vandaag....

    Maar voor mij zijn het juist dit soort dingen die me een beetje tegenstaan bij hem. Niet zijn eigen falen of tekortkomingen toegeven maar de schuld bij externe factoren leggen. Het is dat er geen scheidsrechter is, anders had die gegarandeerd de schuld gekregen.
11-03-2022 22:32
Wat een zeurpieten weer op WF.
Op Eurosport werd er gezegd dat het een blunder van de organisatie is.
Als Remco het zegt is het weer een vervelend mannetje.
Wie is er nu vervelend?
Volgers op WF of Remco?
    11-03-2022 22:44
    Bij Brussels Cycling werd de schuld van verkeerd rijden ook bij de organisatie neergelegd. Alleen Evenepoel was het hier toen niet mee eens, omdat hij profijt had. Nu hij zelf nadeel heeft is het wel de schuld van de organisatie en niet van de briefing van de ploeg en zijn eigen voorbereiding. Dit geldt trouwens ook voor de andere renners die verkeerd reden. Tegenwoordig is het een kleine moeite om de laatste 10 kilometer te bestuderen.
    12-03-2022 05:51
    Er hing wel een lint maar die was te hoog gespannen voor Remco zodat hij deze niet zag.
12-03-2022 07:13
Het is al snel te hoog voor zijn postuur, maar bij een lager lint zouden ze er vol in rijden ben ik bang
    12-03-2022 09:04
    Met een mooi zegegebaar, als ware het een marathon. Dat zou dan wel weer lollig zijn geweest.
12-03-2022 08:47
Evp was gewoon niet goed genoeg
12-03-2022 09:45
Een lintje op 3 meter hoogte om een weg te blokkeren. Hoe verzin je het? Terwijl er langs de kant een seingever staat te keuvelen. Als die man met een vlag midden op de weg had gestaan was er niets aan de hand geweest. Maar ja, Italië...!
    12-03-2022 10:34
    En dat klopt ook. Maar neemt niet weg dat ik al kort voordat het misging dacht dat Pogacar beter niet in het wiel daalt van Evenepoel. Die zag er gespannen uit. Dat hij langer doorreed en meer moeite had terug aan te sluiten, wijst er ook op dat het niet van luxe was.
    Evengoed wel een bovengemiddelde wielrenner.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine