Remco Evenepoel na indrukwekkende solo: “Wat er vandaag uitkwam, was de frisheid”

zaterdag 30 juli 2022 om 17:34
Remco Evenepoel na indrukwekkende solo: “Wat er vandaag uitkwam, was de frisheid”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel won vandaag op indrukwekkende wijze de Clásica San Sebastián. De jonge Belg ging er op een kleine 45 kilometer van de streep alleen van door en werd niet meer gegrepen. “Ik voelde me supergoed vandaag”, zegt Evenepoel in het flashinterview na afloop.

Castelli

“Ik was superfris”, gaat de renner van Quick-Step Alpha Vinyl verder. “Wat er vandaag uit mijn benen kwam, was de frisheid. Ik voelde me goed en besloot om op de Jaizkibel het tempo te laten opvoeren. Dat was vooraf het plan. Het pakte goed uit. Als je er een harde koers van maakt vanaf daar, is het een lange en zware finale.”

Evenepoel won uiteindelijk met bijna twee minuten voorsprong op de nummer twee, Pavel Sivakov. Maar gemakkelijk was het niet, vertelt hij. “Om hier te komen, in San Sebastián, was heel zwaar, vanwege de wind op kop. Ik kon mijn vermogen hoog houden en bleef zo laag mogelijk zitten met mijn lichaam, om zo aerodynamisch mogelijk te zijn. Daarna ging ik gewoon voluit op de Murgil-Tontorra. Geweldig.”

Het is de tweede keer dat Evenepoel wint in San Sebastián, en dus wint hij ook voor de tweede keer het welbekende Baskische hoedje. “Nu kan ik eentje aan mijn ouders geven en heb ik ook nog eentje voor mezelf”, lacht hij. “Ik ben heel blij met deze zege. Het is een lang trainingskamp geweest. Ik had er zin in om hier te rijden, en het werk van de jongens afmaken is gewoon fantastisch.

“Jannik Steimle deed geweldig werk, vanaf kilometer twintig. Daarna deed Pieter Serry de Jaizkibel vol gas. En alle anderen ook. Het is een teamoverwinning. Wat een seizoen tot nog toe, wat een seizoen.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Mwielerfan 30 juli 2022 om 17:44

Pieter serry, lang weinig meer van gehoord dus leuk om hem nog een genoemd te zien worden

Cochise 30 juli 2022 om 18:15

“Serrietjen”

JayJay 30 juli 2022 om 17:45

Had Vandegoor teveel sangria gedronken ofzo?
Die maakte veel fouten. Mollema = Rodrigues, Valverde = Izagirre :-)

OT: Remco baas!!

Alfons Haavers 30 juli 2022 om 17:49

Vandegoor misschien wel op reis aan een Spaanse costa, maar het was Berteele die het commentaar deed vandaag.

JayJay 30 juli 2022 om 17:51

Excuses Alfons. Het viel wel op dat Berteele aan de sangria had gezeten dan ;-)

Cochise 30 juli 2022 om 18:21

Leek inderdaad nergens op. Dat hij ook gewoon nog duidelijk moest opzoeken wie die Spaans kampioen in INEOS-tenue was om hem daarna 5x Mollema en 10x Martinez te noemen, standaard “Bakelants, ah nee Rota” roepen als er een Intermarché in beeld kwam en het verschil tussen Benoot en Harper lijkt me ook wel redelijk duidelijk. Dat probeerde hij dan goed te maken door Evenepoel langs alle kanten op te geilen.

Los daarvan: hele straffe solo gezien en twee uitstekende beklimmingen van steile bergjes (z’n achilleshiel?) tegen een man in vorm als Yates. Hopelijk geen drie weken te vroeg in vorm…

Japiejo 30 juli 2022 om 22:20

Yates in vorm, maar als je ziet door wie hij er wordt afgereden zegt dat niet zoveel.
Alsnog zeer straffe solo natuurlijk

wimvl 30 juli 2022 om 18:33

Remco. Wat een solo. Jij bent ook een fenomeen.

Tollpatscher 30 juli 2022 om 20:37

En nu op naar de pizzahut..

Japiejo 30 juli 2022 om 22:22

Wim. Wat een comment. Jij bent echt uniek.

Gijsbert Van Beers 30 juli 2022 om 21:51

Ontzettend knappe zege. Veel knapper dan in zijn eerste jaar, toen er m.i. sprake was van onderschatting door het peloton. Iedereen kent hem nu, hij was gewoon verreweg de sterkste vandaag.

Zege van de frisheid, daar kan ik me wel in vinden. Remco komt altijd goed uit stages of winterperiodes. En hij treft een peloton dat deels niet meer uitblinkt in frisheid vanwege de TdF.

En hij laat zich graag toejuichen viel me op….

de allergrootste 31 juli 2022 om 11:38

“hij laat zich graag toejuichen viel me op” …. Je was vast net niet thuis toen Van Aert solo over de streep reed in Calais, nietwaar? Los daarvan zie ik niet in wat er verkeerd is als een sportman na een weergaloze prestatie daarvoor graag toegejuicht wordt

Gapenberg 31 juli 2022 om 08:28

Ben ik correct met het idee dat hij 50% van zijn 1 daags koersen in de WT heeft gewonnen
LBL en 2x san Sebastián wel
Waalse pijl en 2x Lombardije niet

Wheely 31 juli 2022 om 10:42

Nee, Montreal en Quebec zijn ook WT, die reed hij in 2019.

de allergrootste 31 juli 2022 om 11:36

@wheely, fair enough, maar dat is dan nog steeds 37,5 procent van alle 1 dag WT wedstrijden winnend afsluiten. Noem mij 1 renner die beter doet?