Remco Evenepoel na drie ritzeges en bergtrui blij met Vuelta: “Ondanks het klassement”
foto: Cor Vos
donderdag 14 september 2023 om 18:06

Remco Evenepoel na drie ritzeges en bergtrui blij met Vuelta: “Ondanks het klassement”

Remco Evenepoel droeg zijn derde ritzege in de Vuelta a España donderdag op aan zijn vrouw Oumi. “Als ik voor de derde keer een etappe zou winnen, moest ik die aan haar opdragen”, lacht de Belgische kopman van Soudal Quick-Step nadat hij solo over de meet was gekomen in La Cruz de Linares.

“Ik had het gevoel dat ik de sterkste was in de kopgroep”, legt Evenepoel uit in zijn eerste reactie na zijn zege. “Ik moest geen tijd verspillen en ervoor gaan. Mijn benen waren heel goed, ik had een betere dag dan in etappe 14 (toen hij de rit naar Larra-Belagua won, red.). Het was opnieuw een geweldige rit om te winnen en een mooie kans om bergpunten te pakken.”

“Mijn derde ritzege alweer… Het is geweldig om de Vuelta zo af te sluiten”, kijkt hij al uit naar Madrid. Voor Evenepoel is de Vuelta ondanks alles erg geslaagd. “Na mijn offday op de Tourmalet moest ik de bladzijde omslaan en voor etappes gaan. Ik win drie prachtige ritten in deze Vuelta én de bergtrui.”

Hoe kijkt hij terug op de voorbije weken? “Het was een geweldige Vuelta, ondanks dat het klassement niets is geworden. We mogen trots zijn. Ik heb nog altijd een goed gevoel en goede benen, dat toont aan dat ik beter blijf worden. Alleen had ik in de tweede week een slecht weekend”, blikt hij terug op zijn ineenstorting.

RIDE Magazine
80 Reacties
14-09-2023 19:09
Hij zal enerzijds blijven balen over die ene hele slechte dag, maar anderzijds ook beseffen dat hij - ook zonder die slechte dag - nog niet helemaal klaar was om deze Jumbo's er alledrie op te leggen. Dat is geen schande, dat lukte zelfs een Pogacar in topvorm niet.
Ik denk dan ook dat zijn drie ritzeges langer zullen blijven hangen dan de vierde plaats en verder vrij sobere Vuelta van Ayuso.
    14-09-2023 19:11
    Wanneer is dat Pogacar in topvorm dan niet gelukt?
    14-09-2023 19:16
    @alfred pogacar heeft de afgelopen 2 jaar de tour gereden zonder in vorm te zijn volgens jou?
    14-09-2023 19:17
    Klopt. Beide keren was hij absoluut niet in topvorm.
    14-09-2023 20:06
    Pogacar is al diverse malen geklopt in topvorm maar wel vooral specifiek door Vingegaard en in begin ook door Roglic, en dat is geen schande
14-09-2023 18:16
Zal goed zijn voor zijn ontwikkeling, die 3 weken volmaken. Niet hetzelfde als voor het klassement rijden, maar op deze manier maakt hij er ook serieuze dagen van voor zichzelf
14-09-2023 20:15
Ik denk persoonlijk dat Evenepoel deze Vuelta zéér veel geleerd heeft. Hij moet zich geen zorgen maken over zijn fysieke paraatheid over 3 weken (hij stond er elke dag met uitzondering van die offday maar dat was niet fysiek) en hij heeft waarschijnlijk opgepikt dat het mentaal best wat losser mag/ moet. Dit neemt hij mee naar de toekomst. Er wordt ook nogal wat lacherig over zijn 3 zeges en dat alles zogezegd in geschenkverpakking was. Zijn laatste 2 zeges waren raids van start tot finish op zeer zwaar terrein. Er zijn geen 5 renners die dit dag na dag kunnen presteren op dit niveau. Zijn gedrag polariseert, maar wie niet van de renner Evenepoel houdt, houdt niet van wielrennen.
    14-09-2023 20:48
    Get real. Niemand maakte zich druk om die zogenaamde raids. Als hij zich echt had willen meten met de klassement kleppers had hij gisteren de strijd met ze moeten aangaan op de Angliru. Maar dat durfde hij niet.
    14-09-2023 21:27
    @koudijs Jij lult maar wat. Als geen klassement nog haalbaar is waarom zou hij zich moeten meten met die Jumbo-bende? Gegokt en verloren op de Angliru maar wel bergtrui veilig gesteld.
14-09-2023 18:42
90% van de profwielrenners sluit hun carrière af zonder overwinning in een grote ronde. Natuurlijk was het doel het klassement maar daarom vind ik het juist klasse, na de teleurstelling, dat het perspectief veranderd werd met dit als klinkend resultaat. Je kunt er ook voor kiezen om als een Almeida, Mas of Vlasov een beetje mee te hobbelen in de 2e groep waardoor je nooit de ruimte krijgt om een etappe te winnen maar wel als 7e in Madrid staat.
    14-09-2023 19:32
    Het ligt er een beetje aan wat je doel op de lange termijn is. Als je rittenkaper wil worden, is dit een prima oplossing. Als je ambities hebt om tegen de grote klassementsmannen mee te doen, is het wellicht goed om ook te werken aan het proberen te beperken van de schade op je slechte dagen (zoals Almeida al jaren aan het trainen is en Vingegaard deze Vuelta ook weer heeft gedaan).
    14-09-2023 20:48
    Evenepoel kwam in die rit geen poot vooruit. Als hij daar blijft aandringen, eindigt hij in het beste geval op 12 minuten in plaats van 27, dan was de schade ook niet beperkt maar nog steeds enorm. Lijkt me niet onlogisch dat je dan laat lopen.
    14-09-2023 21:57
    Rico
    Almeida maakt geen enkele progressie meer. Slecht voorbeeld dus. Het werken aan weerbaarheid doe je op training en door van (bijna) start tot aankomst in de aanval te gaan. Niet door de hele rit in de wielen te zitten zoals Almeida en Mas.
14-09-2023 19:08
Nee hij kwam voor podium en ritzeges en om te leren nat de tour toe .dus 2 op 3 geslaagd en de bergtrui er bovenop
14-09-2023 18:12
Wat een weerbaaheid na die ene slechte dag . Held
14-09-2023 18:43
Goede Vuelta met vandaag nog een klasse optreden. Maar natuurlijk poetst dit niet alles weg. Hij kwam hier voor het podium en eigenlijk gewoon de Eindzege. Dat betekent keuzes maken komend jaar.
14-09-2023 19:28
Ik denk dat de laatste twee etappezeges en de bergtrui min of meer bewijzen dat REV zich beter kan richten op 1-dagswerk en klassementen van 1-wekelijkse rondes. Natuurlijk als alles meezit (zoals vorig jaar) kan hij de Giro en/of de Vuelta winnen, maar enkel onder gunstige omstandigheden en de Tour zal altijd wel te hoog gegrepen blijven. Of ze moeten teruggaan naar vroeger met meerdere lange tijdritten. Het kan ook zijn dat hij zich nog verder ontwikkelt, maar ik vraag mij af of hij dat moet doen om misschien een hele kleine kans te hebben die ene tour-overwinning te behalen. Terwijl hij zich ook kan focussen op het winnen van verder ongeveer alles wat er te winnen valt in het wielrennen.
    14-09-2023 23:41
    De Tour is puur fysiek vaak de minst zware van de 3 grote rondes, als Evenepoel er in zo'n ronde het hoofd kan bijhouden, het tussen zijn oren goed zit dus dan stijgen mijns inziens zijn kansen...
    15-09-2023 07:09
    @aspie: echt helemaal mee eens!
    15-09-2023 07:13
    @Jean: de kansen zullen zeker stijgen, maar om te winnen zal het denk ik niet genoeg zijn... Als focus puur op klassiekers en monumenten gaat liggen + eenweekse klassementen... Dan zal hij veel, erg veel gaan winnen (heeft nu veel op zijn palmares staan)
    15-09-2023 08:03
    Het is echt veel te vroeg om het grote-rondewerk op te geven. Op basis van 1 slechte dag op zijn 23e?
    Kan je met zekerheid zeggen dat hij ooit de tour wint? nee.
    Kan je met zekerheid zeggen dat hij nooit de tour wint? ook nee.
14-09-2023 20:15
Goed dat hij ondanks de 3e week en het aanvalswerk nog vrij goed uit ziet. Qua inhoud zit het wel goed.

Enkel die grote inzinking zouden ze toch een verklaring voor moeten krijgen.
14-09-2023 18:49
Met het oog op de toekomst is de vuelta natuurlijk nog steeds een ontgoocheling. Positief: drie ritzeges, lijkt nog sterk in de bergen in week 3. Negatief: een heel slechte dag die twijfel doet ontstaan over zijn aanleg als klassementsrenner. De toekomst zal uitwijzen wat de effectieve les is van deze vuelta.
    14-09-2023 19:10
    Faalangst overwinnen en zichzelf niet te hard pushen
14-09-2023 19:17
Er werd vandaag niet hard gereden op de eerste en tweede klim, peloton nam tijd terug op de klim en reed met 120 man over de top. De enige die Remco pijn zou kunnen doen in de kopgroep is Caruso, maar die rijdt deze ronde als een drol rond. Dus sterkste man in de kopgroep, heeft niet in het rood hoeven gaan. Terechte winnaar dus en terecht berg koning.
14-09-2023 19:41
De drie grote ronden dit jaar... Een farce.
14-09-2023 19:50
Na het verlies in de dertiende rit zei Evenepoel dat de tank leeg was. Vervolgens wint hij de volgende dag en nu weer met groot verschil. Niks tank leeg. Ik denk eerder dat er in de begeleiding voor de dertiende etappe iets is misgegaan.
14-09-2023 20:22
Natuurlijk is drie (en wie weet zelfs vier) etappes en de berg trui beter dan niets. Ik denk dat het voor hem ook zeker goed is geweest om door/uit te rijden. Blijft echter wel staan dat hij nog steeds niet echt weet hoe hij zich over drie weken verhoudt tot de echte top. Dat had natuurlijk na rit 13 ook niet meer gekund. Als dat een doel zou zijn geweest had hij vandaag en gisteren anders aan moeten pakken. Jammere is wel dat een deel van de Belgische media en supporters in de modus komen van “Remco is nog steeds de allerbeste en zonder die slechte dag had hij zeker gewonnen”. Maw het realisme is bij sommige volgers niet perse meer aanwezig dan voor de Vuelta.
    14-09-2023 20:44
    Mee eens, hij had zich gister moeten meten met Vingegaard en Roglic, dat was een waardevollere test geweest. En leuker voor het publiek.
    14-09-2023 21:39
    @Man Een jaar eerder werd Rog tot gruzelementen herleid door de Rem.
    15-09-2023 07:57
    Yogibear, nu ben je de uitspraken van een aantal enkelingen aan het toe-eigenen aan een hele groep. Het merendeel van de Belgen heeft hier ook vooraf aangegeven dat het moeilijk zou worden tegen deze Jumbo-ploeg.
14-09-2023 20:24
Deze vuelta zie ik eerder als bevestiging dat hij de tour winnen kan dan dan het omgekeerde. Na Pogacar de grootste tegenstander voor Jumbo aankomend seizoen in Frankrijk, op gelijke voet met de dan bij Bahrein rijdende Roglic.
    14-09-2023 20:58
    Wat heb jij vanavond gesnoven?
14-09-2023 20:43
Natuurlijk is het een goed resultaat en hij mag zeker blij zijn dat hij zich heeft kunnen herpakken na die enorme off day. Maar toch denk ik dat ze heel goed naar die off day moeten gaan kijken en zien wat daar gebeurd is. Helemaal tevreden kan ie denk ik toch niet zijn, hoe goed hij zich ook herpakt heeft, hij kwam hier om een klassement te rijden om zich te meten met de rest en dat is er toch niet van gekomen. Dat hij supergoed is in solo wegrijden dat wist hij al, daar hoort hij bij de top. Maar die grote ronde (vorig jaar was de tegenstand toch minder), met veel tegenstand dat is toch niet gelukt om zich daar in te handhaven dus ik vraag me af of er toch niet wat onzekerheidjes blijven knagen en of er ook niet een dubbel gevoel zal zijn. Daarvoor zullen we moeten wachten tot volgend jaar, heeft ie er een mooie cliffhanger van gemaakt ;-)
14-09-2023 21:34
Klinkt heel leuk, 3 ritten en een bergtrui. Maar het voelt toch ook een beetje alsof Pogacar zich in de TdF in de tweede etappe op een half uur zou laten fietsen, en dan vervolgens met de steun van de hele ploeg in de ontsnappingen gaat zitten. Waar hij steeds om de dagzege mag strijden met types als Thomas de Gendt of Remy Cavangna.
Een beetje alsof je Noah Lang bij de F-jes mee laat voetballen, en vervolgens met z'n allen staan te juichen omdat ie zoveel scoort. En roepen dat het de beste voetballer ter wereld is. Kans is groot dat ie het nog gaat geloven ook.
Maar feit is ook dat hij in de eerste de beste serieuze bergrit niet thuis gaf. En eigenlijk ook in de eerdere etappes bergop niet een betere indruk maakte dan zijn concurrenten. En dit is dan ook geen veelbelovend teken richting de toekomst in het grote ronde werk.
14-09-2023 21:59
Met die bergtrui om zijn schouders plaatst hij zich wel in een mooi rijtje met renners als Storer, Bouchard, De Gendt, Villella, Fraile, need I go on?
    14-09-2023 22:11
    Iets ruimer kijkend: 5 GT-etappes, WK tijdrijden, LBL, San Sebastian, BK op de weg... - need I go on? - kom je toch wel bij een ander soort rijtje uit.
    15-09-2023 06:36
    Meer een soort Ewan, Foss, Jungels, Powless en De Bondt in de blender wordt het dan ;)
    Draait een serieus goed seizoen uiteraard, heeft niks te klagen lijkt me.
14-09-2023 22:06
Haha.
Evenepoel drie zeges, twee tweede plaatsen, vier maal strijdlust, de bergtrui, tweede in de puntenstand. Roglic, twee ritzeges, Vingegaard, idem dito, Ayuso de jongerentrui, Mas niets, de Nederlanders, niets...... Moet ik nog even doorgaan ? De enige die beter doet, deels cqdeau gekregen weliswaar, is Kuss. Met de eindzege.
14-09-2023 22:22
Jumbo kills the GC.
Remco kills the Breakaways.
De vroege vlucht is voor de mindere goden. En Remco is een oppergod.
Nochtans prima dat hij het doet en sterk gereden uiteraard.
15-09-2023 12:49
Romans ik krijg jeuk aan mojn aambeien van jouw gedweep met evenepoel
14-09-2023 18:33
Als je tegen de doorsnee renner zegt:" je wint 3 ritten en het bergklassement" dan denk ik dat bijna iedere renner daar vooraf voor tekent.
Maar als je start met de ambitie om te winnen, je vooraf een grote broek hebt aangetrokken richting je ploeg en of die goed genoeg is, en je bent de uittredend kampioen, dan vraag ik me af of je daar uiteindelijk echt tevreden mee moet zijn. Natuurlijk is het wel het best mogelijke resultaat na de Tourmalet-etappe. Maar om Evenepoel nu neer te zetten als een held gaat mij te ver, als je ziet dat hij zich bewust op achterstand laat rijden om daarna te strijden tegen een herstellende Bernal of Kron....
    14-09-2023 21:00
    True, held is het niet, dat zegt ook (bijna) niemand. Of hij tevreden is? Het zal een leermoment zijn geweest, ook een van desillusie. Het is wel iemand die getuigt van een enige mentale weerbaarheid. Hij kiest er echter wel niet voor dat Bernal en Kron in de vlucht zitten. Had hij opgegeven, was het een zwakkeling, nu hij nieuwe doelen gesteld heeft als rittenkaper en bollenman zijn het troostprijzen. Een man met zijn status kan nooit goed doen voor iedereen, dat zie je zelf toch ook, niet?
    15-09-2023 05:15
    Hij mag daar echt tevreden over zijn, de supporters zijn het ook. Geen grote ronde gewonnen dit jaar, net als Pogacar. Wel opnieuw een boerenjaar gereden, bijna evenwaardig aan dat van 2022. Die WK-titel misschien nog wel mooier. Kan volgend jaar strijden voor zijn 3e LBL, 4e San Sebastian, 3e WK-trui bij de elite, 10e rit in een grote ronde, op de leeftijd van 24 jaar.
    15-09-2023 08:02
    @Wouter, je slaat de spijker op z'n kop. Dit is precies waar t over gaat.

    Want wie zei enkele maanden terug ook alweer 'nee, ik ga niet naar een ronde voor etappes en om te leren, ik ga alleen om te winnen'?
14-09-2023 18:43
Wel jammer dat de oude vluchten van remco zich niet meer voordoen. Jumbo zet ze nu voor hem klaar en hij mag happen.
    14-09-2023 21:31
    Jumbo = Sinterklaas; Remco = Zwarte Piet
14-09-2023 18:50
Hij profiteert er optimaal van dat hij niet goed genoeg was als klassementsrenner.
Flinke troostprijs dit.
    14-09-2023 19:14
    Als klassementsrenner is enkel de eerste plaats goed , over 2 en 3 klapt niemand nog volgend jaar of mischien nu wel met dit uitzonderlijke podium maar bergkoning en ritwinnaar die staan wel genoteerd
    14-09-2023 20:03
    Inderdaad, plan b is gelukt
    14-09-2023 23:50
    Evenepoel vooral blijven devalueren...Het gros van het profpeloton wint op een hele carriere niet wat deze Evenepoel op 1 seizoen wint en dan moet ik mezelf eigenlijk verbeteren en zeggen "zo vaak deze Evenepoel op 1 seizoen wint", want hij wint ook nog eens wedstrijden met naam..de groep "nietwinnaars" wordt op die manier nog groter.
14-09-2023 19:11
Het is mooi dat hij nog twee overwinningen erbij pakt en de bergtrui maar toch is het dubbel. Je komt hier voor het klassement en om je te testen tegen de grootste renners(minus Pogi) maar hebt het uiteindelijk maar een paar ritten gedaan. Word je toch niet zoveel wijzer op met het oog tot de komende Tour waar hij het ook wil proberen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine