Remco Evenepoel na 6de plaats in Algarve: “Handgebaar van ongeloof”

Remco Evenepoel na 6de plaats in Algarve: “Handgebaar van ongeloof”

© Cor Vos

vrijdag 18 februari 2022 om 06:00

Remco Evenepoel eindigde gisteren zesde in de tweede etappe van de Ronde van de Algarve. En daar had de kopman van Quick-Step-Alpha Vinyl achteraf vrede mee, al maakte hij aan de finish een wegwerpgebaar. “Een gebaar van ongeloof”, duidde hij achteraf. “Hoe kan een slotkilometer bergop nu zo hectisch zijn?”

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Evenepoel – in de witte trui als beste jongere – moest in de laatste kilometer twee keer zijn stuurmanskunst gebruiken om recht te blijven. Op 350 meter van de streep moest hij in de remmen door een bruusk manoeuvre van het INEOS-duo Hayter-Martinez (zie twitterfragment onderaan), op 75 meter van de aankomst moest hij ook nog uitwijken voor Foss en Higuita, die in elkaar haakten.

“Jammer dat zo’n mooie rit zo moet eindigen”, sprak Evenepoel na afloop voor de camera van VTM. “Mijn handgebaar was er dan ook een van ongeloof, niet van frustratie. “Hoe kan het nu zo hectisch zijn in een slotkilometer op een klim? Ik begrijp niet hoe renners in een sprint bergop in elkaar kunnen haken. Voor hetzelfde geld lopen ze een zware blessure op door hectiek die nergens voor nodig is.”

Evenepoel in de laatste honderd meter van de Alto da Foia – foto: Cor Vos © 2022

Dat hij zelf niet had kunnen winnen, voegde hij er eerlijkheidshalve aan toe. “Ik had misschien drie plaatsen dichter kunnen eindigen, maar Gaudu terughalen was me niet meer gelukt.” Evenepoel wist trouwens al na twee kilometer klimmen dat het moeilijk zou worden. “Ik voelde dat de tegenwind de koers lam zou leggen. Ik besloot zoveel mogelijk energie te sparen door in de buik van de groep plaats te nemen.”

“Uiteindelijk was het mijn doel om in de eerste groep te eindigen zonder tijdverlies. Dat is me gelukt.” En daarmee voerde Evenepoel ook het plan van ploegleider Tom Steels uit: energie sparen in functie van de 32 kilometer lange tijdrit op zaterdag. Tussen Vila Real de Santo Antonio en Tavira kan de kopman van Quick-Step-Alpha Vinyl orde op zaken stellen en voor de tweede keer de Volta ao Algarve op zijn naam zetten.

Dit artikel delen:

122 Reacties

Jean Dumas 18 februari 2022 om 06:09

Maniertjes die hij af moet leren; net als Antoinette de Jong werkt zijn mentale staat zijn eigen resultaten tegen.

peter s 18 februari 2022 om 08:25

Die de Jong….,welke ploeg fietst die?

Jean Dumas 18 februari 2022 om 09:01

Jumbo-Visma :)

Wheely 18 februari 2022 om 09:09

Is columniste voor het AD toch?

peter s 18 februari 2022 om 09:13

@ Wheely . Ja klopt ,maar heeft ze mentale problemen??

Jeroom 18 februari 2022 om 09:17

Achja, hij is het grootste deel van zijn jeugd voetballer geweest. Dan krijg je die maniertjes vanzelf

Mark Peeters 18 februari 2022 om 12:39

Yep, daar gaan we weer …

Wim Kruithof 18 februari 2022 om 06:22

Zijn talent is onomwonden, maar dat is niet alleen wat een renner mooi maakt. Begenadigde benen om jaloers op te zijn, maar een inborst om van weg te blijven.

11 na 11 18 februari 2022 om 06:49

Blijkbaar het belangrijkste feit van de dag, Evenepoel maakt iets misbaar. Andere fora en sociale media staan er al vol mee. De fout moet wel bij hem liggen. Ook de twee eerste berichten hier (en ik heb een sterk vermoeden dat er nog zullen volgen) lijken dat te vinden.
Hoewel, op 300 meter van de meet moet hij vol in de remmen of hij wordt de dranghekken in geramd, terwijl hij daar initieel 2 meter plaats had op het moment dat hij aangaat. Dit is nog veel beter te zien in de helicopterbeelden. Maar blijkbaar is dat geen reden om je beklag te maken.
Een dag eerder staat Kristoff te gebaren richting Jakobsen en Meeus omdat hij ook de dranghekken werd ingestuurd en in de remmen gedwongen werd. Niemand maakte daar een punt van, of toch niet in die mate dat zijn karakter in vraag werd gesteld. Nog geen twee weken geleden staat Valverde naar Wellens te wapperen, omdat hij ook vond dat hij gedwongen werd te kiezen tussen remmen of vallen. Geen haan horen kraaien dat Valverde een naar ventje is.
Er zijn zoveel voorbeelden om aan te halen, Van Aert richting Sagan in de TDF. Ook niemand Van Aert zien op de korrel nemen.

Maar Evenepoel doet het, en dan zijn er slechts twee conclusies: Ten eerste, hij heeft geen gelijk. Ten tweede, wat een naar karakter.

Er zijn nog zekerheden in het leven.

Merlinappa 18 februari 2022 om 07:12

Als hij hier al gebaartjes om moet maken vraag ik me af welke gebarentaal hij gaat laten zien als hij eens in de Tour start.

Pol 18 februari 2022 om 08:54

@ Het is en blijft een zeer arrogant mannetje, na het W.K. Wout nog een sneer geven en zo kan je nog wel even doorgaan. En dan altijd hier dat excuus hij is nog jong hoor ik ook al een aantal jaren.

notriple 18 februari 2022 om 10:09

@Pol je druk je nog heel bescheiden uit.

Dave Dubbeldammer 18 februari 2022 om 13:09

Keep on going jongens, het lukt jullie niet, jullie overtuigen alleen jezelf

BincheTournaiBinche 18 februari 2022 om 07:33

Zonder die valpartij zou Evenepoel op "zijn" Foia niet 6e maar 8e geworden zijn.

Gisteren verklaarde hij in Het Laatste Nieuws: “Ik voelde al snel dat het niet zwaar genoeg was om iets te forceren.”

En vanochtend, in Het Nieuwsblad: “Ik heb mij makkelijk kunnen bedwingen, want ik voelde na twee à drie kilometer op de slotklim dat het door de tegenwind niet zwaar genoeg was om echt iets te forceren. Daarom koos ik er bewust voor om tussen positie zeven en tien te zitten om zo weinig mogelijk wind te vangen. Er werd niet snel geklommen, met weinig power, omdat je in de wielen zit. Het was helemaal anders dan twee jaar geleden.”

Dat heet een slechte verliezer.

Cochise 18 februari 2022 om 07:53

Ik begrijp jouw punt niet?
Hij zegt dat hij nooit had kunnen winnen omdat de wind op de kop zat en er dus anders gekoerst werd. Omdat je blijkbaar niet veel van wielrennen begrijpt: bij zo’n beklimming met de wind op kop moet diegene die op kop rijdt of een aanvaller 150W meer duwen dan diegenen die in wielen zitten. Dus ofwel pleeg je figuurlijke zelfmoord ofwel blijf je zitten, helaas samen met een hoop snellere jongens en helpers van die snellere jongens die deze lagere wattages ook nog wel kunnen duwen in deze omstandigheden. Hij zegt dus eigenlijk ook dat hij niet de man is die Hayter, Gaudu of Higuita kan kloppen in een sprint bergop, allesbehalve hooghartig dus.

BincheTournaiBinche 18 februari 2022 om 09:23

@Cochie

Bedankt voor het kleineren.

Mijn commentaar laakt -opnieuw- Remco’s imagobouwen:
“Ik voelde al snel dat het niet zwaar genoeg was”
“Er werd niet snel geklommen, met weinig power”

Altijd hetzelfde verhaal: indien de koers zwaar is, dan kan er slechts één winnaar zijn: Remco Evenepoel. Indien de koers makkelijk is, dan kan volgens Remco ook iemand anders winnen.

LDV 18 februari 2022 om 09:38

Ook ik begrijp je punt niet, zelfs niet na je toegevoegde commentaar.
Kan je nu eens to the point komen met feiten?

BincheTournaiBinche 18 februari 2022 om 09:47

@LDV

“Ik voelde al snel dat het niet zwaar genoeg was om iets te forceren.” spreekt voor zichzelf, toch?

LDV 18 februari 2022 om 10:11

Even de reacties van de andere renners:

Winnaar Gaudu: https://www.cyclismactu.net/news-tour-de-algarve-david-gaudu-la-semaine-n-est-pas-finie-socialnetwork-62175.html?utm_campaign=post-auto&utm_medium=twitter&utm_source=mashup-cyclismactu

Gaudu verklaart dat het een makkelijke lopende beklimming is, waar je moest wachten en wachten om niet te vroeg in de wind te komen.

Zelfde verhaal bij Battistella: https://www.cyclismactu.net/news-tour-de-algarve-samuele-battistella-j-ai-commis-une-erreur-socialnetwork-62176.html?utm_campaign=post-auto&utm_medium=twitter&utm_source=mashup-cyclismactu

Mij lijkt het dus gepast eens je mond met zeep te spoelen en als je commentaar geeft beste BincheTournaiBinche, je breder te informeren.

BincheTournaiBinche 18 februari 2022 om 12:14

@LDV

En? Is er iemand die een uitspraak doet als " Er werd niet snel geklommen"? Dat laatste is nota bene de uitspraak van iemand die in het 2e groepje zat. Zelfs winnaar Gaudu, de gevallen Foss en Higuita, of de nummers 2 t.e.m. 5 verklaren niet dergelijke nonsens.

Cochise 18 februari 2022 om 12:49

Conclusie: je begrijpt het nog steeds niet.

Dave Dubbeldammer 18 februari 2022 om 13:01

Binch, klopt niet jongen, op de luchtbeelden is te zien dat hij vol de sprint aanging en volledig moest inhouden.

BincheTournaiBinche 18 februari 2022 om 13:35

@Cochise

Wat zou ik niet begrijpen? Iemand die in de laatst klim in een 2e groep was verzeild, uiteindelijk 6e werd -wat zonder valpartij 8e zou zijn geweest- en die na de wedstrijd uitkraamt: "Er werd niet snel geklommen."

Cochise 18 februari 2022 om 13:53

Probeer bij een derde poging m’n naam eens deftig over te typen.

Geen idee waar hij juist in een tweede groep verzeilde maar goed.
Natuurlijk werd er niet snel geklommen want het was windop. Zoals ik al zei zit je dan vanaf positie 5 redelijk op het gemak terwijl de man op kop en zeker een aanvaller zichzelf kapot rijdt. Hij zegt toch nergens “Ik had ze er allemaal kunnen afrijden”? Hij zegt gewoon dat er bij deze omstandigheden weinig mogelijkheden waren voor hem om deze rit naar z’n hand te zetten. Want hij weet ook dat hij in een spurt bergop met 20 renners geen kans maakt tegen Hayter, Gaudu en Higuita.

In jouw redenering moeten we Bernal na een vlakke Tourrit dus vragen waarom hij niet gewonnen heeft, en als hij dan zegt dat het te vlak was voor hem en het geen zin had om aan te vallen is hij een dikke nek én een leugenaar want hij werd maar 68e in de massaspurt.

Limal 18 februari 2022 om 07:38

Ik mis nog het artikel waarin Barguil komt uitleggen waarom hij een gebaar maakte toen hij over de finish kwam, en de vele verontwaardigde, geschokte reacties daarop. Nu ja, er zit natúúrlijk een wereldbreed verschil tussen iemand die op zijn stuur klopt van frustratie dat er net voor hem gevallen wordt, en Evenepoel die met de adrenaline van bijna gevallen te zijn in zijn lijf een wegwerpgebaar ten berde durft brengen over die (voor een bergrit toch wel) incidentrijke finish. Dat zijn interview nadien geen spatje van rancune bevat doet uiteraard niets af aan hoe éng zo'n reactie is.

De liefhebbers (love to hate him, right?) kunnen ergens onderaan dit artikel een volledig video-interview bekijken met Remco de Verschrikkelijke: https://tinyurl.com/y69pssya
Opgepast, het is wel 1min31 gruwelen – bekijk dit zeker niet als je alleen in het donker bent!

Cintu 18 februari 2022 om 07:49

Limal +1
Ik kijk met verbijstering naar de gevoelens die Remco bij veel Wielerflitsers weet op te roepen. In mijn ogen heeft hij hier niet echt iets speciaals gedaan (noch in positieve, noch in negatieve richting) Maakt eigenlijk niet uit wat hij doet, als hij het doet zal het wel niet goed zijn voor velen. En per definitie wel goed voor anderen. Als Remco maar van ver bij een artikel betrokken is, zie je dat onmiddellijk aan het aantal reacties. Op dat vlak kwam zelfs Tom ‘’gazettecoureur’’ Boonen maar tot de enkels van Remco hier op Wielerflits. Zijn haters maken hem dus tot de grootste coureur ooit op wielerflits ;-)

Medicijnman 18 februari 2022 om 07:54

Ik dreig dat interview aan mijn kleinkind te laten zien als die haar bordje niet wil leegeten en in no-time is het bord leeg!

Limal 18 februari 2022 om 07:57

Intelligent kind, die komt er wel in het leven. Zulke opvoedingstechnieken zijn wel niet meer van deze tijd – ik verwittig meteen de kinderbescherming.

Sjonge Jonge 18 februari 2022 om 07:59

Ik gruwel zowel van de haters als de ‘lovers’, het lijkt wel alsof ze elkaar altijd maar moeten aftroeven.

Gewoon een fantastische wielrenner, die af en toe nog wat maniertjes heeft, maar hij is ook nog jong en heeft daarnaast blijkbaar een bepaald karakter.
Om je daar nou heel druk om te maken, tja ik kies er dan zelf liever voor om zijn attractieve rijstijl te bewonderen.

Cochise 18 februari 2022 om 08:00

De dubbele moraal bij deze wielerflitsers vind je helaas ook in de media terug. Hem verwijten dat hij denkt dat de evenaar door z’n euh navel loopt en dat hij te veel aandacht zoekt, maar anderzijds alleen maar over zijn plaats in de uitslag, zijn gebaren en zijn reactie achteraf praten. Geen woord over de koers…

Ik ben min of meer fan maar had niet eens gezien of hij nu 4e of 8e was geëindigd, laat staan dat ik dat handje had opgemerkt. Ik zag Gaudu, vroeg me af wie de Astana was en of Foss en Higuita nog rechtkrabbelden.

Limal 18 februari 2022 om 08:07

Ik volg je over de volledige lijn, Cochise. Na gisteren vraag ik me vooral af wat Batistella (kent die een goed seizoensbegin!), Foss en Higuita kunnen uitrichten in de Strade, veel minder hoe het nu juist met de inborst of de stoelgang van Evenepoel gesteld is.

Teevansee 18 februari 2022 om 08:23

Er komt wel wat aan uit Italië. Batistella, Tiberi, Bagioli en Covi hebben zich al getoond dit jaar. Ook Zana en Baroncini, als hij herstelt is van zijn armbreuk, lijken toppers in spe.

mocca 18 februari 2022 om 09:06

Zoals als je al schrijft, Er zit een verschil tussen de gebaren.
Je slaat gefrustreerd op je stuur, je uit je frustratie, je legt schuld bij niemand. Je draait je om en maak wegwerpgebaar je uit je frustratie, je legt schuld bij iemand anders.

Romāns Vainšteins 18 februari 2022 om 12:24

‘Op dat vlak kwam zelfs Tom ‘’gazettecoureur’’ Boonen maar tot de enkels van Remco hier op Wielerflits. Zijn haters maken hem dus tot de grootste coureur ooit op wielerflits ;-)’

Dat is natuurlijk de nagel op de kop en alleen de smiley moet er van af. Het hysterische, twitterbitcherige gedrag wat hier een groepje masochisten op Evenepoel richt was ten tijde van Boonen nog geen gemeengoed. That’s it. REV fungeert als spiegel voor de doorgeschoten bankvingerwijzer anno 2022, het is net zo loeistom en vergankelijk als die achterlijke pruiken toen met Mozart en Beethoven.

Alfons Haavers 18 februari 2022 om 08:45

Tja wielrenners gedragen zich als volstrekte idioten als de meet in zicht komt. What else is new?

Op zich begrijpelijk dat je hier mid februari al niet grote hoeveelheden van je huid van de straat wil zitten krabben, maar de wielervolger ziet nu blijkbaar eenmaal liever het type Roglic dat zich lachend laat mummificeren na de zoveelste crash dan zo’n handje.

Iemand die er zich wat vragen bij begint te stellen, heet dan een eng mannetje.

Panache 18 februari 2022 om 08:46

Zo worden zaken langzaam duidelijk. De vriendin van Evenepoel vroeg hem laatst tijdens het kijken van GTST nog van welke vliegen hij zo’n last had.

Michelangelo 18 februari 2022 om 08:53

Eens een sjotter, altijd een sjotter.

Voetballers maken meer gebaren dan balcontacten, en als ze falen ligt het altijd aan externe omstandigheden. Blijkbaar denkt dat kereltje nog altijd dat hij bij psv of anderlecht rondloopt ipv aan wielrennen doet.

En dan de uitleg achteraf over zijn misbaar…. bwoah, weinig geloofwaardig

Dikke Man 18 februari 2022 om 09:00

Wat is een sjotter? Klinkt als iets uit de zeevaart.

Dave Dubbeldammer 18 februari 2022 om 13:14

Ik loop niet hoog op met voetballers Michelangelo, maar nog veel minder met toetsenbordridders als jij zoals je je altijd uitlaat over Evenepoel. Stop daar nu eens mee.

FDJ 18 februari 2022 om 09:20

Evenepoel moet eens leren wanneer hij zijn mond moet houden. Lastig met een ingeleid projectiel als Lefevere om hem heen, maar met dit soort dingen maak je je bij collega’s niet populair en uiteindelijk kotsen je je vanzelf een keer uit. Evenepoel moet leren alleen wat te zeggen als het nut heeft.

LDV 18 februari 2022 om 09:36

En waarom beslis jij in Evenepoel zijn plaats wat hij wel of niet zou moeten doen?

FDJ 18 februari 2022 om 09:40

Hij kraamt te pas en te onpas zijn, vaak ongenuanceerd, mening eruit. Nu ook weer over twee collega’s. Die zijn dat een keer zat. Dat is mijn punt.

LDV 18 februari 2022 om 09:47

Dus jij kan spreken in naam van die collega’s? Vreemd dat jij dat al kan.

Iedereen beslist zelf wat hij doet. Spreken, zwijgen, … Wie de boodschap ontvangt, zal daar gepast mee omgaan. Een derde partij hoeft daarover geen mening te hebben.

FDJ 18 februari 2022 om 10:24

@ldv gezien je andere reacties ben je van de fanclub van Evenepoel en wil je het niet helemaal begrijpen. Je mag best uitgesproken zijn, maar niet constant en structureel. Heel normaal standpunt.

LDV 18 februari 2022 om 10:30

Onzin! Ik ben fan van het wielrennen op zich en ben ook uitgesproken voor meerdere wielrenners. Waar ik moeite mee heb is het ongefundeerd en bewust 1 renner continue de zwarte piet toeschuiven. Als je dat doet met argumenten en met zinnige zaken, dan ben ik de eerste die dit zal ondersteunen. Maar op zo’n commentaar, dan moet ik wel reageren.

En nu over de feiten: Evenepoel mag gerust deze gebaartjes hebben, ze zijn ook constant en structureel, hij valt dus niet uit zijn rol. Aard van het beestje. Op zijn minst kan je dus zeggen dat hij rechtlijnig is, zichzelf blijft en geen andere rol aanneemt. Dat is bij de meeste mensen een sierende eigenschap.

Ik zeg dat wij ons daar niet moeten in moeien, het is zijn keuze en zijn beslissing. De renner die er aanstoot aan neemt, die zal het intern wel afhandelen.

Pascal Mortier 18 februari 2022 om 10:52

Ik sluit me aan bij LDV. Maar blijkbaar kan/mag je hier geen fan zijn van het wielrennen in het algemeen als je fan bent van Remco.

Panache 18 februari 2022 om 10:57

Apart draadje. Vrijheid van een mening uiten geldt wel voor de één maar niet voor de ander? Gelukkig mogen we hier uiten wat we van zaken vinden, ongeacht of het ‘terecht’ of onterecht is. Juist dat is de kern van een discussieforum.

Jean Dumas 18 februari 2022 om 11:54

Remco maakt nu eenmaal veel meningen los. De een ziet dat hij een hardfietser is maar nog geen toprenner; de ander vindt dat hardfietsen juist zo puur en mooi.

Mark Peeters 18 februari 2022 om 12:34

@fdj: er is zoiets als vrije meningsuiting. Net zoals jij jouw mening mag geven, mag ook een renner zijn mening geven. Dat geldt ook voor Remco Evenepoel.

FDJ 18 februari 2022 om 13:06

@mark zeker, of het altijd handig is, is een tweede. En deze renner heeft er een handje van zich te vaak op niet slimme momenten uit te laten over zaken.

Als hij zich gewoon met fietsen bezighield en als het echt meerwaarde heeft een keer zijn mond opentrekt dan zou de sympathie groter zijn bij vele

Pedalo 18 februari 2022 om 09:24

Ben geen fan…maar zijn uitleg klopt helemaal. Hoe kan de UCI zo’n aankomst goedkeuren. Niet zo erg als de afdaling/spint in Polen maar de finishlijn in een chicane leggen getuigd niet van veel verstand.

LDV 18 februari 2022 om 09:54

Er is totaal niks mis met deze aankomst. Ze kennen deze makkelijke beklimming allemaal als hun broekzak. Ze komen hier vrijwel ieder jaar langs en op de winterstages rijden ze hier ook vaak langs.

Enkel het nerveuze gedoe, heeft geleid tot de valpartij. Iedereen weet namelijk dat de sprint op 300 meter word ingeleid en dat het dan doorsprinten is, en op rechts de koord houden.

De winnaar van gisteren, was de slimste!

dit is mijn voorwiel 18 februari 2022 om 09:59

Het nerveuze gedoe is inherent aan sprinten. Verder is het niet moeilijk: je moet de kans op vallen zelf zo klein mogelijk maken.

gavirialaphilippe 18 februari 2022 om 09:39

Volkomen begrijpelijke en menselijke reactie nadat hij zelf bijna 2x ten val komt. Je zit vol met adrenaline in zo’n finale. Kijk daarnaast naar hoeveel snelheid hij alleen al de eerste keer al verliest wanneer hij bijna de dranghekken wordt ingereden waardoor hij voor de overwinning ook al kansloos is.

Het is mij inmiddels wel lang duidelijk dat sommige mensen hier elke kans aangrijpen om irtationeel met hun azijn te pissen. In zijn interviews na de finish reageert hij volwassen en geeft niemand anders de schuld. Ook is hij niet de enige die dit gebaar maakt hoor. Waarom daar dan geen reacties over?

Pogacar_GOAT 18 februari 2022 om 11:02

Hij geeft niemand de schuld? Werkelijk?

“Hoe kan het nu zo hectisch zijn in een slotkilometer op een klim? Ik begrijp niet hoe renners in een sprint bergop in elkaar kunnen haken.”

Lijkt me toch dat hij het niet over zichzelf heeft.

Romāns Vainšteins 18 februari 2022 om 09:59

Hij is vooral een enorme aanstellermangneet. En dan aanstellers van het type ongeloofwaardig want wanneer je echt zo in elkaar zit kan je de deur niet uit zonder na 3 stappen in een onbedaarlijke huilbui te verzanden.

Wat zou dit panische mierenneuken veroorzaken? Hunkering naar de omloop, het gemis aan een aangaapbinkie met Nederlands paspoort? Het vergeten te kijken naar de brute intrede van Jaén? Er zullen zowel pillen als sessies voor zijn en wie doorpakt combineert ze.

Petje 18 februari 2022 om 10:06

Weet je, of je bent een stuk slimmer dan ik, of je moet naar een arts.

Alfons Haavers 18 februari 2022 om 10:10

Het is optie 1, Petje. Stuk slimmer dan jij.

Sjonge Jonge 18 februari 2022 om 10:46

Dat betwijfel ik, onnavolgbaar lijkt me de juiste term

Pogacar_GOAT 18 februari 2022 om 10:59

@Petje
Ik vraag me na elk pseudo prozaïsch krabbeltje van RV af of het niet tijd wordt voor een bezoekje aan de psychiater. Mijn inschatting is dan ook dat hij zeker niet slimmer is dan jij.

bellevue 18 februari 2022 om 12:40

“aangaapbinkie met nederlands paspoort”
wahahaha, sorry ik lig plat

Pol 18 februari 2022 om 13:00

@ Hij zegt als het zwart is dat het wit is, als het wit is zegt hij nee het is zwart.

Panache 18 februari 2022 om 13:46

“aangaapbinkie met Nederlands paspoort” is leuk en creatief geformuleerd, maar ik geloof niet in jaloezie. Nederland heeft met Dumoulin, van der Poel, Jakobsen, Groenewegen en Mollema (plus tig andere renners die vermeld mogen worden) toch genoeg wereldtop in huis? Lange solo’s, tijdrijden, dat wat Evenepoel kan kunnen ‘wij’ ook. Enkel in die specifieke niche van kleine weekse bergopkoersen hebben we geen potentiële winnaar. Nationalisme is niet de reden.

Alfons Haavers 18 februari 2022 om 14:40

Ik denk niet dat het puur om nationaliteit gaat (voor de meesten). In België zijn er ook felle tegenstanders van Evenepoel (op sociale media)

In de koers zelf is hij wel populair, ook in andere landen heb ik de indruk. De luidste critici op het internet hebben natuurlijk ook een veel minder grote mond eens ze langs het parcours staan. Daar uit het anti-supporteren zich misschien hooguit in niet applaudiseren voor hem.

Ik denk dat het eerder een combinatie van factoren is. Enerzijds het graag afzeiken van mensen online, dat is een trend die je overal ziet. Het laagje beschaving in het echte leven valt weg eens men online is. Frustraties afreageren op bekende mensen vanuit de veilige cocon doet blijkbaar deugd.

Anderzijds is er ook het personage van Evenepoel. Jong ventje dat een bepaald air over zich heeft. En natuurlijk de manier waarop hij bij de juniors het wielrennen is binnengekomen. Als een supertalent dat hele pelotons aan flarden reed. De superlatieven vlogen hem om de oren en wie hem niet moet wrijft zich in de handen dat het bij de profs allemaal niet zo makkelijk gaat als bij de jeugd.

Komt er nog bij dat Evenepoel gewoon opvallend presteert voor een jonge renner. Af en toe pakt hij (niet op het allerhoogste niveau weliswaar) uit met stevige nummertjes en zelfs in topwedstrijden heeft hij al sterk gepresteerd. Krijg je weer superlatieven en weer tegenreacties van het kamp dat hem niet moet. Een Ide Schelling vind ik bv. ook een jong mannetje met een zeker air over zich, maar zie je op dit moment nog veel minder in beeld.

Daarnaast denk ik ook dat je moet aanvaarden dat niet iedereen hier zit om op een ernstige (kritische of luchtige maar steeds respectvolle) manier te discussiëren over de gezamenlijke passie, de wielersport. Sommige mensen reageren hier liever hun frustraties af door mensen te komen provoceren, identificeren zich zodanig met een bepaalde renner of team dat ze zich laatdunkend moeten uitlaten over andere renners of ploegen in hun zoektocht naar een zeker superioriteitsgevoel dat ze elders in het leven missen of ontberen simpelweg de intelligentie om een deftige discussie over wielrennen te houden. Welkom op het internet. Het is dan maar aan de redactie om te bepalen hoeveel speelruimte ze de mensen hiervoor laten.

Cochise 18 februari 2022 om 14:45

Amen (en nog wat letters)

Michelangelo 18 februari 2022 om 15:00

@Alfons,
Om veel mee te krijgen over een bepaalde renner, moet je denk ik wonen in het land van de renner en zijn taal goed spreken. De gemiddelde Italiaan of spanjaard krijgt niks mee van de interviews op Sporza, HLN of welk ander medium, die zien gewoon iemand koersen. Net als wij hier weinig mee krijgen over interviews met pakweg Nibali, Ciccone, Valverde of Mas.

En ik denk dat in basis de doorsnee wielersupporter uitgaat van een sympathieke renner waar je voor supportert, totdat het tegendeel bewezen is. En dat antipathie richting een renner pas ontstaat als je er meer over hebt gezien, gehoord en gelezen dan enkel de uitslagen.

Dat maakt denk ik dat er heel weinig "polarisatie" is over buitenlandse renners op fora als deze. Enkel de hele extreme gevallen (denk aan Voeckler, Bouhanni, Virenque, Froome of Armstrong) roepen ook buiten hun land dat soort emoties op. Maar gepolariseerde meningen over pakweg Gaudu, Pinot of Bardet zul je hier denk ik niet zo snel tegen komen, maar mogelijk wel in Frankrijk omdat ze regelmatig worden uitgelicht op Wielerflits.FR… of Sporza.FR

reusjen 18 februari 2022 om 15:32

Ik denk dat de fans en media een hele grote factor zijn. Als ik bij mijzelf kijk dan stoor ik me heel erg aan de kritiekloze houding van veel fans richting Evenepoel. En erger nog, het niet kunnen accepteren van al dan niet terechte kritiek. Combineer dat met de stortvloed aan nieuwsberichten over elke scheet van hem, en ten slotte zijn karakter. Waar je van kunt houden, maar wat over het algemeen niet echt sympathiek over komt en een enorme kloof is geslagen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over zijn ploeg en manager en zaken als zijn merk etc.

Jacco van Stierop 18 februari 2022 om 15:50

@Michelangelo
“De gemiddelde Italiaan of spanjaard krijgt niks mee…”

Dat jij je louter beperkt tot de media in je moedertaal wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.
Een Evenepoel- topic op een Italiaans wielerforum heeft binnen een kleine 4 jaar meer dan 2500 reacties opgeleverd, die handelen over zijn prestaties, zijn persoonlijkheid en wat je al dan niet van hem mag verwachten in de toekomst. Een week geleden schreef er iemand nog: “Evenepoel maakt vermakelijke discussies los hier op het forum”.

“Voeckler”
Waarom je hem aanduidt als een “heel extreem geval” is mij niet duidelijk, tenzij je heel lang aan de lippen hebt gehangen van Karsten Kroon.

bellevue 18 februari 2022 om 16:03

Michelangelo wordt andermaal als "fraud" exposed.
Jij woont helemaal niet in Italië man, je slaat de plank consistent mis wanneer het om de
lokale (Italiaanse) teneur gaat.

Gelukkig heeft Jacco er wel kijk op.

Pogacar_GOAT 18 februari 2022 om 19:31

@Bellevue
Stel je niet zo aan man. Waar schrijft Michelangelo dat hij in Italië woont? Maar goed blijkbaar mag je hier niets van Evenepoel vinden zonder dat je wordt weggezet als één of andere ‘fraud’. Evenepoel is een irritante etter die onbeschoft hard kan fietsen. Voorlopig niks meer of minder.

Panache 18 februari 2022 om 20:29

Een reeks interessante reacties, tot Bellevue weer de ondergrens raakt. Jammer dat gebrek aan inhoud en op de man spelen. Volgende keer beter denk ik normaliter, maar volgens mij zit dat er niet in.

Limal 19 februari 2022 om 09:10

@Panache, tussen 13:46 en 15:50 waren er enkele interessante reacties, maar zo goed als alles ervoor en erna speelt in verschillende gradaties op de man. Meerdere van die reacties zijn voor mij laakbaarder dan een wegwerpgebaar in het heetst van de strijd. (Wie van ons heeft er nog nooit gevloekt en/of gegesticuleerd als we bvb. gehinderd werden in het verkeer?) Moest Evenepoel ook maar één van die uitspraken doen over een mederenner, dan zou het kot hier te klein zijn*. Ondertussen kunnen we enkel proberen het goede voorbeeld te geven, en dat geld dus niet alleen voor Bellevue maar voor ons allemaal ;-)

(*Stel je maar eens voor in de stem van Evenepoel: die moet een arts zien, hij moet naar een psychiater, dat is een 'fraud', stel je niet zo aan man, dat is een irritante etter, beter moet je van hem niet verwachten…)

Petje 18 februari 2022 om 10:04

QS is de laatste jaren met o.a. Jungels en natuurlijk Alaphilippe continu gevaarlijk bezig. Daar moet dit meneertje wat van zeggen. En Evenepoel heeft zich nu al impopulair gemaakt bij veel renners, ploegen en fans. Ze denken echt dat ze geweldig zijn bij QS. En dan nog die Lefevere… misplaatste arrogantie. Ook al winnen ze veel, het heeft mijn sympathie 100% verloren door tal van zaken.

LDV 18 februari 2022 om 10:13

Dus ook jij kan met argumenten komen die zwart op wit bewijzen dat hij zich “impopulair” maakt bij zijn collega’s? Shoot!

Mystery Rider 18 februari 2022 om 10:08

Ik begrijp de commentaren van sommige WF forum leden hier helemaal niet.

Hij hoefde helemaal niet te winnen, de bedoeling was om in de groep te eindigen en geen tijd te verliezen en zich te sparen voor de tijdrit – objectief geslaagd.

Dat hij het jammer vind dat de finale zo hectisch was, daar heeft hij ook gelijk in, ik zou ook over de aankomst rijden en denken – WTF guys, doe effe normaal in die sprint!

Op de beelden kan iedereen toch duidelijk zien hoe enerverend ze zich door die bochten wurmen – was heel goed in beeld gebracht!

Ik ben geen Remco fan, maar hij maakt hier een correcte analyse en toch vinden sommigen onder jullie toch nog even dat jullie nog even de haat/liefde dienen op te wakkeren!

Kan Youri even A3 bellen om te vragen wat hij ervan denkt en of Matje hier eventueel zou gewonnen hebben in normale omstandigheden? :)

Barry Batsbak 18 februari 2022 om 10:32

Hoe is het handje opsteken van iemand die een fietsritje heeft gemaakt in hemelsnaam een nieuwsartikel waard? Is het omdat er niet meer over Rev te melden is vanwege niet in de prijzen gereden? Dan dit maar?

Pascal Mortier 18 februari 2022 om 10:43

Het maakt m.i. niet uit of hij 6e, 8e of 79e is geworden. Feit is dat er door de valpartij scheurtjes zijn ontstaan waardoor er in het klassement enkele seconden verschil is die er anders niet zouden zijn geweest.

Wat het wegwerpgebaar betreft: ik zou diegenen die een miskenbaar gebaar maken tijdens het wielrennen geen eten willen geven. Bovendien geeft hij aan (correct of niet) dat het gebaar sloeg de hectiek in de sprint en de valpartij tussen Foss en Higuita.

Als Remco fan met een heldere (lees: niet verheerlijkende) bril op zag ik trouwens niemand Remco hinderen in de sprint; dat hij in de remmen zou moeten door een bruusk manoeuvre van het INEOS-duo Hayter-Martinez had volgens mij meer te maken met het feit dat hij zelf naar de grond keek ipv recht voor zich.

Tot slot nog chapeau voor Gaudu met een fantastische overwinning.

notriple 18 februari 2022 om 11:01

Stop nou eens met dat “Remco”gedoe. Die evp kan gewoon op je bord schijten.

Mark Peeters 18 februari 2022 om 12:36

Misschien zelf beter stoppen met zeuren. Kijk naar de eerste 10 reacties op dit forum: allemaal REV-haters zoals jij die elke gelegenheid te baat nemen om Evenepoel in een negatief daglicht te plaatsen.

notriple 18 februari 2022 om 13:30

Edit redactie: Tot ziens.

wimvl 18 februari 2022 om 11:12

@notriple. Pascal zegt helemaal niks verkeerd. Jij zou beter de eer aan jezelf houden. Jij bent diegene die van alles wat Remco doet of zegt wereld nieuws maakt.

bellevue 18 februari 2022 om 11:20

bahaha dit is echt te onbenullig om serieus op in te gaan

Motta 18 februari 2022 om 11:26

Remco, aub even snaveltje toe.

De haai van Messina 18 februari 2022 om 11:34

Remco is een held

Michelangelo 18 februari 2022 om 11:47

Het mag duidelijk zijn dat dit ventje een steeds groter imagoprobleem heeft. Lange tijd heeft hij door te winnen veel kunnen verbloemen. Maar iedere wielervolger ziet inmiddels steeds duidelijker een patroon ontstaan. Het patroon van een verongelijkt ventje als dingen niet gaan zoals hij wil. Hij is nog altijd de voetballer die denkt dat de nulmeridiaan door zijn bilspleet loopt.

En wat ook opvalt is zijn consequent ongeloofwaardige uitleg. Want je gebaart naar renners achter je, en je zegt vervolgens dat het een gebaar is van ongeloof. Je belooft in de winter beterschap als het gaat om een andere uitstraling, maar bij de eerste de beste situatie gaat ie weer tekeer als een voetballer tegen de scheids. En als hij niet wint, dan zijn het altijd externe factoren: de wind was te sterk, de helling niet steil genoeg, de beklimming te steil, of te kort, of te lang, of er lag grind, de tijdrit was te kort of te lang, en ga zo maar door. Het moet een zwaar parcours zijn en er moet hard gekoerst worden, maar ook niet te zwaar en niet te hard. Je kunt inmiddels een boek vullen met allemaal van dit soort ongeloofwaardige en tegenstrijdige praatjes.

Tja, sommigen vinden het fantastisch of branie… ach ja, ieder zijn meug zullen we maar zeggen.

Panache 18 februari 2022 om 12:20

Het gekke is: normaliter gaat hij dit rondje eenvoudig winnen met een degelijke tijdrit op zaterdag. Al die stress en afleiding (energie steken in futiliteiten) levert hem toch niets op? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij de status als patron van het peloton ambieert en daarom gevaarlijk gedrag kritisch aan de kaak stelt, zoals hij dat ook binnen zijn eigen team (naar ik aanneem) geregeld doet.

LDV 18 februari 2022 om 12:22

Imagoprobleem? Door mensen zoals u gecreëerd wellicht, en kunstmatig gevoed met nonsens.

Michelangelo 18 februari 2022 om 12:35

@LDV,
Je kunt toch niet ontkennen dat de wereld heel anders is gaan kijken naar Evenepoel de afgelopen 2 jaar.
Tot niet zo lang geleden werd hij de hemel ingeprezen, en had hij wedstrijden al gewonnen voordat ze gereden waren. Dit gebeurde zowel door de pers als door heel veel wielerfans. En met zijn fantastische nummertjes en af en toe een mooi eerbetoon (denk aan zijn overwinning met het rugnummer van Jakobsen in Polen) ging iedereen mee in het enthousiasme.

Maar inmiddels is duidelijk dat hij niet iedere grote wedstrijd zo maar even wint. Sterker nog, zijn grootste zege is uiteindelijk nog altijd Classica San Sebastian uit zijn debuutjaar. De euforie is verdwenen, de magie is eraf, en dan zie je ineens ook veel beter de nare kantjes. Het gebaren, het naar excuses zoeken, het negeren van teamorders in de nationale ploeg, etc. Van dat sympathieke ventje is weinig meer overgebleven vanaf het eerste moment dat het hem tegen zat in Lombardije. Toen lag hij op de brancard en zei dat hij die wedstrijd zou hebben gewonnen, terwijl de finalebidon uit zijn rugzakje werd getrokken. En sinds die tijd blinkt hij vooral uit in grootse nummers in kleine rondjes, en in misbaar maken naar anderen.

Dat is niet verzonnen, dat zijn geen nonsens, en dat is ook niet gecreeerd door mij. Maar door Evenepoel en zijn entourage. Want IK heb niet tegen de ploegtactiek ingekoerst, IK heb geen grote uitspraken gedaan over hoe mooi het parcours op de OS paste bij mijn kwaliteiten… en IK heb ook niet lopen gebaren in de Algarve….

Ik ben slechts een lulletje met een toetsenbord… net als jij!

Mark Peeters 18 februari 2022 om 12:38

Het mag duidelijk zijn dat sommigen een onweerstaanbare drang hebben om negatief te reageren bij elke “move” die REV maakt. Gisteren is er niks speciaal gebeurd: REV zat in de kopgroep, werd een beetje gehinderd, kon een valpartij ontwijken en maakte een gebaar. Nadien gaf hij in een interview zijn mening. So what? Geen wereldnieuws, zou ik denken …

Cochise 18 februari 2022 om 12:57

@michelangelo: dat lijkt me net jouw probleem, ironisch genoeg net datgene wat je Evenepoel zelf verwijt, namelijk dat je jezelf als het centrum van de wielerwereld ziet.
Je spreekt namens “iedere wielervolger” en zelfs namens “de wereld”. Van mij heb je dat mandaat alvast niet gekregen.

Natuurlijk is hij iets tussen een zenuwachtig tot gefrustreerd baasje (ik laat in het midden waar elk van ons hem op die schaal wil plaatsen), maar dat weten we ook alleen maar omdat elke scheet, elk woord en elk gebaar van hem onder het vergrootglas wordt gelegd door een horde zeurpieten hier of met een rood cirkeltje errond in de krant komt. Na elke wedstrijd klopt er een renner of drie op hun stuur, meestal begrijp ik zelfs niet waarom, maar niemand die er om maalt.

Dave Dubbeldammer 18 februari 2022 om 13:05

Ach jongens, laat Michelangelo en c° toch in hun eigen waarheid. Ze hebben het hier letterlijk al honderden keren verkondigd in talloze waardeloze epistels. Wellicht daarmee dat ze denken dat gans de wereld er zo over denkt. De realiteit is anders, Remco is overal super populair.

De verklaring ligt ook een beetje in hetgeen onze poëtische Romans aanwees: het gemis aan een aangaapbinkie met Nederlands paspoort.

girardengo 18 februari 2022 om 11:58

Wat een gedoe iedere keer. Wat ik wel een beetje raar vind: het lijkt alsof Evenepoel niet goed in de gaten heeft, 1. welke koersen echt belangrijk zijn, 2. dat hij niet nummer 1 van het wielerpeloton is, en 3. dat van sportmensen enig weloverwogen gedrag mag worden verwacht.

reusjen 18 februari 2022 om 15:34

Precies dit.

Mirra 18 februari 2022 om 12:22

De plaat blijft serieus hangen

Dave Dubbeldammer 18 februari 2022 om 13:07

Het is werkelijk on-ge-loof-lijk. Ik dacht eerst dat er hier nogal wat jonge gasten zitten, die ik dat wel zou vergeven, maar als ik de praat er wat beter op nalees kan ik niet anders dan concluderen dat het over vowassen mannen gaat. Triestig, point final.

Marik 18 februari 2022 om 13:22

Ocharme Dave en net nu jij er de laatste tijd uitspringt met jouw volwassen gedrag. Ik kan me jouw frustratie goed voorstellen hoor.

meestre 18 februari 2022 om 12:38

Het blijft maar duren idd . Hier in België zijn er al veel die meer hopen dan die cian of ilan beter worden.

Dave Dubbeldammer 18 februari 2022 om 15:13

meestre, weet je wel wat voor ettertjes dat zijn?? Met gebaartjes en al.

  • 1
  • 2