Remco Evenepoel moet Peter Sagan-effect creëren binnen ‘Visma-kaders’
foto: friesoooooo
Youri IJnsen
donderdag 11 december 2025 om 17:04

Remco Evenepoel moet Peter Sagan-effect creëren binnen ‘Visma-kaders’

Analyse Ondanks de aanwezigheid van good old Primož Roglič en de nummer drie van de jongste Tour de France Florian Lipowitz, maakte Red Bull-BORA-hansgrohe-teambaas Ralph Denk duidelijk dat Remco Evenepoel de absolute filmster is in de crew van de Duitse ploeg. Het seizoen 2026 markeert het begin van een nieuw tijdperk. WielerFlits analyseert de belangrijkste conclusies na de media dag van Red Bull-BORA-hansgrohe.

Fluwelen revolutie
Met Zakkari Dempster (38 jaar) en Oliver Cookson (44) krijgen twee Angelsaksen de sportieve leiding van de Duitsers in handen. Aan hen de taak om de ploeg naar een hoger niveau te tillen. Dat mag ook. Afgelopen seizoen werd er veel van Red Bull-BORA-hansgrohe verwacht. Als we streng zijn, moeten we concluderen dat er ‘slechts’ tien keer gewonnen werd op WorldTour-niveau en bleek het verwachte nieuwe blok in de Vlaamse voorjaarsklassiekers los zand. Maar op de derde plek van Florian Lipowitz in de Tour kan het duo zeker verder werken.

Zak Dempster (links) en Ralph Denk – ©️ Red Bull – BORA – hansgrohe | Maximilian Fries

Volgens ploegbaas Ralph Denk krijgen de Australiër en de Brit bij deze ploeg de vrijheid die ze bij INEOS Grenadiers – hun vorige werkgever – misten. Met een data driven-strategie kiezen Dempster en Cookson heel bewust voor wedstrijdprogramma’s met weinig volume voor de toprenners. Lipowitz, Evenepoel en ook Roglič behandelen ze met fluwelen handschoenen. Ze koersen relatief zeer weinig; ze gaan hen uitdagen tijdens trainingen. Dat alles moet ertoe leiden dat ze vol energie en uitgerust kunnen beginnen aan hun hoofddoelen.

De stier bij de horens vatten
De ambities van Red Bull-BORA-hansgrohe zijn groot. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit ook mag. Hoewel ze volgens de Cyclingflash-rating momenteel nog het vierde team ter wereld zijn, hebben ze wel alle kwaliteiten in huis om Visma | Lease a Bike komend jaar te passeren. Als ze slagen in hun doelstellingen, zal dat ook zeker gebeuren. De Duitse ploeg gaat voor niets minder dan de eindzege in de Giro d’Italia en de Tour de France, ze willen een Monument winnen en als het lukt hopen ze dat Roglič een vijfde eindoverwinning in de Vuelta a España kan behalen.

De krachtsverhoudingen van de topteams in 2026 volgens onze Cyclingflash-data

“Ik denk dat Remco naar deze ploeg is gekomen om de strijd aan te gaan met Tadej Pogačar, om hem proberen te verslaan in de Tour”, zegt Dempster over die hoge ambities. “Aan ons om het plan te vormen waar wij in geloven. Daarom focussen we ons eerst op wedstrijden die we kunnen winnen en niet op de Ronde van Vlaanderen, bijvoorbeeld. In het verleden is bewezen dat een twee-kopmannen-strategie kan werken tegen Pogačar. Wij hebben het privilege dat we twee renners in de ploeg hebben die daartoe tegen hem in staat zijn. Ze gaan elkaar nodig hebben.”

Remco Evenepoel als Peter Sagan
De ploeg werd woensdag voorgesteld op filmlocatie Central Studios in Binissalem op Mallorca, waar duidelijk werd dat Evenepoel de absolute ster van de ploeg is. Ploegbaas Denk zette de Belg zo neer op het toneel. Hij ziet in hem de nieuwe Peter Sagan voor zijn ploeg. “Hij was onze frontman, onze bandleider”, zegt Ralph Denk. “Hij nam alle druk van de anderen weg. In zijn slipstream hebben we Emanuel Buchmann, Sam Bennett en Pascal Ackermann ontwikkeld. Remco neemt ook druk weg, zelfs bij Florian. Remco is olympisch en wereldkampioen.”

“Ons beste jaar als ploeg qua zeges was het seizoen 2019”, gaat de ploegbaas verder. “We wonnen toen 47 keer. Slechts vier zeges daarvan werden behaald door Sagan. Dit is waar ik nu ook weer op hoop, dat we een soortgelijk seizoen als toen kunnen draaien.”

foto: fotopersburo Cor Vos

Winnen = plezier maken
Red Bull-BORA-hansgrohe wil graag het meest attractieve team ter wereld zijn. Ze willen fans plezier brengen. “Daarom moeten we momentum creëren”, zegt Dempster. “Elke koers is voor ons belangrijk. Winnen is namelijk leuk, het bezorgt ons en fans plezier, dat willen we graag. Voor de kasseienklassiekers hebben we een jonge kern, maar daar hebben we wel stabiliteit aan toegevoegd met onder andere Gianni Vermeersch. Het zal niet makkelijk zijn om in die wedstrijden te scoren, maar we gaan ons best doen.” Die kern verloor Oier Lazkano, die in een dopingzaak verwikkeld is. Toch was dat geen verboden onderwerp en kon iedereen vrij naar de situatie van de Spanjaard vragen. Denk: “Die zaak is nog niet afgerond, dus te veel details kunnen we niet delen.”

De ambities in de grote rondes zijn dus duidelijk, maar ook in de Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik steekt de ploeg zijn ambities niet onder stoelen of banken. “Wat betreft de Ardennen: there we have a hell of a team”, stelt Dempster. “Een van de belangrijkste doelen is om weer een Monument te winnen. De kassei van Peter Sagan uit Parijs-Roubaix 2018 staat op ons kantoor en is aan vervanging toe”, lacht de Australiër. “Maar de bottom line is dat we veel willen winnen, maakt niet uit waar. Wij willen graag een mentaliteit creëren waar iedereen bij wil horen.”

Lipowitz, grote ster Evenepoel en oude krijger Roglic – foto: fotopersburo Cor Vos

Giulio Pellizzari en Maxim Van Gils azen op troon van Roglič
Dat winnen gelijk staat aan plezier maken komt ook terug in het wedstrijdprogramma van Roglič. De 36-jarige Sloveen zei dat de wedstrijden geen problemen voor hem vormen, maar dat zijn vorm hem in 2026 wel in de steek liet. Tirreno-Adriatico en de Ronde van het Baskenland zijn zijn eerste wedstrijden. Zonder Giro en Tour hoopt hij ook de Ronde van Zwitserland te winnen, een van de weinige WorldTour-rittenkoersen die Roglič nog niet won. “Realistisch gezien is geen Tour-wel Vuelta het beste plan. Ik wil genieten en weer koersen winnen. Ik heb al succes behaald in de Vuelta, dus het zou mooi zijn daar nog eens met de besten in koers voor de eindzege te strijden.”

Wat opvalt is dat de Sloveen amper – en misschien zelfs wel niet – koerst met Lipowitz en Evenepoel. Van een afscheidsjaar is volgens Roglič – wiens contract tot het einde van 2026 loopt – geen sprake. “Hopelijk niet, want ik heb nog veel motivatie en plezier in het fietsen op dit niveau”. Toch lijkt de ploeg al voor te sorteren op een vertrek. Zo staat Giulio Pellizzari nu nog net onder hem in de pikorde, maar gaat het Italiaanse toptalent wel voor de eindzege in de Giro d’Italia. Maxim Van Gils krijgt ook een belangrijke rol. Hij is kopman in Strade Bianche, Milaan-San Remo en de Waalse Pijl. Ook lijkt hij zo goed als zeker van een plek in de Tour-selectie komende zomer.

Giulio Pellizzari – ©️ Red Bull – BORA – hansgrohe | Maximilian Fries

Groot geloof in Danny van Poppel
Dat geldt niet voor Danny van Poppel. De Nederlandse kampioen wil het rood-wit-blauw graag laten zien en wil geen lead out meer zijn voor renners die het predicaat topsprinter niet hebben. Daarin gaat Red Bull-BORA-hansgrohe mee. Het biedt Jordi Meeus en Van Poppel beiden kansen als afmaker. Ondanks alle grote namen in de ploeg, werd er zelfs behoorlijk geïnvesteerd in de sprinttrein voor beiden. Met Jarrad Drizners, Haimar Etxebarria en Arne Marit kwamen er liefst drie namen bij om Van Poppel en Meeus te ondersteunen. De Bask is de lead out voor Van Poppel.

Die laatste begint het seizoen meteen in de Tour Down Under, waarna hij op eigen verzoek geen UAE Tour hoeft te rijden. Hij hoopt namelijk voor het eerst in jaren mee te doen in de finales tijdens het Openingsweekend. Vervolgens volgen in maart Tirreno-Adriatico, Milaan-San Remo en de vlakkere Belgische klassiekers zoals Gent-Wevelgem. Daarna krijgt hij alle ruimte om zich op en top voor te bereiden op de Giro d’Italia, waar hij als afmaker naartoe gaat en op zoek mag naar ritzeges. “Dat gaan we een jaar proberen”, zegt Van Poppel zelf. De Tour zit er daardoor niet in.

‘Visma-kaders’
De mediadag zat met Deutsche pünktlichkeit in elkaar. Qua aankleding, locatie en uitstraling werd er niets aan de verbeelding overgelaten: we hebben te maken met een absolute topploeg. De renners beamen dat en zien vanuit het team de ontwikkeling die gaande is. Een aantal van hen stelde vast dat het team wat bleef hangen, totdat Red Bull haar intrede maakte. De nieuwe structuur die er sindsdien is, geeft vertrouwen. Na het leerjaar 2025 durven ingewijden nu wel te stellen dat de ploeg gegroeid is naar de kaders van ‘het Visma- en UAE-idee’. Er zijn meer voedingsdeskundigen en andere specialisten dan er ploegleiders zijn. Met dank aan meer budget. 

Vele tientallen journalisten waren naar Mallorca afgereisd – ©️ Red Bull – BORA – hansgrohe | Maximilian Fries


In de WielerFlits Podcast openen we ook met veel Red Bull-nieuws

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcast-app.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
2 Reacties
17:33
Ben benieuwd of ze als team de stap kunnen zetten naar de absolute top (top-3 in de wereld). Qua budget behoren ze daarbij, qua resultaten voorlopig niet.

Dat Evenepoel als dé ster van het team wordt neergezet, lijkt me logisch. Niet alleen hebben ze heel veel geld uitgegeven om hem aan boord te halen, hij is 1 van de absolute vedetten van de koers en een veelwinnaar. Dat was Roglic ook, maar die gaat toch stilaan richting het einde van zijn carrière, waar Evenepoel normaliter op de top van zijn kunnen zit als mid-twintiger. En Lipowitz is een groot talent, maar voorlopig geen winnaarstype of iemand met veel 'star quality'.

Toch missen ze voor veel grote koersen een echte afwerker. Als Evenepoel enkel de Amstel en Luik rijdt, blijven heel veel voorjaarskoersen over waar ze wellicht veroordeeld zijn tot een (verre?) bijrol. Daarnaast zou ik Roglic toch ook uitspelen in Giro of Tour. Alles op de Vuelta zetten, lijkt mij niet nodig. Een goede Roglic kan nog altijd een meerwaarde zijn in bv. het Tour-team.

Het probleem is wel een beetje dat hun toppers vrijwel allemaal klimmende types zijn (Evenepoel, Roglic, Lipowitz, Hindley, Vlasov, DF Martinez, Pellizari ...). Terwijl ze bij UAE met Pogacar op zijn eentje al iemand in huis hebben die in alle grote koersen schittert. En ook Visma-LAB is zowel voor het rondewerk als de klassiekers goed gestoffeerd. Zelfs bij Lidl-Trek heb je meer een mix van verschillende soorten toppers (Pedersen, Milan, Ayuso, Skjelmose, Ciccone, Nys, enz.). Bij Redbull-Bora-Hansgrohe gaan er volgend jaar toch weer een pak grote klassiekers zijn waar ze wellicht weinig rol van betekenis gaan spelen. Zeker nu Evenepoel vooral klimkoersen zal doen. In die zin is het niet zo evident om zich echt tussen die 3 beste teams te nestelen.
18:00
Hup peter sagan-effect in visma kaders

Om te reageren moet je ingelogd zijn.