Remco Evenepoel: “Job gedaan die van mij gevraagd was”

Remco Evenepoel: “Job gedaan die van mij gevraagd was”

© Cor Vos

zondag 26 september 2021 om 17:48

Remco Evenepoel heeft op het WK zijn rol in dienst van kopman Wout van Aert perfect vervuld. “Ik heb me compleet leeggereden. Jammer genoeg levert het geen medaille op, maar de resultaten liegen niet. De sterkste heeft gewonnen.”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Ik ben kapot”, begon Remco Evenepoel het interview voor de microfoon van Sporza. Evenepoel was dan ook al in de vuurlinie op pakweg 170 kilometer van de finish. “Ongelooflijk hoe vroeg de koers werd opengebroken. Maar we voelden dat de Fransen initiatief wilden nemen. Toen Cosnefroy ging, heb ik niet getwijfeld. Zo zat de rest van de ploeg in een zetel.”

“Toen daarna in Leuven opnieuw gedemarreerd werd, ben ik opnieuw meegegaan. Met het gevoel in het achterhoofd dat Wout zou komen aansluiten. Wanneer dat gebeurde, voelde ik meteen dat ik vol op kop moest rijden. Ook omdat Jasper er ook bij was. Van dan af heb ik me helemaal leeggereden om het gat zo groot mogelijk te maken.”

Evenepoel liet in het midden of hij een superdag had. “Dat is ook moeilijk te zeggen. Ik heb vooral de job gedaan die van mij gevraagd was. Zoveel mogelijk voorin blijven en counteren. Dat was zowel in het voordeel van Wout als van mezelf. Ik denk dat we als ploeg een goede koers gereden hebben, alleen jammer dat dit geen medaille oplevert. Ook voor Jasper, hier in zijn thuisstad.”

“Maar resultaten liegen uiteindelijk niet. De sterkste wint, de tweede en derde sterkste staan mee op het podium. Maar de drie Belgen die in de finale voorin moesten zitten, zaten ook voorin.” Evenepoel benadrukte tot slot dat het door dat vroege openbreken van de koers wel een lastig WK is geworden.

Dit artikel delen:

72 Reacties

Edwin Coers 26 september 2021 om 17:54

De Belgen reden veel te hard op kop. Remco had van kilometer 25 tot 5 voor de finish op kop moeten rijden. Het was zinloos dit te doen van 45 tot 20 km voor de meet. Julian met afstand de beste.

Mwielerfan 26 september 2021 om 18:27

Eens, Italië en Frankrijk hadden ook nog 3 man op dat punt

meqadon 26 september 2021 om 19:16

@edwin coers +1

Pietspeed 27 september 2021 om 00:09

Eens uiteraard. Veel te veel en te lang op kop gesleurd. Ala zat in een zetel voor in Leuven. Maar Wout was er zelf bij, dichter dan continue nb in het wiel van Remco Tempo kan niet. Als Wout kopman is moet hij Remco natuurlijk daarin aansturen. Remco had als schaduwkopman uitgespeeld moeten worden, dan waren de winstkansen groter geweest. De druk op Sven was te groot : België moest de koers dragen en dat min of meer continue laten zien (voor eigen volk). Dan leg je het eindelijk af tegen sterke blokken zoals die van de Denen, Fransen en Italianen. Dat had slimmer gekund. Een ervaren Gilbert of Van Aevermaat hadden dat waarschijnlijk wel begrepen. Maar goed, achteraf praten altijd makkelijk.
Het rijden zonder oortjes en de op de achtergrond zeer belangrijke teambelangen zullen zeker ook een rol hebben gespeeld.

Rufusvb 26 september 2021 om 17:55

Domme koers van de Belgen. Je compleet leeg rijden met als doel je eigen kopman op te roken?

Steven_E 26 september 2021 om 17:58

En bovenal: op vraag van de kopman zelf dan nog wel

Wildebert 26 september 2021 om 18:00

Zo zag ik het ook. Onnodig veel kopwerk. Wat viel daar te winnen voor onze zuiderburen? Hij had het overigens ook aan de stok met Colbrelli, na een incidentje. Het zijn ook altijd dezelfde heethoofden….

Henk Wijlhuizen 26 september 2021 om 18:01

Remco moet nog veel leren zeker ploegen tactiek rijdt puur voor zijn eigen.

wimvl 26 september 2021 om 18:03

@Henk. Wat een commentaar weer. Hij heeft gedaan wat de lieg hem gevraagd heeft. Maar ja, commentaar geven is makkelijk

Mwielerfan 26 september 2021 om 18:27

Bizar commentaar na deze wedstrijd

KnightBiker 26 september 2021 om 18:55

Klopt niet: Evenepoel reed niet voor eigen kans, wel niet erg slim maar de regie had van van Aert moeten komen, hij was niet goed genoeg en had moeten bijsturen in deze: slimmer rijden en dan hadden ze Stuyven in een zetel kunnen zetten met 5 Belgen in dienst.

Panache 26 september 2021 om 19:42

Remco heeft uitstekend in dienst van de ploeg gereden. DQS.

Ed De B 26 september 2021 om 19:43

Henk heeft blijkbaar deze wedstrijd niet gezien. Bizar commentaar.

djerkson 26 september 2021 om 20:03

Andere koers gezien precies.

Franco Ballerini 26 september 2021 om 18:04

Ik ben geen fan van dit ventje en stoorde me weer vreselijk aan zijn gebaartjes, maar veel beter had hij het ploegbelang niet kunnen dienen vandaag.

Quintenri 26 september 2021 om 19:01

Gast, hoe negatief kan je zijn? Remco heeft een waanzinnige koers gereden vandaag, en in dienst van de ploeg!!

Aart van Woud 26 september 2021 om 19:29

Hij zegt toch dat hij goed heeft gereden? Die gebaartjes zijn ook bijzonder ergerlijk!

Maar verder heeft hij een geweldige wedstrijd gereden en zeker niet voor eigen eer en glorie.

Romāns Vainšteins 26 september 2021 om 19:35

Ik vind die gebaartjes juist mooi en had ook op iets meer bijval vanuit geel zwart verwacht nu hij even Sonny de Roglicbeuker op zijn plek zette. In principe is hij onderweg goed vergelijkbaar met Dumoulin die zich ook geen kaas van het brood laat eten.

Quintenri 26 september 2021 om 19:52

Who cares, het gaat toch om de koers zelf?

Wheely 26 september 2021 om 18:06

Remco heeft mij positief verbaasd dit WK. Heeft zich nederig opgesteld, dat het niet uitpakte kun je hem niet kwalijk nemen. Denk wel dat de Belgen zich wat hebben laten opjutten door het publiek maar dat is best logisch eigenlijk.

Dark Noise 26 september 2021 om 18:16

Onbegrijpelijk, de Belgen reden zoals kiekens zonder kop, waar het kopwerk van Evenepoel goed voor was begreep ik totaal niet. De journalisten op Sporza vonden het allemaal schitterend werk. Ik heb de indruk dat journalisten meer en meer kinderpraat verkondigen en totaal geen inzicht hebben in de koers.

fietsvriend 26 september 2021 om 18:23

Prima in dienst gereden, van zijn merkenploegcollega. Win-win voor Evenepoel.

vanSpringel 26 september 2021 om 18:26

Achteraf is het mooi tafelen.

deffil 26 september 2021 om 18:27

Remco heeft me niet echt verbaasd. Dat hij hard kan fietsen weten we wel, ook als teamplayer.
Wel dom gereden van de belgen. Die moeten eens leren dat ze niet +250 km koers op dit niveau kunnen controleren inclusief de finale.
De winnaar is zoizo terecht

Titaantje 26 september 2021 om 18:55

precies dit. er was niet echt een reden om op 170km van de meet al op Cosnefroy te reageren. Laat gewoon lekker rijden. Zo rond 90km te gaan meespringen deed REV wel goed, dat was een groep waar je als Belgie bij moet zitten.
Later hadden ze gewoon rustig moeten controleren. Met Benoot, Lampaert, Teuns, Campenaerts en REV zou je toch makkelijk ~50km lang aardig moeten kunnen controleren.

LaDoyenne 26 september 2021 om 18:29

Onzin. Na zijn 2 tot mislukking gedoemde pogingen om Wout buiten spel te zetten -zowel zijn reacties op zijn medevluchters als die van Declercq op hem maakten dit zeer duidelijk- reed hij op kop. Al besefte hij wellicht niet dat dit meer voor Alaphilippe dan voor Wout was.

wimvl 26 september 2021 om 18:34

@laDoyenne. Die jongen zal in jouw ogen nooit iets goed kunnen doen. Zielige commentaar

meqadon 26 september 2021 om 19:18

Ja man. Jij bent toch een triestige figuur

Brent Verpaelst 26 september 2021 om 19:42

Edit redactie: Doe normaal!

Sjonge Jonge 26 september 2021 om 20:27

LaDoyenne, ik weet niet waar het vandaan komt, maar je constant negatieve reacties op Evenepoel komen wat triest over.
Of het de juiste tactiek was van de Belgen om Evenepoel al zo vroeg in te zetten is zeker twijfelachtig, maar hij heeft zijn taak wel zeer naar behoren uitgevoerd en dat is nog zacht uitgedrukt.

xistnc 26 september 2021 om 21:05

Zo heb ik het ook gezien, LaDoyenne. De twee aanvalspogingen waren in de trant van “kijk mij eens in de aanval gaan in het belang van de ploeg”, maar ondertussen had hij overduidelijk eigen plannen. Uiteindelijk was het op een overdreven manier op kop sleuren in de trant van “kijk eens Eddy, hoe ik me opoffer voor Wout”. Terwijl hij wist dat dit wellicht net zo goed voor Alaphilippe of Senechalll was.

Ik vind REV een veulentje van Troje. De Giro was er een voorbeeld van, daarna Tokio en nu weer.

jan jansen 26 september 2021 om 23:02

Remco is een uitstekende renner, heeft zijn werk prachtig gedaan, heeft zichzelf helemaal weg gecijferd.
Als je iets negatiefs wil zien dan gaat dat lukken

Mwielerfan 26 september 2021 om 18:29

Waarschijnlijk leerie hier dat voor anderen rijden zonde is van je kracht en zelfs door een deel van de fans niet eens gezien wordt. Dus hopelijk volgende keer evenepoel lekker voor de bv evenepoel

deffil 26 september 2021 om 18:35

Duidelijk kenners hier met een brede genuanceerde koersvisie

Westland95 26 september 2021 om 18:35

Echt een onnozele kopbeurt, hebben de Belgen uiteindelijk weinig aan gehad. Wel een erg sterke koers gereden.

Limal 26 september 2021 om 18:43

Best hilarisch dat de kritiek zich toespitst op Evenepoel. Van Aert reed dat hele stuk van de laatste klim tot het moment dat Evenepoel van kop ging praktisch in diens wiel. Moest de kopman niet tevreden geweest zijn, dan had hij wel even iets geroepen…

Zelf ben ik van mening dat de vooraf gekozen tactiek tot in de puntjes is uitgevoerd. Achteraf bekeken bleek deze fout, omdat er vandaag een handvol renners sterker was dan Van Aert. Dat kan je de helpers niet verwijten.

KnightBiker 26 september 2021 om 19:04

+1 de regie had moeten komen van Van Aert en die had Stuyven als plan B kunnen uitspelen, de groep met Vocsnor kunnen laten terug komen en dan met 5 man uitvallen van een Allaphilipe terug kunnen halen.

dit is mijn voorwiel 26 september 2021 om 18:50

Veel opmerkingen contra evenepoel zijn gebaseerd op kennis achteraf (nl dat v aert het niet kon). Vooraf was dit de strategie. Dat heeft het ventje goed uitgevoerd.

Titaantje 26 september 2021 om 18:56

Eens! REV heeft gedaan wat gevraagd werd, maar de koerstactiek vanuit de bondscoach was niet ideaal.

KnightBiker 26 september 2021 om 19:06

Denk dat de Bondscoach de scenario’s idd niet in het hoofd van de renners heeft geplant.. maar op het moment suprème had de regie van va Aert moeten komen.
Gezien MSR was een kopmanschap van Stuyven in deze situatie een prima alternatief geweest en Evenepoel niet km 40 tot 20 van het eind op kop laten rijden had de andere Belgen met 6 man in de eerste groep gezet: Vocsnor zat in de groep erachter te freewheelen, Theuns leek ook nog goed.

Blackcanyon 26 september 2021 om 19:25

+100. .

Panache 26 september 2021 om 19:50

Zelfs de zeer chauvinistische Jeroen Vanbelleghem begreep het vroege oproken van Evenepoel niet en zag de bui al hangen met enkel nog Stuyven en Van Aert voor de laatste 25 kilometer.
Evenepoel heeft wel weer laten zien dat hij een hele sterke renner is en schijnbaar krijg je daar in België het publiek al mee op de banken.

dit is mijn voorwiel 26 september 2021 om 18:59

Een tactiek is nooit ideaal. Een tactiek is iets dat je vooraf bedenkt obv verwachtingen. Dan gebeurt het en is het improviseren. Als v aert net wat beter was hadtie op het podium gestaan en was de tactiek goed geweest. In beide scenario’s had evenepoel hetzelfde gedaan.

MoveOn 26 september 2021 om 19:05

Alleen hard stampen is geen tactiek. Maar zowel de bondscoach als zijn ploegleider zijn tevreden.

KnightBiker 26 september 2021 om 19:15

Dat het tactisch tekort schoot is de fout van van Aert, die reed de laatste sessie van Evenepoel 20 km in het wiel en had toen wellicht al door dat het niet goed genoeg was van zijn kant. Evenepoel had bijgestuurd moeten worden om tot 5 km van het eind gas te geven, de groep erachter met Vocsnor, Theuns en Van Aert zelf had de overige werkzaamheden voor Stuyven kunnen uitvoeren.

dit is mijn voorwiel 26 september 2021 om 19:16

@moveon. Leg es uit dan? Snap et niet

MoveOn 26 september 2021 om 20:33

@voorwiel: Patrick heeft vooraf gezegd dat hij de ploeg boven het land plaatst. Dus hij is tevreden. De bondscoach van België is ook tevreden want de opdracht is kennelijk uitgevoerd. Vraag is alleen wat nou het idee achter dat indrukwekkende gestoemp op kop zat. Het gat was al gemaakt, de topfavorieten zaten voorin, met helpers. Remco rijdt zich leeg, Wout zou wachten op de sprint die aangetrokken zou worden door Jasper. En wie moest dan Alaphilippe (of VDP of Colbrelli of Valgren – de punchers en de mannen in vorm die het niet op een sprint tegen Van Aart zouden willen laten aankomen)? Dat zou dus Remco moeten zijn. Door zich ‘op te offeren’ speelde hij de punchers meer in de kaart dan dat hij de kansen van Wout vergrootte, zoals hij (en de bondscoach) schijnen te denken.

Marco Willems 26 september 2021 om 19:20

Heeft een sterke koers gereden, had alleen die tweede keer niet meegesprongen maar iemand anders laten gaan. Nu zie je dat ie bijna lost als Alaphilippe aangaat en daarna gaat ie te vroeg te hard op kop sleuren. Tactisch nog wel wat te leren maar dat zagen we vorige week ook al, desondanks wel complimenten voor zijn koers.

de adelaar 26 september 2021 om 19:20

Ik kan &Knightbiker wel volgen in deze, maar ik moet gewoon wel Remco een pluim geven.

Edwin Coers 26 september 2021 om 19:31

De Belgen zijn lyrisch over Evenepoel. Hoe is het mogelijk. Die jongen reed niet voor de Belgen die reed voor Julian!

Ed De B 26 september 2021 om 19:48

Ja, en zo kun je er achteraf nog 10 neerleggen.
Had v Aert gewonnen dan was het een tactische meesterzet.
Had MvP gewonnen dan was ie weer in dienst van Nederland geweest…

Aart van Woud 26 september 2021 om 21:49

Dus eigenlijk hebben we naar een aflevering van “Wie is de Mol” zitten kijken?

Romāns Vainšteins 26 september 2021 om 19:33

Persoonlijk vind ik dat een renner zoals REVKET niet deze rol opgelegd moet krijgen. Maar in ieder geval heeft hij hier op een heel fraaie wijze Merckx enorm voor lul gezet, met nog de vrijbrief om het nu nooit meer te doen en zijn ploeggenoot in de regenboogtrui als klap op de vuurpijl! Ook hij had vandaag Flip niet verslagen al had hij alleen maar in de wielen gereden maar deze trui zie ik hem zeker nog eens pakken, hij heeft er de kwaliteiten voor.

djerkson 26 september 2021 om 20:10

De meer serieuze wielerfan weet dat Merckx een begenadigd renner was, maar helaas geen begenadigd analist of criticus. Veel gewauwel, een hoog De Vlaeminck-gehalte en jammer genoeg ook weinig sympathie voor iedereen die een beetje met hem vergeleken wordt. Ooit heeft hij tijdens een live-uitzending een journalist door het slijk der aarde gehaald omdat die een week eerder had verwezen naar de paar keren dat Merckx betrapt was. Het oude-zure-misantroopjessyndroom zeg maar. Een waardig kampioen zou het een eer vinden om op zijn oude dag een nieuw toekomstig kampioen nog te mogen meemaken. Jammer.

Txirrindularitza 26 september 2021 om 19:37

Zijn kwaliteiten staan buiten kijf, maar het gejeremiëer en gelamenteer is toch godsgeklaagd ambetant. D’n Prins is een querulant op wielen. De gebaartjes, de maniertjes, de verongelijktheid.
Hij gaat volgend seizoen een keer een tik op z’n bakkes krijgen van een een mede-renner in het peloton, en dat zal welverdiend zijn.

Goede renner, nare renner.

HJJH 26 september 2021 om 20:48

Heerlijk die gebaartjes en anderen aanspreken op hun gedrag. En als ze dat ook naar hem doen is dat in mijn ogen ook prima. Het is allemaal veel te braaf en vergevingsgezind. Ze spelen niet met Barbies.

jan jansen 26 september 2021 om 23:13

Prima renner, we zouden er meer van moeten hebben . Het wielrennen zou nog leuker zijn.
De gebaartjes ed hoort er gewoon bij, sport is emotie.

Kopinkas 26 september 2021 om 19:57

Super intelligent gespeeld door Evenepoel. ‘Het plan’ helpen uitvoeren én de vooraf aangeduide absolute kopman door het ijs zien zakken, zodat hij de volgende WK’s zelf minstens een beschermde rol kan krijgen, en nooit nog in dienst hoeft te rijden van een niet-merkenploeggenoot…

La Bicicleta 26 september 2021 om 20:40

En zo kan er achter alles iets gezocht worden…

Angelo Pauwels 26 september 2021 om 20:09

Dit was een complete blunder van de bondscoach ze hadden in de ontsnappingen renners moeten meesturen die er in de finale toch niet meer bij zouden zijn zoals Campenaerts, Teuns, benoot. Remco moest de finale rijden met Stuyven en van Aert.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair