Remco Evenepoel: “Ik wist eigenlijk niet dat er bonificaties waren te behalen”

dinsdag 11 mei 2021 om 14:09
Remco Evenepoel: “Ik wist eigenlijk niet dat er bonificaties waren te behalen”

foto: LaPresse

Remco Evenepoel greep in de tweede etappe van de Giro d’Italia twee bonificatieseconden, maar aanvankelijk wist hij niet dat bij die tussensprint boni’s te verdienen waren. Dat vertelde de Belgische coureur van Deceuninck-Quick-Step voor aanvang van de vierde rit naar Sestola.

Omdat de kopgroep vroeg ingerekend werd, konden de renners in het peloton de bonificaties (respectievelijk 3, 2 en 1 seconde) oprapen. Evenepoel sprintte naar de tweede plek, pakte twee bonusseconden en schoof zo op in het klassement. “Het was een last minute beslissing, samen met Iljo Keisse”, reageert Evenepoel. “Maar niemand streed ervoor.”

“Ik wist eigenlijk niet dat er bonificatieseconden waren te behalen, dus het was echt een beslissing op het laatste moment. Maar ik pakte twee seconden. Dat verandert verder niet veel voor mij, maar ik hoefde er niet veel voor de forceren of ik heb geen krachten verspeeld om die secondes te pakken”, aldus de 21-jarige Belg.

Na drie etappes is Evenepoel de nummer drie in het klassement, op 20 seconden van leider Filippo Ganna. “Ik voel mij goed, ik heb vertrouwen en we zijn veilig door de eerste etappes gekomen. Dat was het belangrijkste”, vertelt Evenepoel.

Dit artikel delen:

29 Reacties

rosencrantz 11 mei 2021 om 14:18

Hij wist het wel, “wanneer hij ze pakte” Hij wist het niet op voorhand.

Steven_E 11 mei 2021 om 15:09

Klopt inderdaad. Keisse bracht hem naar voor in een bochtig stuk, er stond een bordje “Sprint 1km”, er kwamen geen sprinters naar voor, Keisse zei dat er seconden waren, en Evenepoel liet zich loodsen.

Uran 11 mei 2021 om 14:19

Ik wist niet dat de leider een roze trui aan had. Vond het al gek dat ik geen blauwe kreeg. Aldus Evenepoel morgen.

Steven_E 11 mei 2021 om 15:08

Door het foute quoten van de redactie krijg je dit soort dingen…

Melkzuur 11 mei 2021 om 14:21

Onder de noemer “WielerFlits gebruikt bewust foutieve titel om clicks te genereren.”

Monsieur vdS 11 mei 2021 om 14:27

Deze titel klopt volgens mij ook niet. Of zegt in ieder geval niet wat hij bedoelde

KV 11 mei 2021 om 14:24

Net zoals hij niet wist dat hij kopman ging zijn. Remco Zandpoel.

Wim Kruithof 11 mei 2021 om 14:29

Karsten Kroon refereert er zojuist aan, had het gelezen op Wielerflits maar vindt het ook hoogst dubieus.

trigger 11 mei 2021 om 14:29

nu pakt hij nog seconden, later pakt hij minuten

lo squalo dello Stretto 11 mei 2021 om 14:31

Hoe belachelijk van hem. Alsof hij er niet mee bezig is ofzo. Beetje kinderachtig

Steven_E 11 mei 2021 om 15:13

Vooral belachelijk van de redactie om haat te zaaien richting 1 coureur (of 1 team) en zo meer reacties te verzamelen.

Panache 11 mei 2021 om 14:33

Deze titel gaat over de schreef, totaal belachelijk artikel. Waar een groot wielerplatform klein in kan zijn…

S'mon 11 mei 2021 om 15:04

Inderdaad, ik vind dit ook maar wat belachelijk.

vincenzo 11 mei 2021 om 14:47

Titel zet op verkeerde been. Hij wist het wél toen hij ze pakte, maar nog niet bij de start van de etappe (los van het feit dat dat laatste ongeloofwaardig lijkt of anders onnozel is).

harryjohan71 11 mei 2021 om 15:04

Er zijn in alle ritten boniseconden te verdienen. Hoe kan hij dan niet weten dat in deze etappe boni’s te verdienen zijn? De geloofwaardigheid van dit verhaal is helaas weer ver te zoeken.

Steven_E 11 mei 2021 om 15:15

Er zijn in elke rit 2 sprints, slechts bij eentje zijn er boni’s. In een peloton als klassementsrenner moet je in vlakke ritten allerminst bezig zijn met de locatie van die sprints gezien er meestal nog een groep voor rijdt. Is dat dat dan zo abnormaal dat hij 1km voor de sprint niet bezig was met het feit dat er mogelijk nog seconden te rapen vielen? De andere klassementsmannen wisten het duidelijk ook niet…

xistnc 11 mei 2021 om 15:07

Het gesprek over de boni seconden had geheim moeten blijven.

Steven_E 11 mei 2021 om 15:15

Deze is best wel grappig

Michelangelo 11 mei 2021 om 15:39

Slap gelul als je het mij vraagt, en een poging om het binnenbrandje binnen de ploeg te blussen. Zijn al jaren seconden te verdienen, en geloof mij dat dit besproken wordt in de DQS bus, zeker als de verschillen zo klein zijn.

En mocht het al zo zijn (wat ik me dus niet voor kan stellen), waarom neemt Keisse dan Evenepoel op sleeptouw en niet de beoogde kopman die er ook nog eens beter voor staat in het klassement?

Evenepoel gaat nevernooitniet tweede viool spelen, daarvoor vindt hij zichzelf veel te belangrijk en geweldig. En ook de ploeg is veel blijer met een goede prestatie van Evenepoel dan met winst van Almeida (Belgische ploeg, Belgische sponsor, einde contract Almeida etc.).

Voor mij heeft de smurf van Schepdaal veel meer mee van Mario de Clercq dan van de Grote Eddy.

Melkzuur 11 mei 2021 om 15:41

De reactie waarvan je wist dat ze ging komen. Qua originaliteit scoor je zwak, Michelangelo.

Michelangelo 11 mei 2021 om 15:50

Melkzuur,
Al staat de boodschap je niet aan, de reactie is voorzien van inhoud en argumenten. En een mening over een renner en koerssituatie, en niet over een forumlid . Maar tegenargumenten hoor ik niet van zure melk… En ik zie enkel een sneer op de man van je.

Dus over originaliteit gesproken…

Melkzuur 11 mei 2021 om 16:07

Het feit dat de titel gewoon verkeerd/misleidend is – iets wat je erg goed beseft – heeft geen invloed op jouw reactie, die zoals steeds op de man is, en niet op de bal. Je maakt er een sport van om bij elk bericht dat van ver of dicht betrekking heeft op Evenepoel meerdere neerbuigende reacties neer te pennen. Het feit dat ze goed geformuleerd zijn, maakt zulke reacties niet minder marginaal. Supporter nu gewoon eens voor jouw favorieten i.p.v. steeds dergelijke denigrerende reacties te plaatsen.

Michelangelo 11 mei 2021 om 16:20

Misschien moet je even het zuur uit je ogen poetsen, Melk, en lezen wat er staat:
– Verklaring is een (doorzichtige) poging om binnenbrandje in de ploeg te blussen (want Almeida zal niet content geweest zijn)
– Vraag waarom Keisse Evenepoel op sleeptouw neemt, terwijl in aankondigingen Almeida de beoogde kopman zou zijn
– Mijn vermoedens hierover (zowel de contractuele situatie alsook de persoonlijkheid van Evenepoel).
– Mijn mening dat dit soort praktijken en spelletjes veel meer passen bij Mario de Clercq dan bij Eddy Merckx, en dat verwijzingen naar Mario veel passender zijn dan verwijzingen naar Merckx.

En dan mag jij me vertellen waar je probleem zit. Waarbij ik denk dat ik het antwoord al weet, namelijk dat Evenepoel in jouw ogen alleen maar groots en geweldig is. En ieder kritisch woord op hem door jou gezien wordt als een persoonlijke aanval op jou.

Melkzuur 11 mei 2021 om 16:37

In jouw leefwereld heb je altijd gelijk als het over Evenepoel gaat. Sta me toe het meestal met je oneens te zijn. Het begint echter een beetje zielig te worden dat je steeds op dezelfde nagel blijft slaan. Je MOET niet altijd reageren op Evenepoel-gerelateerde berichten hè, Michelangelo. Je mag gerust af en toe eens de schouders ophalen, er het jouwe van denken, en ons sparen van je zoveelste anti-Evenepoel bericht. Want na 1001 dergelijke eerdere berichten zal je ons niets nieuws meer vertellen.

Aart van Woud 11 mei 2021 om 16:14

Beetje storm in een glas water wat mij betreft. Ik begreep dat Almeida not amused was. Nou, dat vechten ze dan lekker maar met elkaar uit in het hotel.

Michelangelo 11 mei 2021 om 16:32

@Aart,
Het gaat enerzijds om 2 seconden, dus klein bier als je het ziet in het grote plaatje.

Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor Almeida (die hier met ambities start en aangeduid is als kopman) wel zuur is om te zien dat de ploeg meer op de hand lijkt van Evenepoel. Een beetje het Hindley/Kelderman scenario. Almeida die blij is dat hij een tijdrit gereden heeft die beter was die van Evenepoel. Maar Keisse die Remco mee pakt voor de twee seconden en niet Almeida.

En dat is volgens mij iets wat wel degelijk wringt binnen een ploeg. Benieuwd of dat in de loop van de Giro nog een staartje gaat krijgen.

Aart van Woud 11 mei 2021 om 16:48

Het zou zeker invloed kunnen hebben, eens. Maar ik vind dit soort berichten een beetje posten om het posten. Ik reageer er zelf ook op, dus ik trap er ook in hoor. Ik vind de berichten rondom Evenepoel ook overkill, en ik ben er nog niet uit of ik hem wel of niet sympathiek vind. Minder twitteren zou alvast helpen. Aan de andere kant snap ik het enthousiasme van met name de Belgen wel, nu ze eindelijk iemand hebben die weer een grote ronde kan winnen in potentie.

Rita de Doelder 11 mei 2021 om 16:28

ik word dood ziek van die evenepoel net of er geen andere renners mee doen geef de roze trui dan gelijk aan hem dan kunnen we terug naar huis.

antilek 11 mei 2021 om 17:36

Ik ook Rita

Headlines

Materiaalzone

Populair