Remco Evenepoel: “Ik heb heel hard aan mijn explosiviteit gewerkt”
© Cor Vos
vrijdag 21 februari 2020 om 06:30

Remco Evenepoel: “Ik heb heel hard aan mijn explosiviteit gewerkt”

Straffe stoot van Remco Evenepoel, gisteren in de Volta ao Algarve. Het Belgische toptalent had net voor de top van de Alto da Fóia nog voldoende jus in de benen om een tiental overgebleven concurrenten uit het wiel te sprinten. “Ik heb heel hard aan die explosiviteit gewerkt. Super dat het er nu al uitkomt.”

Eerst en vooral: Remco Evenepoel is een fijne mens. Dat zagen we gisteren op de top van de Alto da Fóia met eigen ogen. Net na de finish stapte hij van de fiets, greep naar zijn microotje en bedankte onmiddellijk de ploegmaats. “Thank you, boys”, klonk het enthousiast. Waarna hij zich snel naar zijn jonge Portugese vriend João Almeida spoedde voor een gemeende knuffel. Almeida verraste gisteren met zijn lange kopbeurt op de slotklim. Het was Evenepoel niet ontgaan.

Even later barstte hij in tranen uit in de interviewtent. Een volle minuut lang verborg hij snikkend het hoofd tussen de handen. “Waarom ik het even moeilijk had? Een beetje alles samen”, probeerde hij even later zijn emoties te verklaren. “Ik belde deze morgen nog met mijn vriendin, vertelde haar dat ze zeker moest kijken. Ik wilde haar – en mijn ouders – tonen dat ik klaar was voor een mooi jaar. Ik besef dat het niet altijd gemakkelijk is om met mij samen te leven. Daar sta je na zo een overwinning wel even bij stil.”

Belangrijke dingen in het leven
Ook het verhaal van collega Nikolas Maes en zijn vrouw, die vorige week een zoontje verloren, had Evenepoel duidelijk aangegrepen. “Ik praatte er gisteravond  (woensdag, red) over met Iljo op de kamer. ‘Als ik win, draag ik mijn zege op aan Nikolas en zijn familie’, zei ik. Ik heb ook nog een klein zegegebaar gemaakt voor hen. Ja, dat houdt me bezig. We zijn hier aan het koersen, maar er zijn zoveel belangrijkere dingen in het leven. Dat besef ik steeds meer. Daarom ook dat ik elke dag weer het beste van mezelf geef.”

Evenepoel mocht gisteren vier keer op het podium. © Cor Vos

Waarmee hij bij het sportieve aspect belandde. Wat Evenepoel uit zijn mouw schudde, was niet min. Eerder won hij al in San Juan, maar was dat eerder tegen een bescheiden deelnemersveld. Gisteren haalde hij het van kerels van een ander kaliber. Schachmann, López, Costa, Nibali, Kwiatkowski, Thomas, noem maar op. Zelfs ploegleider Tom Steels was na afloop onder de indruk van Evenepoels prestatie.

Halve minuten-blokken
“Hij heeft nochtans niet getraind om hier top te zijn”, verrast Steels. “Hij is in orde natuurlijk. En hij heeft in Argentinië al wedstrijdritme opgedaan, maar dit is toch sterk. Hij blijft verbazen. Als je ziet wie hier allemaal vooraan zit. Dat zijn renners van het type dat elke kans wil grijpen. Oké, jongens als Nibali en Thomas zijn nog niet top, maar Remco zal ook nog verbeteren. Ook zijn doelen liggen later.”

Zeer opvallend: de versnelling waarmee Evenepoel in de slotfase zijn concurrenten uit het wiel schudde. Nochtans staat de Vlaams-Brabander niet gekend als de meest explosieve renner van het peloton. “Ik ben veel sterker geworden”, beantwoordt hij onze vraag daarover. “Zowel deze winter als de afgelopen weken heb ik daar heel hard aan gewerkt.” Hoe hij dat doet? Halve minuten-blokken, noemt hij het. “Volle bak, heel diep gaan. Tot het overgeven toe. Het voelt echt heel goed dat het er nu al uitkomt. Ook mijn coach (Koen Pelgrim, red) zal tevreden zijn.”

Niemand laten rijden
Evenepoel gaat nu uiteraard vol voor eindwinst. “Vandaag mikken we opnieuw op een sprint voor Fabio (Jakobsen, red). Zaterdag volgt de tweede etappe met aankomst bergop. Het wordt een korte, maar steile slotklim. Drie kilometer voluit gaan, dus. Al was het vandaag niet anders. Dat Schachmann mijn grootste concurrent gaat worden? Hij niet alleen. Er zijn er meerdere. Ik mag gewoon niemand laten wegrijden.”

RIDE Magazine
44 Reacties
Sorteer op:
21 februari 2020 07:36
Mooi man, deze ollander is alvast fan. Als hij maar wel in dienst blijft rijden van ons aller Fabio.
21 februari 2020 07:50
Weet iemand waarom TJV geen team heeft afgevaardigd naar deze koers?
    21 februari 2020 08:42
    Te veel schrik van Remco :-D
    21 februari 2020 08:55
    Te veel volk op hoogtestage gok ik dan?
21 februari 2020 08:25
"Tot het overgeven toe. Het voelt echt heel goed dat het er nu al uitkomt."

Eeuhw!
21 februari 2020 08:29
Deze Ollander is nog steeds geen fan. Voetballer op een fiets.
    21 februari 2020 09:08
    En dat betekent...?
    21 februari 2020 09:28
    Begrijp wel ergens wat je bedoelt, maar dan vind ik renners als Sagan of Alaphilippe toch stukje arroganter dan dit ventje :p
    21 februari 2020 11:28
    Zo zie je maar: ik vind Alaphilippe zeer sympathiek.
21 februari 2020 09:25
Imposant wat deze kerel laat zien!
21 februari 2020 09:36
"Eerst en vooral: Remco Evenepoel is een fijne mens."

Wat een mooi neutrale blik van de journalist!
    21 februari 2020 09:52
    De nieuwe Jezus.

    Dan toch liever iemand die iedereen aan gort rijdt zonder dat geneuzel er omheen. En dat aan gort rijden, daar begint het al aardig op te lijken.
    21 februari 2020 11:16
    Voor sommige zuurpruimen is het karakter dan weer zeer belangrijk. Benadrukt deze journamist dat, ook niet goed.
    21 februari 2020 11:30
    lekker boeiend die neutrale blik. Mooi interview!
    21 februari 2020 12:20
    Karakter boeit niet, geneuzel voor verveelden.

    1 het landschap + het weer.
    2 de koers
    3 de coureurs


    18976 hun karakters
    21 februari 2020 12:37
    18977 Nationaliteit
21 februari 2020 09:37
Volgens mij zou hij dit vorig jaar ook al gekund hebben. Hij won gister meer door de verrassing dan door de sprint naar mijn mening. Als je op een aanval op 400 meter van de streep niet meteen reageert ben je kansloos.
    21 februari 2020 09:51
    Haaaahahahahaaa! Hahaahaaa! Haahahaaahaahaaa!!!

    Ik hoop dat je dat eigenlijk niet meent, want wie het wielrennen een beetje kent weet hoe verdomd moeilijk het is om te winnen zoals Evenepoel gisteren deed. Er zijn slechts weinig renners in het peloton die na een versmachtende klim (door het moordende tempo op die "loper" waren er slechts 10 renners over) nog een eindschot hebben dat 400m ver reikt. Denk dan aan de Valverdes, de Alaphilippes en (sinds vorig jaar) de Schachmanns van deze wereld. Je kan er misschien nog een handvol vinden, maar zeker niet meer.
    21 februari 2020 10:24
    Dat het moeilijk is doet toch nog af aan het feit dat anderen werden verrast of zaten te slapen?
    21 februari 2020 10:26
    Ik ben zo benieuwd welk gezicht er bij de persoon Limal hoort. Licht overspannen reactie als je het mij vraagt. Oh wacht, het werd mij niet gevraagd. Nou ja, dan toch even mijn bescheiden mening hierover.
    21 februari 2020 10:36
    Mijn punt is dat van dat groepje meer dan de helft al niet meer kón aanvallen, en dat de anderen meer dan waarschijnlijk overruled zouden zijn vóór de meet als ze vanop 400m gingen. Er was echt wel tijd genoeg om te reageren.

    Kijk anders gewoon naar de uitslag: de enige die terug tot aan het wiel kwam was Schachmann. Dan Martin (toch ook een specialist van dit soort werk) op 2 seconden met Rui Costa en Tim Wellens net wel/niet in zijn wiel (ook geen pannenkoeken), MA Lopez op 5 seconden (die had schakelproblemen, ja, maar zijn eerdere aanval was ook niet zó splijtend) en dan het groepje met Nibali en Mollema op 8 seconden. Als dat allemaal enkel door de verrassing kwam, jawadde, dan zaten ze toch wel héél erg te slapen.

    Een prestatie zoals die van Evenepoel gisteren zou je als liefhebber moeten kunnen smaken zonder allerlei redenen te zoeken om er afbreuk aan te kunnen doen.
    21 februari 2020 11:18
    @Martino87
    "zaten te slapen"
    ja natuurlijk op 400m van de meet op het tandvlees koersend voor de winst verwacht niemand een aanval. tssss rare uitleg van u.
21 februari 2020 09:49
Schitterende renner, maar verder ga ik ook een beetje over mijn nek van dit soort teksten.
    21 februari 2020 10:23
    Tja, elke keer er zo'n jong talent opstaat dat er bovenuitsteekt is het hetzelfde in de media. Bij Vandenbroucke, Boogerd, Boonen, Sagan, Dumoulin, Van der Poel etc was het net hetzelfde. (En wat dan te zeggen van Max Verstappen)

    Je kan dat die jongens zelf niet kwaadnemen, het is de media en het publiek die samen op de hype-kar springen. Het spijtige is dat sommigen daar niet goed mee om kunnen, zoals een VDB...
21 februari 2020 10:13
Als ik dit allemaal zo lees, krijg ik toch eerder associaties met Frank Vandenbroucke dan met Eddy Merckx..
21 februari 2020 10:29
edit wf:
laat insinuaties achterwege en pas je toon aan svp
    21 februari 2020 10:43
    Je kunt altijd nog op fietsvakantie met den Lance. Kijken uit welk vaatje die tapt en wat je daar zelf mee kan. Moet je wel wat geld vrij hebben, maar goed op de bank levert dat toch niks meer op dus wat maakt het uit.
    21 februari 2020 10:44
    wel grappig. reageer je ook zo bij MVDP? Of is die laatste een natuurtalent?
    21 februari 2020 11:20
    Ik vind de prestatiecurve van MVDP anders een stuk realistischer. Laten we eerlijk zijn, het veldrijden is een marginale sport waar hij en WvA er gewoon ver bovenuit steken. Het is niet zo dat ze op 19/20-jarige leeftijd al geharde profs in het wegpeleton gewoon uit het wiel rijden. Laten we niet naïef zijn gezien de afgelopen paar decennia, het is eerder regel dan uitzondering gebleken dat prestaties die bovenmenselijk leken, dat later ook bleken te zijn. Ik vind dat we gezond sceptisch mogen zijn. Evenepoel is eigenlijk nog maar een eerstejaars prof en rijdt op 20 jarige leeftijd mensen uit het wiel en staat fris aan de finish. Ik geef hem nu nog het voordeel van de twijfel, misschien is hij reeds in bloedvorm en de rest nog in opbouw, de komende maanden zullen veel duidelijk gaan maken. Ik heb gewoon een slecht gevoel bij deze jongen. Ik hoop dat serieus dat m'n gevoel mis zit, maar als je al zo lang wielrennen volgt en keer op keer teleurgesteld bent in het theaterstuk waar je naar hebt zitten kijken dan ben je wat voorzichtiger.
    21 februari 2020 11:28
    Onzin. Op die jonge leeftijd grote stappen maken is niet extreem bijzonder. Verder ook nul verdachtmakingen rond zijn persoon.
    21 februari 2020 11:40
    Wat is er ongeloofwaardig aan de prestatiecurve van Evenepoel? Die was supersterk vanaf de eerste keer dat hij een fiets vastnam en dat is zo gebleven. Bij rare prestatiecurves toont iemand plots progressie of capaciteiten waarbij vrijwel niets uit het verleden erop wijst dat dit aanwezig was, bij Evenepoel bestaat zijn hele jeugd alleen maar uit onuitputbaar potentieel.

    Dan kun je je nog vragen stellen over de absurde hoogtes van zijn basisniveau, maar aan zijn prestatiecurves is weinig opmerkelijk.
    21 februari 2020 11:52
    Die fiets van Remco mag trouwens ook weleens grondig geinspecteerd worden, niet?
    21 februari 2020 13:23
    Jeej, curvegezwam, welke volger is er niet doodmoe mee geworden ?
21 februari 2020 11:26
Deze nederlander is ook fan. Hopelijk kan hij de dominantie van het grote geld van Sky doorbreken. Sowieso mooi om weer eens een goede Belgische klassementsrenner erbij te hebben
21 februari 2020 11:26
Zielige figuren die jullie zijn! Eerst rijdt hij tegen Janneke en Mieke, dan weer op een parcours dat voor hem gemaakt is. Nu alle twijfels weg zijn, trekken jullie de dopingkaart. Bende infantiele onnozelaars...
Nikolaes Maes en zijn vrouw konden het gebaar van jezus toch wel appreciëren. Is dat niet het belangrijkste?
21 februari 2020 11:56
Als je de hoogste wattages trapt (zie vlakke tijdritten) EN mee van de lichtste renners bent, dan hoef je niets te vrezen op de Mortirolo. Die rijdt je dan gewoon het hardst omhoog.

Drie weken volhouden, dat weet niemand of hij dat kan. Dat is een feit. :-)
    21 februari 2020 12:13
    Klopt, assen. Wat hem ook de das kan omdoen: gebrek aan een sterke ploeg en/of tactisch falen. Ik denk dan aan de Vuelta van 2015 die Aru won, en die maximaal gebruikmaakte van het falen van de ploeg van Dumoulin (Giant was dat toen nog).
21 februari 2020 12:02
Nou goed, voor elke renner bij deze ploeg geldt wel een beetje de Astana-light-werking. Hoeft niet elke keer omhoog gehaald te worden, maar mag en moet wel degelijk een kanttekening blijven.
21 februari 2020 12:11
Ik verheug me al op de duels met Matthieu van der Poel. Remco Evenepoel heeft het voordeel dat er ook nog een ene Alaphilippe in de ploeg rond rijdt. Dat kan weleens een groot probleem worden voor Matthieu van der Poel, als ze tegelijkertijd koersen in de klassiekers.
21 februari 2020 14:31
Gewoon een geweldige prestatie van zo'n jonge gast. Al dat chauvinistische nationale gezwam is flauwekul. Voor elke wielerfan is Eddy M. toch ook een fenomeen, voorbeeld, icoon etc?
Jammer dat MVDP niet mee kon of mocht...?! Leuk om in de laatste situatie te zien of hij Evenepoel wel erop had gelegd. Denk het eigenlijk wel vanwege z'n killersinstinct en explosiviteit.
    21 februari 2020 15:23
    Uw bericht is evengoed dergelijk gezwam. Immers u vervolgd met wie er dan wel of niet de andere uit het wiel had gekletst. Welles waar niet chauvinistisch maar evengoed geleuter.

    Wat als Matje in duel wel voorbij was geknald door RE of andersom? Dan nog hebben we het maar over 1 dag terwijl velen hier dan direct in een spasme van absurde euforie schieten.
    Het zijn gewoon behoorlijk verschillende renners en vergelijken is dan ook onzinnig.
    Beide gewoonweg mooie persoonlijkheden met enorm veel talent en laten mooie koersen zien. Prachtig om te zien en er zijn er meer. That's it, where is all the fuss about...
21 februari 2020 15:43
Ik begin steeds meer uit te kijken naar de giro. Het kan toch niet dat een 20 jarige renner in z'n eerste ronde al gelijk voor het roze gaat zou je zeggen. Maarja, tot gisteren had ik ook niet gedacht dat Evenepoel Alaphilippe achtig kon aankomen. Hij speelde het redelijk op de verrassing waardoor hij zelfs al Schachmann klopt maar dat maakt het niet minder indrukwekkend.
    21 februari 2020 15:52
    “Het kan toch niet dat een 20 jarige renner in z’n eerste ronde al gelijk voor het roze gaat”
    Coppi was 20 toen hij de Giro won, Saronni 21. Niet onmogelijk dus.
22 februari 2020 00:37
We kunnen alleen maar blij zijn met renners als MvdP en REV, jonge gasten die zich een heel jaar door laten zien in verschillende koersen. Veel meer respect voor dan die SKY/Ineos ploeg renners die er 1 rittenkoers of ronde uitkiezen met defensief gecontroleerd rijden,... jàrenlang naar saaie touretappes gekeken waar werkelijk alles lam gelegd werd en niets gebeurde. Laat alle "ik-weet-niet-of-ik-het-heb-voor-dit-ventje"-opmerkingen varen en geniet gewoon van wat ze op de fiets laten zien, of het nu MvdP of Remco is.

Reacties zijn gesloten.