Remco Evenepoel gekraakt in Ronde van Lombardije: “Ik ben niet te ontgoocheld”
foto: Cor Vos
zaterdag 9 oktober 2021 om 17:55

Remco Evenepoel gekraakt in Ronde van Lombardije: “Ik ben niet te ontgoocheld”

Vijf slechte minuten op de Passo di Ganda kostten Remco Evenepoel een goede uitslag in de Ronde van Lombardije, vertelt de renner van Deceuninck-Quick-Step na afloop van de wedstrijd. Evenepoel eindigde uiteindelijk als negentiende. “Het ging even te snel, waarna ik mijn eigen tempo koos. Ik zag de groep rijden, maar ze reden gewoon sneller.”

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Ik ben blij dat ik nog bij de eerste twintig eindig, dus nee, ik ben niet te ontgoocheld. Alles draait om de benen. Als je die niet hebt, dan moet je dat aanvaarden. Het is niet erg om te zeggen dat ik de benen niet had. Of ik daar een uitleg voor heb? Neen”, gaat hij verder.

Tegen het einde van de lange klim kwam Evenepoel er toch nog doorheen, maar toen was het kwaad al geschied. “In Bergamo voelde ik me zelfs weer zeer goed. Misschien dat mijn benen wat waren afgekoeld na de lange afdaling. Maar als je wil winnen, moet je de hele dag honderd procent zijn en dat was ik enkele minuten niet.”

Jaar na val
De renner van Deceuninck-Quick-Step werd door de Engelse pers tot slot gevraagd of de val in de Ronde van Lombardije vorig jaar zaterdag nog speelde in zijn hoofd tijdens de koers. “Het voelde wat vreemd in het begin. Mijn lichaam trilde een beetje, maar het ging beter en beter. In de afdalingen voelde ik me eerste niet comfortabel, maar daarna ging het beter”, eindigt hij.

RIDE Magazine
151 Reacties
Sorteer op:
9 oktober 2021 18:02
edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten
    9 oktober 2021 18:44
    Ga nou maar een nieuwe voorraad azijn opslaan.
    9 oktober 2021 18:54
    Volgens mij heeft notriple een eigen voorraadje
    9 oktober 2021 19:22
    @notriple. Samen Met Mollema dan, die was net achter hem
    9 oktober 2021 20:22
    @wiml, wat heeft Mollema er nou mee te maken? Die heeft deze koers wel al op zijn palmares staan.
    9 oktober 2021 22:58
    edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten
    9 oktober 2021 23:16
    Hahaha wimpie toch .......jij had Revket toch veeëeel hoger ingeschat
    10 oktober 2021 00:56
    notriple is in een pot azijn gevallen als kind
9 oktober 2021 18:13
We weten het wel weer. Grote waffel, matig presteren wanneer de grote kanonnen aan het vertrek staan. Ga Jip en Janneke maar weer op een hoop rijden. Knap hoor!
    9 oktober 2021 18:20
    Wat een minachting van de coureurs in die koersen.
    9 oktober 2021 18:35
    Hij is nog maar 21. De inhoud om mee te doen in de monumenten komt vanzelf wel.
    9 oktober 2021 23:03
    Daar zit enige waarheid in. Van alle vier, drie, twee, één, halve en zelfs vierde sterren die WF e.a. sites op voorhand uitdeelden aan mogelijke favorieten, eindigde Evenepoel uiteindelijk als laatste. UItgezonderd eventueel een Hirschi die zijn barslechte seizoen afsloot.
    9 oktober 2021 23:12
    @LaDoyenne
    Feitelijk onjuist.
    Alleen al uit de sterrenverdeling op Wielerflits deed Evenepoel beter dan Almeida en Moscon.
    9 oktober 2021 23:27
    haha LaDoyenne FAIL
    10 oktober 2021 00:08
    Even kijken. WF bijvoorbeeld deelde volgende sterren uit:

    **** Primož Roglič
    *** Remco Evenepoel, Julian Alaphilippe
    ** João Almeida, Adam Yates, Tadej Pogačar
    * Michael Woods, David Gaudu, Gianni Moscon, Alejandro Valverde

    Wie eindigde voor Evenepoel? Roglic, Alaphilippe, Yates, Pogacar, Woods, Gaudu en Valverde.

    Dus van de 9 renners die naast Evenepoel één of meer sterren kregen, eindigden enkel Almeida en Moscon eindigden achter hem.

    Ik neem m'n woorden terug: Evenepoel heeft een dijk van een wedstrijd gereden. Pure wereldklasse! Ongezien talent!
    10 oktober 2021 00:39
    @ladoyenne
    Zucht... wat jij nu copy-paste heb ik je dus net gezegd...

    Natuurlijk heeft Evenepoel geen dijk van een wedstrijd gereden.
    Ik zeg alleen dat je voor je weer eens iets beweert wel eens mag nakijken of het klopt. Je reageert enkel op artikels over Evenepoel, dus je hebt er vast tijd genoeg voor.
9 oktober 2021 18:14
Conclusie van het jaar na de val: het was vaak "net niet" op de zwaardere momenten, maar 12 maanden geleden hadden hijzelf en iedereen bij het team wel willen tekenen voor deze eindbalans. Koppel het los van zijn naam / de hooggespannen verwachtingen, en het is nog steeds een erg knap jaar. Nu zorgeloos de winter in, bouwen aan een goede basis, en dan weer een stapje proberen te zetten richting (eind)winst in WT-koersen.

Belangrijkste van al: genieten van je sport!
    9 oktober 2021 20:55
    Helemaal mee eens. Die Giro heeft zijn seizoen overschaduwt, maar los daarvan, en m.u.v. de OS, heeft hij gewoon een waanzinnig goed seizoen gereden. Nog net niet goed genoeg voor de echte grote jongens, maar voor een 21-jarige sensationeel. Hij zal er echt wel komen, maar moet de schaduw van Patlev en de Belgische pers nog van zich af schudden.
    9 oktober 2021 23:19
    Limal
    Helemaal eens.
    Dit is het bewijs dat normale reacties toch nog mogelijk zijn op WF.
9 oktober 2021 18:19
Toch een beetje rare verklaring, zeg nu gewoon dat je niet goed genoeg was vandaag ipv daarna te komen met opmerkingen dat in Bergamo de benen weer goed voelden en dat het slechts om enkele minuten van vormverlies ging. Je kunt niet goed genoeg zijn en toch nog rijden in het elitegroepje achter Pogacar maar als je die niet kunt volgen is er gewoon een verschil in kwalititeit met niet alleen de Sloveen(en) maar ook kerels als Yates, Alaphilippe en Woods. Werk aan de winkel want hij heeft het voordeel van zijn leeftijd maar de rest staat bepaald niet stil.
    9 oktober 2021 18:25
    Het lijkt me gewoon waar wat hij zegt. Hij had de benen niet.
    Niet goed genoeg, maar nog behoorlijk wat volk opgeraapt nadien, dus dat lijkt me wel te staven dat hij er naar het einde toe weer wat door kwam.
    9 oktober 2021 18:28
    Ik heb exact hetzelfde gevoel. Alsof hij ineens weer de allerbeste benen had toen de camera hem achter liet. Hij zegt nog net niet dat hij zonder die slechte 5 minuten gewonnen had.

    Ik heb vaak het gevoel dat hij niet zegt wat hij echt denkt, maar juist het tegenovergestelde. Een beetje de Hamilton van de koers. Die zei ook dat hij geen motor ging wisselen, en dan ligt er toch ineens een nieuw torretje achterin.

    Als ik de jongen kan inschatten, dan is hij wel degelijk teleurgesteld dat hij gewoon niet mee kan met de grote jongens. Zeker nadat hij deze week nog een geweldig nummer heeft opgevoerd, dat hem het nodige vertrouwen had gegeven. Van mij mag hij dat ook gewoon zo zeggen, dat komt een stuk eerlijker en geloofwaardiger over.

    Maar misschien is ie wel gewoon blij dat hij dit jaar heelhuids de streep heeft gehaald, en zit ik er met mijn psychoanalyse van de koude grond compleet naast.

    @Maillot,
    Het oprapen van volk vind ik een beetje een vreemd argument om de kracht aan af te meten. Hoeveel van die gasten zijn nog vol doorgereden naar de finish, in de wetenschap dat ze voor een top15-25 plaats aan het fietsen waren....
    9 oktober 2021 18:41
    @Maillot a Pois
    De reden dat ik het benoem is omdat hij al eerder deed, in de docu op Een over de OS geeft hij na afloop van de tijdrit dezelfde opmerking tegenover zijn begeleiders, dat hij slechts 5 minuten niet goed was en dat dit een verbetering was t.o.v. BK ITT toen het twintig minuten was. Dat lijkt mij dus een iets te gemakkelijk gebruikte verklaring, het was hier overigens meer dan vijf minuten want al in de aanloop naar de klim kon hij zijn positie niet houden dus ook op het vlakke was de macht er al niet. Ik deel overigens je mening dat het van karakter en kwaliteit spreekt om dan wel vol door te rijden tot te streep en niet de boel de boel te laten. Maar hoewel ik hem hier niet zag winnen had ik hem wel bij mijn top 6 ingevuld, dan is plek 19 gewoon teleurstellend omdat en hier zit het vervelende voor Remco in hij steeds wordt afgemeten aan al bewezen prestaties en torenhoge verwachtingen. Daar moet hij doorheen en dat is loodzwaar voor een jongen van nog geen 22. Ter verdediging van hem vandaag, Poga piekte naar dit moment toe en Evenepoel probeerde de hoogvorm van EK zo lang mogelijk vast te houden. Dat draadje is erg dun. Zie ook van Aert eerder en Roglic vandaag.
    9 oktober 2021 18:42
    het ging te snel, ze reden gewoon sneller, ik had de benen niet, om te winnen moet je de hele dag 100% zijn

    schrijnend gebrek aan zelfreflectie, schandalig dat hij hier en daar positieve punten probeert te zien om zich aan op te trekken!
    9 oktober 2021 18:44
    Vooraf zal hij er op meer gehoopt hebben, dat denk ik ook wel.
    Wat hij hier zegt is dat hij niet ontgoocheld hoeft te zijn aangezien hij op waarde geklopt is. Ik lees nergens dat hij denkt dat hij had kunnen winnen.
    In wezen zie ik weinig verschil met de reactie van Roglic. Die kwam sowieso om te winnen, maar had de benen niet en is blij met zijn resultaat. Dat uiteraard beter is dan dat van Evenepoel, maar hij was ook nog veel meer de favoriet.

    Maar goed, het is niet voor het eerst dat ik merk dat andere mensen van alles in Evenepoel zijn reacties lezen dat ik er niet in lees.
    9 oktober 2021 18:46
    Nog maar eens een rondje lulkoek hier. Hij lost samen met Pinot, maar komt 50s na Vingegaard over de meet. Dan lijkt me wat hij zegt niet meer dan normaal.
    9 oktober 2021 18:48
    "Het ging even te snel, waarna ik mijn eigen tempo koos. Ik zag de groep rijden, maar ze reden gewoon sneller."

    "Alles draait om de benen. Als je die niet hebt, dan moet je dat aanvaarden. Het is niet erg om te zeggen dat ik de benen niet had. Of ik daar een uitleg voor heb? Neen”, gaat hij verder." [zegt dat hij niet goed genoeg was]

    "Het voelde wat vreemd in het begin. Mijn lichaam trilde een beetje, maar het ging beter en beter. In de afdalingen voelde ik me eerste niet comfortabel, maar daarna ging het beter” [geeft aan dat het op psychologisch vlak toch wat belastend was en in combinatie met de "Ik ben blij dat ik nog bij de eerste twintig eindig" zou je kunnen afleiden dat probleemloos finishen toch een dingetje was vandaag]

    Dus eigenlijk zegt hij alles wat jullie (Murcia en Michelangelo) willen horen, maar "verbrodt" het dan door in detail te zeggen wáár/hoelang hij zich niet goed voelde?
    9 oktober 2021 19:24
    @murcia
    Akkoord dat die 'enkele minuten' te optimistisch gesteld is, hij zat al een tijd op zijn limiet
    Ik had hem voor vandaag op 4 gezet, dus ja, ik had hem ook beter verwacht. De benen komen echter niet op bestelling, en ik vind het verder een vrij correcte reactie van hem
    9 oktober 2021 19:33
    @Maillot
    Kan ik mij volledig bij aansluiten, mijn opmerkingen waren ook niet meer dan mijn persoonlijke eerste reactie en niet bedoeld als een startpunt van de eeuwige polemiek rond Remco pro en contra want daar gaat al snel alle nuance verloren en wordt het wij tegen zij. En dat leidt tot clicks en veel reacties die de inhoudelijke discussie overstemmen.
    9 oktober 2021 20:57
    Dussssss, wie kan het ALLERLANGSTE commentaar schrijven? Ik ga even Malloit's bijdrage lezen. Waarschijnlijk de meest realistische RE-commentator hier.
    9 oktober 2021 22:35
    waarvoor dank Willem

    Ik ben overigens niet enkel RE-commentator, maar geef ook reacties op heel wat andere artikels. Het valt me op dat ik sommige reageerders enkel onder artikels over Evenepoel tegenkom. Van de fans is dat te begrijpen, van de andere zijde vraag ik me steeds weer af of ze eigenlijk wel wielerfans zijn. Als al je energie gaat naar een renner die je niet moet, dan kan koers kijken toch niet leuk zijn?
    9 oktober 2021 22:47
    @Maillot,
    Ik onderschrijf volledig wat je zegt. Veel van de gasten die mij fixatie op Evenepoel verwijten kom je nooit tegen in artikelen over baanwielrennen of dameswedstrijden.

    Ik moet overigens zeggen dat de "flutprestatie" van Evenepoel ervoor zorgt dat heel veel fans onder hun steen gebleven zijn vandaag. Bij het in perspectief plaatsen van een mooie overwinning van de kleine ket zijn de reacties doorgaans veel giftiger dan vandaag.... ;-)
    9 oktober 2021 22:59
    @Michelangelo
    Baanwielrennen en dameswedstrijden nog tot daar aan toe, kan me nog wel voorstellen dat je daar niets mee hebt. Maar zelfs onder een topic over Roubaix zie ik hen nooit.
    En inderdaad, sommigen zijn vandaag onder hun steen gebleven, andere figuren zijn dan weer duidelijk wakker geworden
9 oktober 2021 18:25
Wat jammer voor mn hele dag top en dan die verdomde 5 minuten zn race de mist in
    9 oktober 2021 18:56
    Tja. En dan op 3.13 verliezen. Hij had hem dus kunnen winnen met 2 minuten voorsprong zonder die dip…
9 oktober 2021 18:33
Maar de Ronde van Denemarken pakken ze hem niet meer af!
    9 oktober 2021 19:13
    En de Druivenkoers natuurlijk!
9 oktober 2021 18:36
Jammer voor hem. Volgende keer beenstukken in de afdaling? Maar dan moeten die weer aan en uit en dat is ook zo'n gedoe in volle koers. Of toch wat bijtrappen? Op zo'n manier een koers als deze verliezen gun je niemand.
9 oktober 2021 18:42
Het ging hard in de afdaling, met DQS voorop nogwel. Ik vermoed dat het niet alleen de kou was die in de benen is geslagen, maar ook wat angst.
9 oktober 2021 18:44
Begint een trend te worden, Evenepoel wordt door de grote jongens uit het wiel gereden en na afloop hebben hij en zijn hondstrouwe volgelingen allerlei vergezochte excuses waarom het niet lukte en waarom hij het toch geweldig gedaan heeft. Een renner die niet objectief naar zijn eigen prestaties kan kijken en discipelen die alles recht praten.
    10 oktober 2021 08:21
    Niemand grijpt hier naar excuses. Hij komt notabene zelf met een verklaring.
    Uw vernederingen naar een 21jarige mogen dan stilaan eens stoppen. Waar heb jij het recht om te oordelen over een 21jarige? Je mag een eigen mening hebben, maar steeds opnieuw woordelijk vernederen is nog erger dan iemand publiek eenmalig veroordelen.
9 oktober 2021 18:49
Gelukkig rijden alle bovenstaande criticasters veel beter! Vermoeiend al dat commentaar.
    9 oktober 2021 18:54
    Hahaha omdat wij langzamer fietsen dan Evenepoel mogen we geen commentaar hebben op weer een fiasco van Evenepoel in een wedstrijd die er wel toe doet?
    9 oktober 2021 19:26
    @Pogacar. We verwachten niets anders van jou
9 oktober 2021 18:59
Ik vind dit gewoon wederom een heel eerlijk en open reactie van Evenepoel.
    9 oktober 2021 19:32
    Dus jij gelooft het als hij, ondanks alle resultaten van de afgelopen weken, de fantastische (volgens Tim Declercq winnende) benen op het WK, en zijn nummertjes in Benocchi, Druivenkoers etc. niet al te ontgoocheld is dat hij nu bij zijn eerste wedstrijd met serieuze tegenstand op een parcours dat op zijn lijf geschreven is, niet te ontgoocheld is dat hij 19e wordt. In de koers waarvan hij vorig jaar liggend op een brancard beweerde dat hij hem gewonnen zou hebben.

    Hmm, waarschijnlijk geloof je ook nog dat zwarte piet door de schoorsteen kruipt en dingen in je schoen legt iedere december.

    Of anders gesteld, noem me 1 reden (afgezien van dit jaar heelhuids over de streep komen) waarom die jongen niet ontgoocheld zou moeten zijn.
    9 oktober 2021 19:46
    Michelangelo, dat heet natuurlijk het relativeren van het verlies, het plaatsen van een dag met mindere benen. Roglic deed dat ook, op zijn eigenste flegmatieke wijze, en die was met name topfavoriet. Of zoals Ganna (ongetwijfeld diep ontgoocheld) opmerkte na een suggestieve vraag van de interviewer over zijn 2e plaats op het EK tijdrijden: "Als ik al heel ontgoocheld zou moeten zijn, moet de rest zich dan willen ophangen?".
9 oktober 2021 19:08
Was het wel een goed idee om je volledig naar de vaantjes te rijden in het barslechte weer tijdens de coppa bernocchi? En om toch maar te blijven doortrappen om zoveel mogelijk voorsprong te hebben aan de finish? Je mag het zeker niet onderschatten een ganse dag koers maken in slecht weer. Probeer daar maar eens van te herstellen in een paar dagen en terug 100 % te zijn.
    9 oktober 2021 19:12
    Pogacar deed het aanvallend koersen ook in pokke weer tijdens Tre Valli en reed de dag erna weer een wedstrijd en was nu drie dagen later nog beter. Die was dus met minder rust en meer inspanning tot veel meer in staat dan Evenepoel.
    9 oktober 2021 19:42
    Dat is waar murcia. Maar er zijn nu eenmaal renners die dit beter verteren. Pogacar lijkt me een renner die het slechte weer prima verteerd en er zelfs zn beste prestaties neerzet. Masnada zat trouwens ook in die groep bij Remco en reed vandaag een topkoers. Hij heeft natuurlijk de laatste 30km geen trap meer moeten geven.
    Maar bij de meeste renners kruipt dit in de kleren en die paar procentjes heb je nodig in de grootste koersen. Kijk bv naar moscon. Bijna altijd goed in deze koers en in topvorm (heeft hij vorige week bewezen, mss wel sterkste man in koers). Maar die is vandaag volledig weggereden. En dit voorjaar nog kwamen van aert en vdp uitgeblust uit de uitgeregende tirreno waar ze ook diep zijn moeten gaan. Het gevolg was dat ze een paar procentjes ontbraken een paar weken later in de Vlaamse klassiekers. Van aert heeft wel nog g-w kunnen winnen, maar je zag toch duidelijk dat ze niet top waren. Ze gaven dit beiden trouwens aan in interviews dat het een zeer zware Tirreno was, zowel door de manier van koersen als door het slechte weer.
    Mijn conclusie: Diep gaan in slecht weer kruipt in de kleren en de meesten herstellen hier niet van op 1 2 3.
    9 oktober 2021 19:47
    @meqadon
    Akkoord, kan je in die uitleg prima volgen.
    9 oktober 2021 21:00
    Pogacar kan toch sowieso goed tegen koud weer en (volgens eigen zeggen) veel minder goed tegen warm weer?
9 oktober 2021 19:09
Wat een scorebord journalistiek hier. Eventueel worst na z'n overwinning de hemel in geschreven als super talent. We vergelijken hem met MVDP en WvA, dit zijn jongens die eens in de 50 jaar geboren worden, Evenepoel is dat niet, hij heeft tijd nodig en is pas 21 jaar, wacht maar totdat hij wel een monument paar, daarvan ben ik overtuigd, dan is het in ene halleluja?
9 oktober 2021 19:10
Goed gereden jochie, toch nog altijd voor d'n eerste "Hollander" binnen.

Om nog maar ff wat olie op het vuur te gooien. hehehe ;)


On-topic ...> Realistisch wat hij zegt. Niet goed genoeg.
    9 oktober 2021 19:19
    Tien seconden vóór Mollema zie ik. Dat kan toch niet volgens de wetten van de wielerflitsfysica?!?
    9 oktober 2021 19:28
    Het is inderdaad wel dieptriest dat wij "Hollanders" in dit soort koersen al onze hoop op Mollema moeten vestigen.
    9 oktober 2021 21:02
    Ach in "Holland" blijft wielrennen altijd een leuke sport voor erbij. Zoals F1 nu ineens groot is door Verstappen waarna iedereen het weer vergeet. Dat is anders dan in Vlaanderen waar wielrennen de #1 sport is.
9 oktober 2021 19:28
Zonder heel flauw te willen doen. Evenepoel is zeker een groot talent. Ik zie alleen helemaal niet welke grote prijs hij voorlopig zou kunnen pakken.
Hij is niet geschikt voor grote rondes, PR, MSR, RVL. Misschien een RVV of LBL??
Wat denken jullie? Voor welk parcours heeft hij nu eigenlijk talent?
    9 oktober 2021 19:34
    Rondjes van een week tot 10 dagen.
    Goede tijdrit, normaal gesproken goed bergop, goede ploeg om zich heen. Vaak ritten tot 200 km. En genoeg energie en inhoud om een hele week op hoog niveau te fietsen.

    Maar ik denk niet dat dat de droom is van Evenepoel, en ook niet van zijn baas en sponsoren....
    9 oktober 2021 19:39
    Pogacar is dit jaar de beste in de A-koersen.
    Evenepoel in de B-koersen.
    Volgend jaar nieuwe kansen. Hij heeft de leeftijd om nog stappen te kunnen zetten. Wellicht zal hij op gepaste afstand van Pogacar blijven maar wie niet? Wedijveren met de rest zal steeds vaker kunnen gebeuren.
    Sowieso heeft hij al een mooi palmares. MVDP had ook al heel wat kleine koersjes gewonnen voordat hij doorbrak in WT wedstrijden.
    9 oktober 2021 19:42
    Ik denk voor van die koersen waar een paar mannen van teams als die van Delko, Bingoal of Abloc een speerpunt maken, waar dan een paar WT-ploegen rondrijden met rijders die dan voor 3/4de van de koers al denken aan de eerstvolgende keer dat ze hun kopmannen moeten ondersteunen.
    9 oktober 2021 19:42
    Evenepoel is van nature een geweldige tijdrijder, het winnen van de grote koersen naast de belangrijkste ITT's (de drie grote rondes en/of monumenten) zal volgens mij afhangen van drie dingen: De inhoud vergroten voor alles boven de 200 km, het verbeteren van de explosiviteit met name bergop en het technisch verbeteren in de afdalingen. Dat is niet onmogelijk maar bovenal moet hij in samenspraak met de ploeg bepalen of hij een ronderenner wil worden of niet. Die keuze is fundamenteel voor de rest van zijn carrière en is ook de zwaarst mogelijke weg qua training en voedingsregime.
    9 oktober 2021 19:44
    Maar toch lijkt me dat wel de enige logische volgorde.

    Eerst rondjes winnen van het niveau onder de World Tour, dan proberen goede uitslagen weg te zetten in de kleinere (Van een week) World Tour rondes. Daarna proberen deze te winnen, en pas daarna gaan denken aan een eventueel klassement in een grote ronde. Zo'n beetje de weg die Roglic heeft afgelegd dus.
    9 oktober 2021 21:49
    Op WT niveau kunnen Romandië en Benelux Tour een mooie uitdaging zijn voor volgend jaar. Een grote ronde als rittenkaper kan ook veel opleveren want zo’n klassement daar is het nog te vroeg voor.
    11 oktober 2021 10:23
    Vraag me ook af of hij niet eerder een verbeterde versie van een Lampaert/Asgreen is en zich meer moet richten op RvV of een E3. De explosiviteit bergop heeft hij niet, dus maar teren op de aerodynamica die in vlakke koersen belangrijker zijn.
9 oktober 2021 19:39
Toch zal “Eddy” niet met een gerust hart de winter ingaan na deze koers. Geen last meer van zijn nare val een jaar geleden, een perfecte voorbereiding gereden, geen trap teveel hoeven doen onderweg en tóch simpel uit de wielen gereden op het moment dat het moest. En reken maar dat hij met ambities aan de start stond vandaag. Hij heeft het alleen niet hardop uitgesproken. Dan is dit gewoon een mokerslag in zijn nek die ook bij zichzelf heel wat vragen oproept. Hij heeft dit jaar niet één keer bevestigd in een koers van boven de 200 km. Laat staan in een monument. Hij wordt bergop gelost als een postduif en gaat dan heel krampachtig zichzelf binnenstebuiten keren om maar zo min mogelijk achterstand te hebben aan de meet. Dat is amateuristisch gedrag om te verbloemen dat het gewoon echt slecht was vandaag. En al het juichvee van de afgelopen maanden is weer onder dezelfde steen gekropen waar het onder vandaan kwam. Enkele Mohikanen uitgezonderd die na vandaag nóg niet wakker zijn geworden.
Dat Evenepoel enkele WK titels tijdrijden gaat binnenslepen lijkt voor mij een zekerheidje voor de toekomst. Maar grote klassiekers en grote ronden winnen lijkt na vandaag lichtjaren ver weg. En van die zekerheid ben ik met “wacht maar af” en “ik spreek je nog wel” en “hater” met geen mogelijkheid vanaf te brengen.
    9 oktober 2021 19:53
    Wacht maar af, we spreken elkaar een van de volgende jaren nog wel, mede-liefhebber van de koers ;-)
    9 oktober 2021 20:03
    Haha ik hoop het. Was iig een mooi seizoen. Nu even het wachten tot Mathieu en Wout zich weer melden in de cross!
    9 oktober 2021 22:59
    Een reiger staat per definitie langs de kant. Vandaar dit betoog.
    10 oktober 2021 06:51
    Sterk weerwoord roeleur! Hier heb ik niet van terug..
9 oktober 2021 19:43
Moet de plek van Wuyts innemen, praten kan hij wel
9 oktober 2021 19:43
REV heeft dit seizoen uitstekend gepresteerd, helemaal gezien zijn val afgelopen jaar. Hij had zelfs het WK kunnen winnen (weliswaar tegen de afspraak in ;-)). In de stevige koersen bergop kan hij zich nog verbeteren denk ik. Al met al zeer goed van REV, en verbetering in het verschiet. Groeten van een liefhebbende Ollander.
9 oktober 2021 19:48
Ik vind het een beetje bijzonder dat continu wordt geroepen, geef hem tijd hij is nog maar 21 en aan de andere kant hem tot grootste dingen in staat zien. Even voor de vergelijking Pogacar was 21 en won de Tour de France. Kortom hij ligt echt wel een eind af van de grote kanonnen. Als we realistisch zijn kan hij in de toekomst een paar mooi korte rondes winnen en her en der een leuke eendagskoers.
    9 oktober 2021 23:09
    Inderdaad. Iedereen vergeet dat Remco al ettelijke jaren een professionele sportman is en al aan het einde van zijn derde jaar bij de wielerprofs toe is. Hij is niet bepaald een groentje.
    11 oktober 2021 10:30
    Hij is wel 1j uitgeweest door een blessure.. slechts 1x een grote ronde gereden en dit was ook pas zijn 2e monument, nadat hij viel bij zijn eerste.
    Dus van 'ervaren' is helemaal geen sprake!
    Volgend jaar zou zijn grote doorbraak moeten komen, laten we dat eerst afwachten.
    En hopelijk rijdt hij iets meer WT wedstrijden, en iets minder kleine koersjes.
9 oktober 2021 19:49
Reed Evenepoel voor Jumbo, dan was hij een held.
    9 oktober 2021 20:01
    Reed Evenepoel voor Jumbo, dan was hij een teamplayer en had hij, net als de ploegbaas, geen grote bek en respect voor anderen. Maar tis een jochie nog, het kan nog goed komen.

    Wielrennend is het natuurlijk een groot talent. Zijn telkens terugkerende ontsnappingen ver voor het einde van de meet tot aan het einde van de meet, zijn echt prachtig om naar te kijken.
    9 oktober 2021 20:28
    @Michiel
    Toen WvA nog niet voor Jumbo reed, kreeg hij hier bakken kritiek ... Dat ben jij vergeten.
    9 oktober 2021 21:22
    @Stablinsky,
    Van Aert bij Nuyens was vaak een stuk zuurder en zeurderiger dan nu in het geel-zwart. Hij is sinds die tijd veel volwassener geworden.

    In die zin een beetje vergelijkbaar met Niels Albert sinds hij gestopt is met koersen. Vond ik vroeger een naar en verbeten ventje waar ik weinig sympathie voor had, maar sinds hij onder een bepaald juk uit is ineens gewoon een leuke prettige gast aan de interviewtafel.

    Mijn conclusie is dat Van Aert op dit moment 1000 keer beter in zijn vel zit dan bij Nuyens. En dat hem dat veel prettiger maakt in de omgang.
    9 oktober 2021 21:28
    Dat ben ik niet vergeten Stablinsky, heb het hooguit niet meegekregen. Kan me voorstellen dat de Van der Poel fans hem irritant vonden. Vooral met WK’s. Ik volg het wielrennen behoorlijk eendimensionaal. Vanuit Jumbo Visma perspectief.

    Wout van Aert is een topgozer. Vraag het maar aan Primoz Roglic, ook zo’n topgozer. Evenepoel vind ik geen fijne gozer in zijn gedrag en uitlatingen. Kan me niet voorstellen dat jij daar wel van geniet.
    9 oktober 2021 22:31
    @Michiel
    Ik geniet daar inderdaad niet van.

    @Michelangelo
    Daar had ik niet bij stilgestaan. Misschien zal Evenepoel ook meer volwassenen reageren binnen enkele jaren. Nu ik er over nadenk, toen Axel Merckx voor Lefevere reed, vond ik zijn uitspraken ook soms niet te pruimen. Het kan inderdaad deels aan de omgeving liggen.
    De grootspraak van Evenepoel (al is het meer de omgeving dan hemzelf die zich daar aan bezondigt) stoort me niet. Maar hoe hij die mecanicien de huid vol aan het schelden was die keer, dat was er los over. Tegenwoordig heeft elke ploeg een psycholoog in dienst, maar soms een sessie bij een gedragstherapeut zou ook van pas komen.
    9 oktober 2021 22:39
    @Stablinsky,
    Een grote mond moet je "verdienen". Zo vind ik Ibrahimovic met zijn air wel iets hebben. Hij staat niet op mijn lijstje van favoriete persoonlijkheden, maar zijn branie past bij zijn statuur. Overal geweest, overal gepresteerd, bijna alles gewonnen. Dan accepteer je de sterallures, kun je het plaatsen en er ook nog eens hartelijk om lachen.

    Bij Evenepoel vind ik het nog niet passen. Hij praat, gesticuleert en gebaart alsof hij de grote patron in het peloton is, maar hij is net uit de jeugdpuistjes en heeft nog geen enkele dikke vis binnengehengeld. Dat plaatje klopt dus gewoon niet, en roept denk ik meer ergernis op dan de air van Zlatan.
    9 oktober 2021 23:10
    Ja, het staat zeker raar bij zo’n jochie. Ook de opmerking dat hij vandaag maar 2 minuutjes niet goed was...het lijkt wel alsof het er bij hem maar niet in wil dat er betere renners dan Remco zelf zijn. En als hij dat dan wel uitspreekt dan komt hij niet verder dan Roglic en Pocagar. Ik kan er nog wel 10 noemen.

    Wat dat betreft is hij nog voetballer. Net gedebuteerd in het eerste en al vol van sterallures. Hij was in zijn nog jongere jaren vast aanvaller of nummer 10. Kan niet anders. En nu zit hij opgescheept met de Mino Raiola van het wielrennen.
9 oktober 2021 20:07
Gewoon een goed renner, daar is niks mis mee toch. Maar een topper ? Er is nog tijd natuurlijk maar voor iemand met de beperkte stuurcapaciteiten (zoals Remco) wordt het moeilijk om een grote ronde winnen. Volgend jaar weten we meer, als hij altijd bij de grote wedstrijden slechte benen heeft (voor 5 min dan) dan blijft hij alleen maar gewoon een goed renner.
9 oktober 2021 20:11
Volgens zijn ploegleider had Evenepoel last van een hongerklop.
Blijkbaar dit jaar niet de juiste finale bidon in zijn achterzak.
9 oktober 2021 20:26
Lijkt me belangrijk voor hem om een goede basis in de winter op te bouwen. Dat kon hij vorig jaar niet doen door omstandigheden. En dat zie je terug in zijn resultaten.
    11 oktober 2021 09:50
    Die resultaten bevatten nochtans een paar overwinningen en medailles. Zo’n grote invloed was de gemiste winter dus ook niet. Bovendien zou hij nu meer over moeten hebben aangezien zijn seizoen pas in mei begon.

    REV was gewoon niet goed genoeg in Lombardije. Dat kan gebeuren en is geen schande.
9 oktober 2021 21:17
Als ik zijn seizoen samenvat en beoordeel dan kom ik tot de volgende conclusie:
1: hij fietst weer. En niet op een slecht niveau, aangezien hij begin van het jaar nog baantjes trok in het zwembad. Dat is zijn grootste overwinning.

2: het is het jaar van de niet behaalde doelen:
- Presteren in de Giro was zijn eerste doel. Dit had eigenlijk geen doel moeten zijn, maar met een stukje ongezonde zelfoverschatting van Evenepoel en een ploegbaas die over de rug van een jonge gevallen renner sponsoren binnen wilde halen, is hij toch gestart met ambities. We hebben allemaal gezien hoe het afgelopen is.
- Zijn tweede doel was presteren in Tokyo. Maar ondanks de tijd om zich perfect voor te bereiden was hij "niet thuis" in de wegrit en de tijdrit. Om daarna de verstandigste keuze te maken die hij kon: het jaar uitrijden zonder verwachtingen, alles in het teken van 2022.
- En toen het ineens toch ging lopen kwamen er nieuwe doelen: EK, WK en Lombardije. EK was hij in de wegrit op de afspraak (maar winnen is moeilijker dan podium rijden), maar in de tijdritten kwam hij nog tekort. En Lombardije, nou ja dat hebben we allemaal gezien.

3: Het is het jaar van grootse nummers in niet zulke grote koersen:
Wat Evenepoel in kleinere koersen laat zien is ongekend. Zowel in kleine rittenkoersen als kleine eendagswedstrijden rijdt hij regelmatig de rest in de vernieling. Dat deed hij al voor zijn val in Lombarije, en dat doet hij sinds dit najaar weer. Maakt de kleine koersjes waar hij in mee doet meer dan het aangluren waard.

4: Het jaar van de slechte reputatie als "ploegmaat":
Zijn bonisprint in de Giro (waar hij Almeida een hak wil zetten), de OS (waar hij niet alles geeft voor de kansen van Wout), het EK (waar hij de aanwijzingen van de bondscoach niet opvolgt) en ook het WK (waar hij dat kunstje nog eens herhaalt), geven hem geen betrouwbaar imago als ploegmaat. En wat mij betreft mag zijn vage uitstappen in de Benelux-tour vlak voor het EK (waar hij van goudwaarde had kunnen zijn voor Asgreen) ook in dat rijtje.

Ook al heeft hij veel gewonnen en mooie dingen laten zien, als je het mij vraagt was dit seizoen eerder een stap achteruit dan vooruit voor Evenepoel. Tenminste als je het afmeet aan zijn wedstrijden vóór zijn val. Ik hoop dat hij komende winter even afstand neemt van al het klapvee om hem heen, en een keer gaat evalueren met mensen die wel kritisch tegen hem durven zijn. Wat zijn reele doelen? Hoe stel ik mij op richting ploegmaats, bondscoach en media? Wat voor renner wil ik worden, en wat is realistisch? En dan niet met de horizon voor een paar weken, maar voor 2-5 jaar.

Want ik heb het idee dat alle jaknikkers en kontenkussers om hem heen hem geen betere renner maken. En dat met name zijn ik-gerichte acties uiteindelijk meer kosten dan ze opleveren. Wat dat betreft zit hij denk ik compleet in de verkeerde ploeg met de verkeerde ploegbaas.
    9 oktober 2021 21:19
    Ik zeg Amen
    9 oktober 2021 21:44
    Top analyse
    10 oktober 2021 08:34
    Moeite met 1 zin: Het jaar achteruit ipv vooruit.

    Kan je deze nog eens argumenteren met als oogpunt de revalidatie en conditioneel verlies?

    Mijn inziens is dat er nog heel veel stappen te zetten valt met deze knaap, dat hij in de verkeerde ploeg zit en dat hij zeker een hele grote kan worden als hij bijvoorbeeld bij Jumbo zou zitten, getraind door Lamberts.

    Hij heeft dus wel meerdere stappen vooruit gezet, maar is nooit boven zijn niveau van 2020 en 2021 uitgekomen.
    10 oktober 2021 12:28
    @LDV,
    Al vanaf de voorbereiding op de Giro(!!) horen we vanuit de begeleiding van DQS dat hij weer dezelfde waardes zou trappen als vóór zijn val. En ook nu in het naseizoen spreekt Remco zelf weer over "de oude Remco". Maar blijkbaar was de oude Remco niet goed genoeg voor dikke vissen, en is de nieuwe Remco dat dus ook niet. En stilstand in de topsport is uiteindelijk achteruitgang.

    Natuurlijk: klakske af voor het feit dat hij weer renner is, dat is zijn grootste progressie van dit jaar. Maar als je dat wegdenkt, en je realiseert dat hij vanaf mei weer gewoon wedstrijdfit was, is hij eigenlijk als renner niet gegroeid. Hij heeft enkel bevestigd wat hij het jaar voordien ook al deed, namelijk uitblinken in matig bezette rondjes van een week waar niemand zijn hoofddoel van heeft gemaakt. En ook op menselijk vlak gewoon geen stappen gezet... terwijl ik had gehoopt dat zijn val tenminste op dat vlak wat beterschap zou brengen.
9 oktober 2021 21:24
De koning van de b-koers. Niks mis mee!

Reacties zijn gesloten.