Remco Evenepoel en Annemiek van Vleuten winnen de Vélo d’Or

donderdag 1 december 2022 om 14:15
Remco Evenepoel en Annemiek van Vleuten winnen de Vélo d’Or

Foto: Cor Vos

Remco Evenepoel en Annemiek van Vleuten hebben met overmacht de Vélo d’Or 2022 gewonnen. De Velo d’Or is de prestigieuze jaarprijs van het Franse wielermagazine Vélo Magazine dat verbonden is aan de Tour de France-organisatie ASO en aan de Franse sportkrant l’Equipe. Liefst 29 internationale wielerjournalisten, waaronder voor Nederland WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs, kiezen de beste wielrenner van het jaar uit.

Met zijn zeges op het WK, de Vuelta a España, Luik-Bastenaken-Luik en Clasica San Sebastian kende de 22-jarige Evenepoel een super jaar. Na Johan Museeuw, Tom Boonen en Philippe Gilbert is Evenepoel de vierde Belg die de prijs weet te winnen.

Vorig jaar won Tadej Pogacar de Vélo d’Or, terwijl Primoz Roglic, Julian Alaphilippe en Alejandro Valverde in de drie voorgaande jaren deze eer hadden.

Sinds deze verkiezing in 1992 voor het eerst werd georganiseerd, is nog nooit een Nederlander erin geslaagd om te winnen. Fabio Jakobsen, Mathieu van der Poel en Harrie Lavreysen eindigden op een gedeelde zesde plek

Annemiek Van Vleuten – foto: Cor Vos

Voor het eerst werd dit jaar een Velo d’Or Femmes uitgereikt. Vorig jaar was Annemiek van Vleuten al geselecteerd voor de Velo d’Or. Met de komst van de Tour de France Femmes vond de Franse organisatie dat er ook een aparte Velo d’Or voor vouwen moest komen. Van Vleuten wist dit jaar het WK, Tour de France Femmes, Giro Donne, Challenge by La Vuelta, Luik-Bastenaken-Luik en o.a. Omloop Het Nieuwsblad te winnen.

Van Vleuten kreeg meer dan twee keer zoveel punten als Lotte Kopecky, die als tweede eindigde. De Belgische was dit jaar o.a. de beste in de Ronde van Vlaanderen en de Strade Bianche, terwijl ze wereldkampioen op de baan op de afvalling en ploegkoers werd.


Uitslag vrouwen: 1. Annemiek van Vleuten 145 pnt., 2. Lotte Kopecky 69 pnt., 3. Pauline Ferrand-Prévot 48 pnt., Elisa Longo Borghini 48 pnt., 5. Lorena Wiebes 40 pnt., 6. Marianne Vos 27 pnt., 7. Marta Cavalli 22 pnt, 8. Demi Vollering 21 pnt., 9. Elisa Balsamo 7 pnt., Cecilie Uttrup Ludwig 7 pnt., 11. Silvia Persico 1 pnt.1.

Uitslag mannen: 1. Remco Evenepoel 139 pnt., 2. Wout van Aert 88 pnt., 3. Tadej Pogacar 84 pnt., 4. Jonas Vingegaard 80 pnt., 5. Filippo Ganna 15 pnt., 6. Fabio Jakobsen 7 pnt., Mathieu van der Poel 7 pnt, Harrie Lavreysen 7 pnt., 9. Jay Hindley 6 pnt. 10. Primoz Roglic 1 pnt., Geraint Thomas 1 pnt.

Dit artikel delen:

46 Reacties

jan jansen 1 december 2022 om 09:09

Remco is de beste
Hup Remco

3
eddyvv 1 december 2022 om 15:04

Die 2de plek voor van Aert is toch belachelijk? Die heeft naast 3 touretappes (Pogacar ook) toch alleen 2 overgewaardeerde vlaamse kasseicriteriums gewonnen?

3
LeoR 16 1 december 2022 om 16:51

Denk dat de manier waarop ook van belang is. Zoals Wout souverein rond reed in de Tour, dat was echt exceptioneel. Dat zal menig wielerjournalist meer zijn bijgebleven dan de overwinningen van een aantal andere protagonisten.

3
eddyvv 1 december 2022 om 16:56

Volgens mij reed Pogacar ook niet compleet onzichtbaar rond in de tour. Van Aert heeft fantastische geknecht en groen en drie etappes, maar pogacar wordt 2de en wint ook 3 etappes.

-1
Sjonge Jonge 1 december 2022 om 17:16

Daarnaast telt misschien ook mee hoe van Aert heeft bijgedragen aan de overwinning van Vingegaard in de Tour, dat is eigenlijk wat bij mij het eerste op het netvlies komt te staan als ik aan zijn afgelopen seizoen denk, daar was hij echt indrukwekkend.

Maar gevoelsmatig zou ik ook eerder Pogacar op 2 zetten dan Van Aert.

1
eddyvv 1 december 2022 om 17:39

Cijfermatig ook. Pogagar wint nog 2 wt koersen van een week en 4 eendagskoersen inc. een monument.

1
JohnDeere 1 december 2022 om 09:48

Mag iedere journalist 5, 4, 3, 2 en 1 punt geven? Indien dit zo is heeft van Vleuten het maximum gekregen. Dit toont nog maar eens hoe indrukwekkend haar jaar was.

2
Posterix 1 december 2022 om 10:03

Het jaar van Annemiek was zo indrukwekkend dat ze er een prijs voor in het leven moesten roepen. Anders was de Velo d’Or naar heer gegaan met Remco op plek 2

-2
Mooie Sjors 1 december 2022 om 10:07

Dat denk ik niet eigenlijk. Er is nog nooit een vrouw in de top-3 van de Vélo d’or geëindigd, terwijl er toch nog al heel sterke seizoenen waren van vrouwen. Maar ja, het vrouwenwielrennen is een veel kleinere sport.

Je kan wel zeggen dat haar seizoen zó goed was dat ze wel een prijs in het leven moesten roepen om het te kunnen bekronen. :) Niet omdat ze anders boven Evenepoel was geëindigd, dat lijkt me een utopie.

0
Oblomov 1 december 2022 om 10:43

@Posterix

Haar prestaties waren inderdaad zo indrukwekkend dat ze er een prijs voor hebben moeten instellen, maar dan wel om te voorkomen dat deze clowns zichzelf nog meer voor schut zouden zetten dan ze de afgelopen jaren al hebben gedaan door grootse prestaties van personen die geen man en/of geen wegrenner waren totaal niet op waarde te schatten…

-1
SoloSlim 1 december 2022 om 11:51

@John
Indien dat zo is heeft bijna elke journalist ook 5 gegeven aan REv..
Hoe sterk zijn jaar ook was, 2 en 3 zouden in mijn ogen toch dichter in de rangschikking mogen staan hebben.

0
JohnDeere 1 december 2022 om 13:26

Het probleem met de Velo d’Or is ook dat de verschillende categorieën niet te vergelijken zijn. Lavreysen domineert in de sprint, maar krijgt toch maar zeven punten. Gevoelsmatig klopt dit niet.

1
JohnDeere 1 december 2022 om 13:28

@SoloSlim, het verschil tussen de drie is qua niveau niet groot, maar qua resultaten steekt Evenpoel er wel bovenuit dit jaar. Van Aert mist ook die ene grote vis. Hij heeft een fantastisch jaar gereden, maar wel zonder monument of WK.

0
SoloSlim 1 december 2022 om 15:46

Ik zou deze ook aan REv geven, maar Pogi wint met Montreal, Strade, Lombarije, UAE tour, Tirreno wel meerdere WT wedtrijden. En Vuelta met 2 rijdzeges of 2e in tour met 3 ritzeges zijn ook niet zo verschillend. Maar ik geef toe, het Wk maakt het verschil, maar de kloof is niet zo groot.. Ook niet in resultaten.

-1
Gebruikersnaam 1 december 2022 om 18:39
Quote:
Hoe sterk zijn jaar ook was, 2 en 3 zouden in mijn ogen toch dichter in de rangschikking mogen staan hebben.

Een groot verschil betekent niet dan ze Evenepoel véél beter vonden, eerder dat ze erg eensgezind waren over wie de beste was.

0
LeoR 16 1 december 2022 om 09:02

Had vooraf gedacht REV op 1, WVA en Poga kampen voor plek 2, de tourwinnaar voor de bühne nog op 4 en dan heel lang niets.
Leuk om eens dezelfde mening te hebben dan de wielerjournalisten ;)

WVA won als klassiek renner geen monument, en Poga als ronderenner geen grote ronde. Remco won beide en kroonde zich ook nog eens tot wereldkampioen. Wat dat betreft geen discussie voor plek 1.

Wout en Tadej onderling vind ik moeilijker, dat is wellicht voor iedereen anders. Gevoelsmatig is dat een afweging tussen de RvV van Pogacar versus de Tour van Wout. Waarin beide heren, in mijn ogen, hun meest verbazingwekkende en uitzonderlijkste prestaties lieten zien. Ik gaf de voorkeur aan de Belg, maar als je puur naar resultaten kijkt zou de Sloveen ook een mooie tweede zijn.

Een tourwinnaar is er elk jaar, en met de start in Denemarken is het extra mooi dat dit Vingegaard is geworden. Hij liet zich bovendien ook in wat andere koersen zien, maar niet in die mate dat hij in de buurt komt van het podium. Ik kan mij bovendien niet van de indruk ontdoen, dat mocht WVA bij UAE gereden hebben, het Pogacar was geweest die aan het langste eind had getrokken. Maar los van de speculatie, is het leuk dat Vingegaard zijn 2de plek van vorig seizoen bevestigt en er tevens de hegemonie van zijn voorganger mee doorbrak. Zeker omdat de tourwinnaar van 2023, in tegenstelling tot die van dit jaar, nu niet van voor de start 'lijkt' vast te staan.

Een 5de renner noemen dit seizoen was voor veel journalisten wellicht nog de moeilijkste opdracht, aangezien de eerste 4 er zo ver boven uit steken. Behalve de in de uitslag vernoemde namen, hadden ook Carapaz of Vlasov hier voor mij eventueel in aanmerking gekomen.

1
Wheely 1 december 2022 om 09:45

Overigens een mooi en welkom succesje voor de lage landjes deze gouden fiets, de gouden bal zal wel aan ze voorbij gaan.

1
Limal 1 december 2022 om 11:48

Tenzij Gakpo en De Bruyne allebei 5 doelpunten scoren in een vrij onverwachte finale :-)

0
Barry Batsbak 1 december 2022 om 11:28

Afgetekende en tevens verdiende winnaars. Meer valt er niet aan toe te voegen, een andere uitslag was niet met droge ogen mogelijk.

1
Mooie Sjors 1 december 2022 om 08:42

Een internationale jury heeft gesproken… :D

Evenepoel uiteraard op 1, Van Aert sluipt een plekje dichter na 2 keer derde te zijn geworden. Vingegaard dan toch geen ‘zekerheidje’. ;)

Mooie top-3 ook bij de vrouwen, Van Vleuten net als Evenepoel afgetekend op 1. Het zijn kenners, die journalisten.

0
Lennimator 1 december 2022 om 09:20

Absurd dat Van Aert boven Pogacar staat als je naar de statistieken kijkt op Procyclingstats. Zelfs de eerste plaats van Evenepoel is discutabel. Ik begrijp het wel, maar toch.

0
11 na 11 1 december 2022 om 11:20

Eerste plaats van Evenepoel is discutabel? Echt? Wie heeft er dan nog een wereldkampioenschap, een monument en een grote ronde gewonnen? Doe daar nog een bronzen WK medaille TT bovenop, en de Classica San Sebastian. Zoals de stemming duidelijk maakt, was het helemaal niet discutabel.

0
Marik 1 december 2022 om 09:21

Ja deze kon je wel inkoppen. Er kwamen geen andere renners of rensters meer in aanmerking.

0
Posterix 1 december 2022 om 10:04

Heer = haar

0
sus 1 december 2022 om 10:19

Simply the best heeft gewonnen zowel bij de mannen als bij de vrouwen

0
Romāns Vainšteins 1 december 2022 om 11:04

Was natuurlijk een eitje dit jaar, was de ideale gelegenheid geweest om dat hele boutgala eens fintjes af te schaffen en die prullaria in stevig omtapete doosjes per post de deur uit te kicken.

0
Sjonge Jonge 1 december 2022 om 14:46

Winnaars lijkt me geen discussie over mogelijk gezien hun palmares van het afgelopen seizoen.
2e plaats bij de mannen had ik gevoelsmatig eerder toegekend aan Pogacar dan aan van Aert, maar ook die keuze valt te begrijpen.

Enige 'vreemde' beslissing vind ik Ganna op 5 bij de mannen. In de Tour beide tijdritten niet gewonnen, Europees kampioen noch wereldkampioen tijdrijden, dat moeten toch zijn hoofddoelen zijn geweest. Of is het werelduurrecord dusdanig belangrijk dat dit de 5e plaats heeft opgeleverd?

0
Mooie Sjors 1 december 2022 om 14:56

Ganna zijn prestaties op de baan ook, vermoed ik.

0
Sjonge Jonge 1 december 2022 om 17:14

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat inderdaad niet intensief volg, dus zou zeker kunnen sjors.
Maar volgens mij wint iemand als Lavreijsen zo’n beetje alles wat je kan winnen op de baan, dus die had daar dan wellicht meer recht op?

Ach ja, we hebben het over de 5e plek, als dat het enige is waar discussie over bestaat mogen we niet klagen.

0
Romāns Vainšteins 1 december 2022 om 18:14

Persoonlijk vind ik Ganna geen moer te zoeken heeft in de top 10. Qua wegwielrennen stelde het los van wat gechrono niet erg veel voor.

0
Baroudeur Baroudeur 1 december 2022 om 20:01

Gelukkig zitten er echte kenners 8n de jury en wint hij met een straatlengte voor. Iedereen die zegt dat nipt was heeft kak in zijn ogen.

0
Lalsacien 1 december 2022 om 21:00

@Baroudeur wat een onzin, je hoeft helemaal geen kenner te zijn om tot die uitslag te komen. Ik had dat zelf ook al bedacht.

0
Wheely 1 december 2022 om 08:57

@Raymond Op wie heb jij gestemd? Als ik zo vrij mag zijn het te vragen. ;-)

-1
De Poezelige Poeksel uit Poekistan 1 december 2022 om 10:08

Je kan dus zo’n beetje al je vlakke wedstrijden winnen en toch maar vijfde worden. Raar.

-2
sus 1 december 2022 om 11:16

@ Gerard dekker ,
U kent Remco persoonlijk dan ? Zijn collega’s,fans ,familie en vrienden beweren net het omgekeerde maar ja u kent hem zelf het beste hè

-3
JensVdB 1 december 2022 om 07:58

Pogacar had hem wel meer verdiend

-10
Secondant 1 december 2022 om 08:24

Op basis van wat?
Grote rondes: Evenepoel 1 meer dan Pogacar
Klassiekers: Evenepoel 2 meer dan Pogacar
Wereldkampioen: Evenepoel

Pogacar was een absolute smaakmaker en hoort absoluut in de top-3 (waar hij nu ook staat), maar zijn grootste zeges zijn de Tirreno en 3 ritzeges in de TdF. Dan is Remco’s erelijst veel indrukwekkender en completer in 2022.

2
Melkzuur 1 december 2022 om 08:40

Pogacar won natuurlijk ook Lombardije en Strade, Secondant. :-)
Maar dat neemt niet weg dat Evenepoel een grote ronde + twee medailles meer wint dan Pogacar, en dus de verdiende winnaar is.

2
Gerard Dekker 1 december 2022 om 08:51

Het is niet het meest prettige mens in de omgang (bescheiden gezegd), maar op basis van zijn prestaties heeft hij het toch echt verdiend.

-4
Wheely 1 december 2022 om 09:00

Wereldkampioenschap, grote ronde en monument. De rest was kansloos, Pogi ook.

0
11 na 11 1 december 2022 om 11:23

Hoe mensen toch verblind kunnen zijn door emotie.

-1
thenewGOAT 1 december 2022 om 14:44

@Gerard Dekker…Ah ok, u kent hem persoonlijk neem.ik aan ?

-1
SoloSlim 1 december 2022 om 15:50

@ Melkzuur en secondant
En Pogi won ook Montreal, ook hetzelfde niveau als San Sebastian. Dus eigenlijk won Pogi meer klassiekers.. Om dan nog maar te zwijgen over de Kleine WT rondes.
Maar ben het verder wel eens: REv wint (nipt), wat Jens ook mag beweren.

0
Mooie Sjors 1 december 2022 om 16:08

Staan Montreal en Quebec op hetzelfde niveau als San Sebastian (voorheen Wereldbeker)?

0
Mooie Sjors 2 december 2022 om 16:19

Volgens die redenering is een BEMER Cyclassics of Dwars door Vlaanderen ook gelijk aan Luik-Bastenaken-Luik.

Ik vraag het mij af hoe de gemiddelde wielervolger dit ziet. In mijn hoofd staat een Amstel of San Sebastian toch boven de Canadese of Duitse koersen of bv. de Omloop.

Zo zie ik het min of meer:
– Monumenten
– Strade, Amstel, San Sebastian, Gent-Wevelgem
– Omloop, E3, Waalse Pijl, Canadese koersen
– Dwars door Vlaanderen, Brugge-De Panne, Frankfurt, Bemer Cyclassics, Plouay

0

Headlines

Populair

Materiaalzone