Remco Evenepoel: “Dit Giro-parcours is heel zwaar, maar ook heel mooi”

donderdag 25 februari 2021 om 09:40
Remco Evenepoel: “Dit Giro-parcours is heel zwaar, maar ook heel mooi”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel vindt het gepresenteerde parcours van de Giro d’Italia ‘heel zwaar maar ook heel mooi’. Dat heeft de beoogde kopman van Deceuninck-Quick-Step laten weten in een videobericht aan de organisatie van de Ronde van Italië. “Mijn droom is om helemaal fit te zijn voor de start van de Giro”, aldus Evenepoel.

“Zoals jullie weten train ik sinds kort eindelijk weer buiten”, vertelt de Belgische klassementsrenner. “Helaas kon ik vorig jaar niet meedoen aan de Giro vanwege mijn blessure na de val in de Ronde van Lombardije. Het parcours van de Giro ziet er dit jaar heel zwaar uit, maar ook heel mooi. Ik denk dat het een spannende wedstrijd wordt, zoals het eigenlijk altijd is. Ik kijk er dus zeker naar uit. Ik ben ook heel benieuwd naar de Italiaanse sfeer en de tifosi langs de kant van de weg.”

Bernal en Ganna
Ook Egan Bernal, de aangewezen leider van INEOS Grenadiers voor de Giro, heeft zijn licht laten schijnen op het parcours. “De Giro is een wedstrijd die ik altijd al heb willen rijden, sinds ik voor het eerst in Italië was”, geeft de oud-renner van Androni Giocattoli-Sidermec aan. “Ik ben blij om dit jaar te starten. Ik ben al naar Alpe di Mera geweest om die rit te verkennen. Het wordt een lastige ronde, maar ik kan niet wachten om eraan te beginnen.”

Voor Filippo Ganna zijn twee etappes op zijn lijf geschreven: de openingstijdrit in Turijn en de slottijdrit naar Milaan. “Ik ben heel blij dat de Giro start in Turijn, in mijn thuisregio Piemonte. Het parcours van de eerste etappe ziet er heel snel uit en ik ben klaar om daar te scoren. Ik hoop dat ik mijn prestaties van vorig jaar kan herhalen, zodat ik weer de eerste roze trui kan dragen”, vertelt Ganna.

Filippo Ganna in de roze trui – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

16 Reacties

Marik 25 februari 2021 om 09:48

Ganna tegen een fitte Evenepoel in de tijdritten is wel iets waar ik naar uit kijk. Laten we gewoon hopen dat deze kerel fit is en zich vol kan mengen in de strijd voor het podium. Weten we ook gelijk hoe hij 3 weken verteert.

Gebruikersnaam 25 februari 2021 om 09:51

Als, indien, mits Evenepoel zijn topvorm weet te halen in mei, dan ben ik vooral benieuwd hoe hij het tegen Ganna doet. Hem verslaan zal niet lukken, maar mogelijk wel de enige die enigszins in de buurt kan blijven en in de buurt van Ganna blijven in een tijdrit is voor een klassementsrenner sowieso een enorme dreun geven aan de andere klassementsmannen. Maar goed, mogelijk staat hij na een week al op 20 minuten en ga hij voor ritzeges.

Onderling staat het nog 3-2 voor Evenepoel, al vonden die tijdritten allemaal plaats voor Ganna zijn mutatie onderging. Toen stond Dennis ook nog 4-0 voor om ondertussen al 5-4 achter te staan.

Gala 25 februari 2021 om 12:54

Hoezo mutatie?

miguelon 25 februari 2021 om 09:58

Evenepoel zal, ook in topvorm, geen partij zijn voor Ganna als het volledig vlak is. Dat is ook geen prioriteit, laat hem maar gewoon tijd pakken op de klassementsmannen.
Sowieso is het voor dit alles te vroeg in mei.
De Vuelta, daar zullen we zien wat hij waard is.

Chippen 25 februari 2021 om 10:06

zou me verbazen indien zelfs een matige evenepoel niet ergens meedoet voor een ritzege, die gaat niet onopgemerkt 3 weken kilometers maken

KnightBiker 25 februari 2021 om 10:13

Jonge renners kunnen veel sneller hun topvorm te pakken krijgen.

Gilberto 25 februari 2021 om 10:03

Met 2 vingers in de neus joh!

David 25 februari 2021 om 10:33

Denk dat giro ook te vroeg komt voor Remco. Beter olympisch kampioen worden en Vuelta winnen. Vuelta trouwens ook net als giro beginnen en eindigen met tijdrit

Dr op en dr over 25 februari 2021 om 12:30

Olympisch kampioen ?!?! Vuelta winnen ?!?!

Je hebt de verwachtingen wel heel erg hoog staan.

Ik ben zelf Vlaming, maar ben toch in eerste instantie benieuwd hoe zo’n jochie zich staande houdt in een ronde van drie weken. Eerst maar eens zien of hij überhaupt uitrijd, kan best zijn dat Remco net zoals vele anderen de Vuelta slechts gebruikt als warming up voor het WK.

In de Giro verwacht ik overigens ook niet al teveel van hem, hij zal dan pas z’n eerste wedstrijdkilometers maken sinds 15 augustus 2020. Hopelijk kan hij teamgenootje Almeida wat steun bieden.

Gala 25 februari 2021 om 12:56

@Dr op en dr over
Een "jochie"?
Bernal en Pogacar waren toch ook maar 21 toen ze de Tour wonnen. Of zijn dat soms buitenaardse wezens?

Gitan 25 februari 2021 om 13:07

Was het geen ‘ventje’?

Richard van Hoof 25 februari 2021 om 12:33

De Giro is een ronde met soms vreemd en gevaarlijke wegen waarbij bijna geen renner de volledige ronde af weet te werken zonder op het asfalt te belanden. Een grote ronde rijden met een peloton vol toppers die allemaal zo hun doelstellingen hebben is totaal niet te vergelijken met kleinere rondjes van een week. Iedereen knokt daar voor wat hij waard is en dat maakt het ook zo zwaar.

We gaan zien hoe Remco zich daar tussen weet te verhouden, zijn grootste uitdaging zit ‘m denk ik niet in fit genoeg worden, maar leren rijden in een druk opgefokt peloton over soms gevaarlijke wegen.

Dr op en dr over 25 februari 2021 om 12:49

+1 Inderdaad, eerst maar eens zien hoe dat gaat.

Romāns Vainšteins 25 februari 2021 om 13:31

Heel verhaal van wat ik denk hoe Evenepoel de giro zal gaan rijden, genuanceerd verhaal er bij met zijwegen over jeugd, ambitie en terugkeren na blessures. Kanttekeningen er bij mbt zijn door mij ingeschatte persoonlijkheid zonder hierbij een pro of anti standpunt in te nemen, dooddoener als afsluiter dat de koers zelf het uiteindelijk uitwijzen zal.

Akiria 25 februari 2021 om 14:57

giro winnen daarna de tour olympische spelen en vuelta.. oja tussendoor pakt Eddy ook nog ff het WK.. ondertussen zit de beste jongen pas 5 keer op de fiets…

antilek 25 februari 2021 om 15:01

Evenepoel moet blij zijn dat hij een handtekening van Pogacar kan krijgen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair