Remco Evenepoel baalt na mislukte sprint: “Maar INEOS verdiende de zege”

woensdag 13 april 2022 om 18:50
Remco Evenepoel baalt na mislukte sprint: “Maar INEOS verdiende de zege”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel zat met gemengde gevoelens na afloop van de Brabantse Pijl. De kopman van Quick-Step-Alpha Vinyl kleurde mee de finale, maar kon door een manoeuvre van Tim Wellens niet meesprinten om de podiumplaatsen. “Als ik niet rem, dan vallen we”, aldus Evenepoel, die uiteindelijk zesde werd.

Castelli

Evenepoel was mede de aanstichter van een beslissende kopgroep van zeven. “INEOS Grenadiers zat met drie man vooraan. Toen die gast (de latere winnaar Magnus Sheffield, red.) wegreed en ze springen daarachter elke keer op je wiel, dan kan je er niet veel aan doen”, doelt hij op Tom Pidcock en Ben Turner, die de aanval van hun ploeggenoot vakkundig counterden.

‘Geen propere manoeuvre’
“Ik weet niet of de sterkste renner gewonnen. Maar waarschijnlijk wel, want als je nog zo kan aanvallen ben je heel sterk. Maar de sterkste ploeg heeft wel gewonnen. Ze zaten mee met drie op zeven. INEOS heeft het wel verdiend om de koers te winnen”, geeft Evenepoel aan tegen onder meer WielerFlits.

Nadat Sheffield de winnende aanval al had geplaatst, bereidde de Belg zich voor op de sprint om de tweede plaats. Die mislukte echter. “Tim Wellens kwam helemaal naar onze kant toe, terwijl iedereen in zijn wiel zat. Dat is geen propere manoeuvre. Als ik niet rem, dan liggen we in de hekken. Het is dan nog mogelijk om te kunnen herlanceren, maar ik kon er helemaal niet meer door”, legt hij uit. “Dat is frustrerend, want ik had nog wat in de benen voor een sprint. Maar het podium lukte al niet meer.”

‘Een serieus dagje’
De omstandigheden waren niet gemakkelijk, volgens Evenepoel. “Het was heel lastig. Het was glad en moeilijk om overeind te blijven en niet te vallen. Op de kasseien voelde ik mij ook niet heel comfortabel, maar het was wel een epische dag. Op de lokale ronde bevroor ik bijna. Ik weet dat ik dan nooit het maximale eruit kan halen. Ik had het ook iets leuker verwacht”, kan hij nog een beetje lachen. “Maar het was een serieus dagje. Dat gaat wel in de kleren kruipen.”

“Ik zal ook niet graag de Vlaamse klassiekers doen. Die twee stroken waren al lastig vandaag, laat staan de Vlaamse koersen. Zeker met dit lastige weer. Als het wat beter weer is misschien…”

Dit artikel delen:

29 Reacties

Steven_E 13 april 2022 om 18:52

Heeft zich in z’n interview ook verontschuldigd tegenover Turner, nadat hij dat in koers ook al had gedaan. Belangrijke toevoeging, gezien de helft van de reacties hieronder over dat moment zullen gaan.

0
Tollpatscher 14 april 2022 om 07:53

Of Turner de hoogvlaamse taal van Remco heeft verstaan, en dat hij in de koers daarvoor tijd had, betwijfel ik.

0
jan jansen 13 april 2022 om 18:55

Er is niets mis met Remco.
Remco is de beste, hup Remco

0
Thijmen.cycling 13 april 2022 om 19:17

Duwen van medewielrenners is helemaal oké natuurlijk…

0
Elvs 13 april 2022 om 19:10

Prima dat ie dat zegt inderdaad. Nu nog een keer handelen naar je woorden en misschien wordt het ooit nog wat

0
JensVdB 13 april 2022 om 18:59

Hij moest gediskwalificeerd worden

0
Richard van Hoof 13 april 2022 om 19:07

Sterk gekoerst, jammer van de vele maniertjes die hij heeft in de koers.

Hoe moet dat wel niet gaan als hij een keer de TdF weet te winnen, gaat ie dan helemaal iedereen in het peloton de maat nemen?

Voorlopig blijft het last voor hem om eendagskoersen tegen andere sterke renners en teams te winnen, op de lastigste klimmetjes komt ie soms tekort en de andere kanshebbers laten hem niet meer vertrekken op het vals plat.

Jammer dat hij gehinderd werd in de sprint, ik had graag gezien of hij daarin stappen heeft gemaakt ten opzichte van 2021, ik vermoed van wel namelijk.

0
uitdewaaier 13 april 2022 om 19:15

Ja gebakkie je kwam zwaar tekort. Hetzij in de heuvels en in de sprint, waar je trouwens niets heeft te zoeken.

0
paul s 13 april 2022 om 19:35

Wat een geweldig talent!!! En nog maar 22 jaar ,dat belooft wat. Trouwens wel een beetje een arrogant ventje ,maar godnondeju….nog maar 22.

0
Motta 13 april 2022 om 19:56

Eng mannetje, helemaal klaar mee.

0
Borsje 13 april 2022 om 20:10

(Te) vroege demarrages van Evenepoel leiden tot het ‘gijzelen’ van de rest van de Wolfpack. Omdat hij geen echte afmaker is kan dit gemakkelijk frustratie bij zijn ploeggenoten tot gevolg hebben

0
Romāns Vainšteins 13 april 2022 om 20:14

Flip deed vanaf toen ook meteen geen moer meer. Ze hadden natuurlijk met 2 moeten zijn.

0
harryjohan71 13 april 2022 om 20:25

Het was vooral Ineos die in de aanval trok. Evenepoel was meerdere keren op achtervolgen aangewezen. Evenepoel was gewoon gefrustreerd omdat zijn knechten hem net als in Baskenland volledig in de steek lieten.

0
Tollpatscher 13 april 2022 om 20:38

Het haantje rijdt als een kip zonder kop.
Belachelijk hoe hij het gat dichtreed. Deed me denken aan de “3secondensprint” in zijn vorige meeting.

0
Michelangelo 13 april 2022 om 20:47

En ik als psycholoog-van-de-koude-grond maar denken dat Evenepoel mentaal sterk uit Baskenland was gekomen. Maar het enige wat hij daar heeft meegenomen is overmatige bewijsdrang en grootheidswaanzin.

Het is gewoon een labiele renner. Dom ook. Zijn manier van koersen, waarmee hij de op papier sterkste ploeg buitenspel zet. Maar ook zijn maniertjes, en vooral zijn gedrag richting andere renners.

Wielrennen is naast een sport van hard trappen ook een sport van gunnen, aangezien je met twee harder kunt fietsen dan alleen. En op deze manier heeft hij al heel snel de gunfactor NUL in het peloton. Niemand wil met hem doorfietsen, als hij weg wil springen krijgt hij geen ruimte, en als hij weg is gaan ze hem halen.

Dat kereltje is heel hardleers. Ik was net wat positiever na zijn koers in Baskenland, maar bij mij is hij weer helemaal terug bij af. En ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ook de grootste fans een keer klaar zijn met zijn maniertjes.

0
wimvl 14 april 2022 om 08:26

Edit redactie: Niet op de man aub.

0
chasse patat 13 april 2022 om 21:01

De Wolfpack is normaal zo’n sterk collectief. Het lijkt er op dat ze nu minder presteren doordat er iemand is die het kopmanschap afdwingt. Maar ik kan het mis hebben. Quickstep rijdt als Jumbo een aantal jaren geleden in de (semi-)klassiekers.

0
Jean Dumas 14 april 2022 om 11:46

Je hebt het niet mis. Als Flip hier de terechte kopman is kunnen ze ook Remco beter uitspelen.

0
jooprioolpijp 13 april 2022 om 21:12

Een beetje mededogen met dit jongmens mag toch wel. D’r zijn wel meer sporters die onder invloed van adrenaline soms ‘ietwat onaangepast gedrag’ vertonen, maar buiten koers best redelijke wezens zijn. Dat de rest van z’n ploeg niet de benen heeft om hem te volgen is natuurlijk niet zijn schuld; doet hij niks, rijdt hij ook achter de feiten aan.

0
Michelangelo 13 april 2022 om 21:27

@Jooprioolpijp,
Hoe vaak moet een mens zich van een verkeerde kant laten zien voordat het mededogen op is?
Ik ben ooit met een heel positief beeld van deze renner begonnen (toen hij nog junior was of net prof had hij mooie woorden over een overleden collega). Maar inmiddels zijn we zoveel gebaartjes, foute uitspraken, arrogant gedrag etc. verder dat mijn mededogen eigenlijk gewoon op is. Net nadat hij weer wat goodwill en respect opgebouwd had in Baskenland, doet hij dit soort dingen. Dan ben je het gewoon niet waard.

Overigens, de meeste sporters die onder invloed van adrenaline soms “ietwat onaangepast gedrag” vertonen doen veelal een sport waarbij met met 11 tegen 11 speelt, en probeert een leren voorwerp in een netje te trappen. Dáár is onaangepast gedrag de norm, dat hoeft niet zo te worden in het wielrennen waarbij je in lycra pakjes en een pothelmpje elleboogje aan elleboogje langs betonpaaltjes fiets.

0
jooprioolpijp 13 april 2022 om 21:34

@Michel, mijn mededogen met hem neemt juist toe. Wellicht niet helemaal rationeel, maar ik zie behalve de gebaartjes etc. ook enorm veel beleving en druk op z’n schouders. Verder denk ik toenemende zelfreflectie te zien. Omzetten van alle goede bedoelingen tijdens de wedstrijd is nog een heel ander verhaal.

0
Tollpatscher 14 april 2022 om 08:05

‘maar buiten koers best redelijke wezens zijn.’
Ik weet niet of je hier ook Remco bedoelt? Buiten de koers alleen maar …… aankondigingen en opscheppen over trainingsdata.
Hij is de Schnösel in het profpeleton.

0
Luke 13 april 2022 om 21:25

Ik snap het gezeur over Evenepoel niet. IJzersterke renner die altijd koers wil maken. Het is nooit saai als hij meedoet en verzaakt ook niet in de kopgroep. Het zou zo maar kunnen dat hij in Luik weer een Remcootje gaat doen en niemand hem terug kan halen.

0
Gunther Leonhardt 13 april 2022 om 21:30

@Luke: Ik zie hem zeer graag rijden en ben grote fan van zijn aanvalslust, maar zijn gedrag is ook voor mij onaanvaardbaar. De gebaren en het ietwat theatrale gedrag kon ik nog door de vingers zien, maar wat hij tijdens de kampioenschappen (EK, WK, OS) heeft geflikt, ging voor mij veel te ver. Vandaag is de zoveelste druppel.
Werkt QS niet met een sportpsycholoog? Tijd om een aantal sessies te boeken inzake woedebeheersing.

0
Luke 13 april 2022 om 21:42

@Gunther Leonhardt: mee eens dat die maniertjes nu te lang duren. In het begin kon je het wijten aan zijn jeugd, maar inmiddels is hij wel zijn eigen glazen aan het ingooien. Maar het valt ook op omdat hij altijd heel sterk is.

0
EricV 13 april 2022 om 22:00

als hij zich zo onpopulair maakt dan weet je zeker dat een aantal ploegen hem niet meer weg laat rijden

0
Jean Dumas 14 april 2022 om 10:07

Hij is in ieder geval oncoachbaar op dit moment. Een schifting doorvoeren terwijl INEOS dat moet doen, gelost worden op de hellingen en vervolgens vol op kop mee gaan rijden, en als klap op de vuurpijl blijven zitten als de vogel gaat vliegen. Ik wens hem een begeleider toe van het kaliber De Cauwer. De jongen heeft niet de juiste entourage.

0
williams 14 april 2022 om 10:31

Oneindig potentieel wordt uitgevlakt door dom gedrag,er zit nog te veel voetballer in…

0

Headlines

Populair

Materiaalzone