RCS wil Milaan-San Remo voor vrouwen op de kalender in 2023

dinsdag 3 mei 2022 om 14:28
RCS wil Milaan-San Remo voor vrouwen op de kalender in 2023

Ter illustratie - foto: Cor Vos

Organisator RCS is bezig met Milaan-San Remo voor vrouwen op de planning te zetten in 2023. Het Italiaanse bedrijf organiseert momenteel ook al de Strade Bianche voor vrouwen. De vrouwenversie van Milaan-San Remo zou op dezelfde dag doorgaan als de koers voor de mannen.

De Ronde van Italië en de Ronde van Lombardije  zijn bijvoorbeeld twee koersen die georganiseerd worden door RCS, bij de mannen weliswaar. CEO Paoli Bellini richt zich nu ook al een tijdje op het vrouwenwielrennen. “Voor mij hoort de klassieker Milaan-San Remo ook op de planning bij de vrouwen. Natuurlijk zal de koers wel niet zo lang zijn als bij de mannen (bijna 300 kilometer, red.). We zijn er momenteel mee bezig om het op de kalender van volgend jaar te krijgen”, vertelde hij aan VeloNews.

Bij RCS hebben ze al ervaring met de omgeving van San Remo, van 1999-2005 organiseerde ze namelijk daar al de Primavera Rosa. Deze koers voor vrouwen was een wereldbekerwedstrijd die gereden werd over het laatste deel van het parcours van Milaan-San Remo.

“Het zou op dezelfde dag als de koers bij de mannen gereden worden, vergelijkbaar met het concept van de Strade Bianche dus”, aldus Bellino. De Italiaan wil daarnaast ook betrokken geraken bij de Giro Donne, de Ronde van Italië voor vrouwen. “Ik denk dat de komende maanden ik hier meer nieuws over kan brengen. We zouden de Giro voor vrouwen onder meer graag dichter bij die van de mannen zetten.”

Bellino is bovendien zeer enthousiast over de opmars van het vrouwenwielrennen in de laatste jaren. “Het is allemaal zeer snel aan het groeien. Ook als ik naar andere sporten kijk, zie ik dat er grote stappen worden gemaakt. We hebben momenteel een aantal fantastische rensters in het peloton, die zetten echt indrukwekkende dingen neer”, strooide hij met lof.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Koers 3 mei 2022 om 14:49

Ik zou zeggen lekker niet ná, maar flink voor de heren finishen. De eerste uren zijn toch niet het aangluren waard (voor de gemiddelde kijker).
Hoop wel dat ze er een flink aantal km´s in knallen, dat is een groot deel van de identiteit van San Remo. 25km bovenop wat nu de langste koers is ofzo. Al moet een groot deel wel mee kunnen natuurlijk.

"We zouden de Giro voor vrouwen onder meer graag dichter bij die van de mannen zetten.” Voorheen wilden ze juist tijdens de tour, ws omdat ze ook meegenomen werden in programma's als Vive le Velo. Heeft iemand een idee of de dames van plan zijn om beide te rijden, of moeten er keuzes gemaakt worden? Beide koersen (ik meen 10 en 8 dagen) zijn in juli. Start op ik meen 1 en 23/24 juli. Zou toch wel jammer zijn dat de Giro na al die jaren ineens weer het kleine zusje wordt, al zat dat er dik in natuurlijk.

xistnc 3 mei 2022 om 15:24

Dus jij stelt eigenlijk een start om 8u00 ’s ochtends voor? Volgens mij is dat bij de Waalse klassiekers ook ongeveer zo en wordt dat niet echt gewaardeerd.

Koers 3 mei 2022 om 15:29

Boeie als dat niet gewaardeerd wordt, ze krijgen er een belangrijke koers voor terug. Normaal ben ik meer van de het dames na heren model, omdat de fans dan al in de zetel zitten, maar in dit geval zou je het prima ervoor kunnen doen. Er zal niemand zijn die klaagt dat ze nu een groot deel van de heren missen. Maar goed de finish kan er ook na, je bent dan alleen zo afhankelijk van variabele tijden, die over 300km lastig te voorspellen zijn.

Poeksel 3 mei 2022 om 15:39

Als ze minder kilometers rijden (150 a 200) hoeven ze toch niet zo vroeg te starten? Start zal ook wel ergens anders dan in Milaan zijn (aangenomen dat de finish van mannen en vrouwen wel op dezelfde plek is).

Oblomov 3 mei 2022 om 16:01

De Waalse koersen zijn het voorbeeld van hoe het niet moet, terwijl juist die twee er, samen met Milaan San Remo, om schreeuwen de finish van de vrouwenkoers zo dicht mogelijk in de buurt van die van de mannen te laten plaatsvinden. Hoe lang zijn die uitzendingen wel niet? Uren en uren zonder dat er wat dan ook van betekenis gebeurt. En dan hadden we in Luik nog het wereldwonder dat er op de Redoute al een beslissende aanval plaatsvond.

Alsof ze erop uit zijn kijkers weg te jagen…

Het streven moet zijn, laatste uur van de vrouwen plus het laatste anderhalf uur van de mannen. Maximale uitzending van drie uur.

Massimo Bataille 3 mei 2022 om 15:07

Jammer dat milaan – sanremo redelijk 1 rechte lijn is, zo zal starten in milaan er niet echt in zitten.
Zou wel leuke toevoeging zijn aan het wielrennen, een koers van 200-220km met allesinds dezelfde laatste 60km (capo’s – cipressa-poggio).
Laat ze finishen rond 14u30-15u ( mannen finishen rond 16u30-17u). Zo kunnen ze nog op treffelijk uur starten (+- 9u30u)

Koers 3 mei 2022 om 15:33

De rvv had 159km, luik ca 140, andere grote koersen zitten soms rond de 125. 200/220km gaat het denk niet worden. Rvv zit op 60% (de meeste anderen dus minder), als je dat door trekt bij msr kom je uit op een 180km, maar ik vermoed dat ze kiezen voor iets rond de 160, omdat er wellicht nog niet veel dames zijn die de langere afstanden aankunnen.

Oblomov 3 mei 2022 om 16:07

Natuurlijk kunnen ze die afstand wel aan. Hooguit gaat het gemiddelde omlaag.

Maar waarom zou je het willen? Voor de toekomst van het wielrennen is het van levensbelang dat het product minder saai wordt. Twee wedstrijden voor de prijs van één binnen een redelijke uitzendtijd is daarbij het eenvoudigste recept. Lange vrouwenkoersen maken het moeilijker om dat te timen.

Brabander 3 mei 2022 om 18:04

Ik vind dat ook altijd geneuzel hoor over die afstanden. Maar Sanremo is natuurlijk de langste koers. Je moet dan toch echt wel een kilometer of 20 boven Vlaanderen gaan zitten toch? Dat is wel de identiteit van ‘Sanremo’

Koers 3 mei 2022 om 18:36

@oblomov bij andere koersen kun je denk ook het best eerst de heren en daarna de dames doen. Dan kun je ook nog kijken hoe snel de heren de eerste paar uurtjes hebben gereden en beslissen om bijvoorbeeld de dames 10 minuutjes later te laten starten met een trage neutralisatie. Dan heb je al weer een kwartiertje waar je invloed op hebt.
Je kunt dan bij de populaire koersen (semi)volledig laten zien bij de heren (pr/rvv/strade is daar echt wel belang bij) en daarna nog 45-90 minuten (afhankelijk van de koers) bij de dames.

Tuurlijk zijn de dames in zo’n geval niet het hoofdgerecht, maar ze kunnen ws op mooie kijkcijfers rekenen met het volk dat blijft hangen. En uiteindelijk verdienen ze ws meer aan een pragmatische houding dan aan een principiële (gelijke) houding.

Voor wat betreft de lengte: msr is nou eenmaal veruit de langste, dat hoort ook bij de dames het geval te zijn. Een pr verrijdt je ook niet over enkel asfalt. Dus die identiteit, hoewel zeker niet aantrekkelijk op dat parcours, hoort er gewoon bij. Afstand, de Poggio én het advies om niet vanaf de start te kijken, dát is de msr.

Bikeage 3 mei 2022 om 18:09

Starten in Genua, paar lokale rondjes en dan via de kust naar San Remo. Drie capi, Cipressa en Poggio meepakken en er 200k van maken. Als ik 200k op een fiets kan zitten, dan kunnen de profs dat zeker.

Panache 3 mei 2022 om 21:31

Van Milaan naar San Remo is volgens Google Maps 271 km. Prima. Fiets je slechts de helft dan wordt het Terrarossa San Remo (123 km), maar moet je niet de naam pikken van dit monument.

Limal 3 mei 2022 om 22:03

Bij zowel de mannen als de vrouwen mag men dan (bijvoorbeeld) ook niet spreken van Parijs-Roubaix ;-) De commerciële waardes van resp. Compiègne en Denain zijn echter vele malen kleiner, dus logisch dat ze vasthouden aan 'Parijs' in de benamingen. Als RCS makkelijker sponsors vind via 'Milano-Sanremo Donne', dan moeten ze dat wat mij betreft dus ook gewoon doen.

Koers 4 mei 2022 om 08:54

Bij de mannen Gent Wevelgem starten ze meen ik 50km van Gent.. En de ronde van Frankrijk is natuurlijk ook vaak niet enkel door Frankrijk meer. Bij de dames starten ze volgens mij in Luik (naar Bastenaken). De Vierdaagse van Duinkerke heeft 6 dagen.. Maar de naam doet er idd toe, daarom wordt je tegenwoordig ook replenisher in plaats van vakkenvuller… Plots doet je leven ertoe.

Kopinkas 4 mei 2022 om 09:58

Noem het dan de 'San Remo Ladies Cycling Classic' 'Roubaix Ladies Cycling Classic' etc etc en klaar is kees ;-) (zo is Brussel toch één keer een voorloper in iets).
Maar zelf zie ik het probleem niet om de startstad van de manneneditie in de naam te behouden. Vaak is die het ook slechts op papier.
Zo heeft Parijs-Tours (voor mannen) al decennialang andere startplaatsen dan Parijs zelf, en is er zelfs geen Frans haantje dat daarnaar kraait.
Steden en stedelijke invloedssferen zijn rekbare gegevens.
Dat bewijst ook een onding als 'Brussels South Airport', die zich dan plots in Charleroi blijkt te bevinden. Of Frankfurt-Hahn, de luchthaven die al helemaal de kroon spant qua absurde afstand van de naamgevende stad (iets waar dan weer wel menig onvoorbereid reizend hahntje naar kraait)

Volg hier

Headlines

Materiaalzone