Rafal Majka voor twee jaar naar UAE Emirates: “Een enorme boost”

maandag 19 oktober 2020 om 09:52
Rafal Majka voor twee jaar naar UAE Emirates: “Een enorme boost”

foto: Cor Vos

UAE Emirates heeft de komst van Rafał Majka officieel bekrachtigd. De Poolse klimmer, die van BORA-hansgrohe overkomt, tekende een contract voor twee seizoenen.

“Ik ben erg blij dat ik deze kans heb gekregen op dit punt in mijn carrière”, vertelde Majka via zijn nieuwe ploeg.” Als dat nodig is, zal ik voor Tadej Pogačar werken. Maar waar mogelijk zal ik ook proberen voor mijn eigen kansen te gaan. Welke? In wedstrijden als Tirreno-Adriatico, de Ronde van Zwitserland en ook de Vuelta a España, waar ik meestal in vorm ben. In dat opzicht ben ik geen typische Poolse renner, want ik hou van de hitte.”

In september al wist WielerFlits te melden dat UAE Emirates bouwde aan een klimploeg rond Tour de France-winnaar Tadej Pogačar en daarbij was uitgekomen bij Rafał Majka. De WorldTour-ploeg ziet in de Pool de ideale meesterknecht voor het Sloveense toptalent. De klimmer moet bij het team van Mauro Gianetti voor extra kracht zorgen als de weg omhoog loopt. “Met Rafał erbij krijgt onze groep klimmers een enorme boost”, aldus Gianetti.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Olly 19 oktober 2020 om 09:57

Dat plaatst de overgang van Wilco in een duidelijker perspectief. Nu nog een transfervrije renner vinden waarvan de achternaam op man/mann van eindigt. Dan hebben ze een perfecte aanvulling.

TheTimmy 19 oktober 2020 om 11:01

Gaat Thymen Arensman ook naar Bora?

Etio 19 oktober 2020 om 11:13

Zimmermann en Lindeman hebben nog geen contract voor volgend jaar :P

Ik denk overigens dat Konrad en/of Großschartner wel gaan verlengen bij BORA-hansgrohe. In dat geval hebben ze met Buchmann, Kelderman, Schachmann, Kämna, Konrad en Großschartner een goede kern voor (het kopmanschap in) de grote rondes. Persoonlijk hoop ik dat Kelderman volgend jaar samen met Buchmann naar de Tour gaat (zeker als er relatief veel tijdritkilometers zullen zijn) en dat Kelderman daarvoor in de Ronde van Zwitserland meedoet voor de eindzege. Het jaar daarna (in 2022) misschien weer focussen op de Giro.

Wonderstevie 19 oktober 2020 om 12:18

Grappig, in een reactie op een vraag van de NOS verklapte Kelderman al dat Majka weg zou gaan bij Bora. Daar wist ik toen nog niks van. Nu komt dat toch naar boven. https://nos.nl/artikel/2352050-kelderman-droomt-wel-van-roze-maar-niet-te-veel-laatste-week-is-zo-lastig.html

Domestique 19 oktober 2020 om 12:59

Dit hing al even in de lucht toch? https://www.wielerflits.nl/nieuws/uae-emirates-ziet-in-majka-meesterknecht-pogacar/

Johnny7 19 oktober 2020 om 10:03

Majka kan je inderdaad wel een meesterknecht noemen. Niet zijn voorkeur want wou in het verleden nooit knechten voor Contador. Maar lekker salaris en vooruitzicht dat hij in de Vuelta voor eigen kansen mag gaan heeft hem over de streep getrokken zo lijkt het.

Bij Bora lijkt Kelderman dankzij zijn huidige prestaties in de Giro gewoon kopman te kunnen worden samen met Buchmann of de grote rondes verdelen tussen deze 2. Er is genoeg ondersteuning want ze hebben een brede selectie met klimmers.

DeepBlue 19 oktober 2020 om 10:12

Majka kwam als een attractief coureur en als een komeet binnen bij de profs.
Daarna heeft hij niet echt meer een stap kunnen zetten en is zijn attractief koersen snel naar de achtergrond verdwenen. Iets wat je vaak ziet als renners op je wiel gaan koersen en als je een goede positie in het klassement te verspelen hebt.
Nog steeds een zeer goede renner voor een top 5 plaatsen in Giro’s en Vuelta’s.
Heb in hem eigenlijk nooit een knecht gezien dus ben zeer benieuwd hoe hij het gaat doen bij UAE. Overigens een leuke ploeg die dit seizoen al flink gewonnen hebben en jaarlijks de selectie kwalitatief steeds verder aan het uitbouwen zijn. E.e.a. geholpen door de nodige $ natuurlijk.

Kannibaal van Schepdaal 19 oktober 2020 om 10:33

Majka: Tirreno (kopman) – Zwitserland (kopman) – Tour (helper) – Vuelta (kopman)

Pogacar: Parijs-Nice (kopman) – Dauphiné (kopman) – Tour (kopman)

Kan wel goedkomen.

madeinstars 19 oktober 2020 om 10:36

Majka komt al praktisch nooit op kop als hij zelf kan winnen, laat staan dat hij voor iemand anders kopwerk gaat doen.

Chris Van Uden 19 oktober 2020 om 10:37

Leuke transfer voor hem, maar Gianetti krijg ik toch wel de creeps van.

Verweggistan 19 oktober 2020 om 11:12

Laat hij Poljanski zomaar achter?

lander luypaert 19 oktober 2020 om 11:21

Goede transfer. Kan zeker van waarde zijn voor Pogacar! Het liefst zie ik Majka als van ouds voor Berg trui en rit overwinningen gaan. Hij zelf vindt het leuker om voor een klassement te gaan. De volgende transfer zal Luis Leon Sanchez worden.

Headlines

Materiaalzone

Populair