Rabobank kan twee grote problemen in Nederlandse wielersport kleiner maken
Bauke Mollema, Steven Kruijswijk en met name Robert Gesink waren jarenlang dé gezichten van Rabobank - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 11 juni 2025 om 14:45

Rabobank kan twee grote problemen in Nederlandse wielersport kleiner maken

Rabobank gaat met twee specifieke pijlers het nieuwe partnership bij de KNWU aan, die dinsdag werd aangekondigd. De nieuwe samenwerking richt zich nadrukkelijk op de ontwikkeling van jong talent en het ondersteunt de opkomst van de graveldiscipline in Nederland. Op 11 en 12 oktober van dit jaar is het WK Gravel in ons land, waarvan WielerFlits de exclusieve mediapartner is.

Richard Plugge noemt de terugkeer van Rabobank in de wielersport zijn (voorlopig) tweede hoogtepunt van het jaar. Niet in de eerste plaats omdat de bank zich ook aan zijn ploeg Visma | Lease a Bike verbonden heeft. “Daar ben ik ongelooflijk trots op”, vertelt hij in de WielerFlits Podcast rondom de RIDE Launch Party. “Rabobank doet niets voor een jaartje, ze zitten er voor de lange termijn in. Wat ik fanatisch vind, is dat de bank meegaat in het hele verhaal over de aanwas, net zoals voorheen. Ik denk dat dit voor de wielersport wereldwijd een probleem is, maar in ieder geval in Nederland: de aanwas (van jong talent en ook jeugdleden bij de KNWU, red.) is te laag.”

Een terecht punt, want op dit moment heeft ons land met Mathieu van der Poel ‘slechts’ een wereldtopper. In de Wintergids van RIDE Magazine illustreerden we in een achtergrondverhaal al de teloorgang van Nederland en de opmars van België in de sport en ook het succes in de Vuelta a España van 2023 verbloemde toen al het grote probleem in Nederland. Deze winter moest de KNWU ook het U23-programma saneren. Rabobank wil zich weer voor talentontwikkeling inzetten. “Wij stappen hier niet alleen in om te genieten van de prestaties van topwielrenners, maar vooral om ervoor te zorgen dat we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van alle toppers die dit land rijk is”, zegt Chris Kersbergen, hoofd branding & sponsoring bij Rabobank.

Rabobank gaat onder meer investeren in het Ready2Race-project. Het biedt laagdrempelige evenementen aan voor kinderen om kennis te maken met de wielersport, van Dikke Banden-wedstrijden tot schoolclinics op het basis- en voortgezet onderwijs. Zo werden in 2024 liefst 170 Dikke Banden-wedstrijden en vijftig clinics georganiseerd om jeugd te enthousiasmeren voor de wielersport. Daaraan draagt Rabobank graag haar steentje bij.

Sfeerbeeld van een van de Ready2Race-evenementen – foto: Limburg Cycling

Opkomst van gravel als kans voor Nederland
Dat doet de bank ook in de gravelscene. Deze discipline schiet de laatste tien jaar als een raket de lucht in, nadat het vanuit de Verenigde Staten kwam overwaaien. De fietsbranche is vol op die rijdende trein gesprongen. Voor Nederland liggen daar ook kansen. In 2023 fluisterden interne bronnen bij de KNWU WielerFlits in dat de verwachting van de bond is dat gravel binnen tien jaar in Nederland groter is dan wegwielrennen. Gezien de almaar toenemende druk in ons land op het verkeersnetwerk en de problematiek rondom de organisatie van wedstrijden (politie-begeleiding, stikstofregelgeving en meer), is de groei van de graveldiscipline geen onlogische hypothese.

Rabobank wil graag bijdragen aan een breed fundament waarop jonge wielrenners kunnen doorgroeien – op de weg, maar nadrukkelijk ook op het gravel. Het huidige seizoen laat zien waarom. Weliswaar vooral ingegeven door de NAVO-top in juni, is politiebegeleiding geen vanzelfsprekendheid. De KNWU liet in een eerder stadium weten dat dit mogelijk ook gevolgen heeft voor de toekomst. “Voor alle koersen die voorheen politiebegeleiding kenden op onze kalender moet dit een heel duidelijk signaal zijn: dit is hét moment om met je wedstrijdparcours over te stappen naar een omloopvariant”, zei Joost van Wijngaarden tegen ons in november.

Hij is manager Sport bij de KNWU en ook betrokken bij de graveldiscipline. In die wedstrijden moeten renners zich vooral zelf redden. Er zijn geen volgwagens en omdat de parcoursen veelal in natuurgebieden zijn, is er ook heel weinig tot geen politie-begeleiding nodig om de wedstrijd in veilige banen te leiden. Hier ligt voor Nederland een kans om de wedstrijdsport op grote schaal te blijven organiseren, waarin Rabobank met hun investering jong talent probeert te ondersteunen.

Op deze manier kan Rabobank twee grote problemen in de Nederlandse wielersport kleiner maken: enerzijds zorgen voor meer aanwas van talent en anderzijds de organisatie van wedstrijden in de wielersport te waarborgen door ook in te zetten op de graveldiscipline.

Gravel kan in de natuur zonder politie; het WK is later dit jaar in Zuid-Limburg – foto: Eppo Karsijns


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
8 Reacties
11-06-2025 14:27
Er staat in het artikel zelf al uitgelegd waarom gravel niet de toekomst is van het wielrennen in Nederland, het gaat door natuurgebieden. Als je in Frankrijk of zo woont dan heb je de nodige oppervlakte, een land als Nederland heeft geen natuurgebieden meer die sterk genoeg zijn om onbeschermd te bestaan. Dus ik denk dat met de huidige druk van mtb'ers en gravelaars, in massa evenementen of als losse recreant het wel wat op zijn maximale zit wat haalbaar is voor de natuur. Een groot probleem is ook dat een heel deel van de offroad-fietsers geen respect hebben voor de plek waar ze rijden, dus op termijn gaan ze volgens mij sowieso de regels nog aanscherpen.
11-06-2025 14:47
Ik vind Kooij, Groenewegen, Arensman, del Grosso en Hoole ook wereldtoppers. Deze worden uitgespeeld als kopmannen in de World Tour wedstrijden. Maar als je inderdaad naar de uci ranking kijkt, dan staat er in de top 10 inderdaad maar 1 Nederlander. Maar in de top 10 staan 9 verschillende nationaliteiten, dus dan vind ik het een vrij kritische benadering. Maar van ambitie is nog nooit iemand minder geworden dus Hup Rabobank Hup.
    11-06-2025 22:46
    probleem is eerder dat er maar 2 in de top 50 en 4 in de top 100 staan.

    dat mag wel 4 en 8 zijn om een ietwat solide en brede basis te hebben
    11-06-2025 22:57
    Van der Poel is een superkampioen zoals er maar eentje om de zoveel tijd in een land wordt geboren. Die zorgt op z’n eentje dat er veel gejuicht kan worden en verbloemt misschien ook wel wat.

    Verder lijkt Kooij mij wel een man die de komende jaren veel gaat winnen. Of dat echt de topwedstrijden worden, weet je natuurlijk niet. Del Grosso ook wel een renner met veel potentieel.

    Groenewegen (en in zijn zog ook Jakobsen) is toch vooral een renner geworden voor kleinere koersen. Zoveel wint die al een tijdje niet meer op het hoogste niveau. Een Tourrit winnen kan misschien wel, maar de kansen zijn ook kleiner geworden voor dat soort renners in vergelijking met bv. de periode Cavendish-Kittel waarin we plat werden gegooid met sprintritten.

    Arensman is een sterke renner maar geen winnaar en toch eerder een subtopper in het rondewerk. Niet echt een type dat een natie begeestert.

    Hoole is bezig aan een goed seizoen, maar die gaat niemand met uitgestreken gezicht een ‘wereldtopper’ noemen vermoedelijk.
    12-06-2025 07:17
    Het ligt er aan wat je definitie van wereldtopper is. Ik vind dat we in Nederland vaak pessimistisch spreken over onze eigen renners. Van der Poel hoort bij de 5 beste renners ter wereld. Dat moeten we omarmen. Daarnaast hebben we Kooij, wat gewoon tegen de wereldtop aan zit. Ik wil daarom liever het glas halfvol dan halfleeg zien. Qua inwoner aantal doen we het ook gewoon top met de hoeveelheid top renners die we afleveren. Alleen Belgie, Denemarken en toevallig Slovenie doen het als land beter met de toppers die ze leveren, maar ik vind niet dat Nederland onder doet voor landen als Italie, Frankrijk en Spanje.
11-06-2025 16:31
Een probleem oplossen door in te zetten op gravel is een heel slap bod. En geen oplossing. Wegwielrennen is een andere sport. Eén met wereldwijde commerciële waarde, fans en zendtijd. Dat gaat er bij gravel niet komen.
Bij voorbaat alles en iedereen de omlopen opjagen, terwijl het over de grens wel anders kan, is al even slap. Zoek op zijn minst een combinatie van soorten wedstrijden.
Of nok er helemaal mee…
11-06-2025 15:49
Rabobank en wielrennen.... wat was daar ook alweer mee?? Lol....
11-06-2025 16:28
Voor gravel en wegwielrennen heb je ruimte nodig.
Misschien is het een idee om te kijken naar alternatieven die weinig ruimte en inzet vragen om de jeugd bezig te krijgen en doorgroei mogelijk te maken:
- Fietscross (bmx)
- Veldrijden
- Tijdrijden (zet ergens langs een rivier een stukje dijk af tussen de 5 en 15 kilometer en je bent klaar)
- Baanrijden (specifiek dingen als de 4 kilometer individuele achtervolging, als je sterke en snelle renners wil ontdekken)

Reacties zijn gesloten.