Rabobank hoopt weer Nederlanders in Tour-ploeg Visma | Lease a Bike te brengen
Interview Na dertien jaar is Rabobank terug in de Tour de France. Op de zijkant van het shirt van Visma | Lease a Bike prijkt de naam van de bank die het Nederlandse wielrennen tussen 1996 en 2012 enorm veel heeft gegeven. Bij Rabobank zelf overheerst de trots dat ze het wielrennen weer omarmen. Dat benadrukt Carlo van Kemenade, directeur Retail NL, in gesprek met WielerFlits.
Bij de teambus van Visma | Lease a Bike laat Carlo van Kemenade bij de start de eerste foto zien die teammanager Richard Plugge hem van het wielershirt stuurde met de naam Rabobank op de zijkant. Is dit geen mooie plek voor Rabobank, stelde Plugge de vraag. Doordat sponsor Betcity wegviel, was het team op zoek naar een nieuwe sponsor. De photoshop van Plugge bracht bij het bestuur van Rabobank heel veel enthousiasme en inspiratie.
“Wij zijn super trots dat we weer in de Tour de France zijn”, benadrukt Van Kemenade. “De terugkeer in het wielrennen heeft de afgelopen maanden een enorme energie en inspiratie gebracht bij vele klanten, onze 49.000 medewerkers maar zeker ook bij ons bestuur. Als je ziet hoeveel relaties alweer interesse toonden om met ons mee te gaan naar de Tour de France of naar ons evenement bij de finish in Parijs te komen. Dat is ongekend.”

Tiesj Benoot met Carlo van Kemenade van Rabobank. Foto: Raymond Kerckhoffs
Op 27 februari werd op een persconferentie op de Croeselaan in Utrecht de terugkeer in het wielrennen bekend gemaakt. Er was geen wanklank te horen dat de bank de sport weer omarmde. En dat terwijl Rabobank in 2012 de deur naar het wielrennen wel heel hard dicht sloeg.
“De reacties op onze terugkeer in de wielersport waren zonder uitzondering positief”, vervolgt Van Kemenade. “De exposure die we kregen was enorm. De laatste keer dat we zoveel nieuws-exposure kregen, was, volgens de overlevering, twaalf jaar geleden toen we bekend maakten te stoppen met de sponsoring in het wielrennen.”
Ambitie
Net als in de periode 1996 tot en met 2012 heeft Rabobank de ambitie om van de basis tot aan de top het wielrennen te omarmen en ondersteunen. “Wij richten ons op de breedtesport, op het ontdekken van jong talent, talentontwikkeling en de topsport. De Rabo Dikke Banden Races keren terug. Wij zijn partner van Ready2Race en sinds 1 juli naamgever van de Rabo Dikke Banden Races. We zullen gebruik maken van de faciliteiten van Ready2Race en van ons eigen regionale netwerk.”
Momenteel zijn er 176 dikke banden races in Nederland. “Onze ambitie is om dat aantal te verdubbelen”, benadrukt Van Kemenade. “Wij hebben 78 lokale banken en zijn dus overal dichtbij. Lokaal willen we deze dikke banden races enorm activeren. We richten ons op kinderen van 3 à 4 jaar tot en met 12 jaar. Die willen we weer aan het fietsen krijgen. Dan volgt de talentopleiding.”
De ambitie van Rabobank is duidelijk. Van Kemenade: “We hebben in deze Tour de France geen enkele Nederlander in het team van Visma | Lease a Bike. Dat willen we over zeven à acht jaar echt anders hebben. Daar gaan we samen met de ploeg heel hard aan werken.”
Rabobank staat dus vanaf deze Tour de France op de zijkant van het shirt van Visma | Lease a Bike. Op de vraag of het de ambitie is om een prominentere plek op het in te nemen, geeft Van Kemenade een duidelijk antwoord. “Voor nu vinden we dit fantastisch. We zijn terug in het wielrennen. We hebben heel veel exposure. Wij werken heel fijn samen met de ploeg, maar ook met de hoofdsponsors Visma en Lease a Bike van PON. Dat klikt goed. We hebben allemaal dezelfde normen en waarden. Wat de toekomst brengt, gaan we zien.”

Wout van Wert en Matteo Jorgenson. Foto: Cor Vos
Leeft de gedachte dat de Rabobank-ploeg met de bank als dé hoofdsponsor weer terug moet keren in het peloton?
Van Kemenade: “Wij zijn heel blij dat we terug zijn in het wielrennen. Hier gaan we eerst van genieten. Onze klanten zijn trots en veel van onze relaties zullen deze Tour ook bezoeken.”
U zegt geen ‘nee’ tegen een terugkeer van een Rabobank-ploeg?
Van Kemenade: “Ik zeg geen ja en geen nee. Wij sluiten nooit iets uit. Voor nu en de komende jaren hebben we goede afspraken. We hebben voor 3,5 jaar een contract getekend. Wij zijn weer in het wielrennen gestapt voor de lange termijn. Wat de toekomst biedt, gaan we zien…”
Dat is niet wat je hoopt te lezen als je de kop van het artikel ziet! Dus ze willen dat er over ZEVEN à ACHT JAAR weer Nederlanders in de Tourploeg zitten!?!?! Dat staat nogal in een schril contrast met de ambitie van 1996....
Ook apart trouwens dat de ambitie is over 7-8 jaar Nederlanders in de Tourploeg te hebben als je elders meldt dat de contractduur slechts 3.5 jaar is.
Als ze meer inspraak willen hebben zullen ze een grotere speler moeten worden, dan zal na 3,5 gebeuren verwacht ik.
Goede dingen komen langzaam
Schitterend project.
Jammer dat dit in een fietsland als Nederland momenteel bestaat.