Quintana vangt bot in beroep: renner definitief geschrapt uit uitslag Tour de France

donderdag 3 november 2022 om 13:25
Quintana vangt bot in beroep: renner definitief geschrapt uit uitslag Tour de France

foto: Cor Vos

Het Internationaal Sporttribunaal CAS heeft het beroep van Nairo Quintana tegen de beslissing van de UCI om zijn resultaten te schrappen vanwege sporen van de verboden pijnstiller Tramadol in zijn bloedresultaten, verworpen.

De 32-jarige Colombiaan werd in juli zesde in de Tour de France, maar moest die plek in augustus afstaan na diskwalificatie door een positieve test op Tramadol. Dit middel staat niet op de lijst van prestatiebevorderende middelen, maar is wel verboden door de UCI. Vanaf 2024 staat de pijnstiller overigens wel op de dopinglijst van het WADA. In september werd bekend dat Quintana in hoger beroep zou gaan.

Quintana heeft het gebruik van Tramadol altijd ontkend. De 32-jarige renner kwam sinds de bekendmaking van zijn schorsing niet meer in actie namens Arkéa-Samsic, naar eigen zeggen vanwege gezondheidsproblemen. Wel reed hij nog het WK in Wollongong voor de Colombiaanse selectie.

Toekomst
De winnaar van de Giro d’Italia (2014) en Vuelta a España (2016) is nu dus geschrapt uit de uitslag van de voorbije Tour, maar kan volgend jaar wel gewoon weer beginnen met koersen. Het is alleen de vraag in welk tenue hij in 2023 zal rondrijden. Quintana zal volgend jaar namelijk niet meer uitkomen voor Arkéa-Samsic, maar heeft ook nog geen nieuwe werkgever voor komend seizoen.

Dit artikel delen:

8 Reacties

Al Phila 3 november 2022 om 14:19

Zelf heb ik ook Tramadol gehad, en noemde het Dramatol: ik begon liedjes te zingen en andere rare fratsen uit te halen. De renners van Sky (destijds) waren veelvuldig betrokken bij valpartijen.

Goed dat de UCI het middel al verbannen heeft (wat Quintana of Arkea had moeten weten) en dat het nu ook op de dopinglijst gaat komen.

Terechte DSQ.

2
Romāns Vainšteins 3 november 2022 om 15:11

Iemand zei: “Dit is Tramadol
Je moet nog naar ’t station
Neem jij die shit, nou dan haal je het wel”
Ik zei: “Da’s goed” en reed zo stom als ik kon
We kwamen aan bij een leeg perron
En ik zei: “Het zit je niet mee”
Heel in de verte ging de laatste wagon
En Tramadol zei: “Ok, ik ga met je mee”

Tramadol, het wordt echt niets zonder jou, tramadol, tra-ma-dol
Tramadol, het wordt echt niets zonder jou, tramadol, tra-ma-dol

2
Limal 3 november 2022 om 16:27

Lap, daar zit ik nu de rest van de dag mee in mijn hoofd :-)

“Tramadol, ik fiets niet zonder jou, tramadol, tra-ma-dol”

0
Romāns Vainšteins 3 november 2022 om 17:08

Goede aanpassing!

0
Pietspeed 3 november 2022 om 13:33

Beetje merkwaardig. Niet verboden door de WADA, wel op de lijst van de UCI. Niet vanwege prestatiebevorderend maar uit veiligheidsoverwegingen. Het schijnt dat je er suf van wordt. Kan dan wellicht een risico zijn. Maar met pijn op de fiets te zitten is ook niet bepaald concentratiebevorderend.

1
Jawbone 3 november 2022 om 14:11

Klopt, met pijn op de fiets zitten is vervelend en dat noemt men ook wel verzuren, aka niet harder kunnen trappen. Tramadol is wetenschappelijk bewezen prestatie bevorderend omdat je daarmee dieper kan gaan.

UCI benoemt het niet zo omdat ze het zelf niet op de dopinglijst kunnen krijgen, maar stiekem is het vooral daardoor gewoon verboden. WADA is nu overigens wel over boord en vanaf 2024 staat het op de dopinglijst.

0
Jules Sedee 3 november 2022 om 14:11

Ondertussen ook door UCI verboden. Als je overigens door de pijn niet meer normaal kan fietsen lijkt me het beter om af te stappen dan om versuffende medicijnen te slikken…

1