Quick-Step Alpha Vinyl werkt mee aan nieuwe Netflix-serie

zaterdag 5 maart 2022 om 09:43
Quick-Step Alpha Vinyl werkt mee aan nieuwe Netflix-serie

foto: Cor Vos

Quick-Step Alpha Vinyl heeft toegezegd mee te werken werken aan een exclusieve behind the scenes-serie over de komende Tour de France. Dat bevestigt ploegmanager Patrick Lefevere in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Deze week werd bekend dat wedstrijdorganisator ASO, streamingdienst Netflix en verschillende WorldTeams gesprekken voeren over een documentairereeks over de komende Tour de France. De bedoeling is dat de wielerwereld op eenzelfde manier in beeld wordt gebracht als de Formule 1 in de succesvolle serie Drive to Survive. Productiehuis Box to Box Films, maker van die serie, is nu ook betrokken bij het wielerproject.

Quick-Step Alpha Vinyl is een van de ploegen die meewerken. Volgende week worden zelfs al de eerste opnames gemaakt. “Ik heb nu mondeling toegezegd, maar met matig enthousiasme en onder voorbehoud. Als de fee voor de teams in de toekomst niet omhoog gaat, is het sop de kool niet waard”, schrijft Lefevere. Volgens de ploegmanager gaat het voor de ploegen financieel om peanuts. “ASO passeert eerst langs de kassa en dan blijft er gewoonlijk weinig over.”

Toch besloot hij in te stappen in het filmproject. “Als teammanager hoor ik altijd hetzelfde: ‘Zo’n documentaire is goed voor de sport.’ Ik ben de laatste om dat tegen te spreken. Iedereen weet wat de Netflix-serie Drive to Survive heeft betekend voor de Formule 1. Veel mensen hebben de sport ontdekt of herontdekt. Productiehuis Box to Box Films, dat Drive to Survive heeft gemaakt, is nu ook betrokken in het wielerproject.”

Storytelling
Volgens Lefevere kan de koers zich het niet permitteren om hier zomaar nee te zeggen. “Ook al betekent het dat mijn renners en personeel drie weken lang overal camera’s moeten dulden. (…) Het staat wel vast dat we als sport content moeten aanleveren die verder gaat dan de samenvatting van de koers. Het moet – om nog een marketingterm te gebruiken – storytelling zijn. Het verhaal achter de prestatie, de mens achter de sporter.”

De ploegmanager liet in 2016 al eens een filmploeg meelopen met zijn team, dat toen nog Quick-Step Floors heette. Onder anderen Tom Boonen, Julian Alaphilippe en Marcel Kittel werden toen gevolgd. “In het ideale scenario tilt de aanstaande Netflix-reeks het hele wielerbestel naar een hoger niveau”, aldus Lefevere. “En dan hoop ik dat de bijdrage naar de teams navenant stijgt. Zo niet maak ik opnieuw een eigen reeks. En gaat die naar de grootste bieder op de markt.”

Dit artikel delen:

9 Reacties

Dikke Man 5 maart 2022 om 09:46

Ik ben wel benieuwd naar die serie. Ik vermoed dat het wielrennen vergeleken met andere gedocumenteerde sporten wel heel amateuristisch over gaat komen.

reusjen 5 maart 2022 om 10:14

Dit is toch een prachtige onderhandelingsgrond. Waarom niet eerst met alle ploegen afspraken maken en dan een aanbod bij de ASO/Netflix neerleggen. Nu gaan ze op voorhand al akkoord met het feit dat de ASO loopt te graaien. Zonder de ploegen is er geen serie en dus ook geen inkomsten voor de ASO.

Koers 5 maart 2022 om 10:49

Ik kijk hier wel naar uit vermits ze ook in de ploegenauto’s en alles erom meefilmen. Het moet voor de kijker duidelijk worden dat koers meer is dan hard fietsen. Tactieken, vloekpartijen in de auto als iemand niet meezit, vreemd publiek, hectiek, enorme valpartijen waarbij men meteen weer op staat, beelden vanaf de fiets und so weiter. De kijker moet de pijn voelen van een snikhete bergetappe en de trillende kou van een afdaling in de regen.
Ook de hectiek van een mechaniekers zie ik graag terug, bijvoorbeeld zoiets als het filmpje van Jumbo waarbij een mechanieker 22 auto’s voorbij loop om een fiets te brengen om Roglic mogelijk problemen heeft: https://www.youtube.com/watch?v=42oRLUZP65U

Ik vind de jaarlijkse docu van de RVV ook altijd fantastisch, prachtig inzicht in de hectiek, ook bij de videomotoren e.d.

Dikke Vrouw 5 maart 2022 om 11:15

Leuk. Rem in een hoofdrol!

Limal 5 maart 2022 om 11:31

Ik wacht al op beelden vanuit de teambus-met-ingebouwde-karaokebar waar Remco en PatLef samen een bloedmooie versie van 'We're simply the best' ten berde brengen, afgesloten met een minutenlange 'wolf cry' door het hele team. Kippenvel! :-D

Turtlehead 5 maart 2022 om 11:35

Nee, want die start ‘zeker niet’ in de Tour, aldus Ome Pat.
Maar als de centjes goed zijn, wil hij er misschien nog eens over nadenken…

Romāns Vainšteins 5 maart 2022 om 11:35

Dat soort sch*tzooi, joelende en naar pulpmuziek luisterende, rondhossende renners kan me gestolen worden. Beelden uit ploegleiderwagens daarentegen altijd tof. Greenedge had er een mooie serie van.

Limal 5 maart 2022 om 12:08

@Turtlehead, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Remco meegaat om de sfeer te verzorgen, als DJ. Ze hadden eerst Bettiol en Theuns gevraagd, maar die wilden niet ;-)

Maar serieus nu: nee, dit is niet iets dat mij interesseert. Zelfs niet de beelden vanuit de volgwagen. Vive le Vélo kijk ik nog tijdens de Tour, maar voor de rest interesseren enkel de wedstrijden zelf mij.

Michelangelo 5 maart 2022 om 13:45

Ik kan niet wachten…. docu met de brulboei en de boskabouter in de hoofdrollen.

Jammer dat ik geen Netflix heb :-D