Q36.5 Pro Cycling en Tom Pidcock maken grote stap voorwaarts
Analyse Visma | Lease a Bike en Soudal-Quick-Step zijn klaar op de transfermarkt. In eerdere artikelen hebben we al geanalyseerd wat de veranderingen teweegbrengen bij de Nederlandse ploeg en de Belgische formatie. Op ProTeam-niveau is ook Q36.5 Pro Cycling (nagenoeg) klaar met hun selectie. Uit de data van CyclingFlash.com blijkt dat het Zwitserse team er fors op vooruit gaat.
Toen teammanager Doug Ryder in 2023 terugkeerde met zijn profploeg (de Zuid-Afrikaan was jarenlang de baas bij de Qhubeka-teams), was het schrapen geblazen wat betreft de samenstelling van zijn selectie. Van de 24 renners waarmee de ploeg in 2023 begon, waren er bij aanvang van het huidige seizoen (dus twee jaar later) liefst vijftien gewogen en te licht bevonden. Met Gianluca Brambilla (38 jaar inmiddels) vertrekt er komende winter nog een renner van die eerste lichting. De Italiaan stopt ermee.
In de afgelopen transferwinter wist Ryder een aantal WorldTour-renners te verleiden om het avontuur op ProTeam-niveau aan te gaan. Dat waren Lets kampioen Emīls Liepiņš en de Nederlanders Sjoerd Bax en Milan Vader. Met alle respect: daar zouden ze de oorlog niet mee winnen. Het hele speelveld veranderde toen Tom Pidcock eind 2024 besloot om zijn contract bij INEOS Grenadiers te verscheuren. De Britse toprenner koos daarna verrassenderwijs voor een transfer naar deze Zwitserse ploeg.
Er werd met de portemonnee getrokken door de steenrijke Zuid-Afrikaanse team-eigenaar Ivan Glasenberg, die eerder al had beloofd dat het budget jaarlijks – naar verluidt met een miljoen euro – zou stijgen. Door de komst van Pidcock is dat in een stroomversnelling geraakt. Vooral omdat de Brit uitstekend presteert. Hij won in 2025 vijf keer, evenveel als in al zijn profjaren ervoor. Daarnaast werd hij tweede in Strade Bianche en derde in zowel de Waalse Pijl als in het klassement van de Vuelta a España.
Vanaf 2026 begint de volgende WorldTour-cyclus van drie jaar. Daarin zal Q36.5 Pro Cycling moeten proberen om een WorldTour-licentie voor 2029 en verder te verdienen. Die opdracht is niet evident. Wat helpt is dat de ploeg op dit moment dusdanig hoog op de UCI Team Ranking staat, dat ze volgend jaar (net als Uno-X Mobility en Tudor Pro Cycling) een gegarandeerde wildcard krijgen voor alle WorldTour-wedstrijden. Daarom gaan ze van 25 naar 29 renners; er is eventueel nog ruimte voor een buitenkansje.

Fabio Christen, na Pidcock de hoogste geplaatste renner op de UCI Ranking namens Q36.5 Pro Cycling – foto: SprintCycling / Q36.5 Pro Cycling
Ryder en Glasenberg zullen gezien hebben dat de ploeg eigenlijk volledig leunt op Pidcock. Fabio Christen is de op een na beste renner van het team op de UCI Ranking. De Brit staat daarop achtste, de Zwitser is de nummer 116 van de wereld. Om maar te zwijgen over de rest van de ploeg. Om kopman Pidcock beter te ondersteunen en ook in de breedte beter te kunnen scoren, is de ploeg fors versterkt. Dat is goed te zien met de data van CyclingFlash.com. Op ieder vlak gaan de Zwitsers er enorm op vooruit.
Vooral de ploegrating op de GC Ranking en Mountain Ranking stijgt met zienderogen. Dat komt vooral dankzij de komst van Eddie Dunbar, Chris Harper en Xandro Meurisse, die in beide ranglijsten bij de beste 120 renners van het afgelopen jaar staan. Ook Tom Gloag heeft de potentie om hard op die ranglijsten te stijgen, als hij op dezelfde voet blijft presenteren als in de Tour of Britain en de Ronde van Slowakije. Op de Hill Ranking stijgen ze eveneens fors dankzij de komst van Quinten Hermans, Meurisse en Fred Wright.
Ook de Sprint rating van de ploeg stijgt. Opvallend, want met Giacomo Nizzolo (stopt) en Rory Townsend (aflopend contract) vertrekken de tweede en derde spurter van de ploeg. Die plek neemt Emmanuel Houcou in. De 22-jarige sprinter afkomstig van Martinique staat (vooralsnog) echter veel lager op de Sprint Ranking dan de Italiaan en de Ier. Maar ook hier zie je dat Wright, Hermans, Meurisse en Brent Van Moer de rating in de breedte omhoogbrengen. Dat moet ook Houcou helpen om te scoren.
Al met al gaat de ploeg er dus fors op vooruit. Daar zal een prijskaartje aan vasthangen. Maar als je het kapitaal in je ploeg – Pidcock – beter wilt laten renderen, loont het om te investeren in de breedte zodat je kopman beter kan presteren. Met renners als Dunbar, Wright, Hermans en Harper komt de ploeg normaal gesproken in 2026 beter voor de dag in het rondewerk, de Vlaamse en de heuvelachtige klassiekers. Dat moet Q36.5 Pro Cycling in staat stellen om te jagen op een WorldTour-licentie in 2029. Regeren is vooruitzien.

Houcou werd in maart tweede in de Youngster Coast Challenge, zeg maar Bredene Koksijde Classic voor beloften – foto: Fotopersburo Cor Vos
Q36.5 Pro Cycling Team: 2025 vs 2026
2025
Renner | Ratings |
---|---|
-
-
-
-
-
-
|
|
1239
1484
1349
-
1357
1211
|
|
1166
1498
1480
-
1379
738
|
|
1372
1400
1429
898
1254
1095
|
|
1363
1580
1492
816
1456
946
|
|
1302
1501
1478
759
1382
748
|
|
1383
1584
1514
790
1460
899
|
|
1639
1547
1695
1529
1378
990
|
|
1477
1725
1599
744
1578
1317
|
|
10
Mark Donovan
|
1446
1654
1587
805
1511
1136
|
1147
1240
1288
-
1101
1068
|
|
1430
1484
1497
1004
1344
987
|
|
1525
1723
1566
968
1588
1220
|
|
1445
1345
1417
1177
1193
1120
|
|
1098
1293
1230
-
1177
977
|
|
1618
1177
1443
1886
1005
992
|
|
1471
1094
1558
1565
904
748
|
|
1374
1050
1501
1279
864
767
|
|
1072
1229
1216
-
1111
925
|
|
20
Tom Pidcock
|
1803
1976
1814
1558
1827
1251
|
1058
863
1284
-
664
1213
|
|
1531
1264
1456
1599
1095
1093
|
|
23
Milan Vader
|
1541
1614
1617
1219
1467
1015
|
1144
1479
1395
-
1368
814
|
|
1371
1468
1442
752
1328
1111
|
|
554
398
711
-
-
-
|
|
1304
960
1393
1222
771
938
|
2026
Renner | Ratings |
---|---|
1239
1484
1349
-
1357
1211
|
|
1166
1498
1480
-
1379
738
|
|
1372
1400
1429
898
1254
1095
|
|
1302
1501
1478
759
1382
748
|
|
1383
1584
1514
790
1460
899
|
|
1639
1547
1695
1529
1378
990
|
|
1143
1164
1497
-
990
824
|
|
1477
1725
1599
744
1578
1317
|
|
1446
1654
1587
805
1511
1136
|
|
10
Eddie Dunbar
|
1568
1829
1657
900
1680
1409
|
1147
1240
1288
-
1101
1068
|
|
12
Thomas Gloag
|
1450
1422
1472
1093
1274
1054
|
1430
1484
1497
1004
1344
987
|
|
14
Chris Harper
|
1450
1778
1568
723
1650
1213
|
1596
1544
1638
1325
1374
1178
|
|
1322
989
1405
1406
814
753
|
|
1525
1723
1566
968
1588
1220
|
|
1445
1345
1417
1177
1193
1120
|
|
1098
1293
1230
-
1177
977
|
|
1619
1657
1683
1192
1487
1280
|
|
1618
1177
1443
1886
1005
992
|
|
1374
1050
1501
1279
864
767
|
|
1072
1229
1216
-
1111
925
|
|
24
Tom Pidcock
|
1803
1976
1814
1558
1827
1251
|
25
Milan Vader
|
1541
1614
1617
1219
1467
1015
|
1508
1451
1491
1239
1293
1218
|
|
1144
1479
1395
-
1368
814
|
|
1703
1564
1697
1581
1380
1272
|
|
1371
1468
1442
752
1328
1111
|
Feit is en blijft dat behalve Pidcock vrijwel niemand beter gaat rijden bij Q36.5, in tegendeel zelfs. Ondanks dat er dus op papier wel een paar leuke renners zijn aangetrokken blijft het afwachten hoe deze transfers gaan uitpakken. Het zal er waarschijnlijk op neer komen dat de ploeg in 2026 weer heel zwaar gaat leunen op Pidcock en verder zal moeten hopen op een uitschieter zoals Townsend dit jaar. Met de 29 renners die ze voor 2026 op papier hebben gaan ze de WT in 2029 niet halen.