Puck Pieterse sluit aan bij Alpecin-Fenix

maandag 2 maart 2020 om 16:48
Puck Pieterse sluit aan bij Alpecin-Fenix

foto: Cor Vos (archief)

Puck Pieterse komt vanaf deze maand uit voor Alpecin-Fenix. Daar wordt het 17-jarige veldrittalent ploeggenote van wereldkampioen Ceylin del Carmen Alvarado. Pieterse richt zich ook op het mountainbiken.

In november werd al bekend dat de gebroeders Roodhooft het Nederlandse talent hadden gestrikt, maar het was nog niet bekend bij welk team. Naast Alpecin-Fenix zijn ook Iko-Crelan (met Sanne Cant), Creafin-Fristads (met Eva Lechner) en 777.be (met Annemarie Worst en Yara Kastelijn) in handen van Christoph en Philip Roodhooft.

Europees juniorenkampioene Pieterse kan zich binnen Alpecin-Fenix meer richten op internationale wedstrijden en op het mountainbiken, waarin ze ook uitblinkt. Dat kon bij haar oude ploeg ZZPR.nl-Orange Babies niet.

Dit bericht bekijken op Instagram

We are delighted to confirm U19 European CX and Dutch XCO Champion @puckpieterse will join #AlpecinFenix! Welcome, Puck! 🤩

Een bericht gedeeld door Alpecin-Fenix (@alpecinfenix) op

Dit artikel delen:

11 Reacties

Baik-Baik 2 maart 2020 om 17:01

Mooi dat het officieel is en dat Pieterse en Van Anrooij niet bij elkaar gaan rijden.

Heeft Van Alphen eigenlijk al een deftige ploeg gevonden?

Cadellie 2 maart 2020 om 19:55

Na alle waarschijnlijkheid 777

Erik33 2 maart 2020 om 20:14

Ook een mooie stap.

Franco Ballerini 2 maart 2020 om 17:40

Goede zet van Alpecin-Fenix en mooi voor Puck! Zij komt ook zeer intelligent over.

AWestie 2 maart 2020 om 17:42

De gebroeders Roodhooft hebben drie damesteams onder hun hoede? Hoe werkt dat? Komt heel gek op mij over, maar zit ook niet zo goed in de materie.

steven2743 2 maart 2020 om 19:13

Wat is daar gek aan. Het is gewoon het spreiden van sponsorruimte over meerdere shirts. In het veld maakt het toch niet uit of je met een 1, 2 of 3 vrouwsformatie rijdt. Wanneer ze een vrouwen wegploeg beginnen rijden ze natuurlijk wel in hetzelfde shirt :)

Baik-Baik 2 maart 2020 om 19:50

Ze wilden Merlier hebben, maar kregen hem alleen als ze ook de hele ploeg overnamen.

Erik33 2 maart 2020 om 20:16

Ik tel vier teams.

Krakowic 3 maart 2020 om 09:56

Snap deze constructie ook niet helemaal. Is de ploegleiding bij deze teams wel verschillend? En zo ja, wie neemt de uiteindelijk beslissing over de te volgen tactiek?
Stel dat Cant en Alvarado volgend jaar voorafgaand aan de laatste WB gelijk staan in de WB-stand. Wat gaan de gebroeders Roodhooft dan beslissen?
Zijn er bijvoorbeeld teams met sponsors die een groter belang hebben – voor de gebroeders Roodhooft – dan de sponsors van de andere teams?
Mededingingsregels in het wielrennen, bestaan die?

Dolfy 3 maart 2020 om 14:00

De beste die wint, dat is de filosofie en dat is ook wat naar de sponsors wordt vertaald. Het wordt pas echt tactisch wanneer er een derde partij is die ook kans nog maakt. Die derde kan ook eentje van Roodhooft zijn, maar wat minder direct omdat deze onder Wellens rijden. En die mag helemaal zijn eigen beslissingen nemen.

Philip Roodhooft doet eigenlijk de grote hoofdlijnen, incluis sponsors. Christoper is de hoofdploegleider van een viertal ploeg, In het veldrijden zijn dat drie ploegen, te weten:
-Alpecin-Fenix; de profploeg met de mannen met naast de mannen profs ook een belofte-afdeling en dames-afdeling (Alvarado).
-Iko-Crelan: de opleidingsploeg voor de mannen, met een jeugdafdeling en juniorenafdeling + een dames-afdeling (Cant enco)
-Crelan-Iko: De opleidingsploeg voor dames (jeugd en junioren)
Voor de weg is een feitelijk een eigen ploeg, deze heeft wel als basis de profploeg in het veld maar beide hebben een eigen UCI-inschrijving. Zo kan het dat er ook andere renners op de weg erbij kunnen rijden dan in het veld dat doen.

En dan heb je nog de twee ploegen van Bart Wellens.
Wellens is de hoofdploegleider van:
-777: de damesprofploeg (Worst, Kastelijn en Arzufi)
Met Camiel van den Bergh doet hij samen:
-Creafin-Fristads: De profploeg bij de mannen, met een belofte-afdeling en een dames-afdeling (Lechner).

Krakowic 3 maart 2020 om 20:15

Dank voor de uitleg.
Blijf het toch een opmerkelijk dominante positie vinden, die er niet in veel sporten bestaat. Kan je toch niet voorstellen dat er in een voetbalcompetitie meer teams in het bezit zijn van een en dezelfde eigenaar?