Prudhomme na positieve coronatest: “Ik ben over een week weer terug”

dinsdag 8 september 2020 om 15:53
Prudhomme na positieve coronatest: “Ik ben over een week weer terug”

foto: Cor Vos

Het was een verlossend bericht voor de renners in de Tour de France, vlak voor de start van de tiende etappe. Het volledige peloton testte negatief op het coronavirus, maar opvallend genoeg heeft Tourbaas Christian Prudhomme wél een positieve coronatest afgelegd.

De Fransman moet nu één week in quarantaine, maar kijkt alweer vooruit. Prudhomme wil volgende week alweer deel uitmaken van het Tourcircus. “We moeten dit ook in perspectief plaatsen. Er zijn inmiddels al 30.000 Fransen overleden aan het coronavirus. Ik voel me echt prima. Het belangrijkste is dat geen enkele renner positief heeft getest.”

Prudhomme maakte naar eigen zeggen geen deel uit van de ‘Tourbubbel’, maar liet zich wel regelmatig testen. “Ik ben voor de Tour getest op 6, 20 én 27 augustus. Het ging telkens om een PCR-test en een bloedtest en alle resultaten waren negatief. Ik ben maandag vervolgens opnieuw getest en de uitslag bleek ditmaal wél positief.”

“Ik maak geen deel uit van de Tourbubbel”
“Ik maak echter geen deel uit van de Tourbubbel, aangezien ik als Tourbaas veel meer mensen ontmoet zoals officials, journalisten en (media)partners. Onze racedirecteur Thierry Gouvenou maakt wel deel uit van de bubbel, maar ik dus niet. Ik zal nu een week aan de zijlijn staan, maar ik ben volgende week dinsdag weer van de partij in de Tour.”

François Lemarchand, voormalig profrenner en sportief verantwoordelijke bij de ASO, zal Prudhomme voorlopig aflossen in de koerswagen.  Ook vier stafleden van teams zijn besmet. Het betreft medewerkers van Cofidis, AG2R La Mondiale, INEOS Grenadiers en Mitchelton-Scott. Zij hebben ondertussen de bubbel verlaten.

Dit artikel delen:

26 Reacties

sven241 8 september 2020 om 16:00

Eerst maar eens de test van volgende week afwachten en dat praten we verder prudhomme

Panache 8 september 2020 om 16:54

Juist.

Pietspeed 8 september 2020 om 18:51

Lol, eigenlijk zou hij ziek moeten worden, om z’n leven moeten vresen. Want weet hij al met hoeveel viruslast hij besmet is. Misschien wel met een gigalading door het contact met al die mensen om hem heen. En hoe reageert zijn immuunsysteem er op? Wordt hij dagelijks gecontroleerd of hij in quarantaine is? Of weet hij stiekem dat er niets aan de hand is? Gewoon even als voorbeeldfunctie dienen. Dan is het ook makkelijker om nadien ploegen naar huis te sturen of Tour vroegtijdig stoppen.

Onie 8 september 2020 om 16:01

Lijkt me vlot, maar als hij over een week geen klachten heeft en negatief test zal het wel kunnen zeker?

HF2013 8 september 2020 om 16:08

Als je het zo leest, zijn die 4 mensen bij de ploegen ‘gevaarlijker’ omdat die wel in de bubbel zaten.

Bazzz 8 september 2020 om 16:10

‘Of ik nou positief test of niet, ik ben er volgende week gewoon bij!’
Lekker egocentrisch.

Marakus 8 september 2020 om 16:25

Waar lees je dat? Ik lees dat hij verwacht er volgende week weer bij te zijn. Dat is anders dan een nieuwe positieve test op voorhand negeren.

Bazzz 9 september 2020 om 17:00

Hij zegt toch gewoon dat hij er volgende week dinsdag weer bij is.

Het woordje verwachten zie ik dan weer nergens

horsm 8 september 2020 om 16:15

Hoezo kan hij nu al zeggen dat hij na een week terug is? Het lijkt me dat hij toch allereerst negatief moet testen. Wat een raadselachtige reactie.

EDIT: ik denk dus hetzelfde als iedereen hierboven.

Hollow Knight 8 september 2020 om 16:33

Weer een bizarre reactie van Prudhomme. Normaal is dat virus toch niet na een weekje uit je lijf?

Hij is wel heel erg vol van zichzelf.

Miko1983 8 september 2020 om 19:48

Het kan er na circa een week wel weer uit zijn. Zie bijvoorbeeld Perez in de formule 1. Maar kan ook zo naar zijn dat hij nog 2 weken positief test.

Olly 8 september 2020 om 17:28

Als hij het virus nog maar net opgelopen heeft ligt hij mss wel op de IC volgende week. Ik hoop natuurlijk dat het niet zo is, maar de uitspraak is wel enigszins voorbarig imo. Eerst maar eens kijken of hij er niet ziek van gaat worden met ernstige klachten.

Polleke 8 september 2020 om 17:43

Zit niet in de bubbel maar wel gezellig aan het keuvelen met een paar renners…

Kelder is de Man 8 september 2020 om 19:20

Allemaal met een kappie en in de buitenlucht. Kan weinig gebeuren zo.

Etika 8 september 2020 om 19:47

Die gaat dus een weekje telewerken m.a.w. thuis naar de koers kijken en er nog dik voor betaald worden ook. Mijn droomjob.

Mooie_Mario 8 september 2020 om 20:51

Ten eerste gaat hij niet in Quarantaine maar in isolatie.

Aangezien hij geen klachten heeft (wat ik opmaak uit dit bericht) dan zou hij volgens de Nederlandse richtlijnen al na 72uur gewoon weer in de Tour kunnen komen.

Wanneer hij wel klachten zou hebben of krijgen dan moet hij minimaal 7 dagen in isolatie (geteld vanaf zijn eerste ziekte dag) +24 uur klachtenvrij zijn en dan mag hij zich weer buiten begeven.

Een negatieve test kan nog wel 4 tot 6 weken duren, en bijna onwaarschijnlijk dat hij een negatieve test zal hebben na 1 week. In Nederland wachten we dan ook niet op die negatieve test, maar hebben we afgesproken dat we niet meer besmettelijk zijn als je minimaal 7 dagen isolatie hebt gedaan vanaf eerste ziekte dag + 24 uur klachtenvrij.

Aangezien er nog weken dode coronavirus deeltjes in je neus kunnen zitten, blijf je daar postief op testen terwijl je al lang niet meer besmettelijk bent.

Maar dit is NL beleid, wat ze in Frankrijk, ergo de Tour doen, weet ik niet.

guyremgabdel 8 september 2020 om 21:00

Lol. Zaterdag sprak Preudhomme nog zijn bewondering en dank uit op de franse tv voor het gedrag van zijn landgenoten ivm COVID-19. Wij vroegen ons af of die wel in dezelfde koers gezeten had als wat wij gezien hadden op de cols van de toeschouwers toen de renners er voorbijkwamen. Nu dit. Het franse ego heeft weer een deuk gekregen.
Hebben jullie de 4 ploegen gezien waar 1 van de personeelsleden ook 2x positief testte ?
Ook iemand van Ineos erbij. Volgende week weer testen. Ineos zal er niet gerust in zijn.

Ligthning 8 september 2020 om 21:03

Maar het is en blijft een blaaskaak. Die zijn laatste greintje geloofwaardigheid verloren heeft door gisteren te verklaren dat het publiek op de cols het geweldig gedaan heeft. Om te verhullen dat de organisatie van ASO en de veiligheidsdiensten beneden alle peil
was op de cols. En om dan nu “blasé” te verklaren te verwachten er over een week weer bij te zijn. Eigenlijk zou je moeten hopen dat hij flink ziek wordt, en dat er een paar Franse ploegen naar huis moeten. Al zullen ASO samen met de UCI wel een en ander in de juiste richting “geleiden”. Dat is deze morgen al gebleken, nu er enkel medewerkers van ploegen besmet bleken. En telkens slechts een per ploeg. Die houden ons echt voor idioten.

Kelder is de Man 8 september 2020 om 21:13

Lightning..
Als je hoopt dat iemand flink ziek wordt, heb je jezelf al tot idioot verklaard.

Ligthning 8 september 2020 om 21:07

@Mooie_Mario
Quarantaine is net hetzelfde als afzondering of isolatie. Zonder klachten betekent een positieve test steeds 7 dagen quarantaine = afzondering = isolatie.

Mooie_Mario 8 september 2020 om 23:28

Fout fout en fout. Isolatie is per definitie alleen bij een positief geteste persoon. Quarantaine is voor iemand die nog niet positief is/nog geen ziekteverschijnselen heeft, maar kans heeft om besmet geraakt te zijn.
Asymptomatisch beleid = 72 uur isolatie.

Nogmaals, volgens NL richtlijnen

Fred Postma 8 september 2020 om 21:10

Voorlopig zit de eerste tourhelft er op en gaan we zonder besmettingen linea recta naar Parijs.
Voor allen die van te voren al moord en brand riepen en rampen voorzagen begint de tijd te dringen.

Coureurs du Courage 8 september 2020 om 23:23

Dacht dat positieve test betekende UIT de Tour? Kennelijk geldt dit niet voor de directeur? Beetje inconsequent dit. Het zou hem sieren als hij nu gezegd zou hebben: “ balen, maar ik geef het juiste voorbeeld en blijf uit de wedstrijd “
De Tour wacht op niemand..

reusjen 8 september 2020 om 23:56

Dat is voor renners natuurlijk wel anders, als zij een dag niet starten liggen ze er sowieso uit. Het is niet zo dat dat nu anders is dan normaal.

Fred Postma 9 september 2020 om 00:00

Uit de tour en weer in de tour.
No probleem.

PietFriet 8 september 2020 om 23:47

Typisch… Een aantal dagen terug zag je een foto van een stel Tourbobo’s op een rijtje zonder mondkapje of iets van social distancing terwijl de politie niet veel verder twee mensen oppakte die hun mondkapje (nog) niet ophadden, maar slechts in hun handen droegen. Dat virus let er niet op hoeveel aanzien je hebt.

Headlines

Materiaalzone

Populair