Mathieu van der Poel kent een groot deel van zijn wegprogramma voor 2023. De absolute kopman van Alpecin-Deceuninck zal te zien zijn in bijna alle grote voorjaarsklassiekers en zal voor het derde jaar op rij starten in de Tour de France. “Het is bijna een kopie van twee jaar terug”, zegt hij. Wat voorlopig ontbreekt in zijn kalender: de Amstel Gold Race.

Momenteel werkt Van der Poel in Spanje een trainingsstage af in voorbereiding op het wegseizoen, maar ook in voorbereiding op het WK veldrijden van begin februari in ‘zijn’ Hoogerheide. Na dat wereldkampioenschap neemt hij een maand rust, alvorens hij in Italië zijn wegseizoen aftrapt.
‘Niet dat ik Roubaix hoger plaats dan de Ronde’
De 27-jarige Nederlander kiest voor Strade Bianche als eerste koers in het voorjaar. Vervolgens zal hij zich in Tirreno-Adriatico voorbereiden op de rest van de klassiekers, te beginnen met Milaan-San Remo waar hij vorig jaar nog derde werd. Daarna wachten een aantal grote voorjaarsklassiekers in België, waaronder natuurlijk de Ronde van Vlaanderen die hij al twee keer won.
Ook Parijs-Roubaix staat op zijn programma. “De honger om ‘Roubaix’ te winnen is niet groter dan om Vlaanderen te winnen”, geeft hij toe. “Ik zou even blij zijn met Vlaanderen als met Roubaix, uiteraard. Roubaix heb ik wel nog niet gewonnen, dus dat zou wel mooi zijn om die bij te schrijven. Het is niet zo dat ik dat hoger plaats dan de Ronde.”
Voor nu staat daar een punt achter zijn voorjaar. Dat betekent dat we Van der Poel niet gaan zien in de Amstel Gold Race, die hij in 2019 op fenomenale wijze won. Ook de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik rijdt hij niet.
Tour de France
In de zomer is de Tour de France het hoofddoel van MVDP, die uit zal zijn op revanche na zijn teleurstellende Tour van 2022. In aanloop daar naartoe rijdt hij de Ronde van Zwitserland. “Het is vrij vanzelfsprekend dat ik de Tour ga rijden. Het blijft een van de grootste evenementen in de sport. De voorbije twee jaar is het, door omstandigheden, misgegaan om tot het einde te gaan. Dat is dit jaar wel het doel”, zegt hij.
38 Reacties
1 op 1 met v aert, die ook Zwitserland doet en geen Amstel
E3 en/of Gent-Wevelgem zullen ook wel nog toegevoegd worden, neem ik aan?
En dwars door Vlaanderen denk ik ook nog wel
Jammer dat hij niet een keer de Omloop rijdt. En er zullen nog wel koersen tussen San Remo en Vlaanderen zitten zeker?
De vraag is: wel of geen Nove Mesto?
En nu maar hopen dat ie zich niet opblaast op ritjes te winnen in Tirreno, Zwitserland enz. en zichzelf richt op de grote wedstrijden.
Strade Bianche word dit jaar ook weer een mooie wedstrijd met alaphilippe Pogacar van aert en van der Poel aan de start
Vaak een van de mooiere wedstrijden omdat ieder type renner op papier kan winnen.
Mooie, unieke wedstrijd ja. Maar niemand piekt naar Strade, dus het is toch vooral de vorm van het moment zo vroeg op het jaar die daar de doorslag geeft. Zou ze wel eens allen in topvorm willen zien starten daar, bv. op de plek van de Amstel op de kalender.
Ze zouden die op de kalender met MSR kunnen wisselen voor een nog beter deelnemersveld.
Geen MTB dan in 2023?
goeie vraag Zors en thanks voor de link naar volledig interview (dat is al wat meer de moeite waard
Onder voorbehoud wegens rugproblemen.
En die kans is er wel. Hij blijft maar op de sukkel
Niet een echt vrolijke Thieu onder de Spaanse zon. Beetje monotoon allemaal. Die rug baart hem misschien toch zorgen met alles wat nog komen gaat : ‘uurtje rustig op de weg fietsen gaat wel’ klinkt niet bepaald overtuigend. Blijft ergens een vreemd verhaal, zeker nu WvA de spaken uit z’n wielen rijdt. Dadelijk op de weg zal hij toch ook weer een heel seizoen vollebak moeten geven met aanzetten, optrekken na bochten, klimmen, sprints. Moet toch ook voor z’n rug belastend zijn. Wellicht al enige vorm van slijtage?
Volgens mij start Mathieu voor het derde jaar op rij in de tour!
De voorjaarsklassiekers in Belgie zijn n mooi trainingsprogramma
Amstel begint qua bezetting wel echt heel sneu te worden. Gun ’s lands grootste eendagskoers echt wat beters, maar denk dat de plek op de kalender er voor zorgt dat het een B-deelnemersveld blijft.
Misschien moet de bal wat verlegd worden richting de coureurs en met name het trio WvA , MvdP en REVKET. Die hebben alle 3 gewoon de ruimte om de Amstel mee te pikken. Misschien een zak geld zoals in Grubbenhoven en Veassenveld? Dat lijkt altijd te werken.
De Amstel is 20 dagen voor de start van de Giro, net als San Sebastian 20 dagen voor de start van de Vuelta was in 2022. Ik zou Evenepoel graag zien starten eigenlijk. Laat die zak met geld dus maar komen!
@redactie, volgens mij is het WK dit jaar op 6-aug i.p.v. 13-sep
Tja, de Tour.
Het is een soort zwart gat dat alle aandacht naar zich toe trekt.
Persoonlijk zie ik liever eendagskoersen en zie ik een renner als Mathieu daar veel liever.
Ze zijn goed combineerbaar en bovendien wil MvdP zoals nagenoeg elke renner eens Parijs halen. Met zijn palet aan kwaliteiten hoeft dat verre van voor lul te zijn maar ook niet van dien aard dat hij he-le-maal leeg gaat.
Tour hoort er bij, die rugvermoerende niches dan eerder overboord.
Het maakt denk ik niet zo veel uit wat Mathieu rijdt. Zoals het nu gaat zal hij alleen maar het achterwiel van Wout zien, dat steeds verder uit het zicht verdwijnt. Wout ontwikkelt zich steeds meer, bij Mathieu zie ik stilstand.
Sport is onvoorspelbaar, hoe vaak loopt het niet anders dan vooraf gedacht.
Klopt Lars, en gelukkig maar. Het zou maar saai zijn anders, nietwaar?
Het wiel is rond.
Stilstand? Heeft gewoon een mindere fase. Zoals elke renner dat wel eens heeft. Dat Wout op dit moment beter is is wel duidelijk. Maarja de weken waar je echt top moet zijn moeten nog komen. Ik wacht tot Roubaix wanneer ik oordeel
voor een opendeurenseminarie en een paar glimmende pakjes de pers naar Spanje laten afzakken?
lekker milieuvriendelijk
Ze zijn met de fiets gegaan he
Dit was net geen minuut lang – de redactie doet ongetwijfeld haar best om de CO2-voetafdruk per artikel te verlagen door het ganse interview in minstens vijf delen te brengen ;-)
Ik vind de Strade wel verrassend.
Dat was twee jaar terug toen Van der Poel won waarschijnlijk het sterkst bezette monument van het jaar. (Strade is voor mij monument 6).
Toen met Van Aert, Flipke, Pogacar, Bernal en Van der Poel, dat was een megawedstrijd.
Hopelijk geen tegenslag meer voor Mathieu en de andere wielerhelden, we willen de besten vol tegen elkaar zien rijden.
Vergeet Pidcock en bovenal Gogl niet.
Hier alvast het volledige interview: https://sporza.be/nl/2023/01/11/de-doelen-van-mathieu-van-der-poel-dit-jaar-op-de-weg-een-monument-parijs-halen-en-het-wk~1673454681439/
Zegt degene die 24/7 de servers van wielerflits volle bak laat draaien om zijn onzin hier neer te pleuren.
Nee, dat is lekker milieuvriendelijk…
Wat kan mij het milieu nou schelen, laten we eerst eens wat inclusiever worden
Strade is een leuke eigen koers maar heeft natuurlijk niets van monument nr 6 die er al lang is namelijk het WK. Deelnemersveld kan leuk zijn dat daar opdaagt maar allemaal in verschillende fases van vorm en opbouw, koers is ook te kort voor monumentale waarde. Er nog 65 k voorknallen mag trouwens best van mij, laat je ze in Firenze straten.
Pidcock die daar de gaargereden en net weer in opbouw zijnde wonderboys strak het wiel uit poft zou ik alvast best lachuh vinden. Kwestie van prioriteiten.
En eens dat het nogal onzinnig is om puur voor het tonen vd plofkap naar Spanje te gaan. Of komen er nog bakken interviews met andere renners uit voort?