Programma Mathieu van der Poel met klassiekers en Tour de France, geen Amstel Gold Race

woensdag 11 januari 2023 om 16:33
Video

Mathieu van der Poel kent een groot deel van zijn wegprogramma voor 2023. De absolute kopman van Alpecin-Deceuninck zal te zien zijn in bijna alle grote voorjaarsklassiekers en zal voor het derde jaar op rij starten in de Tour de France. “Het is bijna een kopie van twee jaar terug”, zegt hij. Wat voorlopig ontbreekt in zijn kalender: de Amstel Gold Race.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Momenteel werkt Van der Poel in Spanje een trainingsstage af in voorbereiding op het wegseizoen, maar ook in voorbereiding op het WK veldrijden van begin februari in ‘zijn’ Hoogerheide. Na dat wereldkampioenschap neemt hij een maand rust, alvorens hij in Italië zijn wegseizoen aftrapt.

‘Niet dat ik Roubaix hoger plaats dan de Ronde’
De 27-jarige Nederlander kiest voor Strade Bianche als eerste koers in het voorjaar. Vervolgens zal hij zich in Tirreno-Adriatico voorbereiden op de rest van de klassiekers, te beginnen met Milaan-San Remo waar hij vorig jaar nog derde werd. Daarna wachten een aantal grote voorjaarsklassiekers in België, waaronder natuurlijk de Ronde van Vlaanderen die hij al twee keer won.

Ook Parijs-Roubaix staat op zijn programma. “De honger om ‘Roubaix’ te winnen is niet groter dan om Vlaanderen te winnen”, geeft hij toe. “Ik zou even blij zijn met Vlaanderen als met Roubaix, uiteraard. Roubaix heb ik wel nog niet gewonnen, dus dat zou wel mooi zijn om die bij te schrijven. Het is niet zo dat ik dat hoger plaats dan de Ronde.”

Voor nu staat daar een punt achter zijn voorjaar. Dat betekent dat we Van der Poel niet gaan zien in de Amstel Gold Race, die hij in 2019 op fenomenale wijze won. Ook de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik rijdt hij niet.

Tour de France
In de zomer is de Tour de France het hoofddoel van MVDP, die uit zal zijn op revanche na zijn teleurstellende Tour van 2022. In aanloop daar naartoe rijdt hij de Ronde van Zwitserland. “Het is vrij vanzelfsprekend dat ik de Tour ga rijden. Het blijft een van de grootste evenementen in de sport. De voorbije twee jaar is het, door omstandigheden, misgegaan om tot het einde te gaan. Dat is dit jaar wel het doel”, zegt hij.

Lees meer:
Mathieu van der Poel kiest voor bijna hetzelfde wegprogramma als Wout van Aert in 2023

Wedstrijdprogramma Mathieu VAN DER POEL

Dit artikel delen:

38 Reacties

Yeez 11 januari 2023 om 16:36

1 op 1 met v aert, die ook Zwitserland doet en geen Amstel

3
Diskob 11 januari 2023 om 17:09

E3 en/of Gent-Wevelgem zullen ook wel nog toegevoegd worden, neem ik aan?

1
dennis raats 11 januari 2023 om 17:12

En dwars door Vlaanderen denk ik ook nog wel

0
Westland95 11 januari 2023 om 17:38

Jammer dat hij niet een keer de Omloop rijdt. En er zullen nog wel koersen tussen San Remo en Vlaanderen zitten zeker?

1
blix 11 januari 2023 om 17:40

De vraag is: wel of geen Nove Mesto?

1
Pedalo 11 januari 2023 om 18:00

En nu maar hopen dat ie zich niet opblaast op ritjes te winnen in Tirreno, Zwitserland enz. en zichzelf richt op de grote wedstrijden.

1
dennis raats 11 januari 2023 om 16:42

Strade Bianche word dit jaar ook weer een mooie wedstrijd met alaphilippe Pogacar van aert en van der Poel aan de start

0
jimmen 11 januari 2023 om 17:16

Vaak een van de mooiere wedstrijden omdat ieder type renner op papier kan winnen.

0
Mooie Sjors 11 januari 2023 om 17:41

Mooie, unieke wedstrijd ja. Maar niemand piekt naar Strade, dus het is toch vooral de vorm van het moment zo vroeg op het jaar die daar de doorslag geeft. Zou ze wel eens allen in topvorm willen zien starten daar, bv. op de plek van de Amstel op de kalender.

-1
Jean Dumas 12 januari 2023 om 06:29

Ze zouden die op de kalender met MSR kunnen wisselen voor een nog beter deelnemersveld.

0
Mooie Sjors 11 januari 2023 om 17:34

Geen MTB dan in 2023?

0
Grote Plateau 11 januari 2023 om 20:50

goeie vraag Zors en thanks voor de link naar volledig interview (dat is al wat meer de moeite waard

0
de cauwer 11 januari 2023 om 17:48

Onder voorbehoud wegens rugproblemen.

0
wimvl 11 januari 2023 om 17:50

En die kans is er wel. Hij blijft maar op de sukkel

-1
Pietspeed 11 januari 2023 om 22:42

Niet een echt vrolijke Thieu onder de Spaanse zon. Beetje monotoon allemaal. Die rug baart hem misschien toch zorgen met alles wat nog komen gaat : ‘uurtje rustig op de weg fietsen gaat wel’ klinkt niet bepaald overtuigend. Blijft ergens een vreemd verhaal, zeker nu WvA de spaken uit z’n wielen rijdt. Dadelijk op de weg zal hij toch ook weer een heel seizoen vollebak moeten geven met aanzetten, optrekken na bochten, klimmen, sprints. Moet toch ook voor z’n rug belastend zijn. Wellicht al enige vorm van slijtage?

0
Sean Kelly 11 januari 2023 om 17:54

Volgens mij start Mathieu voor het derde jaar op rij in de tour!

0
Comments 11 januari 2023 om 17:54

De voorjaarsklassiekers in Belgie zijn n mooi trainingsprogramma

0
Geit in mijn Kelderman 11 januari 2023 om 18:15

Amstel begint qua bezetting wel echt heel sneu te worden. Gun ’s lands grootste eendagskoers echt wat beters, maar denk dat de plek op de kalender er voor zorgt dat het een B-deelnemersveld blijft.

0
Romāns Vainšteins 11 januari 2023 om 19:10

Misschien moet de bal wat verlegd worden richting de coureurs en met name het trio WvA , MvdP en REVKET. Die hebben alle 3 gewoon de ruimte om de Amstel mee te pikken. Misschien een zak geld zoals in Grubbenhoven en Veassenveld? Dat lijkt altijd te werken.

-1
Melkzuur 12 januari 2023 om 08:06

De Amstel is 20 dagen voor de start van de Giro, net als San Sebastian 20 dagen voor de start van de Vuelta was in 2022. Ik zou Evenepoel graag zien starten eigenlijk. Laat die zak met geld dus maar komen!

0
Zarniwoop 11 januari 2023 om 19:35

@redactie, volgens mij is het WK dit jaar op 6-aug i.p.v. 13-sep

0
SteelHorseCowboy 11 januari 2023 om 22:40

Tja, de Tour.
Het is een soort zwart gat dat alle aandacht naar zich toe trekt.

Persoonlijk zie ik liever eendagskoersen en zie ik een renner als Mathieu daar veel liever.

0
Romāns Vainšteins 11 januari 2023 om 23:50

Ze zijn goed combineerbaar en bovendien wil MvdP zoals nagenoeg elke renner eens Parijs halen. Met zijn palet aan kwaliteiten hoeft dat verre van voor lul te zijn maar ook niet van dien aard dat hij he-le-maal leeg gaat.

Tour hoort er bij, die rugvermoerende niches dan eerder overboord.

-1
Tripodboom 11 januari 2023 om 20:46

Het maakt denk ik niet zo veel uit wat Mathieu rijdt. Zoals het nu gaat zal hij alleen maar het achterwiel van Wout zien, dat steeds verder uit het zicht verdwijnt. Wout ontwikkelt zich steeds meer, bij Mathieu zie ik stilstand.

-1
Lars Maden 11 januari 2023 om 21:27

Sport is onvoorspelbaar, hoe vaak loopt het niet anders dan vooraf gedacht.

0
Maillot à Pois 11 januari 2023 om 21:37

Klopt Lars, en gelukkig maar. Het zou maar saai zijn anders, nietwaar?

1
Michiel 11 januari 2023 om 22:03

Het wiel is rond.

1
dennis raats 12 januari 2023 om 04:27

Stilstand? Heeft gewoon een mindere fase. Zoals elke renner dat wel eens heeft. Dat Wout op dit moment beter is is wel duidelijk. Maarja de weken waar je echt top moet zijn moeten nog komen. Ik wacht tot Roubaix wanneer ik oordeel

0
Grote Plateau 11 januari 2023 om 16:38

voor een opendeurenseminarie en een paar glimmende pakjes de pers naar Spanje laten afzakken?

lekker milieuvriendelijk

-5
Panache 11 januari 2023 om 16:53

Ze zijn met de fiets gegaan he :)

2
Limal 11 januari 2023 om 16:55

Dit was net geen minuut lang – de redactie doet ongetwijfeld haar best om de CO2-voetafdruk per artikel te verlagen door het ganse interview in minstens vijf delen te brengen ;-)

1
Paauwer7 11 januari 2023 om 17:05

Ik vind de Strade wel verrassend.
Dat was twee jaar terug toen Van der Poel won waarschijnlijk het sterkst bezette monument van het jaar. (Strade is voor mij monument 6).
Toen met Van Aert, Flipke, Pogacar, Bernal en Van der Poel, dat was een megawedstrijd.
Hopelijk geen tegenslag meer voor Mathieu en de andere wielerhelden, we willen de besten vol tegen elkaar zien rijden.

2
Westland95 11 januari 2023 om 17:39

Vergeet Pidcock en bovenal Gogl niet.

0
Handige Harry 11 januari 2023 om 18:38

Zegt degene die 24/7 de servers van wielerflits volle bak laat draaien om zijn onzin hier neer te pleuren.
Nee, dat is lekker milieuvriendelijk…

0
Michiel 11 januari 2023 om 18:49

Wat kan mij het milieu nou schelen, laten we eerst eens wat inclusiever worden

-1
Romāns Vainšteins 11 januari 2023 om 19:22

Strade is een leuke eigen koers maar heeft natuurlijk niets van monument nr 6 die er al lang is namelijk het WK. Deelnemersveld kan leuk zijn dat daar opdaagt maar allemaal in verschillende fases van vorm en opbouw, koers is ook te kort voor monumentale waarde. Er nog 65 k voorknallen mag trouwens best van mij, laat je ze in Firenze straten.

Pidcock die daar de gaargereden en net weer in opbouw zijnde wonderboys strak het wiel uit poft zou ik alvast best lachuh vinden. Kwestie van prioriteiten.

En eens dat het nogal onzinnig is om puur voor het tonen vd plofkap naar Spanje te gaan. Of komen er nog bakken interviews met andere renners uit voort?

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone