Programma Bernal nog niet rond: “Giro is goede optie voor mij”

zondag 30 december 2018 om 17:37

foto: Getty Images

Egan Arley Bernal heeft nog geen duidelijkheid over zijn programma voor 2019. De Colombiaanse klimmer wil zelf graag de Tour de France rijden namens Team Sky, maar met twee kopmannen aan boord voor die rittenkoers denkt hij ook aan de Giro d’Italia. “Ik ga rijden waar de ploeg mij naartoe stuurt”, aldus Bernal.


Na zijn overwinning in de Tour of California en zijn rol als luxeknecht in de voorbije Tour de France wil Bernal graag zelf als kopman een grote ronde aanvatten volgend jaar. “Ik heb al met het team gepraat, maar ik heb nog steeds geen zekerheid”, zegt het toptalent tegen Ciclismo a Fondo. “Ik hou erg veel van de Tour de France. Daar droom ik veel over, maar we gaan daar heen met Chris Froome en Geraint Thomas. Daarom is de Giro d’Italia een goede optie voor mij.”

Bernal begint zijn seizoen in de Tour Colombia 2.1, de ronde van zijn eigen land die hij vorig jaar wist te winnen. Zijn opbouw naar het nieuwe seizoen is net begonnen. “Vijf weken lang heb ik niet gefietst. Momenteel doe ik heel rustig aan en kom ik beetje bij beetje terug. Ik ben gefocust en gemotiveerd, met volle batterijen”, zegt de 21-jarige klimmer.

Dit artikel delen:

8 Reacties

aardappeljager 30 december 2018 om 17:51

Uitkijken naar een andere ploeg zolang er Britten de tour kunnen winnen

Dolledriesoldebroek 30 december 2018 om 17:56

Als die zijn ontwikkeling door weet te zetten, vlak ik hem niet uit voor een podiumplek in de giro!

vluggejapie 30 december 2018 om 17:57

Met een onzekere toekomst en meer kopmannen dan grote rondes kan dat nog interessant worden.

Samlambeej 30 december 2018 om 17:57

tjaa wat moet je ervan zeggen…
Ik mag toch hopen dat we of Bernal of Sosa in een grote ronde voor een klassement kunnen zien gaan.

Tour 30 december 2018 om 18:01

Lijkt me niet prettig, nu nog niet weten wanneer je er moet staan.
En 5 weken niet gefietst, wat doe hij dan wel ? Ik hoop dat hij 3 kilo zwaarder wordt. Lang man, 5 weken.
Maar ik denk dat hij het zich kan veroorloven.
Dit wordt waarschijnlijk een top 3 , ongeacht welke grote ronde. Hij is goed.

Verweggistan 30 december 2018 om 19:18

Moscon gaat hem in ieder geval niet helpen in de Giro, die gaat namelijk zelfs kijken hoever hij komt.

Schollekop 31 december 2018 om 08:47

Mag toch hopen dat ze hem niet gaan gebruiken als luxeknecht voor Froome en Thomas. De Giro is prima om te kijken hoe ver hij in een grote ronde kan komen.

Taliesin 31 december 2018 om 14:41

Sja, hij lijkt niet van plan te vertrekken. Hij zal dan echt naar de toekomst kijken, hoe lang heeft Froome nou nog zal hij denken, dat zal maximaal twee jaar zijn. Thomas kan je ook van afvragen hoe lang die nog super top zal zijn en die moet nog laten zien dit eerst te kunnen herhalen. Dus het is niet uitzichtloos by Sky.