Professor aerodynamica: “Schat dat Pogacar tien à twintig seconden won door koerswagen”
foto: Cor Vos
dinsdag 18 april 2023 om 10:00

Professor aerodynamica: “Schat dat Pogacar tien à twintig seconden won door koerswagen”

Tadej Pogacar soleerde zondag op fenomenale wijze naar de zege in de Amstel Gold Race, maar de Sloveen kreeg daarbij wel een beetje hulp van de wagen van koersdirecteur Leo van Vliet. Deze reed op sommige momenten dermate dicht voor of achter hem, dat hij kon profiteren van de verminderde luchtweerstand. Maar hoe groot was het voordeel precies? Bert Blocken, professor aerodynamica aan de KU Leuven, zocht het uit voor Knack.

Blocken bestudeerde de beelden van de finale van de Amstel Gold Race en rekende met behulp van zijn tabellen uit welke winst Pogacar in deze fase behaalde dankzij de koerswagen. “In de finale heeft hij minstens een kleine twee minuten dicht achter de wagen van de koersdirectie en een motor kunnen rijden, een afstand die varieerde tussen tien à veertig meter”, zegt Blocken. “Dat heeft hem mínstens tien seconden voordeel opgeleverd. De meest voorzichtige inschatting, want Pogacar was niet altijd in beeld. Ik schat dus in totaal ergens tussen de tien à twintig seconden tijdswinst.’

“En dan moet je nog die voorlaatste passage aan finish erbij rekenen, waar de auto van koersdirecteur Leo van Vliet amper een tiental meter achter Pogacar reed. Dat levert een voordeel op omdat de wagen deels de onderdruk achter de renner wegneemt. In dat geval geldt ook: hoe kleiner de afstand tussen de fietser en de auto, hoe groter het ‘volgwageneffect’. Hierdoor kon Pogacar ook enkele seconden rapper fietsen.”

“Overduidelijk koersvervalsing”
Blocken benadrukt dat Pogacar geen blaam treft. “Ik zou als renner ook profiteren van het zog van de wagen”, klinkt het. Bovendien had de UAE Emirates-kopman ook gewonnen zonder het draftingvoordeel, oordeelt hij.

Maar dat neemt niet weg dat Blocken verontwaardigd is over de actie van Leo van Vliet. “Dit was overduidelijk koersvervalsing. Een pure schande op het hoogste WorldTourniveau. Zelfs in een kermiskoers zou ik er schande over spreken.”

Van Vliet: “Er is niets aan de hand”
Van Vliet zei zelf eerder, in een reactie bij In het Wiel, dat hij zich niet voor kan stellen dat Pogacar heeft kunnen profiteren van de slipstream van de koerswagen. “Wij rijden er wel voor, maar daar heeft hij toch helemaal niets aan? Dan moet je het uitproberen. Ik heb zelf ook gefietst, ik kan het me niet voorstellen. Wat voor baat heb ik om dat te doen? Wij rijden er ver genoeg voor. Er is niets aan de hand”, aldus de koersdirecteur.

Volgens Blocken moet Van Vliet echter weldegelijk hebben geweten dat Pogacar profijt had van de auto. “Iedereen met een minimum aan ervaring in het wielrennen weet hoe belangrijk drafting is, achter een renner en in een peloton, of achter een motor of een auto. Al in 1899 werden er ‘drafting races’ achter treinen gehouden om snelheidsrecords te breken. 124 jaar later beweert Van Vliet dan zo’n onzin. Volstrekt ongepast, zowel zijn woorden als daden in de koers. De UCI mag dit niet onbestraft laten.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
83 Reacties
18-04-2023 10:50
Het is toch een aanfluiting dat de enige belangrijke Nederlandse koers nog steeds door zo'n niet al te snuggere boomer wordt geleid? Hoe moeten er nu nieuwe geldschieters en organisatoren worden gevonden als het wielrennen nog steeds overgoten is door een sausje van oubolligheid en gesjoemel? Dringt het dan niet door tot deze generatie dat het probleem met het wielrennen niet alleen de dopingcultuur was maar de hele tweedehandsautohandelsfeer van afspraakjes, voordeeltjes, dealtjes, en de overtuiging dat het publiek niets ziet en alles even schitterend vindt.

Volgens mij is Leo van Vliet 67. Tijd om ruimte te maken voor een nieuwe generatie.
18-04-2023 10:51
Het kan bijna niet anders dan dat van Vliets kop gaat rollen in het verlengde van deze kwestie. Hij kan zeggen 'was niets' maar het algemene beeld is dat Healy terug begon te komen, ze langstormen met van Vliet 'kom op Pogi!' uit het portier schreeuwend en de al in de trofee gegriffelde topnaam naar de meet slepen. Nu deze wetenschappelijke noot er boven op die het verschil op exact het korte verschil tussen Healy en Pogi in de finale vaststelt?: nagel in de doodskist. Los van of het nou klopt of niet.

En dan nog:

2019: Ik ben er vast van overtuigd dat er wel 'iets' gedaan is vanuit de koersleiding wat icm Flip&Fugls getreuzel tot MvdP's onmogelijke winst leiden kon. Nee geen bewijs maar wel genoeg hersens. Neem hem ook niets kwalijk daar eigenlijk: een gouden kans op een hoofdrol in andere tijden sport!
2021: Sowieso al dat schandalige parcours, rundom die Bemelerberg + iene miene mutte, gewoon Woutjuh! niet k*tten.
2022: eikelen met prematuur de verkeerde winnaar blij maken
2023: Openlijk leuren met hoe ze Annemiek op de erelijst gaan krijgen en wat ze ervoor gaan doen

Ik vind van Vliet best een geinige gast maar hij heeft een broeierige zweem van handjeklap over zich heen hangen.
    18-04-2023 11:01
    quote: "een broeierige zweem van handjeklap". Bravo voor deze formulering!
    18-04-2023 11:02
    2019, kom Mathieu ineens in beeld met ene hele rits renners achter zich aan. Heel kort op een motor.
    18-04-2023 11:15
    Wie gaat er eigenlijk over de positie van Van Vliet? Ik zie op de site iets staan over de Stichting Amstel Gold Race. Heeft iemand enig idee wie daar de scepter zwaait?
    18-04-2023 11:32
    Gewoon lekker blijven zitten Leo.
    18-04-2023 11:40
    Volgend jaar ‘the dictator’-taferelen in de geest van Baron Cohen?

    Zou wel lachen zijn.
    19-04-2023 07:56
    Gewoon Jan Raas koersdirecteur maken vanaf volgend jaar. Ter ere van 45 jaar WK op de Cauberg, mag elke kopman bij de passages op de Cauberg opzichtig in beeld door zijn ploegmaats omhoog geduwd worden, met goedkeuring van de koersdirectie. 1979 all over again...
18-04-2023 10:14
Beste Leo Van Vliet (koersdirecteur) en Walter Planckaert (chauffeur), Pogacar had jullie hulp/tussenkomst zeker niet nodig en hij zou 100% zeker nog gewonnen hebben. MAAR : Bij mijn weten hoort een koersdirecteur altijd vóór de wedstrijd te rijden want hij is verantwoordelijk voor het parcours en het organisatorische vd wedstrijd…zorgt dat er op elk punt een seingever staat…meldt via de koersradio eventuele obstakels of bv een olievlek op de rijbaan. Dus als jullie 200 a 300 meter voor Pogacar hadden gereden dan hadden wij nu deze discussie niet moeten voeren. Als jullie graag achter de kopgroep willen rijden dan dien je plaats te nemen in de wagen van jury2 Een gepaste sanctie vanuit de UCI is hier zeker op zijn plaats en zeker ook als voorbeeld richting alle koersdirecteurs van andere wedstrijden !! Met SPORTIEVE groeten,
    18-04-2023 10:28
    Het probleem, waar dan ook het commentaar op is, was dan ook dat ze langere tijd te dicht voor zijn neus reden en niet de afstand bewaarden die volgens de regels geacht werd.
18-04-2023 10:39
Van Vliet tovert de Gold Race om van een mooie en gewaardeerde klassieker tot een kermiskoers.

Laat hem volgend jaar dan maar een kermiskoers organiseren, dan kan hij de hele wedstrijd een paar meter voor de koploper rijden.

Van Vliet in beeld en dus blij en wij een eerlijke Gold race.
18-04-2023 13:03
Volgens Leo is er niets aan de hand. Dat geeft twee problemen: ofwel onderschrijft dit zijn incompetentie, ofwel staat hij doodleuk te liegen. Hij kan dus niet aanblijven.
18-04-2023 15:08
Het rijgedrag van Van Vliet hoef je overigens niet per se te koppelen aan de vraag of Pogacar zonder dat gedrag wel of niet zou hebben gewonnen - waarschijnlijk wel - het gaat erom dat hij dat niet behoort te doen als wedstrijddirecteur (en andere directeuren dus ook niet). Hier is dus sprake van twee soorten ethiek.
18-04-2023 11:25
Leo moet gewoon weg. Hij speelt vals , verziekt de koers, verziekt het imago van de AGR en doet uitspraken die doen vermoeden dat hij een hersenziekte heeft...
18-04-2023 15:08
Deze discussie is als met een kanon op een mug schieten. Van Vliet heeft een grote en domme fout gemaakt, waarschijnlijk uit ijdelheid, en daarmee Pogacar iets bevoordeeld, maar vriend en vijand moge het er over eens zijn dat het eindresultaat ook zonder deze actie exact dezelfde zou zijn geweest.
18-04-2023 10:26
Nou nou... 20s winst op een stukje van 1 godbetere minuut. Dat zijn statistieken waar zelfs Demare nog jaloers op zou worden.

Complete koersvervalsing natuurlijk en die Van Vliet moeten ze zo snel mogelijk daar weg halen, maar dit is ook weer doorgeslagen onzin.
    18-04-2023 10:37
    Hoe groot het effect is als je er achter rijdt, zal hij wel degelijk kunnen berekenen ( al denk ik dat theorie en praktijk ook wel wat marge zal geven).

    Achter de auto rijden is natuurlijk iets anders. Waarschijnlijk is het rekenen van: je hebt zoveel % minder luchtweerstand. Dus met dezelfde wattages kan je zoveel sneller rijden en win je zoveel seconden op een km.
    Maar je volgt gewoon de snelheid van de auto natuurlijk, en als die gewoon even snel rijdt, dan win je gewoon geen tijd.
    Je kan jezelf natuurlijk wel wat sparen en net iets frisser het volgende stuk in de wind rijden.
    Maar je kan echt niet berekenen hoeveel sneller Pogi rijdt wanneer hij 1min X watt minder heeft geduwd...

    Maar los of hij nu 5, 10 of 20sec voordeel heeft gehad. Het feit dat hij daarvoor reed met de auto is gewoon verkeerd en dat Van Vliet dit zelf niet besef is gewoon belachelijk
    18-04-2023 10:49
    Kijk is! In deze dagen van vrij academisch debat boordevol onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek weet ‘illu’ op WielerFlits het beter dan een hoogleraar van de KU Leuven!

    ……….
    18-04-2023 11:24
    @VespavanBern

    Goed dat je zoveel vertrouwen in de academische wereld hebt, maar Bert Blocken heeft wel wat missers op zijn naam de afgelopen paar jaar. In dit specifieke geval noemde hij aanvankelijk ook een bizar hoog aantal seconden per kilometer.
    18-04-2023 11:40
    @Vespa

    door mijn tijd aan de KU Leuven kan ik je toch verzekeren dat je niet elke hoogleraar serieus hoeft te nemen...
    18-04-2023 11:56
    Tja, of je nou zelf hebt gestudeerd of niet (geen idee waarop je bent afgestudeerd), door het in twijfel trekken van een hoogleraar trek je niet alleen zijn competentie in twijfel, maar daarmee ook de gehele institutie waar hij zijn positie verworven heeft, en daarmee de geloofwaardigheid van de maatschappij, die door diezelfde institutie o.a. gevormd wordt. Dit valt te omzeilen door specifiek (een eigen argumentatie) aan te wijzen wat er niet deugt aan wat de expert poneert, maar dat gebeurt hier niet. De stelling wordt als bizar van de hand gedaan en zou vast niet kunnen kloppen, waarmee bovenstaand riedeltje wordt geïmpliceerd. Een kwalijke tendens als je het mij vraagt, die helaas steeds vaker in de samenleving ten tonele verschijnt.

    EDIT:

    Laat me wel benadrukken dat ik zeker niet bedoel dat we als lamme schapen de oh zo almachtige hoogleraren moeten volgen. Sapere Aude!
    18-04-2023 12:43
    Dat wetenschappers ´ook maar een mening verkondigen´ verziekt al tijden de postmoderne discussies, ook hier.
    18-04-2023 12:59
    Kritisch denken is juist exact waar wetenschappers voor staan.

    Uiteraard had ik mijn stelling dat het onzin is wat genuanceerder kunnen brengen (wat Massimo bijvoorbeeld doet), maar waar het mij meer omgaat is dat dit soort wetenschappers zo ontzettend aandachtsgeil zijn dat ze overal maar willen scoren met straffe niet onderbouwde uitspraken en daardoor de wetenschap juist in diskrediet brengen.
    18-04-2023 13:27
    Prof in Leuven èn in Leiden. Werkt samen met Jumbo Visma voor aerodynamica. Heeft samen met journalist van Knack de beelden aandachtig bekeken en op basis daarvan zijn schatting gemaakt. Maar gelukkig zijn er hier echte kenners aanwezig die er beter zicht op hebben.
    18-04-2023 16:01
    David Dunning en Justin Kruger hebben dit draadje met veel plezier gelezen.
18-04-2023 10:41
"Leo, bedankt. Leo, Leo, Leo, bedankt" voor het verzieken van een prachtige overwinning. Iedereen weet nu weer uit welk stinkend nest Leo komt: uit de garage van walmende vrachtwagens en uit de stal van Peter Post, die het spel toch net iets geraffineerder wist te spelen. Jammer dat Leo 't intellect noch de sociale antennes heeft om een koers als directeur te dragen. Mag die man weg?
    18-04-2023 13:05
    De overwinning is wat mij betreft niet verziekt. Het imago van Van Vliet en daarmee de Gold Race daarentegen…
18-04-2023 10:53
10 a 20 seconden klein bier dus
    18-04-2023 10:56
    Als van Aert'm drinkt. Pogacar en Kwiatkowski krijgen in die tijd wel een grote bier weg.
18-04-2023 11:25
Ik heb de beelden nog eens herbekeken om de situatie in alle rust te kunnen herbeoordelen. Op 10,5 km van de finish was het verschil handgemeten 24 seconden en ik neem deze tijd omdat ik hier zeker weet dat het klopt. Op exact 10 km van de finish passeert de wagen Pogacar. De wagen rijdt eerst redelijk netjes door, want op 9,7 kilometer is het gat in de bocht 3 seconden (dat is bij 45 km/u zo'n 38 meter afstand). Zo gaat het even door en de auto rijdt op redelijk gepaste afstand, met slechts een verwaarloosbaar voordeel. De situatie verandert op 8,3 km van de meet waar de auto opzichtig snelheid mindert in een smal bochtig deel. Pogacar loopt hier in. Op 8,1 km van de meet gaat Pogacar de bocht uit en begint de fase van écht voordeel. Hoe ver en hoe lang? Geen idee, want op 7,7 km van de meet is de situatie weer in beeld en is Van Vliet ver genoeg weg. Kan ik rond die tijd een handgeklokte tijdsopname maken? Ja: op 8,1 km (zwarte auto/rode jas) daar is het 26 seconden. Wanneer ik de gehele situatie overzie dan snap ik de beeldvorming, maar wordt er van een mug wel een olifant gemaakt. En Healy verloor 2 seconden in dat stuk. Volgens de aerodynamische professor zou Healy 10-20 seconden benadeeld zijn, dat lijkt mij stug.
    18-04-2023 12:10
    "Op exact 10 km van de finish passeert de wagen Pogacar. De wagen rijdt eerst redelijk netjes door, want op 9,7 kilometer is het gat in de bocht 3 seconden (dat is bij 45 km/u zo'n 38 meter afstand)."

    Op een afstand van 300 meter kan een wagen natuurlijk een heel pak verder uitlopen op een renner dan 38 meter. Als 'ie dat wil, tenminste. Verder ben ik er niet van overtuigd dat een wagen (mét extra Amstel-windvanger op het dak) bij die afstand een verwaarloosbaar aanzuigeffect veroorzaakt. In zo'n finale telt elke seconde.

    "De situatie verandert op 8,3 km van de meet waar de auto opzichtig snelheid mindert in een smal bochtig deel. Pogacar loopt hier in."

    Het begint al op 8,4 km van de meet. Leuk detail: in die holle weg (heerlijk om een windtunnel-effect te creëren) liggen er wat blaadjes op de weg die een goede indicatie geven van over welke afstand de wagen 'wind' veroorzaakt en ze zijn nog in beweging wanneer Pogacar passeert. Zeker en vast dus geen "verwaarloosbaar" effect daar. Ondanks dat het daar maar traagjes ging, lichtjes bergop.

    "Op 8,1 km van de meet gaat Pogacar de bocht uit en begint de fase van écht voordeel."

    Die conclusie is wat mij betreft dus aantoonbaar fout - de fase van echt voordeel was al veel langer bezig. En vol in beeld. Door te zeggen dat hij pas echt voordeel haalde op het stuk waarin het niet in beeld was zaai je onnodig twijfel. Trouwens, wanneer het terug in beeld komt zit er weer (zoals zo vaak) een motor te kort voor Pogacar, met Van Vliet daar dan weer kort voor. Zo'n dubbele derny zal misschien ook wel wat extra effect hebben.

    " En Healy verloor 2 seconden in dat stuk."

    Dat absolute handgeklokte verschil voegt weinig of niets toe aan de discussie - het gaat hem enkel om hoelang Pogacar kon genieten van een aerodynamisch voordeel dat Healy niet had. Dat weten we niet exact, maar toch wel beter dan hoe jij het voorstelt.
    18-04-2023 13:01
    @panache Liep Pogacar uit of Healy in voor je eerste tijdmeting?
    18-04-2023 13:09
    "Dat absolute handgeklokte verschil voegt weinig of niets toe aan de discussie – het gaat hem enkel om hoelang Pogacar kon genieten van een aerodynamisch voordeel dat Healy niet had. Dat weten we niet exact, maar toch wel beter dan hoe jij het voorstelt."

    De handgeklokte tijden voegen niets toe qua voordeel, maar je kan het wel gebruiken binnen een logische redenatie. Pogacar loopt 2 seconden uit, de professor zegt dat zijn voordeel tot wel 20 seconden kan zijn geweest. We spreken dus over maximaal 18 seconden in het nadeel van Healy. Aangezien het verschil bij aanvang incident 24 seconden bedroeg is het verhaal van de professor dat Healy misschien wel tot op 6 seconden van Pogacar genaderd zou zijn (binnen dat stuk van iets meer dan 2 kilometer). Nu laten we ons gezonde verstand werken. Is het aannemelijk dat Pogacar zo langzaam zou rijden (terwijl dat daar voor en daarna niet het geval was)? Of reken andersom: is het aannemelijk dat Healy in iets meer dan 2 km (ongeveer 3 minuten) 20 seconden kan pakken op Pogacar, wat neerkomt op circa 10% tijdsverschil, dus meer dan 10% vermogenverschil? Nee dat kan Healy helemaal niet. Logica van mij botst met de logica van de professor.
    Dit verhaal bewijst vooral dat een professor geen 'vluggertjes' moet maken. Hij stelt immers zelf het volgende "Uit die studie blijkt dat wanneer een renner in een rechte lijn achter een auto rijdt, de luchtweerstand opmerkelijk daalt. Bedraagt de afstand tien meter, dan daalt de luchtweerstand met twintig procent. Is de afstand veertig meter, dan daalt hij met nog altijd zeven procent. Het tijdsvoordeel dat die renner daaruit haalt, kan zo tot enkele seconden per kilometer oplopen." Er was geen sprake van een rechte lijn (ideale omstandigheden) en de afstand was te kort om überhaupt 20 seconden te kunnen bedragen. Ik ben er van overtuigd dat de professor bij betere bestudering tot een kleiner verschil zou komen.
    18-04-2023 13:45
    Ik heb ook even teruggekeken, het klopt precies wat die witte jas zegt.
    18-04-2023 13:53
    Beste Panache. "Healy verloor slechts 2 seconden". Hoe weet jij dat? Het is niet omdat jouw chrono dat tijdsverschil aangeeft, dat dat het werkelijke verlies was. Dat is net het hele punt. Hoe dicht zou Healy gekomen zonder die hulp van de wagen, dat is dus de vraag. Als Healy na de tussenkomst van Van Vliet slechts 2s verloor, zou dat dus ook kunnen betekenen dat hij anders 8 à 18s dichter zou zijn gekomen op Pogacar dan voordien.
    Als jij dus had gemeten dat hij op 24s van Pogacar reed, zou het dus kunnen dat hij anders tot op 6 à 16s van Pogacar zou zijn gekomen.
    Wat ook een optie zou kunnen zijn, is dat de auto van Van Vliet quasi hetzelfde tempo aanhield als Pogacar, en Pogacar op dat moment dus geen voordeel haalde in tijd, maar wel in watts. Watts die hij kon sparen achter de wagen en later kon gebruiken om zijn voordeel uit te diepen tot aan de finish.
    Er wordt dus geen olifant van een mug gemaakt, maar jij begrijpt de materie gewoon niet.
    18-04-2023 14:38
    Het staat iedereen vrij te denken dat ik "de materie niet begrijp" maar ik begrijp de materie uitstekend. De professor heeft ooit onderzocht dat een meter of 30 in vrij ideale omstandigheden een voordeel van 7% oplevert. Laat het voordeel op momenten ietsje hoger zijn geweest en op andere momenten lager (zoals in bochten, bij zijwind, bij grotere afstand). Maar laten we die 7% voordeel in luchtweerstand als gemiddelde nemen. Hoe kan dat leiden tot een gesuggereerd voordeel van Pogacar (in tijd) van maximaal 20 seconden binnen 180 tellen, wat gelijk staat aan 11%? Vertel het mij maar 11 na 11. Ik begrijp volledig dat Pogacar ook kan hebben ingehouden, maar dat heeft helemaal niets te maken met de redenatie. De redenatie is immers een gesuggereerd voordeel van 11% in tijd terwijl de windtunneldata een veel lager procentueel voordeel in luchtweerstand (dus nóg lager voordeel in tijd) beschrijven.
    Ja er was voordeel, ja Van Vliet had meer afstand moeten nemen, ja het is een smet vanwege de beeldvorming. Maar deze professor doet de discussie geen goed door 20 seconden maximaal te roeptoeteren (11% voordeel in tijd) omdat dit een sterke overdrijving is die menig volger voor de rest van zijn leven voor waar aanneemt.
    18-04-2023 14:52
    Wat denk je nu zelf, Panache? Dat jij niet helemaal begrijpt wat hij bedoelt, dat zijn bewering mogelijk foutief werden overgenomen door journalisten, of dat jij het beter weet dan een prof aan 2 universiteiten, die dagelijks deze berekeningen doet als job (inclusief voor Jumbo Visma).

    Jij mag het me zeggen, wat jij denkt dat het meest voor de hand liggende antwoord is.
    18-04-2023 14:53
    @Panache, helemaal mee eens.
    18-04-2023 15:08
    Beste 11 na 11. Je ontwijkt de vraag (logisch) en gaat dat maar op de autoriteitstour, jammer. Je stelt een wedervraag: "Jij mag het me zeggen, wat jij denkt dat het meest voor de hand liggende antwoord is." Het meest voor de hand liggende antwoord geef je mij niet als optie. Meest voor de hand liggend is dat de professor helemaal niets berekend heeft maar op basis van geheugen en nattevingerwerk een "educated guess" maakt en 10-20 seconden noemt. Wat de professor beter had kunnen doen is het voordeel in luchtweerstand schatten op basis van zijn herinnering aan de beelden en dat vertalen naar een procentuele tijdwinst. Ik ben er van overtuigd dat de professor nooit 11% tijdwinst zou verdedigen. Soms zeggen slimme mensen gewoon wat minder slimme dingen, dat maakt ze nog niet dom of minder competent.
    18-04-2023 16:00
    @Panache,

    In het artikel waarnaar je verwees staat: "It is shown that drafting in-line behind a car at a distance of 10 and 40 m leads to substantial drag reductions of about 20 and 7%, respectively."

    Verder ook nog: "The study only focused on one cyclist geometry and one position on the bicycle. The numbers of drag reduction, velocity change and time gains and losses provided should therefore be considered primarily as indicative."

    Je gelijk proberen te halen door te focussen op (enkel de bovengrens) 20s = 11% tijdwinst > 7% luchtweerstand vind ik dus vreemd.

    (De wagen reed niet exact 40m voor Pogacar uit; het reclamepaneel op het dak van de wagen zou in rekening gebracht moeten worden; de positie van Pogacar is niet gelijk aan die in de studie; etc)

    Uit het interview op Sporza (volledig video-interview onderaan hier: https://sporza.be/nl/2023/04/18/professor-berekende-auto-voordeel-in-amstel-leverde-pogacar-10-a-20-seconden-op~1681807176912/ ) blijkt dat de beste man een keer of acht de beelden heeft afgespeeld en dan zo goed als mogelijk zijn inzichten op dit specifieke geval heeft toegepast. Of daar ook nieuwe berekeningen aan te pas gekomen zijn weet ik niet, maar zijn begrip van deze materie overstijgt sowieso die van ons zoals Pogacar's koersbenen die van ons belachelijk maken.

    Ik kijk in elk geval uit naar de aanbevelingen/oplossingen die hij samen met Michael Rogers van de betrokken UCI-commissie aan het uitdenken is om deze frequent (vaak minder flagrante) voorkomende vorm van koersvervalsing zoveel mogelijk te vermijden.
    18-04-2023 16:28
    Beste Limal, ik focus met 11% niet op de bovengrens want de quote is immers als volgt: "In de finale heeft hij minstens een kleine twee minuten dicht achter de wagen van de koersdirectie en een motor kunnen rijden, een afstand die varieerde tussen tien à veertig meter. DAT heeft hem mínstens tien seconden voordeel opgeleverd. De meest voorzichtige inschatting, want Pogacar was niet altijd in beeld. Ik schat dus in totaal ergens tussen de tien à twintig seconden tijdswinst." De professor zegt: ruim meer dan 10 seconden in minder dan 120 seconden. Dus zijn absolute ondergrens is 8,5% tijdwinst, zijn bovengrens is tegen de 17% tijdwinst. Zelfs zijn ondergrens van 8,5% ligt relatief ver boven de 7% voordeel die in de luchtweerstand zit. Waarbij 7% minder luchtweerstand niet gelijk is aan 7% sneller gaan. Het betoog rammelt gewoon. Om het betoog kloppend te maken heeft de professor "gunstige omstandigheden" nodig, zoals een kleiner gat tussen auto en renner (gemiddeld een meter of 15-18), een hogere snelheid (hoe hoger de snelheid, hoe meer voordeel) en een rechte weg (hoe rechter de weg, hoe groter het voordeel). Dat bewijs levert de professor niet en de tv-beelden al helemaal niet. Ik ben vaak geneigd het voor de geleerden op te nemen, maar dit is vrij toegankelijke kennis en het betoog rammelt gewoon. Misschien wil Klein Verzet instappen in deze discussie waarvoor het boek 'het geheim van wielrennen' (waarin vrijwel alle formules en berekeningen m.b.t. wattage, tijd en weerstand staan) gesneden koek is? Ik zal het hier bij laten om herhaling van zetten te voorkomen, dank iedereen voor de interessante discussie.
    Je eindconclusie Limal, dat er een halt moet worden toegeroepen aan dit type koersvervalsing, deel ik volledig.
    18-04-2023 17:00
    Naar mijn gevoel, dus wars van alle formules en parameters, leek 10 s een heel plausibele schatting, en een opperlimiet van 20 s niet onredelijk. Waarom?
    - Omdat je renners werkelijk elke wedstrijd omwegen ziet maken om toch maar in het zog van een (soms verre) motor of wagen te rijden
    - Omdat Pogacar alleen al in de twee keer dat de wagen echt vlak voor hem rijdt een dik handvol seconden kan pakken
    - En omdat duidelijk zichtbaar was aan meewaaiende bladeren dat hij ook bij de laagste snelheid in 'meegezogen wind' reed.

    Bijkomende reden (die niet tot de aerodynamica hoort) : zo'n wagen dient ook als psychologisch mikpunt voor een renner, zeker wanneer stilvallen dreigt aan het einde van een lastige solo.

    Jou cijfermatige benadering, steunende op een appels-en-peren vergelijking (tweede quote hierboven) met resultaten uit een artikel van dezelfde man die je in twijfel trekt, heeft mij niet overtuigd. Ik geef met overmacht het voordeel van de twijfel aan de expert.

    @Klein Verzet, moest je dit lezen en effectief een wiskundig wonder zijn, kom er maar in met die mathematisch verantwoorde en liefst genuanceerde inzichten :-)
    18-04-2023 17:50
    Ook teruggekeken en deel uw conclusie Panache.
    Van een mug een olifant omdat nu eenmaal op social media en hier men ongestraft los kan gaan zonder van moeder op je falie te krijgen.
18-04-2023 13:15
Spuit 11 Zonneveld komt ook weer eens in het AD the cow in the ass kijken (vrij naar E. ten Hag)
18-04-2023 13:37
Wat een gezeik, zeker als niet om.Jumbo gaat. Gebeurt volgens mij in elke koers als je op Kop rijdt. Van Baarle toch ook. Hij was de beste punt.
18-04-2023 13:57
Zou het ook kunnen dat Healy juist terug kwam door van Vliet? Zijn daar beelden van? Wat me bij de tijdwaarneming opviel was dat deze wel vaker erg snel op liep of af nam.
Verder hoort die auto daar natuurlijk niet.
18-04-2023 14:52
Wedstrijd tussen Healy en Pogi was ver van tevoren al beslist, namelijk door Pogi die hem keihard het wiel uit kletste net als de rest van het peloton!

En wie de koers heeft gevolgd moet wel doorgehad hebben dat er soms helemaal niets klopte van de tijdwaarneming.
    18-04-2023 16:45
    Maar alles werd lekker opgeklopt door van Nieuwkerken en de Cauwer op Sporza met de bedoeling de Amstel Gold af te breken . Ze konden niet ophouden om het er over te hebben i.p.v. zich met de wedstrijd bezich te houden .
18-04-2023 16:17
Ik verbaas mij over de vele seconden voordeel die het oplevert als je met een auto kort achter de renner rijdt, volgens professor aerodynamica Bert Blocken.

Weten we nog dat Bernard Hinault, ongenaakbaar in de Giro d’Italia van 1982, in de tijdrit met ploegleider Cyrille Guimard continu op zijn achterwiel, met beide portieren haaks open. Zogenaamd om de opdringerige tifosi uit de buurt van Hinault te houden!

Hoeveel seconden voordeel zou dat hebben opgeleverd, in 2 tijdritten van 37 (2e Tommy Prim) en 42,5 km (2e Francesco Moser)? 1982, is verjaard, uitslag handhaven :)
18-04-2023 11:13
2021: Finishfoto gedoe
2022: Verkeerde winnaar uitgeroepen vlak na de finish
2023: Dit

Gaat lekker met die koers zo.
    18-04-2023 13:30
    2019: Rare tijdsmeting, veelal vergeten door de overwinning van Van der Poel
    18-04-2023 13:32
    Je vergeet 2019.
    18-04-2023 15:22
    Die tijdsmeting in 2019 was helemaal niet raar, ik heb dat nog een teruggekeken. Mathieu rijdt gewoon behoorlijk snel, kopgroep staat quasi-stil, en doordat mathieu groepjes opraakt verspringt de tijd af en toe afhankelijk van de motor die bij het betreffende groepje rijdt. Maar echt niks geks, kijk het maar terug.
18-04-2023 12:14
Hoe kan die mens dat nu inschatten op basis van camerabeelden, dat kan toch alleen als je alle variabelen kent. Is dat diezelfde die beweerde dat je op 1 km 36 seconden kunt winnen omdat er 65% minder weerstand is? Welke fysica heeft die mens ooit gehad?

Had hij voordeel? Uiteraard, maar dit gaan uitdrukken in seconden is toch volkomen onzin.
    18-04-2023 14:02
    Professor aan de universiteiten van Leuven en Leiden. Werkt voor Jumbo Visma als aerodynamica expert in de windtunnel. Maar gelukkig kan jij hem wel even vertellen hoe fysica precies werkt.

    Hij maakt een worst case scenario schatting, en een best case scenario schatting. Gebaseerd op zijn ervaring en de videobeelden.
    18-04-2023 14:58
    Alleen al omdat hij voor Jumbo Visma werkt, had hij z'n mond moeten houden : belangenverstrengeling heet dat.
    18-04-2023 15:58
    als die aerodynamica expert in de windtunnel goed was werkte hij voor Toto Wolf.
    Tijdens de aankomende rondes gaan we hier dus veel onrecht aanvechten , mtb stayeren etc, wordt genieten met die mannekes van Sporza, die zegen altijd bij een niet Belg "hij moet gestraft worden" en bij Belgen "cameraman nu ff wegdraaien nondeju"
    (why so serious)
    18-04-2023 16:05
    Ja die mag mij inderdaad eens in detail komen uitleggen hoe hij exact aan die conclusie komt en met wat hij allemaal rekening gehouden heeft, zomaar met wat seconden goochelen kan ik ook hoor en als ik er een titel professor bij plak gelooft 95 % mij sowieso zonder weerwoord. Het is niet omdat hij professor is in weet ik veel wat is dat wat hij zegt ook effectief klopt en dat ik dat zomaar moet geloven.
    18-04-2023 17:46
    Juist ippopotamo. Voor een F1 auto met meer frontaal oppervlak en 200, 300 km per uur is eea veel belangrijker hoewel ook deze auto,,'s zijwind gevoelig zijn juist door hun aerodynamica. Maar veel en veel minder dan een coureur op een fiets die 10 meter achter een auto zit met wind niet eens op de kop.
18-04-2023 14:55
Hot item dit, voornamelijk hier op wielerflits. Waar zou dat nou aan liggen vraag ik mij af hmm??
18-04-2023 17:35
Bullshit. Nog eens teruggezien. Zo erg lang rijd de auto er nu ook niet erg kort voor en iets langer op een 10, 12 meter wat in die korte tijd amper 10, 13 seconden oplevert.
Hoef je geen professor voor te zijn als jezelf veelmhebt gekoerst.

Bovendien, waarom liep nadat de auto weer weg was het verschil ook weer op tot dik 40 seconden? Omdat Pogacar er zover doorheen zat dat hij anders de koers verloren had? Wat een idiotie. Pogacar had het zwaar maar de rest ook en hij kon altijd nog de afstand voldoende controleren. Healy leek even kort dichterbij te komen en na de auto werd het ook toen weer groter omdat ook hij op was. Allemaal nonsens en gedoe om alleen een lompe koersdirecteur waar de winnaar op wordt aangekeken.
    18-04-2023 18:30
    Het is gewoon een neveneffect van de onbegrijpelijke actie om er voor te gaan rijden. Het argument dat het niet verschilmakend was is abslouut plausibel hoor, daar niet van. Doch is het überhaupt er voor rijden inclusief de bakkes op de wagen steken genoeg om van Vliet buitenboord te kiepen: hij voedt hier deze discussie terwijl het de koersdirecteur is.

    Als je hem laat zitten wordt het een jaar lang grappen, steken en spotten wat voor idioots er ditmaal uit de hoed getoverd wordt en misschien zelfs nog een nieuwe imbeciele actie die niet eens voorzien was. Al helemaal na zijn gepikeerde ‘waar lullen jullie over?!?’ achteraf: een kans op katholieke vergeving heeft hij daar kundig door zijn eigen neus geboord.

    Maar zoals eerder al regens gevraagd: wie heeft er mandaat om die man ter verantwoording te roepen? Of is hier sprake van een godsconstructie?
    19-04-2023 00:22
    Weinig op aan te merken Romans.
    De organisatie is gewoon een commercieel bedrijf waar een bierbrouwer destijds geld in heeft geïnvesteerd. Niemand kan Leo eruit knikkeren behalve de sponsor kan mogelijk er een punt van maken en de gemeente Valkenburg is stakeholder die eea kan tegenwerken maar ze zouden wel gek zijn, het is pure Limbabwe promotie.
18-04-2023 18:30
Ik zeg; van Vliet functie elders. Bestaat die Gold race op Curaçao nog?? Ik zie een match.
18-04-2023 10:13
Dank je wel! Maar van die hij had alsnog gewonnen want hij had 38 seconde voorsprong is ook onzin. Want Healy heeft de gehele tijd met zijn kop in de wind gezeten en Pogacar heeft minuten lang geen wind gehad, of in ieder geval minder wind.
    18-04-2023 10:39
    Vaughters denkt dat Healy zonder de actie van Van Vliet een goede kans had gemaakt om bij Pogacar te komen, maar dan evengoed tweede was geworden in de sprint.
    18-04-2023 10:46
    Ik zeg: "de koers/finale dient opnieuw te worden verreden vanaf de voet van de Keutenberg".
    18-04-2023 10:47
    Let wel; die 20 seconden tijdwinst is er van uitgaand dat hij hetzelfde vermogen als anders levert, niet dat hij ondertussen ook nog zijn energie kan sparen.
    18-04-2023 11:24
    @jachtluipaard: maar mogen er dan supporters zijn? Of enkel thuissupporters en geen uitsupporters?
    18-04-2023 17:41
    Zever, a. Het was geen minutenlang. b. Kort op bumper was ca 15 seconden. , c. Had dus voornamelijk nog dik een 70, 80% van de weerstand omdat op 10, 12 meter die met wind schuin niet meer afneemt.
18-04-2023 16:12
Werkt voor Tjv....
18-04-2023 10:39
Iemand moet dit ff voor de gein testen, een auto gemiddeld 20 meter voor je laten rijden. Hetzelfde wattage trappen erna zonder de auto. En het tijdsverschil aan Leo presenteren

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine