Primoz Roglic rijdt tijdrit zonder Jumbo-Visma’s speciaal ontwikkelde snelpak

zaterdag 19 september 2020 om 10:21
Primoz Roglic rijdt tijdrit zonder Jumbo-Visma’s speciaal ontwikkelde snelpak

foto: Cor Vos

Primož Roglič is als leider in het algemeen klassement verplicht de klimtijdrit naar La Planche des Belles af te leggen in de gele trui, die hem door de Tourorganisatie wordt aangemeten. Daardoor kan hij niet profiteren van het speedsuit dat zijn ploeg Jumbo-Visma ontwikkelde.

Jumbo-Visma heeft met de Universiteit van Eindhoven en kledingproducent AGU samengewerkt om voor Roglič een zo aerodynamisch mogelijk pak te ontwikkelen. “Met een dummy met de exacte afmetingen en het gewicht van Primož zijn we in een windtunnel aan de slag gegaan om te kijken hoe we tijdwinst konden boeken”, vertelde Head of Performance Mathieu Heijboer aan De Telegraaf. “Maar hij zal nu in het geel starten en dus niet dat voordeel hebben.”

Naar het zich laat aanzien kan de grensverleggende outfit 1,3 procent tijdwinst opleveren, zo’n 35 seconden in 45 minuten. Heijboer ziet de discussie rond de snelpakken en de leiderstruien steeds weer terugkeren. “Het is een heel lang proces om een pak sneller te maken en het is dan jammer dat Primož dat niet mag dragen in de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Maar goed, ik wil er niet teveel een discussie van maken, want de gele trui geeft ook vleugels.”

Tom Dumoulin en Wout van Aert gaan wel van start in het speciaal ontwikkelde speedsuit.

Dit artikel delen:

35 Reacties

nickdt 19 september 2020 om 10:28

Dus dat is al een voordeel dat Dumoulin heeft tegenover Roglic.

Gelukkig voor Roglic, rijdt Poga in het wit, dus die heeft ook geen snelpak.

Spake Breekerd 19 september 2020 om 10:29

Lijkt mij wel de discussie waard. Als de ASO sport op het allerhoogste niveau predikt, dan zou ze op dit vlak wel iets toegeeflijker moeten zijn.

Murcia 19 september 2020 om 10:34

Le Coq Sportiv betaald naar ik aanneem een groot bedrag voor het leveren en sponsoren van de truien, dus dat gaat niet veranderen.

Velominatus 19 september 2020 om 12:50

Nee want geld verdienen is natuurlijk veel belangrijker dan eerlijke competitie

Cochise 19 september 2020 om 13:12

Niet dat ik vind dat er voldoende geld dat de Tourorganisatie verdient naar de ploegen doorstroomt maar: zonder geld, helemaal geen competitie…

RainbowJersey 19 september 2020 om 10:33

Ze kunnen van dat snelle pak toch wel een gele LCL-jumbo uitvoering maken met een haantje erop? Geen haan die daar naar kraait zou je zeggen

Groetjesaandevoetjes 19 september 2020 om 10:58

Le Coq Sportif maakt de gele trein volgens mij, dus je moet hun trui aan. Als AGU een gele trui maakt gaat Le Coq Sportif daar waarschijnlijk niet mee akkoord (want concurrentie).

Velominatus 19 september 2020 om 12:51

Le Coq zal wel niet willen toegeven dat AGU snellere kleding maakt

Maglia Rosa 19 september 2020 om 10:49

Dit wordt gecompenseerd door de extra motoren en helikopters die rond Roglic rijden/vliegen.

madeinstars 19 september 2020 om 10:51

Dat 1,3% is natuurlijk ook alleen maar een beetje marketingpraat op basis van precies de juiste omstandigheden in een theoretische omgeving. Net als auto’s die 1 op 20 claimen te rijden in de praktijk ook veel meer gebruiken.

Panache 19 september 2020 om 12:39

Bovendien is 1,3% ‘voordeel’ ook niet 1,3% tijdwinst.

Velominatus 19 september 2020 om 12:53

Let op 1,3% klinkt als heel weinig maar 1,3% tijdwinst in een tijdrit van een uur zo’n 50 seconden

Cochise 19 september 2020 om 13:15

Maar ze rijden maar een half uur op het vlakke, aerodynamica heeft amper nog invloed onder de 40km/h dus in deze tijdrit kom je zelfs met die (ongetwijfeld fel overdreven) 1,3% al niet meer aan 20″

city17 19 september 2020 om 10:53

De ASO zou toch van tevoren alle grafische ontwerpen van de verschillende truien door kunnen sturen naar de teams zodat ze daar hun eigen pak van kunnen maken. Met wat duidelijke eisen en instructies zou dat toch precies hetzelfde uiterlijk moeten opleveren, alleen dan met de eigen pakken.

Groetjesaandevoetjes 19 september 2020 om 10:59

En welk bedrijf sponsort de ASO dan? Le Coq Sportif levert een grote marketingbijdrage om de gele trui te leveren en zodoende zichtbaar te zijn als de klassementsleider in beeld wordt gebracht.

McMulenga 19 september 2020 om 10:54

Dus Tom en wout krijgen vooraf een voorsprong van 35 seconden (of meer, geen idee hoe lang ze er over gaan doen?) op Rogla alleen al door het pak. Zie dat maar eens goed te maken dan.

stalle 19 september 2020 om 10:58

Wel kans op uitsluiting wegens niet conform.
Elk nadeel heb…….

Kiuchi 19 september 2020 om 11:09

Ach Pogacar heeft hetzelfde probleem met zijn jongerentrui.

bartp25 19 september 2020 om 11:32

Dit vind ik een zwaktebod, je had hierop moeten anticiperen. De kans dat Roglic in het geel zou staan was aanwezig. Dan maak je toch ook ook zo een pak voor het geel?

Dumoullema 19 september 2020 om 11:37

Dat mag dus niet. Alleen Sponsor Le Coq Sportif mag die leveren en niet Agu.

madeinstars 19 september 2020 om 13:20

Ik vind het een zwaktebod als je zonder de regels te kennen domme opmerkingen gaat plaatsen.

Hollow Knight 19 september 2020 om 11:51

Dat is wel een voordeel voor WVA, maar het gaat niet genoeg zijn vrees ik. Roglic heeft veel energie kunnen sparen door in het wiel te rijden van WVA deze Tour (en hij heeft ook heel conservatief rond gereden).

Dion 19 september 2020 om 14:52

Wva heeft ook relaxed wat bergjes opgereden IPV reageren op uitvallen van concurrenten.

thorsen 19 september 2020 om 11:56

De verschillen zijn allemaal groot genoeg in het klassement. Maar stel je nou voor dat de leider niet in een superpak mag rijden, en de nummer 2 die dan bv 10 seconden achter staat in het klassement wel…

Toch wel iets om over na te denken in de toekomst, want dit soort pakken zal alleen maar toenemen (zie ook de innovatie bij Sunweb wat betreft veiligheid). Als organisatie komt er ook een punt dat je renners niet meer kunt dwingen om met mindere kwaliteit te moeten gaan rijden.
Zeker in het Sunweb geval zie ik hier juridisch eventueel wel kansen aangezien het de veiligheid betreft.

Turtlehead 19 september 2020 om 12:08

Wat een kul. Het ene snelpak of het andere maakt echt niet zoveel verschil; materialen zijn al zover doorontwikkeld, dat zijn hooguit theoretische verschillen.
De vraag of je echt stil en diep kunt zitten en doortrappen na drie weken inspanning is veel beslissender.

xistnc 19 september 2020 om 12:35

Heijboer gisteren bij In het Wiel: “We hebben het pak van de organisatie ook in de windtunnel getest en dat is ook een prima pak.”.

Glorious 19 september 2020 om 12:17

Ik erger mij voor het eerst aan Wuyts, wat een vreselijke man, blijft maar janken over jumbo en van aert. Van aert is top door alles van jumbo en wout is een superknul.

Eljorro 19 september 2020 om 13:13

Verkeerde topic

WernerFranke 19 september 2020 om 12:26

Alaphilippe vorig jaar vloog nochtans in dat prutspak in een discipline die zijn specialiteit niet was.

Cochise 19 september 2020 om 13:18

Zelfs als dat superspeciale pak van AGU amper voordeel zou opleveren of zelfs helemaal niet bestaat zijn ze er nu toch in geslaagd om op elke wielernieuwssite een nieuwsbericht te krijgen met hun naam.
Gratis reclame, check.

jan van schijndel 19 september 2020 om 14:16

Waarom krijgt een knecht als van Aert zo’n speciaal pak?

Burdincurutcheta 19 september 2020 om 14:37

Waarschijnlijk doet hij zijn overall en klompen er wel over aan. Gaan met die boerenklak!

Dion 19 september 2020 om 14:54

1.3% tov wat? Een trainingspak, een spijkerbroek, een normaal pak of het pak waarin hij nu moet fietsen?

Glorious 19 september 2020 om 14:56

Wat denk je zelf…..manmanman

Dion 19 september 2020 om 15:33

Zeg het maar meneertje manmanman? Als het tov een normaal (tt)pak is dan zal het tov het aso pak minder zijn en daarmee bijna verwaarloosbaar.

Headlines

Materiaalzone

Populair