Primoz Roglic na nieuwe zege: “De ploeg reed geweldig”

donderdag 13 augustus 2020 om 17:45
Primoz Roglic na nieuwe zege: “De ploeg reed geweldig”

De renners van Jumbo-Visma, met Roglič, tijdens de etappe - foto: Cor Vos (archief)

Primož Roglič wist vandaag op indrukwekkende wijze de ritzege te pakken in het Critérium du Dauphiné. Een goed getimede demarrage in de laatste honderden meters was genoeg om te zegevieren op de Col de Porte. “We laten opnieuw zien dat we ons op de juiste manier hebben voorbereid.”

Dit keer geen indrukwekkende Jumbo-Visma-trein op de slotklim, zoals we zagen in de Tour de l’Ain. Het waren de mannen van Team Ineos die het initiatief namen op de flanken van de Col de Porte. Renners als Dylan van Baarle, Jonathan Castroviejo, Michał Kwiatkowski en zelfs Geraint Thomas reden op kop voor Egan Bernal.

De Colombiaan bleek in de ultieme finale echter niet in staat om zijn grote concurrent Roglič te volgen. De Sloveen van Jumbo-Visma wist een indrukwekkende versnelling uit zijn benen te persen en kwam met voorsprong over de streep. “Dit is echt een geweldig resultaat”, zo vertelt de ritwinnaar, die na twee etappes ook de nieuwe leider is.

Concurrent Bernal 
“De ploeg heeft echt geweldig gereden en ik ben blij met een nieuwe zege. We wisten allemaal dat de slotklim erg zwaar was en we controleerden de wedstrijd vanaf het begin. De jongens waren echt heel erg sterk.” Roglič wist vandaag een gevoelige tik uit te delen aan Bernal, maar de regerend winnaar van de Vuelta a España blijft op zijn hoede.

“Egan is de huidige Tourwinnaar en nog altijd een van de sterkste renners. De concurrenten hebben ook een goede voorbereiding achter de rug. Het is een vreemd seizoen en ik ben dan ook blij met elke wedstrijd.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

vanSpringel 13 augustus 2020 om 17:51

Gemengde gevoelens vandaag met het zien van die 2 treinen.
Was en ben nog steeds niet gecharmeerd van die wedstrijdtactiek. Om het even welke ploeg dit tot kunst heeft verheven.
Met het beeld wat ik vandaag zag stemt me toch enigzins tot licht in de tunnel, aangezien team Ineos het in een soortgelijke verhouding met een andere ploeg, in dit geval JV, over een andere boeg zal moeten gooien. Zoals Jose de Cauwer op Sporza al vertelde dat die zijn renners zou vertellen, helemaal niet meer op kop te gaan.
“verdeel en heers” kan ook een prima koerstactiek zijn die op zo’n manier eens de kans moet krijgen. Controle over de meeste zaken in het leven lukt tot op een bepaald punt, echter komt ook daar een eind aan. Leve ’t einde van de treinen ?

Maglia Rosa 13 augustus 2020 om 18:00

Je weet nu nog helemaal niet of Ineos het over een andere boeg moet gooien. Deze tactiek werkt alleen als je de beste renner in huis hebt. Zolang Rogla de sterkste is zal Jumbo op deze manier iedereen naar huis blijven rijden. Het is echter nog lang tot (de laatste week van ) de Tour. Als Bernal tegen die tijd de sterkste blijkt heeft Ineos alle baat bij deze tactiek en is het juist Jumbo dat wat anders moet verzinnen.

Daarnaast wordt zo’n trein gedurende de ronde vaak wat minder. Gesink, Kuss en Bennett kunnen vast niet 3 weken lang de prestaties leveren die ze tot nu toe leverden. Daar gaan mindere dagen tussen zitten.

Overigens zitten er in de Tour voldoende ritten met kans op vuurwerk. In de ritten met een iets minder zware of zelfs zonder aankomst bergop lenen zich om eerder aan te vallen en de treinen te ontregelen.

Murcia 13 augustus 2020 om 17:59

Het probleem is dat de tactiek van de klimtreinen de beste manier is om een grote ronde te winnen, Je kunt wel als INEOS nu proberen om een andere tactiek te kiezen maar de risico’s daarbij zijn veel groter. Het is waarschijnlijker dat ze hopen nog te verbeteren tot aan de Tour om dan hun vertrouwde tactiek toe te passen.

VerstandOpNul 13 augustus 2020 om 18:01

Ik vond de gele trein op het einde toch ernstig haperen eerlijk gezegd..

vanSpringel 13 augustus 2020 om 18:06

Ik zag op ’t laatst de beide treinen haperen. Goed nieuws !

tendam 13 augustus 2020 om 18:07

Waarom? Sepp Kuss was met afstand de sterkste knecht vandaag. Als Kruijswijk en Dumoulin hier top rijden is het weer ‘te vroeg gepiekt’. You can’t have your cake and eat it too.

Wheely 13 augustus 2020 om 18:10

Benieuwd wat ze morgen gaan doen, dan moeten ze echt aan de bak want ze moeten het geel nu echt verdedigen. Dumoulin en Kruijswijk wel 100% knecht. Ik verwacht dat er wel wat klimmers die op achterstand staan de ruimte gaan krijgen. Ineos kan op haar beurt mannetjes vooruit sturen al geloof ik daar niet zo in.

VerstandOpNul 13 augustus 2020 om 18:25

Met name bij Kruiswijk heb ik ernstige twijfels of hij zich überhaupt wil inspannen voor Roglic..

Dion 13 augustus 2020 om 18:26

Leek me eerder een kwestie van “we hebben het onder controle, eigen tempo doorfietsen”.

Wildebert 13 augustus 2020 om 18:34

Dat gevoel heb ik bij Kruijswijk ook.

Wheely 13 augustus 2020 om 18:36

Nou Kruijswijk zal nu wel moeten toch? Ik denk niet dat hij het kan maken en dat hij er vooral zelf beter van wordt.

S. Morgenstern 13 augustus 2020 om 18:39

Of dat het bij zijn karakter past.

Quincy Adams 13 augustus 2020 om 19:45

Er was geen gele trein; hoeft ik niet, omdat er al een zwarte trein reed… die zichzelf ontspoorde…

Eddy Vroemm 13 augustus 2020 om 21:30

Denk dat een eventuele gele trein niet op gang kwam omdat Gesink en TD achterstand hadden opgelopen door valpartij. Ze wilden Tom in het klassement houden hetgeen is gelukt. Zal ook de strategie zijn in de tour om zolang mogelijk met meerdere renners in AK te blijven meedoen. Viel wel tegen dat Kruijswijk moest lossen zonder kopwerk te hebben gedaan.

assen 13 augustus 2020 om 18:07

Er was geen gele trein hoor oo de laatste klim. Het was een INEOS-trein. In de breedte heel sterk, Thomas en Froome al sterker, maar Sivakov viel me echt tegen.

Buchman en Pinot heel goed.

Kruissie en Tom hbeben nog wel wat werk om in de top5 te komen van het AK van de TDF.

DrJ 13 augustus 2020 om 18:20

Zolang Roglic op 1 staat, maakt het voor Dumoulin of Kruijswijk niet uit of ze Top-5 of top-10 rijden toch? Als ze in de TdF als 2e,,,, 4e en 5e eindigen, hebben ze wel iets verkeerds gedaan.

SCIC 13 augustus 2020 om 18:22

De enige manier om Roglic in de Tour te slopen is hen het kopwerk op te dringen en beurtelings aan te vallen. Dat houdt TJV geen 3 weken vol.

Chris Van Uden 13 augustus 2020 om 18:27

Aanvallen kost ook kracht.

fietsvriend 13 augustus 2020 om 18:27

Dan moet je wel kunnen wegrijden met dat snoeiende tempo.

Murcia 13 augustus 2020 om 18:36

Het beurtelings aanvallen kun je wel doen maar kost inderdaad veel kracht, Ook is het voor een ploeg als INEOS alleen interessant als de renner relatief kort staat in het AK.
Een springplank klinkt leuk maar alleen als je kopman ook de macht heeft. Het meest frustrerende voor INEOS is echter dat Roglic op het ogenblik de meest explosieve renner is bij de kandidaat winnaars. Vorig jaar konden ze gerust zijn over de tegenstand van TJV omdat Steven een pure diesel is. Als Roglic een betere punch blijft houden in de Tour dan heeft INEOS een groot probleem.

Wheely 13 augustus 2020 om 18:34

Er staan momenteel vier Colombianen in de top 10, alles binnen 20 seconden. Als deze mannen een alliantie vormen en beurtelings aanvallen zie ik de gele trein wel kraken.

Smartijn 13 augustus 2020 om 19:33

En waarom zouden die colombianen dat doen en/of kunnen? Omdat ze toevallig uit het zelfde land komen denken ze opeens kom we gaan samen werken? Zeker als 1 van die renners voor Ineos rijdt?

Wheely 13 augustus 2020 om 20:26

Die gasten zijn echt bloedbroeders als het erop aankomt, hebben allemaal enorm respect voor elkaar. Met name Quintana en Bernal. Uiteraard rijden ze ook tegen elkaar in the end maar ik weet zeker dat ze liever Bernal zien zegevieren dan Roglič.

Lijkt me vooral smeuïg voor de koers als het gebeurt, ik begrijp ook wel dat ze daar niet voor betaald worden.

SCIC 13 augustus 2020 om 18:50

Deze ronde is wat kort om Roglic te verrassen, maar in een drieweekse Tour werkt dat toch anders.

Gerben Schmidt 13 augustus 2020 om 19:26

Dan heb je meestal geen 5 klimritten achter elkaar

Erik33 13 augustus 2020 om 19:06

Nu pakken wat je pakken kan, betwijfel of de tour doorgaat.

Tripodboom 13 augustus 2020 om 19:23

Zei ik gisteren ook.

Romāns Vainšteins 13 augustus 2020 om 19:21

Wat je vandaag en al eerder met name ziet is dat de knechten roulatie op basis van dag vorm eveneens 100%. Overgenomen is. Vandaag Kuss, morgen Kruijswijk, dan Dumoulin. Intern zullen ze er al wat langer over uit zijn dat Roglic het moet doen.

Eddy Vroemm 13 augustus 2020 om 20:13

Ik zie Kruijswijk niet voluit knechten. Heb hem dit tot nu toe nog niet zien doen. Ook vorig jaar in Vuelta. Hooguit een beurtje, maar niet helemaal leegrijden.

S. Morgenstern 13 augustus 2020 om 20:24

Vorig jaar Vuelta?! Toen Kruijswijk na een paar dagen moest opgeven na de valpartij op de eerste dag? Lijkt me niet de beste graadmeter.

Ik heb Kruijswijk in de koersen waar ze beide reden (Romandië, Italiaanse najaarskoersen en l’Ain) de laatste jaren genoeg werk zien doen voor Roglic.

VerstandOpNul 14 augustus 2020 om 00:17

Een zekere ploeggenoot van Kruiswijk was harder gevallen in die TTT, maar won wel de Vuelta vervolgens.. Natuurlijk kan daar meer aan de hand zijn, maar ik zie hem nergens voluit knechten..
Ironisch gezien zie ik dat Wout wel doen, terwijl die toch ver boven Kruiswijk zal staan in de hierarchie..

Romāns Vainšteins 14 augustus 2020 om 08:21

Ik gok dat Kruijswijk in week 3 als laatste man voor Roglic voorzien is. Hij komt er nagenoeg altijd wat stroever in.

Mario de Vries 13 augustus 2020 om 20:44

Ik vrees ook dat er straks gewoon door 2, in plaats van 1 blok gedomineert gaat worden, maakt het er volgens mijn niet leuker op. Enige hoop dat je uit vandaag misschien ken halen is dat er toch nog een aardige zooi leuke renners aan konde blijve hange terwijl heel Jumbo en ineos wegvielen op de 2 kopmannen na

Jacco van Stierop 13 augustus 2020 om 21:25

Mooi dat Roglic het geel pakt, hoeft hij tenminste die schandelijke, foeilelijke kampioenstrui niet meer aan te trekken.

Andere ergernis zijn de fietsen van Astana. Welke armoedige geest bedenkt dat de kleuren van de fiets dezelfde moeten zijn als van het tenue? Dat werkt averechts. Juist door contrastwerking worden ploegkleuren versterkt. En met die Willier-fietsen kan het perfect: die behoren uiteraard rood te zijn.

Wildebert 13 augustus 2020 om 21:38

Iemand nog informatie over wat voor pech Dumoulin tegenkwam?

user5697 13 augustus 2020 om 22:00

Voet aan de grond moeten zetten bij valpartij midden het peloton. Hij zat toen ook wat te ver in het peloton.

S. Morgenstern 13 augustus 2020 om 22:05

Die voet aan de grond bij de valpartij was Gesink, die daar zat om Dumoulin op te wachten die een fietswissel moest doen.

Wildebert 13 augustus 2020 om 22:40

Thanks! Is ook bekend of hij op een ‘klimfiets’ de Porte op wilde rijden? Lijkt me echt wat voor Dumoulin.

kuitenbijter 13 augustus 2020 om 23:23

Heeft iemand een reactie van Dumoulin gelezen of gehoord? Ik zie alleen juichende berichten over Kuss en Roglic.

Akiria 14 augustus 2020 om 08:38

Reed lek vlak voor de klim…

Michelangelo 14 augustus 2020 om 09:10

Opvallend is hoe sterk TJV rijdt op dit moment. Gisteren Gio Lippens op de radio hierover, maar hij sprak met geen woord over ketonen. Alleen maar over goede structuur, slim aangekochte renners, goede staf, etc…

Ik denk dat je hier een voorbeeld ziet van de “remmende voorsprong” als je het vergelijkt met de teams die de afgelopen jaren domineerden (DQS en SKY/Ineos). Ik vermoed dat de ketonen daar reeds langer worden gebruikt dan in de rest van het peloton. Andere ploegen hebben destijds ipv ketonen geprobeerd om met structuur, voeding, training en andere marginal gains in het spoor te blijven. En toen daar nog ketonen bij kwamen, bleek dat in ieder geval voor TJV genoeg om de voet naast die van Ineos en DQS te zetten, en misschien wel verder.

Als je de beste en de sterkste bent is ‘logisch’ dat je minder scherp bent op nog verder verbeteren. Je bent zelf de referentie. Kijk naar de F1 en Ferrari: afgelopen seizoen de sterkste motor door een trucje; haal dat voordeel weg, en ineens zie je dat andere teams je overvleugeld hebben. Des te knapper wat Mercedes al jaren voor elkaar krijgt. Maar als ook dat geheim wordt gekraakt, wie weet waar de andere teams dan ineens staan.

Maar da’s mijn simpele analyse van buitenaf…

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair