Primoz Roglic na machtsexplosie Jumbo-Visma: “Laporte verdient deze zege”

zondag 6 maart 2022 om 18:26
Primoz Roglic na machtsexplosie Jumbo-Visma: “Laporte verdient deze zege”

foto: Cor Vos

Primož Roglič haalde na de ritwinst van zijn ploeggenoot Christophe Laporte in Parijs-Nice zijn beste Nederlands naar boven. “Heel mooi”, lacht de Sloveen na afloop bij de NOS. Zelf werd Roglič tweede, na een bijzondere aanval met ook nog Wout van Aert in de finale van de openingsrit.

“Dit is echt te gek”, aldus de klassementskopman van Jumbo-Visma. “Je kan dit bijna niet voorspellen, maar we kwamen in deze situatie en hebben het kunnen volhouden tot aan de finish. Ik wist op die klim niet eens of er nog iemand had aangevallen of dat wij zo hard reden, maar we bleven doortrappen.”

Uiteindelijk besloten Roglič en Van Aert dat de zege mocht gaan naar Christophe Laporte. “Dit is heel leuk en die keuze was totaal niet moeilijk”, geeft de Sloveen toe. “Dit was de enige juiste keuze. Christophe verdient deze zege.”

Door de clean sweep van Jumbo-Visma en de bonificatieseconden die bij zijn tweede plaats horen, heeft Roglič een belangrijke slag geslagen in het algemeen klassement. Het grootste deel van het peloton, waarin op Maximilian Schachmann na alle concurrenten finishten, heeft 28 seconden achterstand op Roglič.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Murcia 6 maart 2022 om 18:31

Hij reed zelf opvallend makkelijk rond. Die heeft weer eens een goede winter gedraaid op de berg. Moet wel de rest van de week op zijn fiets blijven zitten maar met het parcours en de klap die hij er in de tijdrit nog eens bovenop kan doen dreigt het een lange en vervelende week voor de concurrentie te worden.

0
Franco Ballerini 6 maart 2022 om 18:36

Pogačar is uiteraard de topfavoriet voor de Tour. De beste wielrenner die ik ooit heb gezien. Maar met goed teamwork zoals vandaag zie ik zeker kansen voor Roglič.

0
Ronellenfitsch 6 maart 2022 om 18:39

Hey Pogi, I still have my Lange Broek on when I’m in de kopgroep, yes?

0
Posterix 6 maart 2022 om 18:55

Nice one!

0
Deel Koeper 6 maart 2022 om 19:12

Heb een voorgevoel dat Roglic dit jaar de Tour gaat winnen. Misschien door pech bij de tegenstand of omdat hij gewoon tactisch of fysiek de betere is, maar denk dat dit het jaar wordt.

0
VespavanBern 6 maart 2022 om 23:00

Ik deel dat gevoel, juist omdat het parcours dit jaar niet op zijn maat geschreven is, zie ik hem wel verassen.

0
Scott Sunderland 6 maart 2022 om 23:49

Ik zou Roglic heel graag de Tour zien winnen, maar als Pogacar in topvorm weet te starten zie ik niemand anders winnen. Alleen pech en blessures houden hem van een zege af. Ik denk dat Pogacar intrinsiek de betere renner is zowel bergop als in de tijdrit. En zijn sprint is ook beter. Na Pogacar is Roglic wel de voornaamste kandidaat waarschijnlijk hoor. Zeker nu Bernal in de kreukels ligt.

0
I Langof 6 maart 2022 om 19:37

Grapje:
Primoz: hee guys, I speak no french, who wants to give interviews?
Wout: Ik ben vlaams, mijn Frans is zo zo la la
Christoph: OK guys,… mais seulement cette fois.

0
bunchsprinter 6 maart 2022 om 20:12

Pogi lijkt de beste. Maar wellicht is dit een voorbode van hoe je hem kunt slopen in de TdeF. Profiteren van de breedte van je ploeg en niet bang zijn om je kaarten op tafel te gooien. Als Pogi mee was geweest vandaag met deze 3 kerels, dan hadden ze hem gesloopt door om de beurt te demareren.

0
Boasson en Hagen 7 maart 2022 om 09:27

Ja dat werkt in een ééndagswedstrijd, maar als dat in deze etappe was dan hoeft hij alleen maar op Roglic zijn wiel te zitten en als Van Aert of Laporte demarreert, lekker laten gaan.

0
monsieur soixante pourcent 7 maart 2022 om 11:09

Daar heb je Vingegaard voor.

0
Etika 6 maart 2022 om 20:13

Roglic verloor direct zijn evenwicht na de finish. Toch maar je stuur vasthouden, denk ik dan. Is dat nou van onhandigheid ?

0
dit is mijn voorwiel 6 maart 2022 om 20:53

Beetje onbesuisd meejuichen. Moettie gewoon met 1 hand doen. Dat telt volgens mij ook als juichen.

0
jwst 6 maart 2022 om 20:53

Roglic zat kapot terwijl wout al zat te dollen met laporte

0
monsieur soixante pourcent 7 maart 2022 om 12:05

Had eerder de indruk dat Laporte stuk zat?

0
jwst 7 maart 2022 om 14:26

Ja klopt, bedoel net over de streep zie roglic echt meer stuk zitten dan Wout. Maar ook weer niet zo gek…

0

Headlines

Populair

Materiaalzone