Primoz Roglic mist roze trui op enkele seconden: “Iedereen zat op de limiet”

zaterdag 25 mei 2019 om 19:06
Primoz Roglic mist roze trui op enkele seconden: “Iedereen zat op de limiet”

foto: Cor Vos

Primož Roglič liet zaterdag in de Giro d’Italia andermaal een uitstekende indruk achter. De Sloveen van Jumbo-Visma kwam uiteindelijk een aantal tellen tekort om de roze trui te heroveren. “Op de laatste klim was het man tegen man en zat iedereen op zijn limiet te rijden”, zegt de nummer twee van het klassement.

“Vanaf het begin ging het erg hard, vooral de eerste dertig kilometer. Ik voelde me goed en het team werkte hard. We namen de verantwoordelijkheid, waar ik mijn ploeggenoten voor moet complimenteren”, laat Roglič weten op het digitale thuis van zijn team.

Ploegleiders zijn tevreden
Ook de ploegleiders van Jumbo-Visma kijken tevreden terug op de dag. Jan Boven roemde het werk van zijn ploeg en genoot van het spel: “Zowel de mannen voor de vlakke stukken als de jongens voor de bergen hebben goed werk geleverd en gedaan wat ze konden. In de finale zagen we hetzelfde tactische spel als gisteren. Er werd naar elkaar gekeken, waarna Carapaz de trui pakte. Dat is een spannend spel. Heel mooi om te zien, want wij zijn natuurlijk hier om daarin onze rol te spelen.”

Addy Engels genoot net als Boven van de goede koers van zijn ploeg, maar zag tot slot ook nog enkele gevaren voor de slotweek: “De laatste etappes waren het steeds renners die verder geplaatst stonden in het algemeen klassement die dichterbij kwamen, maar nu is er een gevaarlijke renner Primoz voorbij in het klassement. Natuurlijk zijn Nibali en Carapaz concurrenten voor het klassement, maar dat zijn er nog een aantal meer. We hebben gezien dat als de koers echt ontploft, eigenlijk alleen Movistar nog een mannetje extra heeft. De komende ritten worden belangrijk.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

pirazzi 25 mei 2019 om 19:47

1 minuut en 40 seconden nog voor op V. Nibali heeft Roglic.
Carapaz pakt hij wel in de tijdrit.

Covadonga 25 mei 2019 om 19:52

Dat zal vast. Alleen maakt hij geen minuten goed.

Samlambeej 25 mei 2019 om 19:59

Maar Carapaz staat toch geen minuten voor??

Pat McQuaid 25 mei 2019 om 20:14

Meer dan 1 minuut zal Roglic niet op Carapaz pakken in Verona.

Sebas 26 mei 2019 om 13:32

@ sam

Nog niet nee :p

Jean Dumas 25 mei 2019 om 19:53

Een mannetje extra? Carapaz is momenteel de sterkste. Ze gokken wel, want Roglic leek op reserve te koersen in de klim.

Gilberto 25 mei 2019 om 20:35

Dat zag jij aan Roglic af?

xistnc 26 mei 2019 om 09:14

Yates en Dombrowski konden een halve minuut achterstand goedmaken, in plaats van dat ze verder terugvielen. Yates kon vervolgens zelfs nog een half minuutje wegrijden. Die twee keer een halve minuut is dus sowieso wat Roglic harder had gekund.

TijmenCamps 25 mei 2019 om 20:09

Ben benieuwd wanneer Primoz Roglic eens gaat aanvallen. Hij lijkt de sterkste vind ik. Maar wat kan die Lopez toch niet afdalen…

Glorious 25 mei 2019 om 20:23

Als je alle tijdritten een beetje vergelijkt de afgelopen jaren plus los kijkt hoeveel Carapaz op de nummers 1, 2 en 3 verloor. ( 2017, 18 en dit jaar) Dan moet Roglic ongeveer tussen de 1 en anderhalve minuut kunnen pakken in de tijdrit. Zouden ze los die tijdrit rijden buiten de giro dan denk ik zelfs rond de 2 minuten…

Gilberto 25 mei 2019 om 20:33

Maar een Carapaz in het roze? Dan ken je toch vaak ineens wat meer hoor..

Fuubs 25 mei 2019 om 23:42

Rijd je de tijdrit niet in je eigen pak. Zou dat ook niet taktiek van jumbo visma kunnen zijn? Net niet t roze voor de tijdrit.

Gilberto 25 mei 2019 om 20:34

Ik heb dan wel een gezonde afkeer van Sky, maar Sivakov toch erg knap hoor. Net als Madouas.

RodyTur10 25 mei 2019 om 21:01

Ja, Ineos heeft wel oog voor talent. Bernal is een geweldenaar, Sosa is aardig en Sivakov doet het ook bijzonder goed voor zo’n jonge renner. Goed gescout, verder hoop ik zoals de meesten op zo min mogelijk succes voor die ploeg.

StonedCamel 25 mei 2019 om 21:05

Nou om Bernal, Sosa en Sivakov te scouten hoef je geen geweldige scout te zijn hoor, daar speelt de hoeveelheid geld die je in een talent kunt steken een grotere rol bij.

chasse patat 25 mei 2019 om 21:13

Heerlijk zo voor TJV! Movistar draagt de koers en Landa in dienst van Carapaz. Carapaz zal alleen de laatste km nog zijn krachten geven en dan moet Roglic zo mogelijk mee.

Turtlehead 25 mei 2019 om 21:58

Dat eerste is inderdaad heerlijk (anders was het binnen twee etappes afgelopen met Roglic/JumboV), echter Landa gaat niet knechten maar aanvallen en Carapaz volgen is nog niemand gelukt deze Giro.
Het wordt hopelijk mooi en spannend!

tvm 25 mei 2019 om 22:43

Het is gespeeld denk ik. Carapaz wint, Roglic 2 en Landa 3 op het eindpodium.

rennerske 25 mei 2019 om 23:22

Dat denk ik ook. Roglic wint doordat de concurrentie elkaar sloopt en Roglic niets anders hoeft te doen dan volgen , Landa voor de moeite op 2 en Nibali knarsetandend op 3.

Tony van Raamsdonk 26 mei 2019 om 09:46

Carapaz verloor 2 minuten op Roglic in de laatste tijdrit……

Tony van Raamsdonk 26 mei 2019 om 09:43

Op zichzelf lijkt me het verlies op Carapaz niet eens zo slecht voor Roglic. Stel,Roglic had de Roze trui dan was hij elke dag aangevallen. Nu moet Movistar verdedigen. Roglic kan volgen en zorgen dat hij geen tijd meer verliest op Carapaz en Nibali. Als Roglic dit volhoud kan hij in de tijdrit toeslaan.

leegloper 26 mei 2019 om 10:18

Moet movistar alles verdedigen? Als Nibali gaat zou ik sowieso naar Roglic kijken.

Joop Zoetemelk 26 mei 2019 om 11:05

Ik denk dat Roglic aardig op zijn limiet zit.

Roglic verkeert al lange tijd in een geweldige vorm…
Iedereen snapt dat je deze topvorm geen maanden vol kan houden. (zijn piek heeft waarschijnlijk al gehad)
Ik vrees dat hij momenteel niet veel beter kan en daarom graag defensief koers om energie te sparen.

krypton 26 mei 2019 om 11:11

Als het tactiek zou zijn van Roglic om zoveel tijd te verliezen dat hij het roze niet heeft, dan is dat behoorlijk arrogant voor een renner die nog nooit een podiumplaats heeft behaald in een grote ronde.