Primoz Roglic krijgt van BORA-hansgrohe ijzersterk team mee naar Tour de France 2024
foto: Cor Vos
woensdag 10 januari 2024 om 14:21

Primoz Roglic krijgt van BORA-hansgrohe ijzersterk team mee naar Tour de France 2024

BORA-hansgrohe heeft op de persdag in Spanje de voorlopige selectie voor de Tour de France 2024 gepresenteerd, met nieuwkomer Primož Roglič als de grote kopman. De Sloveen krijgt een indrukwekkende ploeg met zich mee, met onder meer voormalig Giro-winnaar Jai Hindley, Aleksandr Vlasov en Daniel Felipe Martinez. Ook Danny van Poppel is erbij.

De omkadering in de bergen zal niet missen voor Roglič, die afgelopen najaar zijn doorlopende contract bij Jumbo-Visma in goed overleg verbrak om voor zijn eigen kansen bij BORA-hansgrohe te kunnen gaan. Vooral de Tour de France staat hoog op het lijstje van Rogla, die de Giro en de Vuelta al wel won. Met Hindley, Vlasov, Martínez heeft hij sterke klimmers om zich heen.

Lennard Kämna is ook onderdeel van de longlist, al gaat hij eerder in het jaar ook de Giro d’Italia betwisten en valt daarna een beslissing of hij de combinatie Giro-Tour gaat doen. Voor het werk op het vlakke zijn naast Van Poppel ook Nico Denz en de Italiaanse nieuwkomer Matteo Sobrero aangewezen bij BORA-hansgrohe.

‘De Tour winnen is voor mij geen obsessie’
“Ik geloof erin dat ik de Tour kan winnen”, vertelde Roglič volgens RTV Slo op de persconferentie. “We moeten niet bang zijn voor de uiteindelijke uitkomst, maar we moeten ons best doen. Als we alles doen wat nodig is, kunnen we aan het einde blij zijn. Voor mij is de Tour de France kers op de taart, maar het is geen obsessie.”

Met deze selectie hoopt BORA-hansgrohe mee te kunnen doen om eindwinst in de Ronde van Frankrijk. Roglič gaat het daar opnemen tegen zijn oude ploeg Visma | Lease a Bike en kopman Jonas Vingegaard, die de laatste twee jaar de Tour won. Ook UAE Emirates komt met een sterrenensemble naar Frankrijk in de zomer, daar is Tadej Pogačar de grote kopman.

Ploegleider Rolf Aldag benadrukt dat Roglič de enige kopman is. “Wij kiezen voor de strategie van slechts één kopman”, vertelde hij. “Als Vlasov vijfde staat, kunnen we hem tactisch gebruiken, maar we gaan al onze plannen niet nu publiekelijk onthullen. We hebben slechts één doel en één leider. We gaan zonder sprinter en hebben geen extra doelen gesteld.”

“Primož zorgt voor positieve druk op het team om te slagen en te kunnen winnen”, gaat de Duitse ploegleider verder. “Hij won al meerdere grote rondes en kijkt naar de lange termijn. Als we dit verstandig doen en hem goed ondersteunen, zullen Hindley en Vlasov, die stukken jonger zijn, ook groeien. Zij gaan ook zeker geen typische knechten zijn.”

RIDE Magazine
53 Reacties
10-01-2024 15:15
Hij heeft er zin in, en zn eerdere niet ingewilligde eis bij Visma lab een TDF team geheel om hem heen gebouwd, krijgt hij nu wel. Top. Ga Roglic sowieso supporten naast de killer bees.
    10-01-2024 15:19
    Dat had hij bij Jumbo natuurlijk ook, maar in 2020 was Pogacar beter, in 2021 viel hij zelf uit en vanaf 2022 was Vingegaard gewoon beter.
    10-01-2024 15:36
    Klopt hoor. Ik refereerde eigenlijk naar waarom Roglic in 23 de Giro ipv de TDF reed. Dat was eigenlijk het begin van einde
    11-01-2024 16:05
    Volgens ingewijden was het Vingegaard, die na zijn Tour zege in 2022, Roglic's troon begon in te nemen door bij Plugge & Co, het absolute kopmanschap op te eisen voor de Tour'23, alsook dat Primoz niet zou mogen deelnemen. Ongetwijfeld moet Primoz dit geweten hebben, maar na diens zege in de Giro'23, sprak hij op de Belgische tv, met een verslaggever van Sporza, waarbij Roglic, uitzinnig van vreugde om de eindzege, vertelde dat hij door de Giro te winnen ook de kans verwachtte voor een deelname aan de Tour en eigenlijk een openlijke sollicitatie deed .....nu, de rest is historie, want Vingegaard kreeg inderdaad zijn zin en Roglic de leiband om.
    Wat zou het mooi zijn indien hij zijn payback time zou krijgen in de komende Tour....
10-01-2024 14:41
In potentie een heel sterk uitgebalanceerd team.
10-01-2024 16:17
Vlasov is een Rus. Die knecht voor niemand, naait je liever een oor aaan
    10-01-2024 16:30
    En dit is een discriminerende post: ik denk niet dat iemand op zoiets doms zit te wachten hier.
    10-01-2024 16:54
    Ja, dat doen alle russen immers...

    Jij bent jaloers op de tweekoppige adelaar is de invulling die ik dan maar geef aan deze reactie.
    10-01-2024 17:47
    Veel Russen zijn Orcs zoals ze aan het front genoemd wordt. Begrijp die benaming wel.
    Echter Vlasov die volgens mij niet of amper in Rusland komt op deze wijze wegzetten is behoorlijk lomp en getuigd niet van enige intelligentie.

    Dat hij vorig jaar voor eigen kansen ging was in die context te begrijpen als oudere sporter en zgn kopman. Nu is de context geheel anders.

    PS goed dat Joris de post niet wegjorist op dat men kan zien hoe ridicuul sommige lieden kunnen zijn.
    11-01-2024 14:21
    Ben blij dat kopoverkop zo genuanceerd altijd is
10-01-2024 17:48
Ik geloof er niet in, zie vooral einzelgängers en geen verzameling renners die een eenheid gaan vormen. Ook Kamna niet, die heeft in de Giro zeker één heel belangrijke bijdrage geleverd voor Hindley, maar dat pas nadat hij hem al een week aan het negeren was.

Bora is voor mij een "doe maar wat, we zien wel" ploeg en met deze samenstelling zie ik daar geen verandering in komen. De ploeg kan zeker voor chaos zorgen en een Vingegaard mee doen verliezen, maar als Roglic ooit in het geel belandt, zie ik hier geen sterk blok om het te verdedigen.
    10-01-2024 17:54
    Als hij en zijn maten er maar in geloven. De rest zal hem aan zijn . . . . roesten.
10-01-2024 14:28
Lijkt mij meer een ploeg van vrijbuiters in de bergen, gaan Martinez, Vlasov en Hindley knechten voor Roglic dan? Ik vrees voor de zaak, Kamna lijkt mij ook niet bepaald een pure knecht eerder een aanvaller.
    10-01-2024 14:32
    Natuurlijk gaan ze voor hem knechten. Hindley wordt overschat door zijn eerste en tweede plaats in twee zeer zwak bezette Giro's en de andere twee die je noemt zijn minder dan Hindley. Of ze ook daadwerkelijk direct goede knechten zijn zal moeten blijken maar ze zullen zeker in die rol worden gedwongen.
    10-01-2024 15:00
    Ik hoop natuurlijk van wel en chapeau voor de ploeg als ze dit daadwerkelijk voor elkaar krijgen.
    10-01-2024 15:04
    Ze krijgen betaald om te knechten voor niet de minste, iemand die in elk geval beter is dan hen alle 3. Nu heeft het team een kans op een podiumplek in de TDF. Dus ik geloof wel dat ze daarvoor gaan ja. Zie niet in op basis waarvan ze dat niet zouden willen, ze zien toch zelf hopelijk ook wel dat ze niet meekomen in al dat geweld wat aan de start staat.
    10-01-2024 15:09
    Hindley en knechten is in het verleden wel eens een moeilijke combi geweest, maar dat was omdat de ploeg hem eerder zag winnen als Kelderman. Dat zal niet zo snel gebeuren. Ik heb er meer vertrouwen in dan Almeida bijvoorbeeld, die nu eigenlijk al aangeeft in interviews dat hij stiekem ook wel denkt aan een podium in de tour
    10-01-2024 15:36
    Kämna is juist een superknecht, speelde ook een sleutelrol in de gewonnen giro van Hindley tijdens de etappe waar Carapaz gesloopt werd. Ideale man ook om vooruit te hebben en tegen het lijf te lopen in een vallei nadat Pogi en Vingy een vies bochtje missen.
    10-01-2024 15:39
    Aan Martinez zou ik ook niet twijfelen, die sleepte Bernal eigenhandig over de Italiaanse cols richting zijn Giro-winst.
    10-01-2024 16:22
    Vraag me ook af in welke mate die jongens ook gevraagd zijn of ze zin hebben in die rol.
    Vlasov die zelfs voor een verre ereplaats z'n eigen ploegmaat aanvalt?
    Martinez die voor maatje Bernal graag z'n eigen ambities opofferde maar net bij Ineos wegging omdat hij op een leeftijd kwam waar hij zelf meer wil oogsten. Roglic tekende pas lang na zijn overstap. Tenzij ze hem in ruil de volledige steun geven in de Ardennenklassiekers...
    Hindley die ook nooit het knechtenwerk heeft weten appreciëren.

    De sterkte zit dan eerder in mannen als Kämna, Denz en Sobrero.
    10-01-2024 16:39
    Ze zullen van synergie moeten hebben. Roglic zelf kan daar een grote rol in spelen met zijn redelijk relaxte voorkomen/zalvende persoonlijkheid. Ik zie het wel landen daaro. in ieder geval voor aankomende tour.
    10-01-2024 17:38
    Dat ze moeten gaan knechten is nogal duidelijk zoals Herr Denk aangeeft.
    Bovendien is dit heel ander kaliber renner dan rest van de AK renners vd ploeg. De synergie zal eruit bestaan dat ze uitgespeeld worden wanneer van toepassing.

    Danny lekker paar keer sprinten voor een etappe, mooi, hij mag zeker weer eens winnen. Die gast reed al 12 jaar geleden zijn eerste tour.
    10-01-2024 22:23
    Sowieso: die Danny van Poppel. Dat is toch een mooi coureur geworden uiteindelijk. Mag nu in een Sterre team voor geel gaan vechten, veel verder kan je als dienend renner niet komen.
10-01-2024 15:24
Ik denk nog steeds dat hij zijn beste kans bij Visma zou hebben, met een Vingegaard die iets tegenkomt onderweg en hij die de fakkel volledig op zich krijgt zo. Bora mag mij wel verrassen, hoe meer sterke blokken hoe beter voor de kijker.
    10-01-2024 17:42
    Begrijp jouw mening maar zou nogal grote afhankelijkheid zijn van het toeval en daar laat deze geslepen vos hiet niet op aankomen.
    Ik gun De Gelen weer de overwinning maar mocht Rogla hem kunnen pakken, . . . dat zou echt super zijn.

    Staan 2.100.000 Sloven compleet op hun kop en zal het Pils er rijkelijk vloeien.
10-01-2024 15:24
Enig logische team na het binnenhalen van Roglic. En wanneer er met die wat mis gaat heb je nog gehaaide renners over die vanwege dagenlang uitbollen genoeg voor dagzeges over hebben. Hindley zal de laatste man worden en ik denk dat hij die rol perfect uitvoeren kan zoals Kuss en Adam Yates afgelopen uitgave. Naast wit en geel gaat het ook Boragroen worden in de voorste regionen.
10-01-2024 14:25
Krijgt hij Bernd Pansold van Red Bull ook met zich mee? Die geeft hem vleugels en daarvoor hoeft hij dat vieze drankje niet eens te drinken.
    10-01-2024 16:16
    Heb op jouw aansporing ook even dat artikel gelezen en deel tot op zekere hoogte je scepsis.

    Dat hele Red Bull zegt ook niets anders dan 'Doettie nie meer, is nu superbraaf. Weet er ook heel veel van!'
    10-01-2024 17:51
    Na koers drinkt hij altijd graag een alcohol vrij biertje.
    Benieuwd dan wat het wordt? Een mooie opzichtige RedBull beker met daarin bier?

    Verder geen DDR dokter polonaise aan het lijf van de Sloveense adelaar.
    11-01-2024 14:19
    DDR dokter??
10-01-2024 14:42
Martinez, Vlasov en Hindley in steun, is belachelijk sterk. Al zullen er toch ook een of twee van hen de Giro betwisten neem ik aan. Maar alles hangt uiteraard af van de kwaliteiten van de kopman. Als Roglic in staat is Vingegaard en Pogacar bergop te volgen dan zullen alle kleine individuele belangen zeker moeten wijken voor geel in Nice. Benieuwd ook welke rol Van Poppel zal moeten vervullen. Hij is toch ook meer dan 'gewoon' een knecht voor het vlakke.
10-01-2024 15:33
Prima ploegje.. 3e in het AK zou haalbaar moeten zijn..
10-01-2024 16:16
Ik vind alleen Van Poppel een beetje vreemde keuze. Ze hebben al 2 man op het vlakke en ook Kämna kan daar uit de voeten. Van Poppel kan natuurlijk meer dan alleen een sprint aantrekken, maar ik zou toch eerder iemand voor de bergen meenemen. Dit neigt een beetje als Van Poppel meenemen om als het zo uit komt voor een etappe te gaan.
    10-01-2024 17:12
    Ik denk dat Van Poppel in een zelfde functie als Laporte mee is, in de vlakke ritten de kopman veilig door het sprintersgeweld leiden. Denz is meer een man die op kop gaat rijden dan iemand die in de drukte rond rijdt.
    10-01-2024 17:29
    Helemaal niet mee eens. Van Poppel krijgt een zeer belangrijke rol om Roglic bij te staan tijdens vlakke etappes. Een prima bodyguard voor de dagen dat ze niet gaan klimmen. Slimme keuze.
10-01-2024 16:23
Belooft echt een geweldige Tour te worden. Zelfs als Vingegaard er boven uitsteekt kunnen we rekenen op 21 dagen intense strijd om de overige podiumplekken en dagzeges. Pogi die niets te verliezen heeft, Roglic die zijn ultieme poging zal wagen, Remco die oorlog gaat maken, en dan nog hele legers topklasse adjudanten die voor chaos in de bergen gaan zorgen. Benieuwd hoe Vislab dit gaat controleren zonder Wout. Hoe dan ook, in juli ga ik geen vakantie boeken.
    10-01-2024 17:02
    Eens. Strijd! Zou Rodriguez een stap kunnen zetten komend jaar? Wordt tot nu toe elk jaar beter en nog piepjong natuurlijk.
    Dat zou nog een sterk team in de mix gooien.
    Daarbij liet Gall ook zien dat hij in de bergen niet zo heel ver achter lijkt te liggen op het wonderduo.

    Laten we het zo zeggen: dit wordt inderdaad geen Tour waar pakweg Lutsenko 7e wordt.
10-01-2024 16:50
UAE en Bora zijn minimaal bergop gelijkwaardig aan Visma.
    10-01-2024 17:29
    Ik denk zelfs sterker. Buiten Kuss heeft Vingegaard niemand voor het echte hooggebergte. Wellicht dat Jorgensen een paar bergetappes goed is en boven zichzelf kan uitstijgen.
10-01-2024 17:27
Geweldige ploeg. Briljant ook dat ze Van Poppel meenemen als bodyguard voor Roglic op het vlakke.
10-01-2024 14:45
Interessant, drie 'top' sprinters in dienst en alle 3 niet naar de Tour (Welsford, Bennett, Meeus). Alle ballen dus op Rogla, de dood of de gladiolen.
    10-01-2024 15:04
    Bennett rijdt vanaf dit jaar voor Decathlon AG2R La Mondiale.
    10-01-2024 15:05
    Wellicht mag Danny zich ertussen smijten als de kopman veilig is en het geen risicovolle sprint is
    10-01-2024 15:21
    Als Meeus in Parijs kan winnen, dan v Poppel vast ook!
    10-01-2024 15:45
    Welsford zijn beste resultaat in de Tour van vorig jaar was een 10de plaats... Vrij logisch dus dat die niet eens in overweging genomen is. Sowieso valt er voor sprinters amper wat te rapen dit jaar in de Tour, de Giro wordt het sprintersbal dit jaar.

    Bij Meeus zou het best kunnen dat zijn zwaartepunt op de klassiekers wordt gelegd, want daar is het bij Bora na het vertrek van Politt voor de rest echt wel armoe troef.
    10-01-2024 16:57
    @jappie:
    De Vlaamse klassiekers dan wel te verstaan. Waalse hebben ze higuita ook nog achter de hand.
    Ben benieuwd of sobrero eens iets in Vlaanderen zou kunnen betekenen. En Van Poppel wellicht?
10-01-2024 15:06
Als vlasov daadwerkelijk voor roglic gaat rijden zou ik er wel raar van opkijken en verrast zijn. Het gaat een leuke tour worden met 3 uitgesproken kanshebbers en 1 die mee kan doen als de andere 3 door het ijs zakken
    10-01-2024 15:10
    Ik heb ook heel veel zin in deze tour. Potentiële 4-way battle om van te smullen
10-01-2024 15:48
Ik zou Vlasov lekker als kopman in de Giro uitspelen. Die heb je hier als knecht echt niet nodig. Dan heb je veel meer aan een allrounder zoals een Jungels. Of iemand die ook echt bereid is om te knechten zoals Buchmann.
    10-01-2024 16:58
    Buchmann vorig jaar 20e in de tour en 21 in de Vuelta kan ook wel even mee als knecht bergop lijkt mij.

    UAE en Bora zijn bergop sterker dan het treintje Tratnik Kruiswijk Kuss, Vingegaard.i
10-01-2024 17:36
We gaan het meemaken, eerst zien dat Hindley zijn kansen gaat (moeten) opofferen voor Roglic. Als ik me niet vergis heeft die de Giro ook gewonnen en stond die er ook al eens op het podium. Dus wat grootste overwinning betreft, doet die niet onder voor Roglic. En wie weet is die komende zomer nog een tikje beter, terwijl Roglic mogelijk al een tikje minder goed zal zijn in de herfst van zijn carrière. Of Vlasov en Kämna de trouwe luitenanten gaan spelen wil ik ook eerst zien.

Sterke ploeg, dat zeker, maar ervan uitgaan dat ze allemaal in dienst van Roglic gaan rijden, lijkt me wishful thinking. Anderzijds hoeft dat ook niet. Één uitgesproken leider uitspelen werkt vaak contraproductief. Van Hindley een co-leider maken, waar Pogacar, Vismagaard en anderen ook moeten rekening mee houden, kan enkel in het voordeel van Roglic werken, zolang hij zijn ploegmaat niet beschouwd als concurrent.
10-01-2024 23:16
Bora legt zo wel alle eieren in één mandje door alle troeven in de tour in te zetten.
Zonde voor de giro, als ze deze mooie ronde hiervoor hypothekeren.
10-01-2024 23:19
Ik had ook eerder een Buchmann meegenomen.
In eerste instantie zal Roglic vooral moeten tonen dat hij in staat is om Vingegaard en Pogacar te volgen in de eerste lastige ritten.
Ik verwacht dat ze Hindley als co-leider houden, want uiteindelijk kan hij ook echt wel top-5 rijden (of ideaal geval miss zelfs podium).
Meeste tijd zullen ze moeten spenderen aan Vlasov, heeft zich nog niet vaak als teamplayer getoond dus wordt denk ik wel een joker. Tegelijk zal hij wel weten dat hij niet het niveau heeft van de echte toppers.

Mocht Roglic niet in staat zijn om Pogi en Vingegaard te volgen in de eerste etappes, zie ik vooral een free for all en mogelijks 3 man van Bora in top-10 ipv alle ballen op Roglic om miss dan 3de te eindigen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine