Primoz Roglic is wederom de beste in de Ronde van Romandië

Door , zaterdag 4 mei 2019 om 17:25
Primoz Roglic is wederom de beste in de Ronde van Romandië

foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft de koninginnenrit in de Ronde van Romandië op zijn naam geschreven. De Sloveen pareerde op de slotklim naar Torgon alle aanvallen en was vervolgens met overmacht de snelste van een elitegroepje. Met nog een tijdrit te gaan lijkt hij de Ronde van Romandië opnieuw te gaan winnen.

Felle winden en natte sneeuw zorgden ervoor dat de koninginnenrit van de Ronde van Romandië zaterdag moest worden ingekort. Onder meer de Col de Mosses werd geschrapt uit het parcours, waardoor de koninginnenrit nog ‘maar’ 107,6 kilometer bedroeg.

Remco Evenepoel in de vroege vlucht
Gevolgen voor het wedstrijdverloop had deze parcourswijziging niet: de favorieten bleven tot de slotklim in hun hok, terwijl een vroege vlucht zich al snel had gevormd. In deze vroege vlucht bevond zich Remco Evenepoel, die samen met Harm Vanhoucke, Alexis Gougeard, Jonas Gregaard, Daniel Felipe Martinez, Andrea Pasqualon, Claudio Imhof en Simon Pellaud voor het hazenpad had gekozen.

Jumbo-Visma controleert
Jumbo-Visma zag in het peloton het gevaar en liet de achterstand nooit verder oplopen dan drie minuten. De kopgroep had dus nooit echt kans op de ritwinst. Op de regenachtige slotklim naar Torgon werden de coureurs dan ook één voor één teruggepakt. Martinez en Gougeard waren de laatste coureurs die overbleven: zij werden op zes kilometer teruggepakt door het peloton, waar zich op dat moment nog maar twintig coureurs bevonden.

Kruijswijk pareert aanvallen Gaudu
De verwachte aanvallen op de leiderstrui van Primoz Roglič bleven lang uit, maar in de laatste drie kilometer was het David Gaudu die tot tweemaal toe een speldenprik uitdeelde. De kleine Fransman zag Steven Kruijswijk echter tot twee keer toe het gat met hem dichten.

Roglič valt zelf aan, wordt teruggepakt en wint
Daarna was het Roglič zelf die de knuppel in het hoenderhok gooide. De Sloveen sloeg een gat, maar zag in de laatste kilometer eerst Geraint Thomas en daarna nog een aantal andere coureurs aansluiten. Michael Woods leek de grote profiteur te zijn van deze hergroepering. De Canadees sloeg een gat in de laatste honderden meters, maar hij werd nog gepareerd door Roglič, die met een machtige sprint Rui Costa en Geraint Thomas voorbleef.

Dit artikel delen:

66 Reacties

Raafje 4 mei 2019 om 17:27

Wat een overmacht!

montventoux 4 mei 2019 om 17:27

Je kunt naar zuinige bankiers luisteren, KPMG laten rekenen, in Colombia of bij olichargen cash of pufjes halen of 'te vroeg in vorm' zijn. Dit is heel sterk koersen en gewoon gaan! Mooi!

mooiman 4 mei 2019 om 17:27

Wat een beest toch

mus van de maasstad 4 mei 2019 om 17:28

Eindbaas

Gilberto 4 mei 2019 om 23:59

Zeg gewoon dat je hem goed, geweldig of fantastisch vind man, met je eindbaas

Zjoske 5 mei 2019 om 10:34

Zeur toch niet man. Elke generatie heeft zijn eigen jargon.
Vroeger vonden we alles cool en gaaf. Nu is het dik en een fokking vette eindbaas.

Random wielerliefhebber. 4 mei 2019 om 17:28

Kruijswijk was ook een geweldige meesterknecht vandaag, maar heeft zelf niet de punch om iets te winnen.

Rui Costa maakt hier ook weer zijn comeback na 2 magere seizoenen

fietsvriend 4 mei 2019 om 17:29

Indrukwekkend – simpel de sterkste.

Jean Dumas 4 mei 2019 om 17:31

Primoz interpares.

kelderfan 4 mei 2019 om 17:32

Wat een kanjer is die Primož Roglič; die is klaar voor de Giro. Kruijswijk echt goed in de regen en kou!; die mag van mij ook mee naar de Giro.

Corné 't Glansarm 4 mei 2019 om 18:47

Zou wel veel beter zijn geweest. Als je naar deze ronde toegepiekt hebt, heb je met zijn capaciteiten zonder Roglic als schaduwkopman helemaal geen enkele podiumkans in de Tour, terwijl Roglic ondersteunt door Kruiswijk nog kansrijker in de Giro zou zijn.

west 4 mei 2019 om 17:33

Die heeft geen seconde in het rood gezeten..
De grote vraag is nu; Als dit zijn piekvorm is gaat ie problemen krijgen naar het eind van de giro. Maar als dit zijn voorbereidingsvorm is, en hij gaat nog pieken, dan hoeven we die hele giro eigenlijks helemaal niet te rijden…

Olly 4 mei 2019 om 23:53

Ja ik ben ook bang dat de piek te vroeg is.

Nul verstand 4 mei 2019 om 17:33

Er wordt natuurlijk gezegd dat Roglic te vroeg in vorm is. Dat snap ik wel, maar het is denk ik meer zo dat zijn basisniveau erg hoog ligt. Een Roglic een topvorm zou in staat zijn geweest om weg te rijden, maar dit is niet het geval.

Is dit de spijker op zijn kop?

Timothy12 4 mei 2019 om 17:36

absoluut!

Random wielerliefhebber. 4 mei 2019 om 17:38

Bovendien ligt het niveau hier lager als in de Giro.

Als dit zijn topvorm zou zijn gaat hij de giro niet winnen

Samlambeej 4 mei 2019 om 17:38

Geraint Thomas bood nog weerstand maar Primoz wist het al hoor.

04398 4 mei 2019 om 17:41

Rustig de benen los trappen voor de Giro

Wildebert 4 mei 2019 om 17:41

Wilde niet opnieuw afgetroefd worden, zoals door Gaudu. Overtuigend! Ook lol hoe mensen hier een meesterknecht Kruijswijk aan het werk zien. Trok juist de hele groep naar Primoz toen hij achter Thomas aan ging.

Random wielerliefhebber. 4 mei 2019 om 17:44

Ik zou nog eens terugkijken

Wildebert 4 mei 2019 om 17:48

Steven wilde zelf gaan, maar miste de explosiviteit (as usual). Had Thomas lekker laten gaan. Dan leg je de druk bij de rest. Die konden nu van Steven profiteren naar mijn idee.

xistnc 4 mei 2019 om 17:51

Kijk het nog ff terug. Dan kun je jouw idee nog eens checken.

Wildebert 4 mei 2019 om 20:47

Gedaan. Okay. Voordeel van mijn twijfel.

Samlambeej 4 mei 2019 om 17:42

Dat "te vroeg in vorm" blijft toch de domste uitspraak op dit forum he.
Alsof die saaierds die nu op hoogte zitten er niet alles aan doen om de beste vorm te halen.
Hoeveel grote rondewinnaars wonnen geen ronde van een week kort daarvoor? Heel veel.
Je kunt net zo goed denken dat hij nog beter wordt.
Ronderenners moeten meer rondes rijden ipv om de haverklap alleen op een berg te gaan zitten.

S. Morgenstern 4 mei 2019 om 17:47

Volgens mij pakken al die hoogtestages bij Roglic voorlopig best aardig uit..

Brabander 4 mei 2019 om 17:48

Dat ‘pieken’ begint zo ook steeds meer een loos begrip te worden. Zo’n Roglič bewijst dat je best voor langere tijd ‘goed’ kan zijn

Samlambeej 4 mei 2019 om 17:49

Te vroeg in vorm omdat hij wint een week voor de start van de Giro? Ook legio voorbeelden van renners die een week voor de start van de Tour nationaal kampioen werden.

S. Morgenstern 4 mei 2019 om 17:54

Roglic is juist een goed voorbeeld van pieken naar enkele koersen en dat afwisselen met langere trainingsperiodes.

Samlambeej 4 mei 2019 om 18:03

Het wetenschappelijk effect zal er best zijn mits juist toegepast en het lichaam op de juiste manier op het juiste moment reageert.
Wij die vanaf hier gaan uitmaken waar [insert renner] staat in zijn vormcurve blijft nattevingerwerk in z'n zuiverste vorm.

Brabander 4 mei 2019 om 17:44

Die gaat nu alles winnen waar-ie aan de start komt ofzo? Wat een geweldenaar is me dat zeg

john 4 mei 2019 om 17:46

Ik geloof dat er in Maastricht iemand langzaam aan de dunne door de koersbroek loopt ,en dan maar ruig zeggen ik heb meer gewonnen dan Roglic

Wildebert 4 mei 2019 om 17:49

Roglic lijkt nu idd veel betere papieren te hebben. Maar feitelijk heeft Tom gelijk.

Jean Dumas 4 mei 2019 om 18:22

Zei Nibali ook toen Tom eraan kwam.

Banddikte 4 mei 2019 om 17:49

Heeft in de winter duidelijk aan zijn sprint gewerkt. Heeft dit jaar al meerdere keren een groepssprint gewonnen

horsm 4 mei 2019 om 18:04

En als hij gisteren niet ingesloten was geraakt dan wint hij die etappe ook nog. Wat een kei.

Groningen 4 mei 2019 om 18:12

Ik weet niet wie destijds bij jumbo besloten heeft een relatief onbekende schansspringen een contract te geven, maar dat is een meesterlijke zet gebleken.

rahimns 4 mei 2019 om 18:24

Hij werd aangeboden bij Frans Maassen en er was geen geld om een topper te halen.

Samlambeej 4 mei 2019 om 18:26

Die beslissing kwam er omdat er toen ook niet veel geld was om grote renners binnen te halen. Maakt de reis van progressie van het team des te mooier.

Emergo 4 mei 2019 om 18:15

En de beeldregie was shit.

Ingmar 4 mei 2019 om 18:22

37 De Gendt
38 De Gendt
40 Degand

Samlambeej 4 mei 2019 om 18:28

Knap werk van de jury.

Martino87 4 mei 2019 om 18:50

Wat vond men van Evenepoel?

Samlambeej 4 mei 2019 om 19:01

@Martino87
Die heeft harder gefietst dan de voorbije dagen.

Romāns Vainšteins 4 mei 2019 om 19:21

Goed dat ie meespringt vandaag, kunnen er later ook nog eens wat zeggen dat ze ooit met hem in de kopgroep zaten.

theking 4 mei 2019 om 19:37

Had liever gezien dat ie zich zou sparen met het ook op de tijdrit morgen. Vind om eerlijk te zijn dat het een beetje tegenvalt. Wellicht last van de val voor de proloog? Had toch voor deze ronde aangegeven te willen zien waar hij staat op protour niveau en dat was vooraf vast niet proberen top 100 te halen. Of verwacht ik nu teveel?

peervaneynthoven 5 mei 2019 om 00:58

Die “blauwe “die in de kopgroep zat en als eerste bij het begin van de laatste klim gelost werd, bedoel je ? Die nieuw benoemde Merckx? De messias van België? Hij moet nog veel progressie maken om het profpeloton, als het serieus wordt, bij te benen. Ronderenner? Ik zie het nog niet, maar dat kan aan mij liggen. Succes met hem de hemel in te prijzen. Dat kan hij goed gebruiken die volslagen op hol geslagen adoratie.

SCIC 4 mei 2019 om 19:25

Waarom ook niet Kruijswijk naar de Giro. In de Tour mikken op ritzeges met Groenewegen.

DrJ 4 mei 2019 om 20:48

Zou mooi zijn voor volgend jaar. Roglic kopman en Kruijswijk knecht. Kruijswijk als kopman in de Vuelta. En de tour voor Groenewegen. Kan Roglic lekker als vrijbuiter mee in de tour.

Jungle Man 4 mei 2019 om 21:09

Kruiswijk knechten voor een roglic zou zonde zijn. Qua publiciteit een miskleun. Leuk voor roglic als ie wint, maar ik denk niet dat men er in Nederland of België (landen waar sponsor supermarkten heeft) echt warm van wordt

EddyB1958 5 mei 2019 om 10:41

In België moet de eerste Jumbo nog geopend worden.

Tinus1984 4 mei 2019 om 20:11

Bernal niet naar de giro las ik net. Dus deze roglic maakt nu nog meer kans

Slurpie Blauw 4 mei 2019 om 20:36

Kan dit gekwijl over Roglic stoppen. Hij reed saai en berekenend. Als hij niet bij een NL ploeg zou rijden, waren de reacties wel anders.

Bulcke 4 mei 2019 om 20:47

Waarschijnlijk. Ik vind sprintetappes ook ineens weer een stuk interessanter.

Maar vind je het heel vreemd dat roglic hier berekenend rijdt? Zou gek zijn als hij hier volle bak zou gaan met de giro in het vooruitzicht

ParijsTours2004 4 mei 2019 om 21:05

Ik zou denken dat een renner die én de beste sprint én de beste tijdrit van alle klimmers heeft alle recht heeft om saai en berekenend te rijden. En tóch ging Roglic vol voor de etappewinst, hij had ook kunnen blijven zitten toen Hirt en Carthy gingen.

Brabander 4 mei 2019 om 21:40

Waarom zou hij er als een kip zonder kop invliegen dan? Hij wint zowat alles waar-ie aan meedoet tegenwoordig. Het is een fenomeen. En een leuke bijkomstigheid dat-ie voor ‘onze nationale ploeg’ rijdt. Kruijswijk is een geweldige renner hoor, maar die wint nooit. Dan is het toch prima dat ‘een buitenlander’ de overwinningen voor dat team binnenharkt? Het zijn ook geen landenteams hè, maar merkenteams

Samlambeej 4 mei 2019 om 22:11

Vind Roglic al een geweldenaar van de eerste keer datie in beeld kwam. Pure klasse tijdrijder. Vandaag ook weer. Hij trapte nog door de boter aan het eind van de klim. Liet Kruiswijk wat gaatjes dichtrijden en pareerde daarna de aanvallen zelf. Heel koel en berekend. Tactisch sterk willen sommigen het noemen.

peervaneynthoven 5 mei 2019 om 01:07

Ik had hem nog zo gezegd om bij het begin van die laatste klim van 12km meteen te demarreren. Gelukkig heeft hij het anders (en beter) aangepakt. Maar leg eens uit waar die saaiheid bij Roglic in deze etappe zat i.p.v. die niet op feiten gebaseerde onzin als mening te spuien.