Primoz Roglic: “Ik heb alles gegeven”

woensdag 30 juni 2021 om 19:33
Primoz Roglic: “Ik heb alles gegeven”

foto: Cor Vos

Twee dagen na zijn harde val in de derde Touretappe moest Primož Roglič de pijn verbijten in de individuele tijdrit naar Laval. Ondanks zijn verwondingen reed de kopman van Jumbo-Visma de zevende tijd, op 44 seconden van etappewinnaar Tadej Pogačar.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

“Ik heb alles gegeven”, zei Roglič net nadat hij van de fiets was gestapt. Op dat moment moest nog een hele rits renners over de streep komen, onder wie zijn ploeggenoot Wout van Aert die als drie-na-laatste een tijd mocht neerzetten. De Sloveense renner kon desondanks alweer lachen. “Hopelijk is het genoeg en rijdt Wout mij niet buiten de tijdslimiet.”

Dat hij zich shit voelt na zijn valpartij van maandag, vertelde hij. “Ik lig helemaal open. Het gaat gelukkig steeds wat beter. Ik ben er gisteren doorheen gekomen en vandaag weer. Iedere dag geven we alles en dan zullen we wel zien hoe het gaat. Of het vandaag pijn deed? Tijdrijden doet altijd pijn, maar vandaag kwam ik toch wel wat kracht tekort.”

Toch houdt Roglič een goed gevoel over aan de tijdrit. “Ik ben heel trots dat ik alles uit mezelf heb gehaald. Dat is ook het enige dat ik kon doen. Ik blijf zeker vechten.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Klaas Foppen 30 juni 2021 om 19:36

Hij is nog niet afgeschreven

Peet Gute 30 juni 2021 om 19:40

Heeft een sterke tijdrit gereden met al zijn kwetsuren, en met Vingegaard heeft TJV alvast twee podiumkandidaten waarmee ze kunnen spelen. Hoop alvast niet dat ze Jonas opofferen door een stupiede aktie soals met Tom Dumoulin vorig jaar.

Marco Willems 30 juni 2021 om 19:59

Tom offerde zichzelf op uit frustratie, de ploegleiding was het daar totaal niet mee eens en vond het ook een domme actie.

Peet Gute 30 juni 2021 om 20:53

dacht ik al, dan is het aan sde ploegleiding om te zorgen dat Jonas ook niet gefrustreerd geraakt, is een toptalent, nog jong en een wissel op de toekomst

Pathieu van der Moel 30 juni 2021 om 19:41

Die gaat her podium gewoon nog halen. Wie weet, als hij de komende paar dagen geen tijd verliest, kan hij zelfs nog voor de eindzege gaan wanneer hij weer redelijk 100% is

evanderwel 30 juni 2021 om 21:41

Pogacar zal zonder pech moeilijk te achterhalen zijn, maar alle andere favorieten kan hij denk ik wel hebben.

josi 30 juni 2021 om 19:44

Gewoon een bereprestatie van Roglic, die vent is echt spijkerhard. De komende dagen proberen verder te herstellen en zoveel mogelijk eventueel verder tijdverlies te voorkomen of beperken. Hopelijk kan hij in de tweede helft van de Tour dan nog wat moois laten zien. Pogacar is wel redelijk uit zicht verdwenen, maar verder is eigenlijk nog alles mogelijk. En zelfs Pogacar is (vermoedelijk) ook maar een mens.

xistnc 30 juni 2021 om 19:47

In de aanloop naar de slotklim begon hij flink te wringen, dat voorspelde niet veel goeds. Door de schade te beperken is hij min of meer opnieuw 'best of the rest', maar nu wel op een wat eerder moment tijdens de Tour. Tot de eerste rustdag is genezen het devies, hopelijk krijgen we dan de tweede en derde week nog spektakel – mede mogelijk gemaakt door de Speed Potion wax van Dynamic, uiteraard.

Wim Kruithof 30 juni 2021 om 20:09

Als ik Koning Cynisme moest kronen, ging ‘ie steevast naar jou. Maar ik kan het goed hebben.

En inderdaad, als Roglic in de derde week oorlog maakt, benieuwd wat dat met kamp Pogacar gaat doen.

S.t.B 30 juni 2021 om 20:42

Primoz zal uit een ander vaatje moeten tappen, maar Pogacar ook.. Het wonderkind heeft nog nooit de koers van een grote ronde hoeven dragen. Na de eerste alpenetappe zal hij ongetwijfeld op die modus moeten overschakelen, en dan word’t pas echt interessant. In Baskenland wist Primoz het gebrek aan echte autoriteit/dominantie van UAE genadeloos af te straffen. Poga was toen niet de man in leiding, maar het was wel typisch om te zien hoe Roglic met één gewiekste ‘truc speciale’ UAE totaal ontregelde.

Emergo 1 juli 2021 om 10:13

Primoz hoeft niet uit een ander vaatje te tappen want de inhoud van het vaatje is prima. Er zitten wel een paar schaafwondjes (sic) in de weg.

Tinus1984 30 juni 2021 om 19:48

Wat een beest. Ik schrijf hem zeker nog niet af. Pogacar kan nog van alles ook overkomen. Hij staat op erg weinig achterstand op de meeste ronderenners boven hem. Dus alles is nog mogelijk

Pietspeed 30 juni 2021 om 19:50

Gewoon een topprestatie met zulke verwondingen.

Turtlehead 30 juni 2021 om 19:55

Ik hoop dat hij niet teveel uit reserves put en dat hij relatief goed herstelt. De Alpen komen nog vroeg, maar werk 2 en 3…, wie weet wordt hij toch nog 2e/3e achter Pogi en achter Carapaz.

S.t.B 30 juni 2021 om 20:09

Hij zou in ongeschonden staat Poga zeker niet op meer dan een halve minuut hebben gereden, maar dit is wel een enorme morele opsteker die Roglic helemaal zelf heeft afgedwongen. Nu geen gekke dingen meer doen en in de buik van het peloton recupereren richting de eerste Alpenrit en rustdag. Pogacar zal geheid nog steekjes laten vallen. Hij heeft nog nooit een grote koers moeten dragen, en dat is toch wel iets heel anders dan profiteren in de slipstream. Pogacar gaat sowieso niet meer zo neurotisch op Roglic letten. Des temeer kans om vanuit een hinderlaag aan te vallen.

jv88 30 juni 2021 om 20:24

Klasse. Had dit niet verwacht na zoveel fysieke en mentale schade. Bikkelhard is deze man in beide!

Dion 30 juni 2021 om 20:31

Alleen maar respect.

jooprioolpijp 30 juni 2021 om 20:42

Dit viel niet tegen, maar ik vrees dat de herstelwerkzaamheden van z’n lichaam hem bij langere inspanningen meer gaan opbreken. De mentale kracht van deze man is bizar.

mitchel_91 30 juni 2021 om 20:48

Mooi nieuws zeg. En ik moet eerlijk zeggen, het overtreft mij verwachting.

Pogacar is sterk, te sterk, althans op dit moment. Maarr… de Tour kan nog weleens heel aantrekkelijk gaan worden. Jumbo en Ineos staan er achter. Moeten dus aanvallen, ook met oog op de laatste tijdrit. Zijn beide teams die echt voor het hoogst haalbare willen gaan. Wellicht kunnen ze Pogacar ergens in de verlegenheid brengen met hun overtal. De ploeg UAE is ook aangetast en Pogacar kan echt niet alles alleen. Zie scenario Baskenland.

Paul Bus 30 juni 2021 om 21:02

Aan zijn karakter zal het niet liggen hoop dat zijn body goed herstelt de komende dagen en dan oorlog in de bergen (voor mogelijke tere zieltjes geen echte oorlog maar een wieleroorlog)

Westfalen 30 juni 2021 om 21:15

Wat een taaie kerel die Roglic. Met die verwondingen had ik hem weinig kans gegeven voor een behoorlijke tijdrit, maar hij houdt de schade knap beperkt.

ProfrondeZevenbergen 30 juni 2021 om 21:37

Nou, nou, hij heeft alles gegeven. Had iemand anders verwacht?

Floris 30 juni 2021 om 22:23

Opvallend sterk gereden. Die achterstand op Pogacar is groot, maar als het niet slechter wordt met hem, is hij zeker kandidaat voor het podium.

klimmer999 1 juli 2021 om 00:31

Vorig jaar had Primoz de tour al gewonnen en nu zegt men hetzelfde van Pogacar. Maar alle ploegen moeten nu gaan aanvallen. TJV heeft toch nog twee ijzers in het vuur. In Baskenland hadden Primoz en Jonas dat goed uitgebuit. Laat ons hopen. En ook Ineos nog niet vergeten.

Rufusvb 1 juli 2021 om 03:25

Pogacar zal dit weekend vol in de aanval moeten gaan om meer tijd te pakken op Roglic, want als die langzaamaan weer opknapt kan die in een derde week nog wel een gek aanvallend gaan koersen

Ronellenfitsch 1 juli 2021 om 07:36

Pogacar moet helemaal niets, z’n voorsprong is nu al rianter dan Roglic vorig jaar door het waaiergedoe had. Leuk bedacht, maar Pogacar zal hooguit wat laatste kilometers versnellen en geen gekke dingen doen.

Headlines

Materiaalzone

Populair