Primoz Roglic doet haasje-over met Pogacar en is eindwinnaar World Ranking
© Cor Vos
dinsdag 10 november 2020 om 09:15

Primoz Roglic doet haasje-over met Pogacar en is eindwinnaar World Ranking

Na zijn eindzege in de Vuelta lag het uiteraard in de lijn der verwachtingen, maar het is nu ook geofficialiseerd: Primož Roglič is eindwinnaar van de UCI Worldranking. Jumbo-Visma springt over Deceuninck-Quick-step naar de eerste plaats in de teamranking terwijl Frankrijk over Slovenië wipt en de landenranking aanvoert.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Anna van der Breggen wint de dames UCI Worldranking, voor Elisa Longo Borghini en Annemiek van Vleuten. In de One Day Ranking haalt Elisabeth Deignan het. Van der Breggen is vierde, de Belgische Lotte Kopecky vijfde. Hier valt Van Vleuten net buiten de top vijf. Nederland wint bij de dames de landenranking, terwijl Trek-Segafredo de lijst van de beste teams topt.

De belangrijkste rankings op een rijtje:
(de volledige standen vindt u hier)

World Ranking Elite Mannen
1. flag-si Primož Roglič – 4237
2. flag-si Tadej Pogačar – 3055
3. flag-be Wout van Aert – 2700
4. flag-nl Mathieu van der Poel – 2040
5. flag-dk Jakob Fuglsang – 1961

World Ranking Elite Dames
1. flag-nl Anna van der Breggen – 2560,67
2. flag-it Elisa Longo Borghini – 2532,33
3. flag-nl Annemiek van Vleuten – 2226
4. flag-de Lisa Brennauer –  1943
5. flag-gb Elisabeth Deignan – 1896,33

One day race World Ranking Elite Mannen
1. flag-be Wout van Aert – 2265
2. flag-nl Mathieu van der Poel – 1520
3. flag-fr Julian Alaphilippe – 1502
4. flag-ch Marc Hirschi –  1200
5. flag-fr Florian Sénéchal – 1105

One day race World Ranking Elite Dames
1. flag-gb Elisabeth Deignan – 1622,33
2. flag-it Elisa Longo Borghini – 1567,33
3. flag-de Lisa Brennauer – 1424,67
4. flag-nl Anna van der Breggen – 1221,67
5. flag-be Lotte Kopecky – 1050

Teamranking Elite Mannen
1. flag-nl Jumbo-Visma –  9919
2. flag-be Deceuninck-Quick-Step 9776,16
3. flag-ae UAE Team Emirates – 8503
4. flag-gb INEOS Grenadiers – 7628,33
5. flag-de Team Sunweb – 7582,71

Teamranking Elite Dames
1. flag-us Trek-Segafredo – 6931,98
2. flag-nl Boels-Dolmans – 5385,35
3. flag-au Mitchelton-Scott – 4775
4. flag-de Team Sunweb – 3847,65
5. flag-ch Equipe Paule Ka – 3222,68

Landenranking Elite Mannen
1. flag-fr Frankrijk – 9542,83
2. flag-si Slovenië – 8824
3. flag-be België – 8530
4. flag-it Italië – 7375
5. flag-au Australië – 6468
6. flag-nl Nederland – 6249

Landenranking Elite Dames
1. flag-nl Nederland – 8314,5
2. flag-it Italië – 4588,33
3. flag-de Duitsland – 3806,66
4. flag-gb Groot-Brittannië – 3037,5
5. flag-au Australië – 2906
6. flag-be België – 2139

RIDE Magazine
106 Reacties
Sorteer op:
10 november 2020 09:18
Met afstand de beste renner dit seizoen op Remco E. na
    10 november 2020 09:39
    Ronde van Polen is inderdaad indrukwekkender dan de Vuelta en Luik.
    10 november 2020 16:07
    Humor :-)
10 november 2020 09:18
De Sunwebbies toch gewoon 5de. Dat is toch wel echt de verrassing van het jaar geworden.
10 november 2020 09:24
En toch ook knap van Jumbo, waar 2 kopmannen geen punten hebben gescoord: Groenewegen en Kruijswijk. Wel erg afhankelijk van de andere 2 superkopmannen (Roglic, Van Aert) voor het binnenhalen van de vele punten.
    10 november 2020 11:20
    Bennett heeft ook nog best wat punten gescoord met 2e in Lombardije, 1e in Piemonte en her en der nog wat puntjes.
10 november 2020 09:25
Overigens de eerste Spanjaard pas op plek 39 (Landa)...

Sagan 45ste, Greg 59ste.
    10 november 2020 15:00
    Dat is inderdaad misschien opvallender dan de top 5 (hoewel, twee Slovenen gevolgd door twee crossers!).
    Al zijn veel wedstrijden waar Sagan en Greg punten zouden hebben kunnen pakken uitgevallen in dit vreemde seizoen.
10 november 2020 09:25
Slovenië boven België en Italië, hoe vaak is dat voorgekomen?
    10 november 2020 11:33
    Gokje, 0 keer!
    10 november 2020 11:57
    Misschien vorig jaar ook?
    Volgens PCS had Slovenië dit jaar 48 zeges en vorig jaar 65.
    Zou dus zo maar het tweede jaar op rij kunnen zijn.
    10 november 2020 12:38
    Goh italie en Belgie hadden vorig jaar nog altijd meer overwinningen dan Slovenie.
    Speelde natuurlijk ook in hun voordeel dat een deel wedstrijden wegvielen (voornamelijk 1-daagse) waar belgie ( in mindere mate italie) veel punten pakken.
    In een Dwars door Vlaanderen, E3-prijs harelbeke en Parijs-Roubaix zitten doorgaans wel een deel belgen in de top-10 die punten nemen. Waar ik geen sloveen echt hoog zie eindigen ( of Mohoric moet een superdag hebben).
    Nu zaten de wedstrijden stuk dichter bij elkaar, waardoor renners veel konden rijden in goeie vorm.
    Als je de heuvelklassiekers in April/Mei zet en WK in september, lijkt het me ook minder evident om als Roglic/Pogacar zijnde voor alle die wedstrijden top te zijn.
    Maar blijft natuurlijk mooi, dat Slovenie die paar super-renners heeft
10 november 2020 09:36
Roglic is, samen met Van Aert, de renner die het meeste indruk heeft gemaakt dit jaar. Bij Roglic bewonder ik vooral de veerkracht om na de grootste teleurstelling je op te richten en de Vuelta te kunnen winnen. Dan zit het mentaal heel goed bij hem. Als derde renner van dit jaar toch wel Matthieu van der Poel. Niet eens zozeer door de winst in Vlaanderen, maar wat echt indruk maakte was het weekend Binckbank (zaterdags een beste solo) en Luik (Die kan hij in de toekomst winnen).

Positieve verrassingen dit jaar zijn wat mij betreft Hirschi, Hindley en Almeida.

Bij de ploegen is Sunweb in de Tour mij het meest bijgebleven. Ondanks alle kritieken hebben zij een plan gemaakt en dit ten uitvoer gebracht. Een paar schitterende ritwinsten en twee man op het podium van de Giro om vervolgens weer de aanvalslust van de jonkies in de Vuelta te zien.

Jumbo zonder twijfel de sterkste ploeg van het jaar.
    10 november 2020 09:40
    Je vergeet Počagar Jumbo-fan
    10 november 2020 09:48
    En Alaphilippe toch ook wel. Maakt het verschil in MSR, Luik en Vlaanderen (maar kent veel pech en verkloot het ook zelf wel wat), wordt wereldkampioen en wint dan nog een Tour-rit (+ geel gedragen) en de Brabantse Pijl.

    Ook overal en altijd in de aanval, dus zeker 1 van de mannen die het seizoen het meest gekleurd hebben.
    10 november 2020 09:48
    @sverige Op mij hebben bovengenoemde 3 meer indruk gemaakt. Heeft niets met fan zijn te maken. Ik onderbouw het ook nog volgens mij. Dat jij er anders over denkt prima, maar met je fan opmerking degradeer je jezelf al eigenlijk.

    @Gitan Ik heb Alaphilippe niet bij de eerste drie genoemd omdat ik de Alaphilippe van vorig jaar beduidend sterker vond en meer indruk maakte. Zijn Tour was daar echt grandioos. Dit jaar was het toch allemaal net wat minder.
    10 november 2020 10:09
    Bij mij heeft Ganna toch ook enorm veel indruk gemaakt. Blaast iedereen in Tirreno weg. Wereldkampioen ITT en 4 ritten in de Giro.
10 november 2020 09:57
Leuk overzichtje op nos.nl "Dertig NL-topnotering in 30 grote rondes in de afgelopen 10 jaar"
10 november 2020 10:01
Bij Sporza werd van de week ook de vraag gesteld wie in de top-5 van De Cauwer stonden. Hij kwam met Van Aert, Roglic, Pogacar, Alaplillipe en Van der Poel.
Zelf zou ik Van der Poel vervangen door Evenepoel.
Moest ik een top-10 maken, dan zou ik er bij zetten: Van der Poel, Ganna, Sam Bennett, Ewan en Hirschi.

Wat zou jullie top-10 zijn?
    10 november 2020 10:10
    MvdP vervangen door Evenepoel - vertel
    10 november 2020 10:15
    Die eerste vier namen rolden er onmiddellijk en resoluut uit. Mathieu werd vervolgens daaraan toegevoegd, maar niet in dezelfde adem. Met vervolgens een discussie over allerlei namen waarmee hij in de weegschaal zou kunnen liggen.

    Ik zou ook V/d Poel als 5e vervangen door Evenepoel. Wat die presteerde in het beperkte aantal koersen dat hij reed vind ik indrukwekkender dan de prestatiecurve van Mathieu.

    Aanvullen tot 10? Mathieu, Hirschi, Demare, Ganna, Kragh.
    10 november 2020 10:17
    1. Roglic
    2. Van Aert
    3. Van der Poel
    4. Pogacar
    5. Alaphillipe
    6. Demare
    7. Evenepoel
    8. Geoghegan Hart
    9. Bennett
    10. Hirschi
    (Met de onderbouwing van volgorde zeg ik - deze renners presteerde het best op de momenten dat het er toe deed, of deden dit zo regelmatig dat ze een plekje verdiende in deze top 10.)

    Ganna valt er net buiten omdat hij buiten het WK en de Giro nog niet zoveel meer liet zien. Evenepoel had hoger gestaan mocht hij meer kunnen hebben gereden.
    10 november 2020 10:23
    Bij Kragh vind ik het niet nodig om een voornaam te noemen, maar bij Bennett lijkt me dat wel zinvol ;)
    10 november 2020 10:25
    Ik vond Flip dit jaar eigenlijk tegenvallen. Het WK maakt voor hem natuurlijk alles goed, maar over de breedte vond ik hem minder dominant dan in de voorgaande jaren.
    10 november 2020 10:28
    Doe is ff gewoon jongens, het is relatief inderdaad heel knap wat Evenepoel gepresteerd heeft ivm zijn leeftijd. Maar als je naar resultaten kijkt dit jaar kun je het niet vergelijken met MVDP, die heeft Vlaanderen gepakt en ritten in BB tour en TR gewonnen.

    Mijn top 10 zou zijn;
    1. Van Aert
    2.Pogacar
    3.Roglic
    4.Alaphillipe
    5. Van der Poel
    6. Ganna
    7. Hirschi
    8. S bennett
    9. Pedersen
    10. Evenepoel
    10 november 2020 10:33
    Pogacar zou ik absoluut boven MvdP zetten. Ik denk dat hij bij de Vélo d'or misschien zelfs boven WvA zal staan. Nu zijn de Fransen op dat vlak nogal chauvinistisch in de zin dat ze enorm veel belang hechten aan hun Tour (soms was Tourwinst als enige zege al genoeg om de Vélo d'or te winnen).

    In dit geval zou ik het eigenlijk nog wel ergens begrijpen, want als 21-jarige de Tour winnen (en de manier waarop, met 3 ritzeges waaronder die fabelachtige tijdrit)... En ook in LBL deed hij nog mee voor winst.

    Ik acht het zelfs niet onmogelijk dat ze voor de Vélo d'or Pogacar op 1 zetten, maar dat zal wellicht wel Roglic worden (en terecht).
    10 november 2020 10:35
    @Arry 137
    Ik begrijp eigenlijk echt niet hoe jij VDP over Pogacar kan plaatsen. Het eindklassement in de tour met drie verschillende truien en drie verschillende etappes schat ik toch veel hoger dan de RVV en de binckbank tour. Pogacar was ook voor de corona een van de beste renners met eindwinst in de ronde van Valencia en etappe in de UAE tour. Hij werd ook nog derde in Luik en had die koers eigenlijk ook kunnen winnen. Van der Poel heeft toch een veel minder indrukwekkend seizoen.

    mijn top 10
    1Roglic
    2 WVA
    3 Pogacar
    4 Alaphilippe
    5 VDP
    6 Fuglsang
    7 Evenepoel
    8 Démare
    9 Ganna
    10 Hirschi
    10 november 2020 10:40
    Quote van Marik:
    Ik vond Flip dit jaar eigenlijk tegenvallen

    Tja. Hij grijpt nipt naast én Milaan-San Remo én Luik-Bastenaken-Luik én de Ronde van Vlaanderen. Met iets minder gewiebel had zijn rendement dit jaar veel groter kunnen zijn dan alleen het schamele WK plus wat klein bier.
    10 november 2020 10:42
    Precies Xistnc, en daarom snap ik niet dat hij in alle lijstjes zo hoog staat
    10 november 2020 11:18
    @xist, Tour etappe + gele trui klein bier? Ik snap juist heel goed dat Alaphillipe zo hoog staat, heeft het WK gewonnen, ik als liefhebber schat RVV en pr nog iets hoge in, maar in het peloton is de wereldkampioen toch echt wel het hoogste hoor.
    10 november 2020 11:20
    1. Roglic (simply the best van begin tot eind)
    2. Pogacar (vanwege zijn TdF zege met alle extra shirtjes, en zijn bevestiging van vorig seizoen)
    3. Van Aert (vanwege zijn fantastische ontwikkeling tot meesterknecht en wat overwinningen hier en daar)
    4 Alaphillipe (ondanks zijn "mindere jaar" toch altijd in beeld, WK, geel, BP, en heel veel "net niet").
    5 Ganna (Sinds de corona break onklopbaar op zijn specialisme, en zijn overtuigend rijden in de Giro ook in ritten in lijn)
    6 MvdP (Pakt in een matig seizoen toch op attractieve wijze de nodige overwinningen mee, inclusief die ene wedstrijd die zijn seizoen maakt of kraakt, tegen de beste eendagsrenner van dit seizoen)
    7 Demare: Eigenlijk constant goed en snel. Was niet in de TdF maar verder altijd op de afspraak
    8 Hirschi: jong, aanvallend koersend en met resultaat. De absolute openbaring van dit seizoen.
    9 Hart: wint na uitvallen van zijn kopman toch maar ff de Giro. Ook al zullen velen zeggen dat die of die er niet bij was...
    10 Evenepoel: Indrukwekkend wat hij liet zien tot hij het ravijn in stuurde. Had waarschijnlijk veel hoger gestaan als hij ook serieuze rondjes had gereden.

    Niet in mijn top 10: Bennett (Sam): ook al wint hij groen en diverse ritten, ik heb moeite met zijn scheve sprints en zijn kopstoten. Verdient dus geen plek in dit mooie lijstje.
    10 november 2020 11:34
    Hier sluit ik me grotendeels bij aan Michelangelo. Wellicht Fuglsang of Vlasov nog, aangezien die ook enkele mooie overwinningen hebben gehaald en prima hebben gekoerst.

    Bennett wint 3 sprints in grote ronde's en het groen in de Tour, maar had minder tegenstand dit jaar. Volgens mij waren alleen de 3 topsprinters (Ewan, Demare, Bennett) allen aanwezig in Wallonie en wonnen ze alle 3 een rit. Demare wint meer, maar rijdt ook in enkele koersen waar hij nauwelijks tegenstand kreeg. En heb super veel lelijke sprints van verschillende renners gezien dit jaar.
    10 november 2020 11:39
    Lijstjes zijn allemaal leuk ( en beetje persoonlijk) , maar ook deels populariteit natuurlijk.
    Ik zie vaak Fuglsang nergens terug komen. Maar hij zorgt toch ook wel altijd voor aantrekkelijk koers en wint wel Lombardije, 6de in Giro, 2° in Polen ( achter Remco) en mooie ereplaatsen (oa 5de in WK). Won pre-break ook de ruta del sol tegen o.a. Landa, Movistar boys en bilbao.

    Rijdt gewoon ook altijd goed met hier en daar een overwinning. Hoort daarom ook wel zeker in de top-10
    10 november 2020 11:42
    Krijg toch de indruk dat de meeste mensen die op wf reageren zelf nooit gekoerst hebben. Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen hoe deksels moeilijk het is om een kassei, waaier of gravel klassieker te winnen. Ik zou een RVV of MSR dan ook altijd boven de vuelta zetten en gelijk met de giro.
    10 november 2020 12:01
    Ik vind het bijzonder dat er types zijn die in een draadje dat om lijstjes vraagt, alleen maar de lijstjes van anderen laf beschimpen.
    10 november 2020 12:05
    @Vespa Zonder ook maar een dag zelf gekoerst te hebben, heb ik toch wat vraagtekens bij je opmerkingen. Hoe kun je, in elk geval dit jaar, de Giro boven de Vuelta zetten? Het deelnemersveld in de Giro viel, met alle respect voor Hart en de Sunwebbers, uiteindelijk bitter tegen.
    Monumenten met grand tours vergelijken blijft een kwestie van smaak, maar als je voor beide een realistisch lijstje maakt met echte kanshebbers vooraf, denk ik dat het lijstje voor de grote rondes toch korter is, d.w.z. grote rondes zijn nog selectiever en lastiger te winnen.
    Over de lijstjes: hier word ik vooral blij van, toch een boel mooie koersmomenten gezien dit jaar, en deze namen waren daar verregaand bij betrokken :-)
    10 november 2020 12:05
    Ach xistnc, dat is de onbedwingbare behoefte om te etaleren wat een enorme wielerkennis men wel niet bezit. En als men denkt een enorme schat aan kennis te hebben dan valt dat natuurlijk het meeste op als je anderen, waarvan je vindt dat ze minder kennis hebben, een flinke zet naar beneden geeft.
    10 november 2020 12:06
    Beste renners
    1. Roglic (GT + monument + podium Tour)
    2. Pogacar (grootste wedstrijd in combinatie met leeftijd)
    ---
    3. Alaphilippe (klassieke wedstrijden, met grootste troef WK)
    4. Van Aert (monument + 2x Tour)
    5. Mathieu van der Poel (monument + meerdaagse WT koers)
    6. Hirschi (klassieke wedstrijden, met grootste troef Touretappe)
    ---
    7. Demare (meer dan een sprintje rijden)
    8. Ganna (gruwelijk sterk in zijn niche, ik vermoed de sterkste momenteel)
    9. Fuglsang (monument + topklasseringen in het rondewerk)
    ---
    10. Evenepoel (eerste WT meerdaagse koers in combinatie met leeftijd)
    10 november 2020 12:08
    @Vespa,
    eigenlijk is allebei even moeilijk. Geen kwestie van wel of niet gekoerst hebben, maar van logica.
    Er is 1 keer per jaar een RVV. Kleine 200 renners aan de start, 1 winnaar.
    Er is 1 keer per jaar een TdF. Kleine 200 renners aan de start, 1 winnaar.

    Uiteindelijk moet je voor allebei gespaard blijven van pech en valpartijen, en sterker/slimmer zijn dan die andere 199 renners.

    Wat voor mij dan de doorslag geeft, is dat je voor een grote ronde na ruim 3000 km de beste/slimste/gelukkigste moet zijn, en bij een klassieker na 250 km.
    10 november 2020 12:25
    Dat ‘Je hebt zeker zelf nooit gekoerst’ vind ik eigenlijk altijd een beetje een zwaktebod in een discussie.
    10 november 2020 12:46
    Krijg toch de indruk dat de meeste mensen die op wf reageren zelf nooit gekoerst hebben. Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen hoe deksels moeilijk het is om een kassei, waaier of gravel klassieker te winnen. Ik zou een RVV of MSR dan ook altijd boven de vuelta zetten en gelijk met de giro.

    Krijg toch de indruk dat de meeste mensen die op wf reageren zelf nooit gekoerst hebben. Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen hoe deksels moeilijk het is om de Tour de France te winnen. Ik zou de Tour dan ook altijd boven Vlaanderen en Luik zetten.

    Krijg toch de indruk dat de meeste mensen die op wf reageren zelf nooit gekoerst hebben. Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen hoe deksels moeilijk het is om een tijdrit te winnen. Ik zou een wk tijdrijden dan ook altijd boven de Vuelta zetten en gelijk met Roubaix.

    Blablabla...
    10 november 2020 13:43
    Deze reacties zeggen genoeg, rijd zelf is een keer een serieuze klassieker, dan zullen jullie het begrijpen.
    10 november 2020 13:54
    @Vespa
    Heb je het nou over deelname aan een toertocht of heb je daadwerkelijk de TDF en de Ronde van Vlaanderen bij de profs gereden?

    Natuurlijk hebben de meeste flitsers die wedstrijden niet gereden maar daarom is het nog wel mogelijk om een inschatting te maken van hoe zwaar die wedstrijden zijn of een mening daarover te vormen.
    10 november 2020 13:57
    @Vespa,
    Soms zie je meer van een olifant als je er 10 meter vanaf staat dan wanneer je met je hoofd in zijn kont kruipt...
    10 november 2020 14:03
    Vespa heeft grote ronden gewonnen, grote tijdritten gewonnen, (massa)sprints gewonnen, maar het is hem waarschijnlijk nooit gelukt om een grote kasseienklassieker te winnen (of hij merkte hoe moeilijk dat was tegenover die andere prijzen). En hij spreekt Nederlands. We hebben hier te maken met Jan Janssen! Welkom Jan, leuk u hier te zien op uw respectabele 80e en enorm veel respect voor uw erelijst.
    10 november 2020 14:07
    Genoeg mensen die zelf nog gekoerst hebben (en zelfs veel gewonnen) die een weinig interessante blik hebben op het wielrennen.

    Maar in dit geval leeft binnen de wielerwereld zelf toch ook de overtuiging dat de grote rondes het zwaarste zijn wat er is in het wielrennen en de meeste opofferingen vragen?

    'Ik kan je vertellen dat een klassieker winnen moeilijk is' en 'rij er anders zelf eens eentje' zijn nu ook niet meteen sterke argumenten om in je relaas mee te gaan...
    10 november 2020 16:17
    Juist Vespa. Is geen bla bla zoals Panache beweert. Een waaierkoers of zware kasseikoers winnen is erg moeilijk en vergt zeel veel kracht, concemtratie, etc. Maar dat weet een Panache niet, een echte desktopcoureur.

    Verder zoals Michelangelo aangeeft. Je kunt niet zomaar één en ander vergelijken en is 3 weken op de toppen van je kunnen presteren mischien nog wel zwaarder. Wat dus het zwaarste is, who knows?
    Zijn ook enigzins verschillende kwaliteiten de reden waarom het ook behoorlijk verschillende renners zijn en de reden waarom er meer ranglijsten zijn en dat is niet voor niets.
    10 november 2020 16:26
    Heb zelf inderdaad nooit een grote ronde gereden of de RVV gereden, nooit dat niveau gehaald. Wel jarenlang amateur geweest, geen toertochten. Bij nader inzien kan ik natuurlijk alleen oordelen over meerdaagse van maximaal een week, en niet over een gt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik soms het idee heb dat een klassieker relatief laag word ingeschat door veel wielerliefhebbers. Als je zelf dus in een klassieker rijd merk je dat alles anders is dan in een meerdaagse, het is veel stressvoller, meer interval. Dat probeerde ik dus te zeggen, woordkeuze was onhandig, kijk ook niet neer op toer fietsers of niet-fietsers .
    10 november 2020 16:29
    @doorak precies dit dus. Perfect verwoord.
    10 november 2020 16:29
    Moeilijk he, de feiten doorak. Maar hier staat het dan weer zwart op wit "Bij nader inzien kan ik natuurlijk alleen oordelen over meerdaagse van maximaal een week, en niet over een gt." Waarvan akte. Dus dus gewoon blabla om een ANDER punt, het onderschatten van de kasseienklassiekers onder de aandacht te brengen. Ga vooral zo door(ak).
    10 november 2020 16:38
    @panache toch heeft Doorak wel een punt hoor, over wat het zwaarste is (een gt of klassiekerprogramma) zullen we nooit uitkomen, en wat je mooier vind is een kwestie van smaak. Maar het is echt zo dat de enige manier om te begrijpen hoe het er in een klassieker aan toe gaat, er zelf aan een mee doen is.
    10 november 2020 17:54
    Ik bestrijd niet je mening, maar puur je redenatie. Je kán niet een beroep doen op je eigen ervaring wanneer je slechts 1 van de 2 kent.

    Wagyu is lekkerder dan kreeft (terwijl je nooit kreeft hebt gegeten), of Zuid Afrika is mooier dan Peru (terwijl je nooit in Peru bent geweest).
    10 november 2020 19:27
    Panache jouw feiten verwar jij te vaak met eigen voorkeur of inzicht, daar ben je goed en vooral kortzichtig in.
    Vespa gaf het prima aan. Op zich maakt het niet uit welk niveau je hebt, al ben een goede amateur en rijd klassiekers en rondes van een week dan al krijg je heel goed vergelijk.
    Wheely, inschatten lijkt dan te doen maar echt geen vergelijk wanneer je het ervaren hebt.

    Met paar oud renners en mariniers gaan wij jaarlijks eea ondernemen. Of een cyclo van 6, 7 dagen of een bergtocht met enige toppen beklimmen wat ook 5, 7 dgn bevat.
    Twee "kenissen" die vaak beweerden dat mariniers test en wielrennen allemaal meevalt en wordt opgeblazen daarom twee jaar geleden meegenomen met een 7 daagse survival door de Highlands in Schotland. De ene was op dag drie af en de ander de dag erop.
    Ze hadden zich toch flink vergist zeiden ze in afzien, doorgaan, mentaal sterk blijven en een moeilijke zware bergkam beklimmen terwijl je kapot zit en angst krijgt om te vallen.
    Hetzelfde zien we nu bij programma van van Koningsbrugge met de commando's een copie van het programma van Tom Waes. Ook allemaal overtuigd sterke sporters en de meeste vallen af. Ervaren is toch echt wat anders dan inschatten en dat gaf Vespa prima aan.
    10 november 2020 20:47
    Doorak (en ook Vespa),
    Het is toch wel een beetje een simpel wereldbeeld dat je alleen fatsoenlijk ergens van kunt vinden als je het zelf hebt meegemaakt.
    Zoals ik al stelde, een olifant zie beter als je er wat verder vanaf staat. En zo kan dat ook prima met wielerprestaties. Zeker als je (net als ik) het wielrennen al wat langer volgt.

    Ja, ik zit wel eens op een racefiets, en rij af en toe een keer een berg op. Maar nooit in wedstrijdverband. Betekent dit dat ik dan niet iets kan vinden van wielerprestaties? Of kan dat alleen als je zelf (al dan niet professioneel) gekoerst hebt?

    Als dat laatste je wereldbeeld is, dan komen we nooit verder dan navelstaarderij. Iets wat je overigens in veel sporten (waaronder ook het wielrennen) tegenkomt. Want iemand van buiten kan toch niks zinnigs toevoegen?

    Als je niet gelooft in oordelen en ideeen van buitenaf, dan zul je ook nooit verder komen. En blijkbaar is er dat met jullie aan de hand...
    10 november 2020 20:54
    En hoe sluit jij dan af doorak: “Ervaren is toch echt wat anders dan inschatten en dat gaf Vespa prima aan.” Terwijl blijkt dat er geen ervaren heeft plaatsgevonden, slechts een inschatting door topicstarter...
    Lezen, lezen, lezen: niet je sterkste punt...

    Over meningen kan je discussiëren, over feiten niet. De juiste Vespa stelling luidt: je kan de zwaarte van een 3-weekse Grand Tour *inschatten* wanneer je zelf slechts een 1-weekse koers gereden hebt (maar die 2e en 3e week niet).
    Jij (doorak) zegt: ja dat kan je.
    Ik zeg: nee dat kan je niet. Je moet echt die 3 weken in de benen ervaren.

    Geen van ons heeft de autoriteit, expertise of onafhankelijke blik om de ‘waarheid’ aan te geven, dus hier dieper op in gaan is zinloos.
    10 november 2020 21:13
    Ach, uiteindelijk mag iedereen natuurlijk iets vinden. Iedereen mag die mening ook delen. En ookal is iemand niet op en top insider of ervaringsdeskundige, kan die mening alsnog heel juist en/of waardevol zijn. Wat ik probeerde te zeggen is dat ik het idee heb dat de moeilijkheid van een klassieker vaak niet goed word ingeschat door liefhebbers die er zelf nooit deel van zijn geweest. Maar goed dat is nu wel vaak genoeg gezegd. Wat ik duidelijk NIET bedoel is dat liefhebbers die nooit koersen hebben gereden automatisch niks van wielrennen af weten, of hun mening daarover mogen uiten. Uiteindelijk houden we allemaal van wielrennen, laten we dat voorop stellen.
    10 november 2020 21:32
    @Vespa goed laatste bericht!
    10 november 2020 21:37
    Dit klinkt gelukkig genuanceerder vespa.

    Allebei lastig te winnen.
    Klassieker: alles moet op die ene dag 100% kloppen, anders wordt je geklopt.
    Drieweekse ronde: 3500 km waarin vanalles mis kan gaan. Niet alles moet iedere dag 100% kloppen, maar als het 1 dag niet 100% klopt moet het een andere dag meer dan100 % kloppen om iets recht te zetten.

    En mijn mening: renners die gaan voor grote rondes moeten er meer voor doen en laten qua voeding. Een half kilootje meer voor een klassieke renner is niet zo'n punt. Voor een ronderenner is het vaak verschil tussen winst en verlies...

    Maar da's mijn blik van buiten...
10 november 2020 10:05
Dus Jumbo visma toch de betere ploeg dan DQS. Dan kan dat artikel van gisteren ook wel weg!
10 november 2020 10:07
Eigenlijk bizar hoeveel punten je krijgt voor de Tour de France. Super knappe prestatie als je podium rijdt en meer punten waard dan niet podium rijden of podium van de Giro/Vuelta, maar nu zijn Roglic, Pogacar en Porte de top 3 van de 'Stage Race World Cycling'.

Off topic: die grimas van Kuss is zo markant. Zit tussen euforische juichen en huilen in lijkt het.
    10 november 2020 11:22
    Er worden ook gewoon veel punten uitgedeeld aan 1-weeks ronden zoals Dauphine of Parijs-Nice.
    Bij Pogacar is het voornamelijk de TdF winst die bijblijft natuurlijk, maar met 2° plaats in UAE tour, 4de in Dauphine en 3° in LBL sprokkelt hij ook veel punten.
    Porte is voornamelijk die 3°plaats in TdF, maar hij wint ook wel weer de Tour Down Under.
10 november 2020 10:08
@redactie "Annemiek van Vleuten valt net buiten de top vijf. "

Dit klopt niet. Het gaat over de worldranking, waar ze 3e staat. Ze valt buiten de top 5 in de one day ranking, maar die wordt erna pas genoemd. De regel moet even een stukje worden opgeschoven.

edit redactie: Dank! Is aangepast intussen...
10 november 2020 10:38
Ik snap eigenlijk niet dat VdP zo hoog scoort qua punten met enkel de winst in Vlaanderen. Ook in de one day race ranking vind ik het gek dat hij zoveel hoger staat dan Fuglsang (Lombardije) en Roglič (Luik) maar dat ligt waarschijnlijk aan zijn top 10 plaatsen in die twee koersen. Wel heel mooi seizoen dus uiteindelijk voor Matje.
    10 november 2020 10:59
    Je vergeet de Tirreno (ritzege), BB tour (eindoverwinning en ritzege) en flink wat ereplaatsen waaronder in LBL.
    10 november 2020 11:12
    @Wheely: wat betreft de One Day Race heeft VDP gewoon veel meer gereden dan die andere twee met het bijkomende voordeel dat hij in bijna elke koers waarin hij meedoet vooraan eindigt.
    Fugl heeft maar vier eendagskoersen gereden volgens het lijstje van de UCI, dan wordt het lastig.
    10 november 2020 12:22
    @Stacey en joowii
    Helemaal waar, gewoon een heel degelijk seizoen afgewerkt met resultaten op het hoogste niveau.
10 november 2020 10:40
Wat een weelde voor Jumbo-Visma. Pakken hier toch wel de nummer 1 positie in de 3 belangrijkste lijstjes. Topjaar gehad
10 november 2020 10:50
Primoz inter pares.
10 november 2020 10:57
Toch vreemd dat zo weinig mensen Arnaud Démare noemen. Die had echt een geweldig seizoen. Daarnaast heel tof dat Jumbo de beste individuele renner heeft de beste eendagsrenner en het beste team is.
    10 november 2020 11:24
    Demare heeft een goed jaar gehad met de meeste overwinningen, maar zoals gisteren al vermeld over het algemeen b en c koersjes. Daarnaast heeft hij meerdere overwinningen in de Giro, maar de echte sprinterstop was daar niet aanwezig. Dus ja goed jaar, maar om nou te zeggen dat hij bij de beste 10 renners van dit jaar behoort gaat mij te ver.
    10 november 2020 11:46
    Dan kun je eigenlijk hetzelfde zeggen van Evenepoel. Die heeft naast de ronde van Polen eigenlijk ook enkel kleine wedstrijden gereden. En dan is de ronde van Polen eigenlijk ook maar een "zo zo wedstrijd".
    Maar ik denk dat het richting beiden niet fair is om ze daarom geen plek te laten hebben in de lijstjes: wie er niet is die kun je uiteindelijk ook niet verslaan.
    10 november 2020 12:16
    Ik vind dat jij Démare dan een beetje tekort doet. Hij won in Milaan Turijn voor Ewan,WVA, Sagan en ook VDP, Bennett en Gaviria stonden daar aan de start. In de Ronde van Wallonië klopt hij Ewan in de spurt en wint hij een zware heuvelrit voor Gilbert en Van Avermaet. Hij werd Frans kampioen op een Alaphilippe parcours voor Alaphilippe en eindigt nipt tweede op het EK. Poituo charantes en Luxemburg waren inderdaad mindere koersen, maar in PC houdt hij toch goed stand in de tijdrit. In de giro domineert hij dan Sagan, Viviani, Ballerini, Gaviria en Matthews. Dat zijn geen trage renners. Ik zie echt geen tien betere renners dan Démare dit seizoen.
    10 november 2020 12:18
    Heeft Demare dit jaar eigenlijk een 'vieze' sprint gereden? Bijna elke sprinter heeft wel een smetje gehad, maar kan me van Demare eigenlijk niet herinneren dit jaar.
    10 november 2020 12:18
    Evenepoel zou bij mij ook niet in de top 10 staan, Veel eerder een SKA die dit jaar bevestigd.
    Nr 1 Roglic.
    Nr 2 Pogacar
    Nr 3 Van Aert
    Nr 4 Alaphilippe ( misschien geen fantastisch jaar voor hem maar alsnog goed)
    Nr 5 Van der Poel
    Nr 6 Hirschi
    Nr 7 SKA
    Nr 8 Fuglsang ( Goede ronde van Polen, Lombardije en WK, Giro viel tegen maar hij zou mijn inziens het klassement moeten laten varen)
    Nr 9 Carapaz ( goede Tour als aanvaller, daarnaast sterke Vuelta)
    Nr 10 Ganna ( verbluffend wat hij op de tijdritfiets heeft laten zijn, daarbij nog een zeer puike Giro gereden)

    Evenpoel buiten de Ronde van Polen geen prestatie van naam, uiteraard heeft dat een goede reden ( had denkelijk in de top 3 gestaan mits hij fit was gebleven) maar op basis van de gereden resultaten absoluut geen top 10. Demare hetzelfde, goed gereden maar voornamelijk kleine koersen met weinig tegenstand. Hart enkel een goede Giro ( zelfde geldt voor Hindley en Almeida), Kelderman toch allemaal net niet resulaten.
    10 november 2020 12:29
    adelaarvanantwerpen, ik ontken niet dat Demare een aantal mooie uitslagen heeft gereden. Echter het gros van zijn wedstrijden zijn b en c koersen, dat valt niet te ontkennen. Daarbij heb je het Frans kampioenschap gezien? Die hele koers was een Lead out voor Demare vanuit zijn ploeg FDJ, hecht ik totaal geen waarde aan.
    Tour Poitou-Charentes en Nouvelle Aquitaine (2.1)
    Skoda-Tour de Luxembourg
    Tour de wallonie wint hij 1 keer maar verliest ook van Ewan en Bennett dus ook niet zo indrukwekkend en dat hij klassiekerbenen heeft was al bekend.
    De Giro was zeker goed, maar Gaviria is al een tijdje niet meer de sprinter die hij was, en ook Sagan had niet zijn beste jaar. Viviani hopeloos uit vorm.
    Dus een goed jaar met zeker een aantal mooie overwinningen maar ook niet overdrijven.
    10 november 2020 12:29
    @bartp25: SKA heeft een goede Tour gereden, maar zo uitzonderlijk indrukwekkend vond ik zijn seizoen verder ook niet eigenlijk.
    10 november 2020 12:35
    2e in een best sterk bezette binckbanck tour achter de op dat moment ongenaakbare MvdP. Etappe in Parijs Nice gewonnen.
    10 november 2020 12:47
    Dan schat ik een Hart met 2 etappezeges en eindwinst in de Giro of een Fuglsang met o.m. winst in een monument hoger in.
    10 november 2020 12:50
    Fuglsang ja, maar Hart heeft toch eigenlijk alleen maar in de giro gepresteerd.
    10 november 2020 12:58
    De Giro was dit jaar, mede door een aantal uitvallers, ( Thomas, Evenepoel en Kruiswijk) de minst bezette ronde. Daar houd ik rekening mee, 2 overwinningen in de Tour sla ik hoger in dan 2 ritoverwinningen in de Giro, hierdoor heb ik Hart ondanks dat hij de ronde wint niet in mijn top 10 gezet. De winnaar van de Giro had niet meegedaan voor winst in de tour en vuelta, terwijl dat vice versa wel het geval was geweest. Over Fuglsang kun je twisten had misschien boven SKA en Hirschi moeten staan.
10 november 2020 11:12
Prachtige bekroning van het seizoen voor Primoz, Wout en het team. En er valt niks op af te dingen. Wout was de beste renner in eendags wedstrijden, Primoz over het gehele seizoen en met twee van deze toppers win je als team ook. Nu nog de Velon d'Or.
10 november 2020 11:54
Welke recente Franse overwinningen heb ik gemist waarmee ze over Slovenië (met een Vuelta-winst en 4 etappes) zijn gesprongen?
    10 november 2020 12:16
    Ik denk al die overwinningen van Demare en de punten die Alaphilippe heeft gescoord. Not sure
    10 november 2020 12:24
    Cosnefroy pakte ook nogal wat punten.
    10 november 2020 12:30
    Gaudu
    10 november 2020 14:49
    Ik snap dat dat over het jaar heen optelt en dat de Fransen met zijn allen meer punten pak Je , maar het artikel lijkt te suggereren dat Slovenië eerst boven Frankrijk stond en daarna niet meer.
    Ik weet niet van wanneer de vorige lijst was?
10 november 2020 12:28
Wanneer je renners rangschikt, moet je eerst de criteria definiëren die je hierbij gebruikt. Is de beste renner de renner met het beste palmares? Niet noodzakelijk, al is het natuurlijk wel een indicatie. Ik vergelijk het niveau van de renner, maar dat bijvoorbeeld Evenepoel niet aan de beste wedstrijden deelnam en Alaphilippe de winst in Luik liet liggen, speelt natuurlijk wel in hun nadeel. Net als het feit dat Pogacar door zijn jeugdige leeftijd maar één grote ronde reed en Roglic twee.

1. Primoz Roglic
2. Wout van Aert
3. Tadej Pogacar
4. Remco Evenepoel
5. Julian Alaphilippe
6. Mathieu van der Poel
7. Arnaud Démare
8. Filippo Ganna
9. Jakob Fuglsang
10. Marc Hirschi
    10 november 2020 12:32
    En op welke criteria plaats je Evenepoel dan op plaats 4, ben ik benieuwd naar. Hoe kun je het niveau van de renner vergelijken als iemand bijna niet tegen de andere toppers gereden heeft, lijkt me eerder een natte vinger kwestie. Evenepoel boven de wereldkampioen plaatsen die verder in heel veel topwedstrijden zich heeft laten zien, werkelijk onbegrijpelijk.
    10 november 2020 13:58
    Het is zeker nattevingerwerk, omdat ze zo weinig tegen elkaar gereden hebben. Maar dat Evenepoel alle wedstrijden waaraan hij heeft deelgenomen, gewonnen heeft, en ook tegen een steeds beter deelnemersveld, dat is lichtjes buitenaards. Hij wint in elke rittenkoers een bergrit en tijdrit, en rijdt de tegenstand - waaronder Fuglsang, Yates en Majka - op minuten in de lastigste rit in Polen. Hij leek onverslaanbaar, en stond volgens velen op het punt om de Ronde van Lombardije te winnen, en met drie tijdritten en een achteraf gezien uitstekend team, had hij ook goeie papieren om de Giro te winnen, zeker als je ziet wie uiteindelijk op het podium staat.

    Evenepoel wint alle rittenkoersen waar hij aan de start staat, en wint alle tijdritten waar hij aan de start staat. Hij laat onklopbaar, maar heeft door omostandigheden geen monument of grote ronde gewonnen - we gaan nooit weten of dat ook effectief gebeurd was, maar de kans was wat mij betreft heel groot, aangezien hij een beetje het aura had van een Mathieu van der Poel in het voorjaar van 2019 en Wout van Aert in de zomer van 2020.

    Alaphilppe had wat mij betreft een ietwat minder jaar, door een periode in opbouw naar het WK. Hij reed op pure klasse en zijn intrinskiek talent (zeer explosieve aanval, lengte in inspanningen zat er nog niet in) naar een tweede plaats in Milaan-Sanremo en een ritoverwinning in de Tour, maar het onvermijdelijk karakter van de Alaphilippe in de eerste helft van 2019 was een beetje weg. Net daarom pakt hij misschien die wereldtitel, maar ook daar was Van Aert misschien de beste man in koers (maar hij kon niet mee met de aanval van Alaphilippe, misschien omdat hij daarvoor te veel krachten verspeeld, of omdat Alaphilippe daar net genoeg in vorm was). Vanaf dan was Alaphilippe weer steeds bij de besten in koers, maar niet zoveel beter dan Hirschi, Pogacar, Roglic, van der Poel of van Aert. Als Alaphilippe Luik had gewonnen en niet gevallen was in de Ronde, hadden die 'palmarespunten' misschien het verschil kunnen maken met Evenepoel, maar dat is dus niet gebeurd.

    Alle renners uit mijn top 6 zijn renners van buitengewoon niveau, maar de top 4 heeft bijna alles gehaald uit hun seizoen en hebben beter gepresteerd dan ooit tevoren. Alaphilippe en van der Poel waren in 2019 buitenaard, en in 2020 nét iets minder, wat zich weerspiegelde in hun niveau in de koers (bij VDP tot vlak voor de Binck Bank Tour, bij Alaphilippe tot vlak voor het WK). Dat Evenepoel gevallen is, zegt niets over het niveau dat hij in 2020 haalde. Zonder val in de Ronde was Alaphilippe wellicht derde geworden, zonder val in Lombardije had Evenepoel wellicht Lombardije gewonnen, EK tijdrijden gewonnen, Tirreno-Adriatico en de Giro gewonnen en minstens podium gereden op het WK tijdrijden. We gaan het nooit weten, maar het lag in de lijn van de verwachtingen, net omdat zijn niveau zo hoog lag in de maanden ervoor. En dat niveau moeten we tegen andere renners afwegen, vind ik. Evenepoel krijgt voor mij dit jaar dus het voordeel op Alaphilippe.
    10 november 2020 14:06
    Compliment voor deze uitleg, zeer goed geschreven en je haalt ook zeer goede feiten naar boven. Ondanks dat ik het niet met je eens ben kan ik me de redenering goed voorstellen. Niet vaak dat iemand zijn mening dusdanig weet uit te leggen en te verdedigen.
    10 november 2020 14:15
    Je beoordeelt het jaar van een renner wel op de geleverde prestaties in de grote koersen vind ik, en niet op zijn potentieel. Maar Evenepoel heeft nog genoeg jaren om te tonen wat hij nu écht kan, en naar mijn gevoel zal hij nog genoeg in dit soort lijstjes voorkomen in de toekomst.
    10 november 2020 16:06
    "Als Alaphilippe Luik had gewonnen en niet gevallen was in de Ronde, hadden die ‘palmarespunten’ misschien het verschil kunnen maken met Evenepoel, maar dat is dus niet gebeurd."

    Dus wil Alaphilippe een beter seizoen draaien dan Evenepoel (ronde van Polen), dan is wereldkampioen niet genoeg, maar zijn er ook nog eens twee monumenten nodig om jouw balans héél misschien (nog niet eens zeker) om te laten slaan... Dit is geen door fanschap gekleurde bril, maar alle realiteit uit het oog verliezen.
    10 november 2020 16:23
    Humor, Panache die spreekt over alle realiteit (feiten) uit het oog verliezen. Er is maar 1 realiteit uiteraard, die van hetgeen in de grijze wirwar massa van Panache rondgaat.
    10 november 2020 16:37
    Wat is exact jouw band met DQS, Lefevere en Evenepoel doorak? Buiten steeds dubieuzere persoonlijke 'aanvallen' valt het gebrek aan inhoud en argumentatie op. Het heeft meer de schijn van +1 uitdelen aan allen die het voor de club opnemen en zo negatief mogelijk reageren op hen die er op een andere manier naar kijken. Ik heb totaal geen moeite met uitdelen en incasseren, maar er moet wel nog een kern van on-topic in zitten. Die ontbreekt bij jou de laatste tijd steeds vaker en het is inmiddels dermate ééndimensionaal en voorspelbaar dat er geen normale reaguurder achter zit.
    10 november 2020 19:43
    @Panache: Ik begrijp de verwarring. Wat ik bedoel is dat Alaphilippe dingen heeft laten liggen, waarmee hij eventueel Evenepoel had kunnen voorbijsteken. Ik zeg eventueel, want ik kan niet met zekerheid zeggen hoe ik dan geoordeeld zou hebben. Wat ik er niet bij heb gezegd, is dat Evenepoel met betere resultaten (die hij dus niet kon behalen door die val) ook boven Pogacar had kunnen springen.

    Nogmaals, ik probeer het niveau van de renner te bepalen op basis van de gereden wedstrijden, en de renners op basis daarvan tegen elkaar af te wegen. Ik hecht zo meer belang aan een toprenner die een topwedstrijd niet weet te winnen (Alaphilippe in Luik) dan aan een goede renner die een topwedstrijd wel weet te winnen (Hart in de Giro). Ik acht het niveau van Evenepoel op basis van de door hem gereden wedstrijden heel hoog in ja, ook al heeft hij niet echt topwedstrijden gewonnen.

    Je mag het daar gerust mee oneens zijn. Maar het is wat makkelijk om het op 'fan zijn' te steken. Vorig jaar schatte ik MVDP ook heel hoog in op basis van het niveau dat hij haalde. Ook al won hij geen monument, werd hij geen wereldkampioen, reed hij geen grote ronde en reed hij tout court maar weinig wegwedstrijden. Ik denk dus mijn oordeel te baseren op feiten en niet op emotie. Sorry, niet alléén op emotie. Want het is toch moeilijk om niet wild te worden van het niveau dat renners als Roglic, Alaphilippe, van der Poel, Pogacar, van Aert en Evenepoel de voorbije twee jaar (op verschillende periodes) gehaald hebben.

    Maar ik word even wild van een MVDP die de pannen van het dak rijdt in de Amstel, Alaphilippe die het geel pakt in Epernay, Evenepoel die de concurrentie op minuten rijdt in Polen, Roglic die weer maar eens de maat neemt van de andere klassementsfavorieten in een sprint bergop, Van Aert die Milaan-Sanremo wint of de sprint wint na een waaieretappe in de Tour, of Pogacar die bijna twee minuten sneller rijdt dan Roglic in de tijdrit in de Tour en op (bijna) 22-jarige leeftijd de Tour wint.

    Evenepoel heeft emotioneel dat tikje extra omdat het voor Belgen dé rondehoop van de laatste decennia is, maar ik denk dat ik nuchter genoeg ben om dit niet te veel te laten meespelen in mijn analyse. Maar je weet natuurlijk nooit dat het onbewust toch een beetje meespeelt.
    10 november 2020 20:13
    edit wf: niet op de man svp
    10 november 2020 21:10
    Dank voor je duiding Kannibaal. Of het een fair vergelijk is, of een ‘wat als uitslagen verhaal’ laat ik in het midden. Je hebt uitgelegd hoe jij de ranking voor je zelf maakt. Fanschap maak ik op uit je nickname, het is immers de bijnaam van Remco.

    @doorak, tja wat moet je daar nu mee met wéér een lange riedel aannames en beschuldigingen. Kan het prima hebben hoor: ook jij hebt vrijheid van meningsuiting. Zoals Rutte zei heeft niemand het recht om niet beledigd te worden. Je fanatisme is hartverwarmend en motiverend, maar ook een tikkie gefrustreerd.
    10 november 2020 22:01
    @Panache:

    Goh, ik volg hem wel met gezonde interesse net omdat hij een Belgische supertalent is en voor mij een beetje de (late) opvolger van Tom Boonen op dat vlak. Ik zie hem graag winnen (nu nog, als hij iedereen steeds op minuten zou gaan rijden dan zal het snel saai worden vrees ik), maar ik zou me zeker geen superfan noemen zoals je ze wel eens ziet langs de kant van de weg. Ik volg het wielrennen op de voet, maar met een nuchtere blik denk ik. En ja, Kannibaal van Schepdaal klinkt nu eenmaal leuk, en echoot een beetje de hoop dat Evenepoel België eindelijk nog eens op de kaart zet op het gebied van grote ronden. Maar ik hoop dus zoals gezegd dat deze hoop, verwachting, 'fan' zijn van, mijn kijk op de zaken niet te veel beïnvloedt, en ik denk van niet. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat mijn kijk op de zaken de juiste is.
    10 november 2020 22:56
    @doorak je laatste reactie is not done.
10 november 2020 12:29
Nog een paar willekeurige renners die mij hebben vermaakt dit seizoen maar de top van de lijstjes niet gehaald hebben:
Almeida
G. Martin
Cosnefroy
Mads Pedersen
Søren Kragh Andersen
10 november 2020 12:45
Bijzonder wielerjaar waarin we naast de jeugd ook de definitieve ondergang hebben kunnen meemaken van een aantal renners die het vorige decennium hebben gekleurd als Nibali, Froome en Valverde. Ben vooral benieuwd hoe de generatie erna zich nog kan oprichten, denk hierbij aan Dumoulin, Sagan, Pinot, Quintana en Bardet.
Voor mij waren Roglic, van Aert, Flip, van der Poel en Pogacar de beste vijf coureurs.
10 november 2020 13:08
Goh. TLJ wint de worldtour. Dat vind ik toch wel een dingetje.
    10 november 2020 16:24
    De @redactie van wielerflits blijkbaar niet. Zij besteden er 1 zin aan.
10 november 2020 19:04
De grote rondes wegen natuurlijk zwaar door in de punten. Of dit correct is, laat ik in het midden. Verder is de tweede plaats van Slovenië op slechts twee toprenners gebaseerd. De punten van de andere Slovenen, maken nauwelijks het verschil. De deelname aan twee grote rondes (met een tweede en eerste plaats) van Roglic, maakt uiteindelijk het verschil. Als Evenepoel volgend jaar aan een grote ronde deelneemt (allicht de Giro), punten pakt in L-B-L en Lombardije, op het WK ook, zal België ook hoger scoren. Als Kelderman en Dumoulin elk aan minstens een grote ronde deelnemen, en daar zonder tegenslagen, meer punten pakken dan dit jaar, dan zal ook Nederland hoger eindigen.
11 november 2020 00:19
1. Roglic
2. Pogacar
3. van Aert
4. Alahillipe
5. van der Poel
6. Hirschi
7. Fuglsang
8. Hart
9. Démare
10. Bilbao

Reacties zijn gesloten.