Primoz Roglic blijft leider: “Ik was super voorzichtig in de afdaling”

dinsdag 6 april 2021 om 18:28
Primoz Roglic blijft leider: “Ik was super voorzichtig in de afdaling”

foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft zijn leiderstrui in de Ronde van het Baskenland weten te behouden. De Sloveense kopman van Jumbo-Visma zag ritwinnaar Alex Aranburu wel naderen tot op vijf seconden. In de finale naar Sestao trok Roglič ook nog even zelf ten aanval. “De oplopende finish was zwaar, maar op die laatste klim ging het ook hard. Dat was echt koers”, zegt hij.

Niet alleen Roglič demarreerde in de finale, ook topfavoriet Tadej Pogačar plaatste een versnelling op La Asturiana. “Ik had die aanvallen ook wel verwacht en het ging daar wel vol gas”, reageert Roglič, die daarna wegreed met Brandon McNulty, Maximilian Schachmann en Sergio Higuita.

“Als je de benen hebt, moet je aanvallen. Dat voelde goed op die klim”, blikt hij terug. “Helaas pakten ze ons terug, maar het was leuk om aan te vallen en te zien dat ik mee kon doen met de rest. Het was wel wat glad in de afdaling, maar ik was super voorzichtig dus gelukkig kwam ik daar zonder problemen doorheen.” Daarbij verwijst hij naar de slotrit in Parijs-Nice, waarin hij twee keer ten val kwam en de eindzege verspeelde.

Uiteindelijk kan Roglič leven met zijn zesde plek in het achtervolgende groepje achter de solerende Aranburu. “Ik had gisteren al een mooi resultaat behaald en ik ben hier met een jong team. We moeten elke dag kijken hoe het gaat, omdat ik ook uit een niet zo goed einde in Parijs-Nice kom”, vertelt de klassementsleider.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Murcia 6 april 2021 om 18:37

Ik denk dat ze zich allemaal de tering schrokken van die val van Richie op de klim en vervolgens bleek die afdaling ook zeer technisch en gevaarlijk met natte stukken en veeroosters + die rare ribbels in het wegdek op 12 km voor het einde. Reed duidelijk meer op McNulty dan Pogacar en ging wel kwiek mee met Schachmann om als eerste aan die afdaling te beginnen.

Wim Kruithof 6 april 2021 om 18:44

“Het was leuk om te zien dat ik mee kon doen met de rest,” zei de beste ronderenner van afgelopen jaren.

Door te stellen ‘we zijn hier met een jong team’ parkeert hij op correcte wijze het gebrek aan ondersteuning van vandaag. Dit geeft weinig vertrouwen bergop voor komende ritten.

Klaas Foppen 6 april 2021 om 19:29

bij de laatste 30-35 heeft ie nog 3 helpers, bij de laatste 20 nog 1 globaal genomen, dat is in principe genoeg als jezelf sterk genoeg bent, en ik was onder de indruk van hem vandaag.

Al Phila 6 april 2021 om 23:17

Met Vineggaard die iets van een aantal tellen verliest op Poga, Sachman en andere toppers heeft Rogli er een sterke helper bij. En de rest van TJV viel ook niet zwaar tegen. Beter even voorzichtig dalen dan nu al een goede plek volledig weggeven.

Hopelijk kunnen nu enkele renners meesturen om later terug te laten zakken. Maar dan graag gepland, en niet zo’n mislukte poging dat ze nog net een bidon aan kunnen reiken….

Posterix 6 april 2021 om 19:04

“Yes, hard day, eh? Tyred legs and the team was great.”
Dank je Primoz… voor morgen vast hetzelfde opschrijven?

Wim Kruithof 6 april 2021 om 19:18

Bijzonder dat hij Parijs-Nice erbij haalt. Ik vermoed (ook gezien het voorzichtige dalen) dat het niet alleen fysiek voor schade zorgde, maar dit mentaal ook een krasje werd.

Verder vind ik zijn interviews heerlijk. Het is correct, droog, zonder inhoud en volledig plichtmatig. Harry Mens revisited, zegmaar.

Murcia 6 april 2021 om 19:30

Ik kan er ook wel van genieten dat zijn interviews een meme zijn geworden. Maar even voor de goede orde, al de interviews die je ziet tijdens de koers en die zijn afgenomen bij de start zijn net zo nietszeggend van pak hem beet 90% van het peloton. Hij is dus bepaald geen uitzondering maar omdat hij vaak in de leiderstrui rijdt,dit is de 12e rittenkoers op rij waarin hij de leiderstrui bemachtigd heeft valt hij extra op.

Wim Kruithof 6 april 2021 om 19:33

Murcia, de 12e aaneengesloten van rittenkoersen waarin hij start? Wat een geweldenaar.

Murcia 6 april 2021 om 19:38

@Wim Kruithof

Bizar goed inderdaad, je kunt op PCS vanaf de Tour of Britain in 2108 dit feit zelf natellen.

Panache 6 april 2021 om 20:33

Ivo Niehe: “moeder durft niet te kijken wanneer zoonlief hoge snelheden behaalt tijdens de afdaling. Maar wat bijna niemand weet is dat Primoz zich ook inzet voor goede doelen, zoals dit kinderziekenhuis in Transylvania.”

Turtlehead 6 april 2021 om 21:08

@Panache: suggereer jij nu op een ingewikkelde manier dat Primoz aan bloeddoping doet…? ;)

YogiBear 6 april 2021 om 21:26

@Murcia Ga ik helaas niet meer redden om dat pas na die tijd op PCS te kunnen zien. Jammer ;-)

Murcia 6 april 2021 om 21:36

YogiBear
Touché, dat is inderdaad lastig LOL

S.t.B 6 april 2021 om 20:52

Gisteren al benadrukt, maar Ceasar kwam ook weg met hyperbeknopte nabeschouwingen zoals ‘Ik kwam, ik zag, ik overwon’.
Primoz doet’t met ‘Ik kwam, Ik zag en het was leuk om te zien dat ik mee kon doen met de rest’.. Pure cult

Posterix 7 april 2021 om 08:17

Je maakt een aantal typefouten in je laatste twee woorden. Het eerste woord de “e” weg en een “u” erbij tussenin. Het tweede woord is de “c” een “k” en de “l” moet nog weg. (geintje)