Primoz Roglic: “Belangrijkste doel van onze ploeg in deze Tour is bekend”

Primoz Roglic: “Belangrijkste doel van onze ploeg in deze Tour is bekend”

Foto: Raymond Kerckhoffs

donderdag 30 juni 2022 om 12:10

Twee jaar na de onthutsende ontknoping op La Planche des Belles Filles en één jaar na de dramatische opgave vanwege een valpartij is Primoz Roglic terug in de Tour de France. De gezonde wedstrijdspanning is er twee dagen voor de start in hartje Kopenhagen.

Tijdens de videoconferentie vanuit het hotel had Roglic zichtbaar niet veel zin om uitgebreid met de media te praten. Zijn antwoorden waren kort en vaak ontwijkend. Al liet hij één keer toch het achterste van zijn tong zien.

Toen Roglic werd gevraagd hoe de ambities voor de groene trui van Wout van Aert gepaard gaan met het winnen van de Tour de France, toonde hij vooral zijn eigen belangen.

Roglic: “Wout is iemand die 100% toegewijd is aan het hele team. We helpen elkaar. We weten waarom we hier zijn en we weten wat in deze ronde het belangrijkste doel van onze ploeg is. Wout heeft een vrije rol en het is voor hem ook een grote uitdaging om voor het groen te gaan.”

Over een plan om Tadej Pogacar te verslaan, liet Roglic blijken dat Jumbo-Visma niet op het één-op-één gevecht moet aansturen maar als een collectief Pogacar in de moeilijkheden moet brengen.  “We doen allemaal ons best. We hebben veel individuele kwaliteiten. Samen zullen we het zo goed mogelijk moeten doen. Ja, we hebben het geloof dat we hem als team kunnen verslaan.”

De samenwerking met zijn mede-kopman Jonas Vingegaard, die vorig jaar verrassend als tweede de Tour afsloot, ziet Roglic zitten. “We maken elkaar zeker sterker. Jonas is een heel goede renner. Maar dat geldt ook voor de andere renners in deze Tour-ploeg die individueel heel sterk zijn. Met Jonas heb ik naast de fiets ook nog een goede band. We zijn heel goede vrienden.”

Foto: Cor Vos

Dat Jumbo-Visma liefst vier klassieke renners in de ploeg heeft (Wout van Aert, Tiesj Benoot, Christophe Laporte en Nathan van Hooydonck) biedt de ploeg mogelijkheden in de eerste week. Maar of Jumbo-Visma deze openingsweek aangrijpt voor een offensief of dat deze vier renners vooral de klassementsrenners Roglic en Vingegaard uit de problemen moeten houden, liet Roglic in het midden.

Stress
“Er is zeker stress om de eerste week te overleven. Iedereen kijkt vooral uit naar rit vijf over de kasseien. Voor mij is dit slechts één van de eenentwintig ritten. In iedere rit moet je opletten en 21 dagen lang moet je de beste versie van je zelf zijn. Het is juist belangrijk dat je je niet te veel focust op die kasseienrit.”

Tenslotte werd er gewezen op het gevaar van corona-besmettingen. Jumbo-Visma zag sportief manager Merijn Zeeman al positief testen, waardoor de Amsterdammer de start van de Tour aan zich voorbij moet laten gaan.

“Angst voor corona heb ik niet, maar alles is mogelijk. We proberen alle regels en voorschriften tegen corona nauwgezet te volgen. Meer kunnen we niet doen. Verder hebben we het toch niet in de hand. Ik voel me gezond en ik voel me goed. Ik probeer me daar dus ook niet te veel zorgen over te maken.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

Mystery Rider 29 juni 2022 om 10:51

Dat is volgens mij duidelijke taal.

Wout mag vrijbuiten voor het groen en dat zal sowieso niet makkelijk zijn, maar als Jonas of ik in het geel staan, moet Wout in de lijn en is het groen voor een andere keer !

Marik 29 juni 2022 om 10:52

Dat lijkt me ook een normale situatie. Geel is 100x belangrijker dan Groen.

Gibo 29 juni 2022 om 10:57

Dat lijkt me ook logisch. Ik lijk hier wel uit te concluderen dat wout het ook zonder geel minder steun krijgt dan gedacht (in België)

Limal 29 juni 2022 om 10:58

Ik zou zeggen dat geel 10x belangrijker is dan groen, maar zó duidelijk was die taal van Roglic eigenlijk helemaal niet:

"Wout is iemand die 100% toegewijd is aan het hele team. We helpen elkaar. Al weten we wat in deze ronde het belangrijkste doel van onze ploeg is. Wout heeft een vrije rol en het is voor hem ook een grote uitdaging om voor het groen te gaan."

Ik ben zeker dat Renaat en José er in slagen het anders te interpreteren dan Mystery Rider :-)

Romāns Vainšteins 29 juni 2022 om 12:11

"Wout is iemand die 100% toegewijd is aan het hele team. We helpen elkaar. Al weten we wat in deze ronde het belangrijkste doel van onze ploeg is. Wout heeft een vrije rol en het is voor hem ook een grote uitdaging om voor het groen te gaan."

Is gewoon mafiaans voor 'je doet wat je moet doen, capiche?'

Volkomen terecht ook want als er één is die het verschil kan maken op het vlakke ten bate van Roglic en/of Vingegaard is dat van Aert. Die moet dan niet in één of andere stonende groene flow zitten of zo.

platteprijs 29 juni 2022 om 12:37

Uiteindelijk heeft Kerckhoffs dit vertaald en uitgeschreven en niet Roglic. En daar rolt een supervaag stukje tekst uit. Daar kun je tig interpretaties op loslaten. Wat Limal ook al zegt.

Wheely 29 juni 2022 om 12:52

Geel > Groen > Bollen > Wit
Of voor de redactie van WF:
**** GEEL
*** GROEN
** BOLLEN
* WIT
Of voor Pogi:
geel is het papier en groen is de steen tenzij de bollen de schaar zijn.

Hopelijk is het nu voor iedereen duidelijk.

Koers 30 juni 2022 om 13:36

Bollen >groen>wit natuurlijk.

Dikke Vrouw 29 juni 2022 om 10:59

Jumbo , de ineos en bora zijn hartstikke sterk op het vlakke in week een moeten ze maar gaan samen spannen tegen de emirats

jappe666 29 juni 2022 om 11:12

Als Pogacar ergens pech zou hebben of uit een waaier zou vallen kan het wel hard gaan ja. Van Aert, Laporte, Ganna, Castroviejo, Van Baarle, Schachmann, Jungels, Politt, Kämna, Tratnik, Mohoric, Küng, Bissegger, Bettiol, Cort, … de tijdrijders vallen bijna over elkaar heen bij de concurrerende teams.

Je gunt niemand pech, maar het zou de spankracht in de Tour wel een ongelooflijke boost geven als ze Pogacar al snel op een paar minuten kunnen fietsen en hij vol aan de bak moet van bij de eerste col.

ProScoritoManager 29 juni 2022 om 11:40

@jappe666
Ik ben vooral benieuwd naar de ware krachtsverhoudingen die we in die situatie gaan zien. Pogacar lijkt zóveel over te hebben altijd. Pakte vorig jaar 1 rit uit en cruisde vervolgens naar Parijs. Had de indruk dat ie Vingegaard op 10 minuten had kunnen zetten als ie dat echt gewild had.

nickdt 29 juni 2022 om 12:16

Denk dat je daar ook wel AG2R bij mag rekenen met Naesen, De Wulf en Jungels.

Jean Dumas 29 juni 2022 om 11:04

Sporza is al aan het stoken, met mogelijke tweespalt tussen Roglic en Vingegaard in Frage.

platteprijs 29 juni 2022 om 12:38

Volgens mij heeft Sporza de redactie van de website sinds 2 jaar aan Het Laatste Nieuws uitbesteed.

jappe666 29 juni 2022 om 11:05

Kan nog een enorm voordeel zijn voor Roglic dat Wout zich zo uitgesproken heeft gemeld voor groen. UAE en Ineos zullen er geen graten in zien als hij meeschuift in een vlucht om punten te sprokkelen aan een tussensprint, maar als Roglic en/of Vingegaard er dan naartoe kunnen springen en Wout trekt een tijdritje…

Ik denk dat ze bij Jumbo eigenlijk ook hopen dat Wout na 6 etappes al op een quasi onoverbrugbare voorsprong staat, waardoor de concurrentie de handdoek al in de ring gooit en hij toch meer energie kan steken in geel.

KnightBiker 29 juni 2022 om 11:27

+1 dergelijke scenario’s zijn ideaal, maar maken ook dat WVA misschien juist niet die ruimte krijgt van de klassements ploegen: het scenario van een Coup is bij andere ploegen natuurlijk ook bekend.

Boasson en Hagen 29 juni 2022 om 11:15

Wout heeft ook niet zo veel ondersteuning nodig als Primoz. In die 4 massasprints gewoon zorgen dat hij kan sprinten, 1 mannetje (Laporte) als eventuele leadout en anders gewoon aansluiten aan de Quick-Step of BikeExchange treintjes. In die andere “vlakke” ritten kan hij prima zelf zijn gang gaan en lekker sprokkelen.

Jean Dumas 29 juni 2022 om 11:20

En als ze het geel hebben in de bergen is het ook niet zo erg om op kop te rijden met Nathan en Tiesj ipv Dennis. Al zal het wel lastiger zijn situaties recht te zetten dan met.

KnightBiker 29 juni 2022 om 11:33

Wat in de Documentaire Plan B vorig jaar naar voren kwam is hoe renners niet met conflicterende belangen mogen koersen: duidelijke instructies en verantwoordelijkheden moeten iedere dag opnieuw geformuleerd en uitgesproken worden. De verschillende belangen van de 3 kopmannen zorgen voor een uiterst moeilijk speelveld, en je kan een renner maar 1 prioriteit tegelijkertijd laten uitvoeren: daarbij is hulp voor WVA en zijn jacht op Groen dus één secundaire prioriteit behalve voor WVA zelf anders ontstaat er chaos in het team.

Anton van Valouwe 29 juni 2022 om 11:33

"Wout is iemand die 100% toegewijd is aan het hele team"
"als een collectief Pogacar in de moeilijkheden brengen."
Ja, we hebben het geloof dat we hem als team kunnen verslaan.” "

Lijkt DSM wel…..

Alfons Haavers 29 juni 2022 om 12:25

Wout is een belangrijke renner voor ons, maar als hij denkt van om een fles shampoo te kunnen gaan in een lokaal supermarktje kan hij inpakken.

Japsie 29 juni 2022 om 12:55

Dat groene gedoe wordt wel heel erg opgeklopt, met name vanuit België. Ik luisterde de podcast van de tribune zojuist waarin Renaat Schotte stelt dat TJV eigenlijk de prioriteit geeft aan het groen. Hoe bizar.
Zelfs al blijft WVA de hele Roubaix etappe aan de zijde van Rog en Vin, dan nog heeft hij genoeg klasse om gewoon dat groen te kunnen winnen.

Jean Dumas 29 juni 2022 om 12:59

Er is ook geen probleem, alleen als het geel van Roglic of Vingegaard verdedigd moet worden, maar dat is van later zorg.

thorsen 29 juni 2022 om 13:06

Ik hoop maar dat het niet weer zo’n Calimero gedoe wordt op Sporza, want dan zit je daar 3 weken aan vast.

platteprijs 29 juni 2022 om 15:15

Of nog erger: 3 weken Beer op dit forum :)

Beer 29 juni 2022 om 13:24

‘We helpen elkaar.´ Wanneer heb jij Wout al eens geholpen Primoz?

Wheely 29 juni 2022 om 13:30

Rustaaagh Beer! ;)

Panache 29 juni 2022 om 13:35

Op training is Wout in 2019 getransformeerd naar een next-level renner, daar hebben o.a. Kruijswijk en Roglic een rol in gespeeld.

Beer 29 juni 2022 om 13:38

Mooi van da Primz-man.

En in de koers?

Panache 29 juni 2022 om 14:02

In koers is een voorwaarde die niet verbonden is aan de quote, maar een voorwaarde die je zelf opwerpt om controverse aan te wakkeren. Dat Roglic in koers amper tot nooit voor Wout gewerkt heeft is een feit waar geen waardeoordeel aan gekoppeld hoeft te worden (immers is hij absolute kopman, Wout is semi-kopman).

Beer 29 juni 2022 om 16:47

“In koers is een voorwaarde die niet verbonden is aan de quote, maar een voorwaarde die je zelf opwerpt om controverse aan te wakkeren.”

Zwakte bod XXL. Tuurlijk gaat het over ‘in koers’ en niet over één of ander trainingsritje. Mooi dat jij er verder geen waardeoordeel aan koppelt; ik en vele anderen met mij doen dat wel. En controverse aanwakkeren; ‘Wout is semi-kopman’, really? Ik heb hier al betere trollen bezig gezien.

Panache 30 juni 2022 om 12:42

Gewoon een feit Beer. Wout was de laatste jaren semi-kopman (dat betekent half kopman, half niet kopman). Heeft totaal niets met trollen te maken. Dit jaar mag Wout meer dan andere jaren voor eigen kansen gaan, waaronder groen, maar ook slechts tot bepaalde hoogte. Dat is het verschil tussen rijden mij pakweg Quickstep of Alpecin en rijden bij TJV of UAE. Wout heeft dat verschil geaccepteerd, nu jij nog.

Gr.R. 30 juni 2022 om 13:00

Sinds wanneer is “voor wat, hoort wat”, een wetmatigheid in het wielrennen?

Fifty 30 juni 2022 om 14:21

“Op training is Wout in 2019 getransformeerd naar een next-level renner, daar hebben o.a. Kruijswijk en Roglic een rol in gespeeld.”

Denk dat het eerder andersom is.

Wout rijdt immers altijd voor Primoz en Primoz achter Wout.

Panache 30 juni 2022 om 14:50

Hoe kan het nu andersom zijn? Zie PCS waar Roglic al nummer 8 van de wereld was in 2018 en naar nummer 1 van de wereld ging in 2019. Van Aert was in 2018 nummer 95 van de wereld en ging in 2019 naar nummer 53.

lamaarwaaien 29 juni 2022 om 18:54

2 top favorieten voor geel in Parijs. Natuurlijk is groen ondergeschikt. Maar zeker niet onmogelijk.

drethehague 30 juni 2022 om 08:15

Deze tour word helaas een speeltje van de grootste leugen ooit…

Romāns Vainšteins 30 juni 2022 om 13:25

Laat me raden: Bill Gates?

Nog een vraagje trouwens, welke raad je aan? Wappop of Waplands? Waar is de sfeer het beste?

Fifty 30 juni 2022 om 14:18

idd, groen voor WVA.

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone