Primoz Roglic begint seizoen in Franse eendagskoersen, ook Dauphine op programma

maandag 17 januari 2022 om 11:16
Primoz Roglic begint seizoen in Franse eendagskoersen, ook Dauphine op programma

foto: Cor Vos

Primož Roglič trapt volgende maand het nieuwe seizoen af met de Franse eendagswedstrijden Faun-Ardèche Classic en de Drôme Classic. Ook verschijnt de Sloveense kopman van Jumbo-Visma aan de start van het Critérium du Dauphiné, weet WielerFlits.

Zijn deelname aan het Critérium du Dauphiné, dat voor 5-12 juni op de kalender staat, betekent dat Roglič in tegenstelling tot afgelopen jaar geen lange periode zonder koersen heeft in aanloop naar de Tour de France. In 2021 reed de Sloveen na Luik-Bastenaken-Luik twee maanden geen wedstrijden om zich via een break en een hoogtestage voor te bereiden op de Tour.

Roglič reed de Dauphiné een keer eerder. In 2020 won hij de bergetappe naar de Col de Porte en stond hij drie dagen aan de leiding van het algemeen klassement, tot hij vanwege de gevolgen van een val de etappekoers vroegtijdig moest verlaten. Jumbo-Visma verschijnt in de Dauphiné waarschijnlijk met de Tour de France-selectie aan de start.

Boucles Drôme-Ardèche
Roglič begint in het weekend van 26 en 27 februari aan het nieuwe seizoen met de Faun-Ardèche Classic en de Drôme Classic ter voorbereiding op Parijs-Nice (6-13 maart). Ook Jonas Vingegaard staat in de Franse eendagswedstrijden aan het vertrek. De Deen, de nummer twee van de voorbije Tour de France, rijdt deze koersen in aanloop naar Tirreno-Adriatico (7-13 maart). De wedstrijden in Frankrijk zijn nieuw op het programma van Jumbo-Visma.

Programma Primož Roglič voor 2022
flag-fr Faun-Ardèche Classic (26 februari)
flag-fr Drôme Classic (27 februari)
flag-fr Parijs-Nice (6-13 maart)
flag-it Milaan-San Remo (19 maart)
flag-es Ronde van het Baskenland (4-9 april)
flag-be Waalse Pijl (20 april)
flag-be Luik-Bastenaken-Luik (24 april)
flag-fr Critérium du Dauphiné (5-12 juni)
flag-fr Tour de France (1-24 juli)
flag-es Vuelta a España (19 augustus-11 september)

Dit artikel delen:

19 Reacties

madeinstars 17 januari 2022 om 11:20

Dan veranderen ze het geweer toch weer van schouder ten opzichte van vorig jaar, toen Roglic eigenlijk maar heel weinig koerste in het voorjaar en ook de Dauphine oversloeg.

Wel leuk, want het is altijd een genot om het te zien koersen. Ook mooi dat hij weer veel met Vingegaard gaat koersen. Dat moet een leuk duo worden in de tour.

Jean Dumas 17 januari 2022 om 11:36

Behoorlijk zwaar programma ook.

I. Karner 17 januari 2022 om 12:02

Vorig jaar had Primoz ook één groot doel op de Olympische Spelen, daarom hebben ze ook hun voorbereidingen voor de TdF aangepast en de pre-Tour run geminimaliseerd zodat de top van de vorm zou duren tot de Olympische Spelen. Dus het lijkt me niet vreemd dat ze nu één race hebben toegevoegd voor het grote doel (de hele trui in Paris).

Turtlehead 17 januari 2022 om 12:59

Nou, dat zijn drie doelen waar hij wat heeft goed te maken in één seizoen: PN, Dauphiné en TdF… Ik ben benieuwd!

Het zou trouwens a-typisch zijn als dat allemaal zonder valpartijen verloopt. Dat is dan weer echt billenknijpen…

LaDoyenne 17 januari 2022 om 13:56

@Turtlehead

inderdaad, veel meer dan amateurveldrijder Pogacar zou Roglic beter twee kasseienklassiekers rijden als voorbereiding op die dito Tour-étappe,

Dikke Man 17 januari 2022 om 11:26

Hopelijk gaat die Dauphiné hem niet teveel bilvel kosten. Ik vind het wel echt jammer dat hij weer Strade overslaat. Ik zou hem daar dolgraag zien rijden en was vorig jaar eigenlijk de enige klapper die niet meereed in het kopgroepje des doods+Gogl.

bswinkelss 17 januari 2022 om 11:28

Interessant dat ze er nu toch voor kiezen om te koersen voorafgaand aan de tour

jvh93 17 januari 2022 om 11:41

Vindt het vooral interessant dat hij ook Milaan-San Remo in zijn programma heeft!

Murcia 17 januari 2022 om 11:44

Mooi dat we hem vaker gaan zien, lijkt mij dat het mes snijdt aan twee kanten want op deze manier kan hij lacunes in zijn palmares gaan opvullen en de renners die de Tour gaan rijden koersen in aanloop ook al veel met elkaar. Primoz maakt zo duidelijk dat de Tour geen obsessie voor hem is en dat hij gaat voor het plezier en een zo uitgebreid mogelijke erelijst.

Wim Kruithof 17 januari 2022 om 13:29
Quote:
Primoz maakt zo duidelijk dat de Tour geen obsessie voor hem is en dat hij gaat voor het plezier en een zo uitgebreid mogelijke erelijst.

Precies. Ongeacht of hij de Tour wint of niet, hoop ik echt dat ‘ie volgend jaar voor het roze gaat. Met van Aert voor groen en vrijbuiters voor de bollen, eventueel Vingegaard voor het algemeen klassement, is er zonder Roglic ook zat om voor te strijden. Ik zou het geweldig vinden als Roglic de Tour wint, voor hemzelf maar ook voor Jumbo-Visma.

Echter, persoonlijk vind ik de Giro mooier.

LaDoyenne 17 januari 2022 om 12:13

Dus, dit jaar treffen de Grote Drie van het wegrennen -Roglic, Pogacar en Evenepoel- elkaar in Luik-Bastenaken-Luik, de Ronde van het Baskenland en de Ronde van Spanje.

Fenno de Groot 17 januari 2022 om 12:24

Evenenpoel is echt niet 1 van de grote 3 hoor. Qua klassementsmannen zijn de grote namen vooral Pog en Rog en je zou daar Carapaz en Bernal bij kunnen doen. (De enige die eigenlijk altijd meedoen voor een top 3 in een grote ronde) Qua sprint zijn de grootste namen denk ik Bennet en Ewan. (Op het moment althans) Qua klassiekers en eendagskoersen zijn de grote mannen Allaphilipe, van Aert en van der Poel. Tot nu toe heeft Evenenpoel kleinere rondes op zijn naam kunnen schrijven, maar heeft hij nog lang niet de staat van dienst van deze namen. Hij komt mijns inziens (nog) niet in de buurt van het niveau, wat je nodig hebt om 1 van de grootste te zijn. Voor nu zijn zelfs namen als Niballi, Valverde, Gilbert (die hun beste tijd gehad lijken te hebben) nog groter dan Evenepoel vind ik. Die hebben tevens veel meer bewezen dan Evenenpoel tot nu toe.

Har77 17 januari 2022 om 12:24

Ik pak alvast de popcorn….mooi gedaan ;-P

Edit: de eerste vis heeft het aas al gepakt

LaDoyenne 17 januari 2022 om 12:28

@Har77

Eigenlijk wilde ik gewoon Michel Wuyts voor zijn.

Turtlehead 17 januari 2022 om 13:06

Dank dat je deze conclusie zo snel trekt LaD.!
Ik wil daaraan nog toevoegen dat REVket de enige is die van de Vuelta zijn hoofddoel maakt, en dat de andere twee dus bij voorbaat al kansloos zijn :)

Wim Kruithof 17 januari 2022 om 13:32

Ik ben nu al zeer benieuwd naar Evenepoels Vuelta. Omdat ik mij oprecht afvraag of hij van het kaliber GT-winnaars bij de profs is. Op termijn zeker, maar het lijkt mij dat er nog een fors aantal stappen tussen ligt. En het grote ego beweegt zich steeds tussen belofte en resultaat.

Romāns Vainšteins 17 januari 2022 om 13:40

Dat Pogacar en Roglic naar de vuelta gaan geloof ik geen moer van, als het een zware tour wordt zullen die gewoon het Italiaanse najaar rijden + wk.

Leuker ook om REVKET het tegen lokale held Mas, waarschijnlijk Lopez en hopelijk Dumoulin te zien koersen dat per se de beste ronderenners ter wereld zonodig 2 rondes achtereen rijden.

Fenno de Groot 17 januari 2022 om 13:52

@Romãns Vainsteins Lopez gaat de giro en tour doen, denk niet dat hij ook nog de vuelta gaat doen. Dumoulin heeft al aangegeven dat hij vrijwel zeker maar 1 gt rijdt dit jaar. Dus ik zie Evenenpoel niet tegen die mensen strijden in de vuelta. Van Mas verwacht ik wel dat die de dubbel tour-vuelta doet. En ergens zie ik Valverde nog wel 1 laatste kunststukje vertonen, mss kan hij wel verrassen in de vuelta?

I. Karner 17 januari 2022 om 15:03

Ik vind het bijna een beetje “discriminerend”, dat volgens Wielerflits Tom Dumoulin het seizoen met voorbereiding (hoogtestage) mag beginnen, terwijl Primoz zijn seizoen eerst met koersen begint? Zie titel van beide artikelen.
Dezelfde criteria zijn welkom ;-)

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair