Praat mee: Wie heeft het meeste baat bij een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step?
foto: Cor Vos
maandag 25 september 2023 om 20:00

Praat mee: Wie heeft het meeste baat bij een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step?

De afgelopen maanden is er achter de schermen een fusie op poten gezet tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Dat nieuws bracht WielerFlits zondagavond naar buiten. Volgens ingewijden gaat het niet lang duren vooraleer het nieuws naar buiten gebracht gaat worden. Is zo’n megafusie goed of slecht nieuws voor het wielrennen?

Maar hoe denk jij als wielervolger over dit nieuws? En hoe denken andere koersliefhebbers erover? Deel hieronder in de comments op WielerFlits jouw mening over de fusie waaraan Richard Plugge en Patrick Lefevere in het geheim al maanden mee bezig zijn. In de poll kan je stemmen op de vraag: Welke ploeg heeft het meeste baat bij een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step?


Stem hier op de poll!

RIDE Magazine
114 Reacties
25-09-2023 18:03
Als je weet wie er gelekt heeft, weet je ook wie het meeste voordeel uit een fusie denkt te kunnen halen.
Dus WF, jullie weten het, kom er maar in :-)
    26-09-2023 05:38
    Lefevere leek verrast, de contacten met Plugge zijn goed. Een plus een is twee.
25-09-2023 18:10
Ik snap de rol van Soudal niet. Als die toch zo een kapitaalkrachtige gegeerde sponsor zijn, waarom hebben we dit dan niet gezien bij Lotto en QS. Daar hoorde je alleen maar budgettaire problemen.
En on top: lekker opportunistisch kantje.... 3 verschillende ploegen sponsoren op 4 jaar tijd.
25-09-2023 18:49
Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben, stel dat het waar zou zijn: In welk stadium van onderhandelingen zit men? Als dit soort nieuws in een te vroeg stadium naar buiten komt, kon het lekken op zich wel eens invloed op de onderhandelingen gaan hebben. Je leest al dat QS (de sponsor) van niks weet, een anonieme JV renner zegt ook van niets te weten. Of je zal maar bijvoorbeeld Landa heten en net getekend hebben en je weet eveneens van niets (Die rijdt nog niet voor SQ dus zal vast niet op de hoogte zijn). Een enorme onrust is iets om rekening mee te houden als je een fusie proces wilt opstarten, die onrust wil je zoveel mogelijk inperken en je wilt als bedrijf dit soort nieuws op jouw manier en door jezelf gecontroleerd brengen. Je wilt zelf de regie in handen houden en die zijn ze nu volledig kwijt. Door het bericht naar buiten te brengen kan tegenstand of juist voorstanders zich gaan bundelen. Tot nu toe blijft het ijzingwekkend stil vanuit de betrokken partijen, maar de speculatie molen draait op volle toeren. Dus wat is de reden dat WF het juist nu naar buiten brengt, inderdaad een ver gevorderd stadium, of was het aan het rondzingen en waren ze bang dat ze hun primeur kwijt zouden raken….
    25-09-2023 22:20
    Zie brief Patlef: nu geen concrete plannen en projecten.... is geen geheim dat ik altijd heb open gestaan voor investeringen van partijen....En of de inhoud van deze brief aan de geadresseerden geheim kan blijven. Mvg, Patlef.
25-09-2023 22:09
Ik geloof er niks van en denk dat het maar een beetje gespeculeer is. De krant moet vol. Als het dan toch zo is dan Lotto de licentie mooi overnemen samen met wat renners van Quickstep.

Patlef gaat dit nooit doen.
25-09-2023 22:11
Patlef heeft er het meeste baat bij. Hij heeft een dure WT licensie in de aanbieding. Heeft weinig tot geen contracten met renners verlengd, behalve die van Evenepoel die zeg ca 15 milj waard is. Als grootaandeelhouder en ceo kan hij z'n shareholdervalue aardig nog zien stijgen komende tijd. Daarna als commissaris happen en dranken. Heeft hij eigenlijk ook wel verdiend zo'n pensioen.
25-09-2023 22:35
Menigeen denkt dat het JV te doen is om Evenepoel, maar willen ze suikeroom Bakala niet gewoon afpakken? Suikerooms zijn nog schaarser dan sponsoren.
26-09-2023 07:14
Zet die bijenbril af en dan zie je dat Lefevere wil stoppen, en dat Jumbo stilaan panikeert omdat er nog geen voldoende grote sponsor is. Dat zijn de twee drivers van het verhaal. Uiteraard zijn er nog andere pistes dan deze gekke fusie.
26-09-2023 07:33
Is er nog nieuws ? Patrick zou een brief gestuurd hebben naar zijn renners om te zeggen dat het enkel gesprekken zijn ..
26-09-2023 07:59
verbaast mij dat Wielerflits niet uitpakt met een item over de mail van LEfevre naar zijn medewerkers die uitgelekt is. Kennelijk heeft wielerflits ook belangen in het spel wat nu gaande is.
    26-09-2023 08:36
    Hoe bedoelt u welke belangen zouden dat zijn dan ?
    26-09-2023 12:33
    Ik reageer op het feit dat bijna iedereen 'SQS' antwoordt op de vraag wie het meest gebaat is bioj de fusie. Nou, lekker fout, dus.
26-09-2023 09:21
Met de fusie zie ik vooralsnog meer problemen ontstaan dan dat het beide teams iets oplevert. Thijs Zonneveld haalt hierbij de juiste argumenten aan. Ik kan het enkel begrijpen als beide op korte- en middellange termijn te weinig sponsorpotentieel zien met voldoende potentieel om op hoog niveau te blijven presteren (ook qua contracten).

Dat er te veel renners zijn zie ik nog wel opgelost worden, de personele omkadering lijkt me een groter probleem. Ineos maar ook Alpecin hebben nog niet heel veel rijders op de lijst staan voor 2024. Ineos zal een kopman over willen nemen, plus wellicht 1-2 knechten. Alpecin zou wel een hap willen nemen uit een deel van de klassiekerploeg. Wellicht dat de fusieploeg daarbij wat geld meegeeft (goedkoper dan afkopen). Bij een fusie zal er ook een WT licentie vrijvallen of worden verkocht. In beide gevallen verwacht ik dat deze ploegen meer rijders nodig hebben dan ze nu onder contract hebben (Tudor?). Die paar neoprofs zullen niet heel duur af te kopen contracten hebben. Het lijkt dus onmogelijk, maar er zijn wel echt mogelijkheden op rijdersgebied.
25-09-2023 12:24
Evenepoel heeft een sterke ploeg nodig dis de rest is een Kwestie van taken verdelen en een programma schrijven.
    25-09-2023 12:30
    Evenepoel heeft betere benen en een betere mentale weerbaarheid nodig. En de vraag is of ze een passende set benen hebben liggen bij TJV, en of TJV wel kan doordringen tot de eigenwijze van Schepdaaal.
    25-09-2023 13:09
    @Wouter: Ernstig blijven. Je kan REv veel verwijten, maar hij heeft een geweldige mentaliteit en een keiharde kop. Dat heeft hij in deze Vuelta meermaals bewezen.
    25-09-2023 13:34
    @Gunther,
    Alles heeft twee kanten: jij noemt het een harde kop, ik noem het eigenwijsheid en niet willen luisteren / slecht coachbaar zijn. Jij noemt het "geweldige mentaliteit" wanneer hij na zijn inzinking zichzelf weet op te laden voor etappezeges, ik noem het "mentale zwakte" als je fysiek blijkbaar niets mankeert, maar het geestelijk even niet op kunt brengen. Daar zou ik nog begrip voor hebben, ware het niet dat Evenepoel juist zelf de druk veel te hoog maakt en (daar komt de harde kop om de hoek) niet lijkt te luisteren naar de mensen in zijn omgeving.

    En met alles wat ik van dat kereltje gezien heb, vraag ik me af of de TJV-ploegleiding wel tot hem door zou dringen...
    25-09-2023 16:28
    Wouter slaat de plank raak
    25-09-2023 17:46
    Wouter heeft een irreële afkeer. Volgens Wouter, in zijn vorige hoedanigheden kon hij niets, Evenepoel, gemakkelijk nu om dat ff te vergeten onder zijn volgende identiteit. Ondertussen heeft Evenepoel een heel palmares bij elkaar. Het zal dus wel meevallen qua benen en qua toekomstig potentieel. Wie van de andere kopmannen had op die leeftijd al dat palmares?
25-09-2023 12:32
Die arme Wout zit straks opgesloten in MSR in een ploeg met Kooij, en in zijn Roubaix achter een vroege vlucht met Lampaert.
25-09-2023 12:54
Maakt allemaal niet uit: Rev naar Ineos de jumquikes de grote rondes , en de monumenten blijven voor mvdp
25-09-2023 13:03
Van Emden, Dennis en helaas van Hooydonck, 2 giga belangrijke renners die ze missen. SQ heeft heel veel tijdrijders, waar wij en technische staf tjv heel gecharmeerd van zijn. Juridische nationaliteit is puur fiscale kwestie, zie DSM. Evenepoel zal altijd in een winnende top georganiseerde ploeg willen rijden met beste knechten. Ineos is samenraapsel die met huidige bezetting uitermate zwak gepresteerd hebben qua ploeg in alle belangrijke meerdaagse koersen. Denkt iemand dat Thomas of Pidcock voor evenepoel gaan rijden? Arensman, de Plus en Sivakov totaal niet opgewassen tegen UAE, TJV. Echter blijft over de mentaliteit van Remco en Lefevre, die passen echt niet bij de ploegleiders, van Aert, Vingegaard, Gesink en vooral mij
25-09-2023 13:39
gedwongen huwelijken, daar is naar mijn mening hier sprake van, kennen doorgaans weinig liefde.

De win- en succesfactor zal hieronder boeten. Jumbo heeft het goed gezien door het hoofdsponsorschap te stoppen op het hoogtepunt, of er net over. Beter wordt het niet meer zeker niet met dit nog altijd niet door partijen bevestigde bericht van samenvoeging van de ploegen.
25-09-2023 14:43
Ben wel nieuwsgierig naar de reactie van ne rem. Bij patje is ie het absolute baaske, bij Jumbo gaat ie achter vin, rog en kus staan als 4de ak-man. Wat dat met hem gaat doen, kan twee kanten op: of een mooie leerschool, zodat ie binnen een paar jaar klimt in de pikorde, of nog harder om zich heen slaan, en dan is ie binnen het jaar weg. Je merkt wel in de reacties, dat de rem fanboys heel blij zijn met zo'n fusie, terwijl er voorheen toch aardig gehakt werd op Jumbo. Verrassend? Nee!
    25-09-2023 14:58
    Kraam,
    Ik vraag me af wat het lerend vermogen is bij Revke. Tot op heden heeft ie vooral uitgeblonken in hardleersheid en eigenwijsheid. En ik heb eigenlijk geen enkele indicatie dat het bij Ineos of TJV ineens zou veranderen. En natuurlijk is die "harde kop" enerzijds hetgeen hem zover heeft gebracht, maar ik denk dat hij al lang op het punt is gekomen dat zijn harde kop hem eerder tegenwerkt dan hem verder helpt.
    25-09-2023 15:29
    Bij patlef is hij idd het baasje. Bij ineos en tjv krijgt hij tegengas. Doorgaans leert men daarvan.
25-09-2023 19:41
Ik ga echt niet juichen voor de REVKET.
Echt niet.
Dan stap ik over naar een andere ploeg,
    25-09-2023 21:06
    schijnt dat tour de tietema nog wat juichers nodig heeft
    25-09-2023 21:16
    Ja maar die selecteren wel door. Dus de lat ligt hoog.
    25-09-2023 21:36
    @Sijbrands: bij welke ploeg zit jij nu dan?
    25-09-2023 23:16
    Killerbees natuurlijk

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine