Praat mee: Wie heeft het meeste baat bij een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step?
foto: Cor Vos
maandag 25 september 2023 om 20:00

Praat mee: Wie heeft het meeste baat bij een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step?

De afgelopen maanden is er achter de schermen een fusie op poten gezet tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Dat nieuws bracht WielerFlits zondagavond naar buiten. Volgens ingewijden gaat het niet lang duren vooraleer het nieuws naar buiten gebracht gaat worden. Is zo’n megafusie goed of slecht nieuws voor het wielrennen?

Maar hoe denk jij als wielervolger over dit nieuws? En hoe denken andere koersliefhebbers erover? Deel hieronder in de comments op WielerFlits jouw mening over de fusie waaraan Richard Plugge en Patrick Lefevere in het geheim al maanden mee bezig zijn. In de poll kan je stemmen op de vraag: Welke ploeg heeft het meeste baat bij een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step?


Stem hier op de poll!

RIDE Magazine
114 Reacties
Sorteer op:
25 september 2023 20:40
Ik mis de optie 'Wielerflits' bij de poll.
    26 september 2023 08:49
    Wielerflits heeft dan ook enkel baat bij het gerucht, niet bij de fusie zelf
25 september 2023 18:47
Ik zie de fusie wel zitten, dan heb je echt een dreamteam voor de Tour met Jonas Vingegaard, Wout van Aert, Dylan van Baarle, Sepp Kuss, Tiesj Benoot, Christophe Laporte, Eduardo Affini en Wilco Kelderman.
    25 september 2023 20:22
    Veel te veel tegenstrijdige belangen
    26 september 2023 06:42
    Ik moest lachen. :)
    26 september 2023 07:45
    Hahaha, nou idd. Remco op de shortlist ;-)

    Ik zie dit echt helemaal niet zitten. Zondag avond dacht ik nog, leuk. Maar na het horen van de "in het Wiel" podcast zie ik ook geen voordeel. Ja Patlev is van zijn ellende af. Die vind het prima. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er 2 ploegen komen. Een ouderwetse Quickstep Voorjaarsploeg en een ploeg voor de grote rondes. Maar dat lijkt me voor algemene ontwikkeling van wielrennen ook niet gewenst . Elke ronde 123 voor Jumbo is 1 keer leuk voor de geschiedenisboeken. Maar volgend jaar wil ik weer spanning
    26 september 2023 08:54
    Briljante reactie. Recht het pantheon van topreacties op WF in. Qua vorm én qua inhoud.
    Ik kom echt niet bij van het lachen. Deze reactie zou op een schild moeten geheven worden en de stad rondgedragen als een schoolvoorbeeld van ironie. Maar wie leest er nog echt tegenwoordig...
    Hoe dan ook: hulde!
25 september 2023 14:30
Het AD vandaag is veel subtieler hierover:

Citaten:
Richard Plugge, baas van WorldTour-ploeg Jumbo-Visma, ziet aan het einde van het volgende seizoen het sponsorcontract met supermarktketen Jumbo aflopen en is dus op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Om het gat op te vullen is hij in gesprek met potentiële sponsors, maar dus ook met Soudal Quick-Step over een mogelijke megafusie.

Er lopen inmiddels gesprekken, maar verhalen dat de deal zo goed als rond is worden nadrukkelijk ontkend. ,,Er moet eerst nog veel water door de Maas vloeien”, klinkt het.

Plugge is tijdens de Tour verkennende gesprekken gestart met Zdenek Bakala, eigenaar van Soudal Quick-Step. De twee hadden een meeting in Genève en daar is gebleken dat er aan beide kanten interesse is voor een samenwerking. Er is sindsdien verder over gesproken, maar het is niet het enige scenario dat momenteel op tafel ligt.

Of toch zeker niet bij Jumbo-Visma. ,,We zijn met verschillende schaakstukken bezig”, klinkt het in de entourage van de Nederlandse ploeg. De ploegleiding onderhandelt daarnaast ook met minstens één bedrijf dat de plaats van Jumbo zou willen innemen, en mogelijk nog meer kapitaal zou willen inbrengen dan de warenhuisketen. Dat zou een veel makkelijkere en snellere oplossing zijn dan een fusie.
25 september 2023 21:14
Waarom zijn jullie zo extreem selectief qua berichtgeving over deze hele soap..? Alle berichten die tegen jullie eigen 'scoop' ingaan lijken wel vakkundig genegeerd te worden.

PatLef heeft bijvoorbeeld al een interne memo rondgestuurd dat er momenteel niks concreet speelt. Dat lijkt me wel een nieuwberichtje waard? https://sporza.be/nl/2023/09/25/brief-van-lefevere-aan-zijn-renners-gelekt-er-zijn-op-dit-moment-geen-concrete-plannen~1695667617252/
    25 september 2023 21:53
    De vraag is hoe zeker WF is. Als het voor WF gedeeltelijk speculeren is, zou een update -met bijvoorbeeld de aan GCN gelekte brief- op zijn plaats zijn. De komende dagen gaan uitwijzen of de scoop hoogstaande journalistiek was of die van het andere soort. Ik ben benieuwd.
    25 september 2023 22:03
    Dit lijkt me toch gewoon gelekt en daarna neergepend... kan me niet voorstellen dat dit een slip of the ol' tongue was. Ook niet te traceren/herleiden oid, want er zal niks vast gelegd zijn in de achterkamertjes. WF lijkt me een vehikel in deze en dat doen ze prima. Weinig te maken met journalistieke kwaliteit, tenzij de bron onbetrouwbaar was en er niet verder werd/wordt gespit.
    25 september 2023 22:32
    Uiteraard speelt er iets. Verkennende gesprekken, alles wat vooraf gaat aan een mogelijke fusie, samenwerking of overname. Dat is een heel proces waar maanden, zo niet een jaar overheen gaat. En vooraf moet er af en toe gelekt worden zodat er niet plots uit de hemel komt vallen.
25 september 2023 12:29
Er is nog helemaal niets definitief of duidelijk, voorlopig zijn het alleen (sterke?) geruchten. Zolang niemand weet hoe het er werkelijk uit komt te zien, wel of niet fusie, wel of niet overname, toch nog gewoon een nieuwe sponsor voor JV is het onmogelijk om hier iets zinnigs over te zeggen. Eerst maar eens afwachten hoe de werkelijkheid er uit komt te zien. Laten we hopen voor alle betrokken partijen dat er snel duidelijkheid komt, het naar buiten brengen van dit soort nieuws zorgt ongetwijfeld voor een hoop onrust bij werknemers en renners.
    25 september 2023 12:41
    Het zijn wel geruchten die niet stellig ontkracht worden en door meerdere bronnen worden bevestigd.
    25 september 2023 12:46
    Zeker waar, maar mijn ervaring in het bedrijfsleven is dat de geruchten en de werkelijkheid vaak best een eind uit elkaar liggen….. En daarnaast heeft WF er natuurlijk alle belang bij om dit zo groots en stellig mogelijk te brengen. Hoe vaak wordt deze site in veel serieuze media genoemd? Reken maar dat dit heel wat extra clicks en lezers oplevert, het pas perfect in hun verdienmodel. Ik heb het niet zo op deze manier van journalistiek, maar vanuit hun oogpunt doen ze het perfect.
    25 september 2023 12:50
    Eens, katje. Vooral de uitkomst vh proces kan heel anders zijn dan hoe het nu op tafel ligt. Maar dat er iets op tafel ligt, wordt niet stellig ontkend en door meerdere bronnen bevestigd.
    25 september 2023 13:40
    Het kan natuurlijk ook gewoon een fusie op de achtergrond zijn. Dus beide ploegen blijven gewoon bestaan naast elkaar (dus concurenten), maar dat ze wetenschap techniek etc gaan delen.
    25 september 2023 14:22
    Interessant mocca; in hoeverre gaat de uci dit goed vinden in kader van concurrentie?
    25 september 2023 22:27
    @mocca
    Fusie is samengaan van juridische, sociale en/of economische entiteiten. Jij hebt het over samenwerking. Overname kan ook nog.
25 september 2023 20:57
Patlef heeft gereageerd via een interne email die gelekt is. (GCN, HLN voor bron)

“Ik heb me altijd opengesteld voor iedereen die in ons team wil investeren. Dat is nooit een geheim geweest. In tegenstelling tot de nieuwsberichten zijn er op dit moment evenwel geen concrete projecten of plannen. Als dit zou veranderen, dan worden jullie daarover geïnformeerd.”

Aldus ons aller Patlef
25 september 2023 12:28
Had liever een poll gezien in de zin van: wie ziet deze fusie zitten?

Ik denk dat hier op de lange termijn geen winnaars bij gaan zijn. Niet de renners zelf, niet de stafleden, en niet het publiek. Twee toonaangevende ploegen met lange histories die samengaan, dat kent geen winnaars.

Verder moet ik het nog zien gebeuren allemaal. Er zitten heel veel haken en ogen aan; van contracten en licenties, via de gunfactor bij het publiek, tot uiteindelijk de goedkeuring ook vanuit de UCI. Ik juich het in ieder geval niet toe, en eerlijk gezegd hoop ik op een dusdanig negatieve stroom reacties van zowel de wielerwereld zelf als vanuit de supporters, dat hiervan wordt afgezien. En dat er op korte termijn gewoon "normale" sponsors in stappen die het voortbestaan van de beide ploegen voor een paar jaar verzekeren
    25 september 2023 12:34
    Ik zie het wel gebeuren. Plugge kan zijn Vlaamse kern versterken, maar of de Quickies zo blij zullen zijn?
    25 september 2023 12:40
    Het is maar de vraag hoeveel plugge te kiezen heeft. Als het bestaan vd ploeg er van afhangt, zal de publieke opinie hem worst wezen. Hij wil zn mensen kunnen blijven betalen.
    25 september 2023 13:16
    Wat heeft Plugge dan nog meer nodig in zijn Vlaamse kern? Zijn Van Aert, Van Baarle en Laporte niet al geweldig en dan heb je ook nog in degene met een heuveltje Benoot. Ik vind Asgreen of Lampaert niet beter dan een van hun
    25 september 2023 15:26
    Dit gaat volgens mij helemaam niet om de renners, maar om de sponsoren.
25 september 2023 12:40
Worden het dan de bijen of de wolves ?
25 september 2023 13:37
Jumbo zou jaarlijks 12 miljoen in het project (schaatsen + wielrennen mannen + wielrennen vrouwen) stoppen. En Jumbo heeft toegezegd t/m 2024 te betalen. Ik zie dus geen reden om richting volgend seizoen al te fuseren. Plugge heeft nog ruim een jaar om een sponsor te vinden. Pas als dat echt niet lukt zou fuseren een optie zijn.
    25 september 2023 15:13
    Eens met Panache. Dat er wat beweegt is duidelijk. Dat er nog voor volgend seizoen een fusie komt lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Te veel obstakels, te weinig tijd en te weinig redenen om dit nu al te willen doorvoeren.
    25 september 2023 20:15
    Je kunt de licentie verkopen.. kan dus prima. Zie CCC
    25 september 2023 20:42
    En als je de licentie verkoopt, dan zijn ook de renners opeens zonder contract?
26 september 2023 06:51
Dat INEOS nog zo weinig renners heeft vastgelegd, zie ik ook niet helemaal los van dit verhaal.
25 september 2023 13:25
Zou deze fusie ook een ontsnapping kunnen bieden voor renners die naar elders willen, maar nog onder contract staan?
    25 september 2023 14:13
    Uiteraard. Als je bestaande arbeidsvoorwaarden (locatie, loon en status) gerespecteerd worden kan je in principe nooit weg. Als hieraan getornd wordt staat dit gelijk met eenzijdige verbreking van het contract en dan komt er een schadevergoeding in relatie tot je bestaande contract en ben je vrij
    bovendien. Hetzelfde natuurlijk als men geen plaats meer heeft in de nieuwe ploeg voor je, dan is het ook gewoon uitbetalen en kan je een nieuwe ploeg zoeken. Er zullen dus zeker opportuniteiten zijn voor veel renners en voor ploegen die op zoek zijn naar versterking.
    25 september 2023 14:56
    Ja, lijkt me ook.. Maar denkend wat Wout van Aert overkwam met die Nick Nuyens indertijd.. die kwam daar niet ongeschonden uit..
25 september 2023 13:47
Als er enig baat gaat zijn, is de meeste baat altijd voor de dan uiteindelijke top. Daarmee is de vraag volledig en naar waarheid beantwoord. Gewoon omdat ook deze sport een verdienmodel is.

Off topic:
– doorgaans en doorgaands zijn alle 2 woorden, maar niet met dezelfde betekenis.
– het is hoe je het wendt of keert en niet went of keert. Het is misschien even wennen, maar wend je toch eens tot juist taalgebruik. Het is wennen dat het hierin eigenlijk om wenden gaat.
25 september 2023 15:06
Ik denk dat het vooral voor het Nederlandse wielrennen heel slecht zou zijn. Nederlanders sneeuwen nu al een beetje onder bij Jumbo, dat zal er straks niet beter op worden. Of er moet uit de asresten van Jumbo ineens een mooie, nieuwe Nederlandse ploeg ontstaan. Dan zou er nog iets positiefs voor het Nederlandse wielrennen kunnen ontstaan.
25 september 2023 18:13
Het idee: Benelux voor Benelux!!! Samen tegen de olielui! Is misschien nog wel het beste? Alle Denen, Slovenen, Yankees, Hongaren, noem maar op strikkie er om heen ga maar ergens anders de toprenner uithangen. REVKET, Van Aert, van Baarle, Kooij, haal nog Groenewegen of Jakobsen terug, zat kopmannen om voor te rijden overal. Die ploeg is binnen no time populairder dan het huidige team.
25 september 2023 21:10
Er is toch wat logica die me ontgaat. Jumbo-Visma is één van de meest vermogende teams van het peloton, maar omdat de hoofdsponsor stopt, moeten ze op zoek naar een nieuwe. Dus gaat Plugge naar het team dat al jaren aan het klagen is dat ze geen geld hebben om te concurreren met teams als Jumbo? Als Bakala dan toch zo'n eindeloos diepe zakken heeft, waarom gebruikt hij die dan niet om PatLev aan geld te helpen?
25 september 2023 22:55
Een gedachtenspinsel: Kerckhofs heeft geruchten gehoord, maar de kern zit iets anders. Bakala en Plugge kunnen goed en Bakala heeft vooral interesse om suikeroom van Visma te worden. Het gaat niet om een fusie, maar om een overstap? Patlef blijft dus met Soudal en Quick Step zitten en Jumbo hengelt Bakala binnen als grote man? De huidige Jumbo ploeg is een garantie op succes gebleken en het management met Blanco pro cycling wil tot minstens 2030 de beste en toonaangevende blijven. De basis bij Jumbo is dus als suikeroom veel beter.

Buiten Evenepoel (en zelfs dat is de vraag) is niemand van Quick Step interessant voor Jumbo.

Kooij, Van Aert en Laporte bieden meer in de sprints dan Merlier.

De voorjaarskern met Van Baarle, Laporte en Van Aert is beter dan die van Quick Step.

Enkel voor de heuvelklassiekers heeft Quick Step meer in huis met Evenepoel.

Landa is leuk, maar geen man waar de Jumbos iets aan hebben.

Ik zie bij een fusie dus Jumbo ploeg weinig interessante opties van Quick Step overblijven die Jumbo echt kunnen versterken.

De voorjaarsploeg voor het Vlaamse werk is uitstekend en beduidend beter dan die van Quick Step en ook de grote ronde ploeg is ook niemand een meerwaarde voor Jumbo. Vingegaard is een betere ronderenner dan Evenepoel en ook een fitte Roglic schat ik hoger in.

Een fusie zou helemaal niet logisch zijn.
    25 september 2023 23:13
    Goed punt als je soudal en bakala omwisselt. Soudal wil zich internationaal profileren en heeft niet perse iets met evenepoel. Bakala wil er volgens mij ook uit samen met patlev
26 september 2023 08:45
Het meeste baat was er uiteindelijk dus voor die nepjournalist van WF die zijn na-tour clicksquota weer heeft gehaalt.
25 september 2023 12:18
Even op een rijtje. Bij TJV stoppen Dennis en Van Emden en vertrekt Roosen. Zo makkelijk zal het niet zijn om de rest van de ploeg in te krimpen, gezien het grote aantal doorlopende contracten. Ik schat dat er 40 renners met een doorlopend contract overblijven.
    25 september 2023 12:22
    Leemreize vertrekt ook!
    25 september 2023 12:24
    En Hessmann zal niet terugkeren, dan heb je 25 man met een contract, plus de 15 van Soudal.
    25 september 2023 12:27
    En Oomen, Foss en de onfortuinlijke Nathan van Hooydonck.
    25 september 2023 12:29
    Dan zitten we alweer op 37, gaat de goede kant op.
    25 september 2023 12:37
    Er staan 50 renners onder contract voor 2024 als beide teams samengaan.
    25 september 2023 12:53
    Komt bij dat als de ploeg gedeeltelijk Belgisch wordt, er een groot scala aan koersen bij komt dat Jumbo-Visma doorgaans links laat liggen (GP Samyn, Nokere, dat soort werk).
    25 september 2023 13:22
    Als twee teams samen gaan betekent dat dat de oude teams opgeheven worden.
    Alle contracten die doorlopen stoppen gewoon. Dus in eerste instantie zal iedereen zonder contract zitten. Zie het als een bedrijf wat failliet gaat of opgeheven wordt. Je kunt wel een doorlopend contract hebben maar die zal dan vervallen.
    25 september 2023 14:01
    Onzin, Siht, alle lopende contracten moeten worden gerespecteerd, of het nu een overname is of een samensmelting. Je kan een arbeidscontract verbreken maar in de sport kost dit heel veel geld. Dat is toch hetgeen waar Lefevere altijd mee dreigt, nietwaar ? Rechtspraak is niet zo sluitend. Minimaal één of twee jaar van het loon, naargelang de lengte van het nog lopende contract.
    25 september 2023 17:40
    Lefevre recruteerde dus met een reden een heel bataljon development team renners, en Landa waar niemand tegen kan zijn, omgekeerd was dit voor Landa mss wel dé trigger om overte komen…
    25 september 2023 20:14
    Vergeet nu iedereen dat er een WT-licentie te koop is en dat er dan renners overgenomen moeten worden? Dan heb je zo een deel van de problemen opgelost
    25 september 2023 20:59
    Dus je denkt echt dat de renners in dienst zijn van de WT-licentie?
25 september 2023 12:25
Wat is het nut van een fusie als Evenepoel nog steeds naar Ineos zou kunnen gaan?
    25 september 2023 12:29
    De hele wereld draait niet om Evenepoel hè.
    25 september 2023 12:39
    Sponsorzekerheid voor tjv.
    25 september 2023 13:38
    Vandaar dat het JV in eerste instantie om die paar grote sponsors gaat. Als morgen ze een grote vis vinden voor sponsoring is alles van de baan.
    25 september 2023 15:25
    Lijkt me wel, marcus. Ik denk dat het veel moeilijker is dan gedacht om geld binnen te halen. Zie ook collumns van levefre en salaris-gedoe met intermarche nu.
    25 september 2023 16:29
    Laat Remco lekker gaan :)
25 september 2023 12:41
Ik denk dat ook de fietsendiscussie wel een belangrijke rol gaat spelen. Plugge en Zeeman gaan niet zomaar afscheid nemen van Cervélo, en Evenepoel is een boegbeeld van Specialized.
    25 september 2023 12:52
    Goed punt. En er is maar zoveel ruimte op een shirtje: waar gaan alle co-sponsors naartoe? Die hebben hun beleid niet afgestemd op dit scenario. Plus, voor dat aspect: gaat dit sponsoren afschrikken: er kan 'zomaar' een fusie plaatsvinden, een ploeg verdwijen. Etc. Onbetrouwbaarheid ten top.
    26 september 2023 11:30
    Eigenaar Q36 is ook eigenaar Pinarello. Dus die stappen over vanuit Ineos. Specialized neemt plek in bij Ineos en neemt Evenepoel mee waar toch geen ruimte voor is. Soudal krijgt ipv Evenepoel een andere Belgische topper in van Aert. Iedereen happy.
25 september 2023 12:50
Wat wordt de Tourploeg dan volgens jullie? Ik zou zelf gaan in de richting van:

- Vingegaard (DEN)
- Evenepoel (BEL)
- Kuss (USA)
- Landa (SPA)
- Cattaneo (ITA)
- Kelderman (NL)
- Van Aert (BEL)
- Asgreen (DEN)
    25 september 2023 12:52
    Veel te veel ego's
    25 september 2023 13:04
    Vingegaard en Evenepoel in 1 ploeg zie ik niet gebeuren. Die mannen willen allebei de TdF winnen en ik zie geen van beiden een ondersteunende rol aanvaarden.
    25 september 2023 13:26
    Toch wel remco als tweede man , jonas als 1ste en dan na 10 dagen kijken hoe het er voor staat
    25 september 2023 13:46
    Kelderman ? Really ? :-) Grapje ?
    25 september 2023 16:33
    Behalve evenepoel kan ik heel wat meer tjv rijders opnoemen. Dit team zou ik geen geld op zetten
    25 september 2023 17:52
    Landa is vlees nog vis lijkt me. Moet nog helemaal bewijzen of hij eigenlijk wel een teamplayer is, of hij zich volledig kan in dienst stellen van een kopman zonder bijbedoelingen. Twijfel daar wel aan
    25 september 2023 23:31
    Giro: roglic, kruijswijk, kelderman, kooij, affini, Cattaneo, bouwman, gloag. Tour: Vingegaard, evenepoel, kuss, gesink, van aert, laporte, jorgenson, van baarle. Vuelta: Roglic, kuss, valter, landa, kelderman, van wilder, staune-mittet, tratnik. RVV: van aert, laporte, van baarle, asgreen, tratnik, jorgenson, lampaert, benoot. PR: van aert, laporte, van baarle, lampaert, affini, merlier, strand hagenes, T. Van Dijke. MSR: van aert, tratnik, affini, asgreen, kooij, alaphilippe, benoot, laporte. AGR: benoot, valter, asgreen, van der sande, alaphilippe, cattaneo, jorgenson, gloag. WP: Alaphilippe, valter, benoot, landa, staune mittet, van wilder, kuss, tulett. LBL: Evenepoel, Alaphilippe, van Aert, van wilder, benoot, tratnik, valter, masnada. RVL: Evenepoel, Vingegaard, cattaneo, Masnada, alaphilippe, gloag, bouwman, Kruijswijk.
25 september 2023 13:42
Luchtkastelen. Weten jullie niet meer dat artikeltje van Kerckhoffs over Neom?

En renners vinden wel een ander ploegje. De omkadering zal lastiger zijn. Op site van Jumbo staan er meer dan 125!!
    25 september 2023 14:23
    Er zijn meerdere bronnen die wijzen op gesprekken. Maar een deel is wellicht ingevuld door journaille.
25 september 2023 13:58
Vraag is ook of Patje en Plugje wel samen door één deur kunnen. Twee grote ego’s, dat zou weleens kunnen ontaarden in knetterende ruzies.
    25 september 2023 14:17
    Lefevere nadert de 70. Ik denk dat die wel vrede neemt met een rol zoals hij die nu heeft bij Anderlecht. Vooral af en toe eens wat recepties afschuimen en daarmee hou je hem tevreden, denk ik. Hij heeft het allemaal gezien en meegemaakt in de wielersport en heeft met Evenepoel uiteindelijk nog een grote ronde gewonnen. De droom om absoluut de Tour te willen winnen, lijkt mij ook meer te leven bij Soudal dan bij Lefevere. Ik denk dat die op dit punt vooral nog wat geld wil beuren voor zijn aandeel in de ploeg, zodat zijn pensioen en de toekomst van zijn zonen veilig worden gesteld.
    25 september 2023 15:36
    Die kunnen redelijk door een deur.
25 september 2023 14:52
Wat is het voordeel van een fusie tussen beide ploegen? Ploegen, die zo verschillend zijn qua aanpak en cultuur. Vooralsnog ziet het ernaar uit, dat dat louter een financieel voordeel op zou kunnen leveren. Als Jumbo Visma werkelijk geen andere hoofdsponsor zou kunnen vinden, ondanks alle successen, die de ploeg dit jaar heeft behaald, betekent dat, dat de wielersport een heel groot probleem heeft. En dat deze mogelijke oplossing voor Jumbo Visma op mij overkomt als een paniek-reactie.
    25 september 2023 16:11
    TJV heeft geen probleem om sponsoren te vinden (ze hebben er immers al legio), het probleem is om een partij te vinden die > 10 miljoen per jaar wil overmaken en het liefst voor 5 jaar tekent (dus 50 miljoen). Zo lang er wielrenners zijn die meer dan 3 miljoen per jaar verdienen zie ik geen probleem, want daar kan op natuurlijke wijze op gekort worden. Zoals iedere bedrijfstak is het de kunst om een balans te vinden tussen inkomsten en uitgaven. Stel dat Plugge een sponsor vindt die nog 7 miljoen er in wil steken dan kan dat betekenen dat van de kopmannen (Van Aert, Roglic, Vingegaard) er eentje na afloop van het contract weg moet. Is dat erg? Wel voor TJV, maar niet voor de tv-kijker of de wielersport als totaal. Spreiding van de kopmannen is zelfs gezond.
25 september 2023 15:29
Zou het niet kunnen dat TotalEnergies wordt betrokken in deze deal? Zij willen vast de vrijkomende WT-licentie en hebben daarvoor juist nog renners nodig. Alaphilippe zullen ze wel willen hebben en de ploeg rijdt ook op Specialized.
    25 september 2023 15:31
    Ik denk niet dat de uci ploegen zomaar laten stoppen en ontstaan. Daar verliezen ze teveel controle door.
    26 september 2023 05:42
    De missing link is de ploeg die de vrijkomende WT-licentie krijgt, en dat is zonder twijfel de licentie van Lefevere. Het zou best wel eens kunnen dat dat Total Energies is. Ze hebben een tiental renners nodig om in de WT te geraken.

Reacties zijn gesloten.