Praat mee: Wie heeft het meeste baat bij een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step?
De afgelopen maanden is er achter de schermen een fusie op poten gezet tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Dat nieuws bracht WielerFlits zondagavond naar buiten. Volgens ingewijden gaat het niet lang duren vooraleer het nieuws naar buiten gebracht gaat worden. Is zo’n megafusie goed of slecht nieuws voor het wielrennen?
Maar hoe denk jij als wielervolger over dit nieuws? En hoe denken andere koersliefhebbers erover? Deel hieronder in de comments op WielerFlits jouw mening over de fusie waaraan Richard Plugge en Patrick Lefevere in het geheim al maanden mee bezig zijn. In de poll kan je stemmen op de vraag: Welke ploeg heeft het meeste baat bij een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step?
Ik zie dit echt helemaal niet zitten. Zondag avond dacht ik nog, leuk. Maar na het horen van de "in het Wiel" podcast zie ik ook geen voordeel. Ja Patlev is van zijn ellende af. Die vind het prima. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er 2 ploegen komen. Een ouderwetse Quickstep Voorjaarsploeg en een ploeg voor de grote rondes. Maar dat lijkt me voor algemene ontwikkeling van wielrennen ook niet gewenst . Elke ronde 123 voor Jumbo is 1 keer leuk voor de geschiedenisboeken. Maar volgend jaar wil ik weer spanning
Ik kom echt niet bij van het lachen. Deze reactie zou op een schild moeten geheven worden en de stad rondgedragen als een schoolvoorbeeld van ironie. Maar wie leest er nog echt tegenwoordig...
Hoe dan ook: hulde!
Citaten:
Richard Plugge, baas van WorldTour-ploeg Jumbo-Visma, ziet aan het einde van het volgende seizoen het sponsorcontract met supermarktketen Jumbo aflopen en is dus op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Om het gat op te vullen is hij in gesprek met potentiële sponsors, maar dus ook met Soudal Quick-Step over een mogelijke megafusie.
Er lopen inmiddels gesprekken, maar verhalen dat de deal zo goed als rond is worden nadrukkelijk ontkend. ,,Er moet eerst nog veel water door de Maas vloeien”, klinkt het.
Plugge is tijdens de Tour verkennende gesprekken gestart met Zdenek Bakala, eigenaar van Soudal Quick-Step. De twee hadden een meeting in Genève en daar is gebleken dat er aan beide kanten interesse is voor een samenwerking. Er is sindsdien verder over gesproken, maar het is niet het enige scenario dat momenteel op tafel ligt.
Of toch zeker niet bij Jumbo-Visma. ,,We zijn met verschillende schaakstukken bezig”, klinkt het in de entourage van de Nederlandse ploeg. De ploegleiding onderhandelt daarnaast ook met minstens één bedrijf dat de plaats van Jumbo zou willen innemen, en mogelijk nog meer kapitaal zou willen inbrengen dan de warenhuisketen. Dat zou een veel makkelijkere en snellere oplossing zijn dan een fusie.
PatLef heeft bijvoorbeeld al een interne memo rondgestuurd dat er momenteel niks concreet speelt. Dat lijkt me wel een nieuwberichtje waard? https://sporza.be/nl/2023/09/25/brief-van-lefevere-aan-zijn-renners-gelekt-er-zijn-op-dit-moment-geen-concrete-plannen~1695667617252/
Fusie is samengaan van juridische, sociale en/of economische entiteiten. Jij hebt het over samenwerking. Overname kan ook nog.
“Ik heb me altijd opengesteld voor iedereen die in ons team wil investeren. Dat is nooit een geheim geweest. In tegenstelling tot de nieuwsberichten zijn er op dit moment evenwel geen concrete projecten of plannen. Als dit zou veranderen, dan worden jullie daarover geïnformeerd.”
Aldus ons aller Patlef
Ik denk dat hier op de lange termijn geen winnaars bij gaan zijn. Niet de renners zelf, niet de stafleden, en niet het publiek. Twee toonaangevende ploegen met lange histories die samengaan, dat kent geen winnaars.
Verder moet ik het nog zien gebeuren allemaal. Er zitten heel veel haken en ogen aan; van contracten en licenties, via de gunfactor bij het publiek, tot uiteindelijk de goedkeuring ook vanuit de UCI. Ik juich het in ieder geval niet toe, en eerlijk gezegd hoop ik op een dusdanig negatieve stroom reacties van zowel de wielerwereld zelf als vanuit de supporters, dat hiervan wordt afgezien. En dat er op korte termijn gewoon "normale" sponsors in stappen die het voortbestaan van de beide ploegen voor een paar jaar verzekeren
bovendien. Hetzelfde natuurlijk als men geen plaats meer heeft in de nieuwe ploeg voor je, dan is het ook gewoon uitbetalen en kan je een nieuwe ploeg zoeken. Er zullen dus zeker opportuniteiten zijn voor veel renners en voor ploegen die op zoek zijn naar versterking.
Off topic:
– doorgaans en doorgaands zijn alle 2 woorden, maar niet met dezelfde betekenis.
– het is hoe je het wendt of keert en niet went of keert. Het is misschien even wennen, maar wend je toch eens tot juist taalgebruik. Het is wennen dat het hierin eigenlijk om wenden gaat.
Buiten Evenepoel (en zelfs dat is de vraag) is niemand van Quick Step interessant voor Jumbo.
Kooij, Van Aert en Laporte bieden meer in de sprints dan Merlier.
De voorjaarskern met Van Baarle, Laporte en Van Aert is beter dan die van Quick Step.
Enkel voor de heuvelklassiekers heeft Quick Step meer in huis met Evenepoel.
Landa is leuk, maar geen man waar de Jumbos iets aan hebben.
Ik zie bij een fusie dus Jumbo ploeg weinig interessante opties van Quick Step overblijven die Jumbo echt kunnen versterken.
De voorjaarsploeg voor het Vlaamse werk is uitstekend en beduidend beter dan die van Quick Step en ook de grote ronde ploeg is ook niemand een meerwaarde voor Jumbo. Vingegaard is een betere ronderenner dan Evenepoel en ook een fitte Roglic schat ik hoger in.
Een fusie zou helemaal niet logisch zijn.
Alle contracten die doorlopen stoppen gewoon. Dus in eerste instantie zal iedereen zonder contract zitten. Zie het als een bedrijf wat failliet gaat of opgeheven wordt. Je kunt wel een doorlopend contract hebben maar die zal dan vervallen.
- Vingegaard (DEN)
- Evenepoel (BEL)
- Kuss (USA)
- Landa (SPA)
- Cattaneo (ITA)
- Kelderman (NL)
- Van Aert (BEL)
- Asgreen (DEN)
En renners vinden wel een ander ploegje. De omkadering zal lastiger zijn. Op site van Jumbo staan er meer dan 125!!