PostNL wordt nieuwe hoofdsponsor bij Team dsm-firmenich
Raymond Kerckhoffs
woensdag 15 november 2023 om 18:42

PostNL wordt nieuwe hoofdsponsor bij Team dsm-firmenich

Breaking Iwan Spekenbrink heeft niet alleen de toekomst van zijn wielerploeg voor de komende drie jaar verzekerd, maar ook de positie van de ploeg in het WorldTour-peloton versterkt. Naast dsm–firmenich stapt ook PostNL in de Nederlandse wielerploeg, waar Fabio Jakobsen en Romain Bardet volgend jaar de vaandeldragers zijn. Meerdere bronnen hebben aan WielerFlits bevestigd dat Spekenbrink inmiddels een akkoord heeft bereikt met PostNL tot en met 2026 en dat dit nieuws binnen enkele dagen bevestigd zal worden.

Volgens ingewijden zullen dsm–firmenich en PostNL gedurende die periode gelijkwaardige hoofdsponsors van het team worden. Het budget van de ploeg groeit door de gezamenlijke inbreng, waardoor de ploeg in het zogenaamde linker rijtje van de WorldTour komt. Voor Spekenbrink betekent dit waarschijnlijk het grootste budget van zijn ploeg sinds de oprichting van zijn team.

Juist na de succesjaren 2017 en 2018 van de ploeg onder de naam Team Sunweb met onder anderen Tom Dumoulin, Warren Barguil en Michael Matthews zijn de budgetten in het wielrennen door de komst van miljardair Jim Ratcliffe (INEOS Grenadiers) en de oliedollars van onder meer UAE Emirates en Bahrain Victorious explosief gestegen.

Voor het Nederlandse wielrennen is het een goede zaak dat PostNL in de ploeg van Spekenbrink stapt. Hiermee kiest opnieuw een van de grotere Nederlandse bedrijven voor het wielrennen en zal er de komende tijd in zowel het WorldTeam, beloftenteam als de vrouwenploeg meer naar Nederlandse en Belgische renners worden gekeken.

Waar dsm–firmenich zich vooral richt op de internationale markt is PostNL een grote speler op de Nederlandse en Belgische markt. PostNL is de grootste post- en pakketbezorger in Nederland, terwijl het met pakketten ook actief is in België. Volgens onze bronnen komt de oranje kleur ook nadrukkelijk terug in het nieuwe wielershirt.

Iwan Spekenbrink. Foto: Raymond Kerckhoffs

Het was al een tijdje bekend dat PostNL, dat ruim 35.000 mensen in dienst heeft, zich aan het oriënteren was op een sponsorproject in de sport. Het logistieke bedrijf met het hoofdkantoor in Den Haag zou een voorkeur voor wielrennen hebben omdat dit een sport is die voor meer beweging en duurzaamheid staat en zeer toegankelijk naar het grote publiek is.

Vele medewerkers van het bedrijf stappen dagelijks door weer en wind op de fiets om de post in Nederland te bezorgen. Daardoor is er een nauwe band met de wielrenners die ook dagelijks alle omstandigheden trotseren om hun kilometers te maken.

Team dsm–firmenich PostNL heeft voor 2024 reeds 29 renners aangetrokken in het WorldTeam. De laatste maanden werden er diverse Nederlandse renners gecontracteerd. Naast Jakobsen komen ook Gijs Leemreize, Timo Roosen, Julius van den Berg en Bram Welten nieuw bij de ploeg. Behalve sprinter Jakobsen zijn de routiniers Bardet, Barguil en Degenkolb de kopstukken van het team.

Van de talenten Max Poole (20) en Kevin Vermaerke (23) en Oscar Onley (21) wordt de komende jaren veel verwacht. Bij de vrouwenploeg zijn sprintster Charlotte Kool, Pfeiffer Georgi en Juliette Labous de meest in het oog springende namen.

Selectie voor 2024

RIDE Magazine
68 Reacties
15-11-2023 19:01
Bijzonder wel, een bedrijf dat van de ene reorganisatie in de andere rolt, hun personeel behoorlijk uitbuit en ook nog eens hongerloontjes betaald heeft wel geld om een wielerploeg te sponsoren.

Bestaat de term post-washing al?

En ik vraag me ook af wat ze nou hebben aan deze sponsoring. Iedereen in NL kent ze al en kan vaak niet eens om ze heen, en in het buitenland hebben ze niks te winnen qua naamsbekendheid.
    15-11-2023 19:05
    Saneren zelfs toiletten weg op sorteercentra, maar natuurlijk wel geld voor hobby’s
    15-11-2023 20:19
    Wielrenners hebben ook geen toiletten. Ik snap de combi steeds beter
    15-11-2023 22:19
    Zoals elk commercieel bedrijf heeft ook PostNL een budget voor marketing. Dat ze dit nu inzetten voor sponsoring ipv te besteden aan talloze tv spotjes zal een keuze zijn waar zij ongetwijfeld over hebben nagedacht. Maar zonder marketing geen bekendheid en dus verder teruglopende omzet. Met als gevolg nog meer noodzakelijke kostenbesparingen en ontslagen. Voor Nederlandse wielrennen leuk dat dit budget nu wordt ingezet bij dit team. Ook begrijpelijk want met een sterke sprinttrein voor Jacobsen is er een grote kans op succes en dus veel exposure voor deze sponsor gekoppeld aan een Nederlandse coureur.
    16-11-2023 08:07
    Het is zoals je zegt. De ene na de andere reorganisatie. Sprak afgelopen maand 2 mensen die als 60 plusser al jaren werken bij PostNL. Ze zijn door reorganisaties van bovenaf door mensen die geen voeling hebben met het personeel er helemaal klaar mee. En volgens deze mensen velen met hun. Dus...dan zet PostNL buitenlanders/asielzoekers etc in, die niet Nederlands praten, nauwelijks Engels beheersen, onfatsoenlijk zijn in de benadering en postpakketten verkeerd afleveren, zelfs een aangetekende brief kwijt zijn....We hebben de afgelopen weken van alles meegemaakt. Het gaat ineens hard achteruit met dit bedrijf!
    Allemaal prima, heb niets tegen die mensen, maar leidt die mensen dan in ieder geval op voor zo'n job.
15-11-2023 19:00
Wat een leuke sponsor voor een Nederlandse ploeg! Dit geeft dat extra Hollandse tintje aan deze ploeg waardoor ik gevoelsmatig toch eerder voor ze zou gaan juichen dan onder hun andere naam.
    15-11-2023 19:06
    Helemaal eens
    15-11-2023 19:27
    Helemaal eens
    15-11-2023 22:36
    Goh, gezellig, het oranje gevoel
15-11-2023 20:38
Waar halen die het geld vandaan? Of komt dat van de mensenhandel waarvoor een aantal CEO’s zijn gearresteerd vorig jaar in België of het consequent, zoekmaken, niet bezorgen, verkeerd bezorgen etc van pakjes. Lijkt me geen goede sponsor, er komt geen renner meer op tijd. Maar voor de zwaar onderbetaalde pakketbezorgers lijkt het me nog het ergste, misschien eerst eens zorgen dat hun werknemers juist betaald worden en de dienstverlening op punt staat voor er geld in sponsoring wordt gestoken.
    15-11-2023 20:53
    En voor wie het vorig jaar gemist had: https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5298674/postnl-belgie-arrestaties-misstanden-mensenhandel-criminele
15-11-2023 19:11
Mooi nieuws
Maar kan iemand mij uitleggen waarom wielrennen duurzaam is?
Carbon frames zijn niet te recyclen. Grant overweegt een stop aangezien de Carbon footprint te groot wordt.
Alle verplaatsingen
De Tour
Allemaal totaal niet duurzaam.
    15-11-2023 19:25
    Wielrennen natuurlijk niet - zeker niet bijvoorbeeld een grote ronde - maar fietsen natuurlijk wel. En wielrennen promoot het fietsen.
    15-11-2023 22:35
    Fietsen als vorm van beweging lijkt me wat duurzamer cq gezonder voor de mens dan op je krent in een auto te zitten
    16-11-2023 18:33
    Ik zie nooit iemand van postnl op de fiets
    16-11-2023 19:41
    Is ook moeilijk als je blind bent.
15-11-2023 19:40
Mooi nieuws voor de ploeg en voor het Nederlandse wielrennen.
15-11-2023 22:51
Laat ze dat geld besteden aan het regelen van fatsoenlijke werkomstandigheden voor hun personeel. Ik heb er een tijdje gewerkt toen ik een tussenperiode had tussen 2 studies, wat een walgelijk bedrijf.
    15-11-2023 23:31
    Lekker makkelijk eenzijdig afgeven op je werkgever. Hopelijk lucht het op.

    Ik hoor graag ook de versie van je werkgever. Je werkt er vast niet meer, omdat je niet functioneerde of zoiets. Je was er te vaak niet of te laat, leuterde teveel en voerde eigenlijk geen reet uit, was traag en kon het werk nog steeds niet, was altijd aan het klagen en met je telefoon bezig, had altijd wel een smoes, het lag immers nooit aan jou, schreef je uren niet eerlijk, lapte de regels aan je laars, was respectloos en oncollegiaal, maakte van alles kapot, was agressief, nam mee wat niet van jou was, sloopte van alles, was niet flexibel in taken en tijd, communiceerde niet, luisterde niet, wist alles beter, bleef thuis bij een verstopte neus, zeurde altijd om meer geld, roddelde over iedereen, enz., enz.

    Staat er niets tussen dat op jou betrekking had, dan zie ik je sollicitatie graag tegemoet -).
    Graag dan wel post.nl als referentie opgeven.
    16-11-2023 09:38
    @Dikke kater
    Ik ben niet ontslagen, ik heb zelf ontslag genomen en al het bovenstaande was niet van toepassing. Sterker nog, ze waren uiterst tevreden. Ik werkte er tijdelijk tot ik mijn nieuwe studie ging starten.
    Het punt wat je wilt maken is mij niet helemaal duidelijk?
15-11-2023 19:55
Belachelijk, daar gaat winst dus heen . Werknemers worden uitgebuit
    15-11-2023 20:29
    Heb je ook een bron?
    15-11-2023 22:53
    Ik heb er gewerkt, ik wil wel als bron dienen.
16-11-2023 08:58
Grappig dat iedereen kritiek heeft op PostNL.
Alsof Jumbo, Bahrein, UAE, Ineos etc etc niet hun personeel uitknijpen.
Bijna elke Multinational (behalve in de ict volgens mij) knijpt 'de werkvloer' uit. Dat is bij PostNL niet per se anders. Als je dat wilt tegenhouden dan moet je ook accepteren dat je er meer voor moet betalen. Maar door marktwerking en internationalisering is dat best wel lastig om te reguleren als je niet in een dictatuur leeft.
    16-11-2023 09:15
    Helemaal eens dat er op veel andere bedrijven iets aan te merken is en ook op die andere bedrijven zal ik mijn kritiek geven als ik er iets van af weet. Dit viel me gewoon erg op omdat zeker hier in België het nieuws rondom PostNL behoorlijk groot was, mensen worden niet voor niets gearresteerd en tijdelijk vastgehouden. Het is misschien ook dat veel mensen de slechte dienstverlening van PostNL aan de lijve ondervinden en vanuit eigen ervaring reageren bij andere bedrijven zal dat minder gebeuren. Persoonlijk gebruik ik de namen van de sponsors zo min mogelijk als ik al aan een team refereer doe ik dat door middel van afkorten. De reden daarachter is dat ik helemaal geen zin heb om mee reclame te maken voor bedrijven die ik of niet ken of waarvan ik weet dat de reputatie op zijn best bedenkelijk is.
    16-11-2023 11:06
    PostNL heeft in NL bijvoorbeeld heel wat bezorgers richting ZZPer (Zelfstandige Zonder Personeel) worden gemanoeuvreerd om bepaalde risico's niet meer bij zichzelf te leggen. Vervolgens werd er wel een arbeidsconstructie aangegaan waarbij die ZZPers feitelijk gewoon in loondienst waren bij 1 werkgever: PostNL. Dat mag niet en daar is de ZZP constructie niet voor verzonnen. Bezorgers moesten zo bijv. een enorme investering doen met aanschaf eigen bestelwagen. En dan lonen betalen waar je in 30 jaar die bestelbus niet mee terug verdient. En wat hebben ze een winst gemaakt in de coronatijd. Dan vind ik het heel vreemd dat je onder zo'n topic mensen hebt die zich storen aan terechte kanttekingen met wielernieuws dat enkel door een NLse wielerbril bekeken natuurlijk wel leuk is.

    edit: het wordt nog gekker zie ik nu. Ze hadden zelfs een convenant met de belastingdienst.
    https://nos.nl/artikel/2038514-geheime-deal-postnl-met-belastingdienst
15-11-2023 18:51
Ik kan nu al niet wachten op de reclames die hieruit komen rollen.
15-11-2023 18:52
[i]LOL is mijn reactie nou meteen verwijderd? Komt ie gewoon nog een keer.[/i]

Ik had liever gezien dat PostNL hun bezorgers meer zou betalen ipv zo'n sponsordeal, zodat pakketjes netjes bezorgd worden en niet achter de struiken belanden zonder mijn medeweten.
15-11-2023 20:48
Het zal vast geen toeval zijn dat de ploeg in vergelijking met dit seizoen voor volgend jaar bijna 3x zoveel Nederlanders onder contract heeft.
Maar wat een bedrijf als PostNL nou te winnen heeft bij internationale sportsponsoring is mij een raadsel.
    15-11-2023 22:56
    Als Jakobsen een paar ritten in de tour wint in een oranje pakje staan de mensen op de banken en zijn ze hopelijk vergeten wat een kut bedrijf PostNL is. Misschien daarom.
15-11-2023 19:05
Erg benieuwd naar het tenue.
15-11-2023 22:09
Het is ook wel Platland op z'n smalst : en maar populistisch schreeuwen over "Nederland eerst", is er een Koninklijke sponsor met een flinke handvol aan renners met een paspoort van het Koninkrijk der Nederlanden is het weer niet goed.
    15-11-2023 22:31
    Je hebt altijd ouwe zeurzakken. Wen er aan ipv je te storen. Ik vind het mooi dat er weer wat NL sponsors komen. Ze hadden ook wel gepast bij de jumbo schaatsploeg volgens mij.
15-11-2023 19:11
Leuk een Nlse sponsor. Die kunnen wel wat sympathie gebruiken als bedrijf.
15-11-2023 20:45
A: handig gefixt en vooral
B: vol-ko-men onder de radar het zicht van alle watchers en journalisten heengeslopen, knap.
    15-11-2023 21:35
    Niet dus, gezien bovenstaande.
    16-11-2023 09:18
    Het was wel mooi geweest als Wielerflits op voorhand een e-mailnotificatie had gekregen "We staan vanmiddag voor uw deur tussen 12:15 en 15:45 uur met groot nieuws".
15-11-2023 21:11
Toch vreemd dat een bedrijf dat een naam heeft om haar personeel uit te buiten wel centen heeft voor dit geintje. Net als Jim hierboven vraag ik mij ook af wat ze bij deze sponsoring te winnen hebben. De post hebben ze het alleenrecht op in NL en qua pakketjes zijn natuurlijk niet onbekend (al kan ik enkel over NL spreken, marktaandeel 55%), maar wel duurder dan de concurrentie. Maar blijkbaar zijn ze niet van plan om op prijs te concurreren.
    16-11-2023 08:43
    Post is een krimpende en verliesgevende markt. Maar PostNL moet dit doen ivm de postwet (en er zal vast wel overheid subsidie op zitten zodat iedereen toch nog de kans heeft om 5 dagen in de week zijn brieven te ontvangen). Met pakketten wordt het geld verdiend en daarin is behoorlijk wat concurrentie
    16-11-2023 10:38
    Maar dat is toch vooral b2b? Zou deze sponsoring helpen aan meer succes daar?
    16-11-2023 11:53
    Als bv de bedrijfsleider een wielerfan is en die kan via PostNL onder het mom van netwerken de TdF of het Vlaamse voorjaar een keer meevolgen achter de schermen, in de VIP of in de auto, kan ik mij best voorstellen dat die in ruil wel even PostNL invult als voorkeurskoerier in het bedrijfssysteem.
16-11-2023 07:44
Wordt wel een hele lange naam zo. Leuk dat er geld bij komt bij Nederlandse teams, maar hun namen zijn echt half niet uit de bek te krijgen zo.
16-11-2023 08:22
Die zogenaamde kopstukken zijn m.i aardig op hun retour. Ben benieuwd hoe het personeel van PostNL in de buitendienst dit nieuws interpreteert.
    16-11-2023 14:40
    Ze moeten grof weg gezegd hun bek houden, en terecht.
16-11-2023 08:33
In het artikel spreekt mn van 30 renners. Vervolgens worden er maar 29 opgesomd. Wie is nummer 30?
    16-11-2023 08:53
    Een postbode die naar het schijnt enorme waardes wegtrapt en bereid is om van shampoo-merk over te stappen.
16-11-2023 08:59
In navolging van US Postal.. hopen op een wat schonere lei na afloop van het sponsorcontract.

Vanuit Nederlands oogpunt natuurlijk een hartstikke goede ontwikkeling. Hopelijk naast Jakobsen op termijn ook nog een tweede Nederlandse kopman (klassiekers of klassementen).

Wel erg benieuwd wat de beweegredenen zijn van PostNL. US Postal wilde destijds een groter internationaal marktaandeel veroveren, dan snap ik de link met een internationale sport als wielrennen. Voor PostNL lijkt dat me niet op te gaan.
16-11-2023 11:59
PostNL mikt op de Nederlandse en Belgische markt, maar heeft geen enkele Belgische renner in dienst voor 2024. Aangezien ze zich ook weer meer op sprinters willen gaan richten, vraag ik me af of ze binnenkort aan de mouw gaan trekken van Philipsen, De Lie, Merlier, Thijssen,...
    16-11-2023 13:17
    je vergeet er eentje, eentje die onder tafels door kan fietsen, en na de tour24 op zoek gaat naar een andere werkgever.
    16-11-2023 14:42
    Welke Vlaming wil nu met NL op zijn/haar/hen shirt rondrijden?
    16-11-2023 15:17
    Denk niet dat er veel daar een probleem van maken... In de tijd van LottoNL-Jumbo waren ze met Kevin De Weert, Tom Van Asbroeck, Sep Vanmarcke, Maarten Wynants, Victor Campenaerts, Gijs Van Hoecke, Floris De Tier en Jurgen Van Den Broeck ook al behoorlijk talrijk :-)
15-11-2023 22:30
Worden er daardoor meer pakketjes en brieven bezorgd in een steeds meer digitale wereld waarin sprake is van economische recessie?
    16-11-2023 08:44
    Antwoord op je vraag: nee. Gaat om handhaven van marktaandeel. Overigens is een explosie in het bezorgen van pakketjes juist een integraal onderdeel van digitalisering. Kwam vroeger zelden voor, of je moest een heel enthousiaste Wehkamp/Otto klant zijn.
16-11-2023 07:44
Ondertussen begint het er op te lijken dat elke cent die ‘onze oranje jongens’ binnen dit team verdienen 1 op 1 ten koste gaat van vreselijk uitgebuite medewerkers. Ik wist persoonlijk niet dat ze zo verschrikkelijk waren maar lawines komen altijd ergens vandaan.
    16-11-2023 14:34
    RV wat jij er nu van. Is gewoon een goed bedrijf en ik kan het weten.
15-11-2023 19:18
Postnl is een puinzooi wb op tijd leveren en of uwasnietthuis briefjes achterlaten bij klanten als ons, van uitzonderingsbedrijven die geen mailadres van de klant aan ze verschaffen. Past wel bij DSM waar ze soms te laat starten.

Hopelijk hebben ze nog een potje over om hun primaire werkzaamheden te verbeteren.
    15-11-2023 20:46
    oke raul, mooie bijdrage
15-11-2023 20:41
Over fietsen en post gesproken. Kan een Belg mij vertellen waarom de post met auto’s bezorgd wordt bij jullie? En waarom niet fietsers/wandelaars?
    15-11-2023 20:48
    Eh in Gent komt de postbode gewoon op de fiets langs hoor
    15-11-2023 20:57
    Gelukkig maar. Sorry, in grote delen. Het is een apart schouwspel, van deur tot deur met auto’s.
    15-11-2023 22:37
    In Nederland heb je dat ook gewoon in bepaalde buitengebieden of bijvoorbeeld industrieterreinen. Met scooters of auto's. Waar niet alles dichtgegroeid is met woningen.
    15-11-2023 23:50
    Ja, maar niet in steden. Ik ben gewoon benieuwd hoe daar tegenaan gekeken wordt.
    16-11-2023 07:04
    @Klootje
    Ook bij mij thuis komt de postbode met de fiets. Volgens mij geldt dat voor de overgrote meerderheid van de postbedeling door Bpost.
    Maar ze leveren ook pakjes, dat verloopt met bestelwagens (voor een deel, want ze gebruiken ook cargo bikes).
    16-11-2023 09:06
    Jongens ik ben niet gek. S nachts worden geen pakjes bezorgd. En overal duiken dan bestelwagenties op. Je ziet ze zelfs per 2 in 1 straat. Die zich dan als krantenbezorger gedragen. Waar het kan blijven ze zelfs in de auto zitten om een brief door de bus te doen. Maar goed aan de minnetjes te zien verzin ik het. Man man man.
    16-11-2023 09:33
    Je moet wel precies de juiste eten Klootje

    https://www.bol.com/nl/nl/p/de-grote-paddenstoelengids-voor-onderweg/9300000109255464/?Referrer=ADVNLGOO002008J-S--9300000109255464&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAmNeqBhD4ARIsADsYfTe2aUbzh8-j5Z4KgNfzTCte28E1woeCZybQGTkEXdqwj4augqRwW54aAmIZEALw_wcB
    16-11-2023 09:47
    Overigens is er wel een groot verschil en dat is wat je denk ik, ziet. In België bestaat het fenomeen kranten- jongen/meisje niet. De papieren krant wordt door Bpost bezorgd en omdat dat ‘s ochtends vroeg moet gebeuren gaat dat niet met de normale postbestelling mee en dat gebeurd volgens mij wel vaker met bestelwagentjes, die zie ik ‘s ochtendsvroeg soms ook.
    16-11-2023 10:02
    Aah thanks Whytze. Krantjes dus zo vroeg. Ik dacht misschien ook een resultaat van de vrije marktwerking. Komt de post nog elke dag of zijn ze ook dagen over gaan slaan?
    16-11-2023 11:56
    @Klootje: Kranten, pakjes en dringende brieven (met duurdere postzegel) worden nog dagelijks geleverd, alle andere maar 2x per week.

Reacties zijn gesloten.