PostNL wordt nieuwe hoofdsponsor bij Team dsm-firmenich
Breaking Iwan Spekenbrink heeft niet alleen de toekomst van zijn wielerploeg voor de komende drie jaar verzekerd, maar ook de positie van de ploeg in het WorldTour-peloton versterkt. Naast dsm–firmenich stapt ook PostNL in de Nederlandse wielerploeg, waar Fabio Jakobsen en Romain Bardet volgend jaar de vaandeldragers zijn. Meerdere bronnen hebben aan WielerFlits bevestigd dat Spekenbrink inmiddels een akkoord heeft bereikt met PostNL tot en met 2026 en dat dit nieuws binnen enkele dagen bevestigd zal worden.
Volgens ingewijden zullen dsm–firmenich en PostNL gedurende die periode gelijkwaardige hoofdsponsors van het team worden. Het budget van de ploeg groeit door de gezamenlijke inbreng, waardoor de ploeg in het zogenaamde linker rijtje van de WorldTour komt. Voor Spekenbrink betekent dit waarschijnlijk het grootste budget van zijn ploeg sinds de oprichting van zijn team.
Juist na de succesjaren 2017 en 2018 van de ploeg onder de naam Team Sunweb met onder anderen Tom Dumoulin, Warren Barguil en Michael Matthews zijn de budgetten in het wielrennen door de komst van miljardair Jim Ratcliffe (INEOS Grenadiers) en de oliedollars van onder meer UAE Emirates en Bahrain Victorious explosief gestegen.
Voor het Nederlandse wielrennen is het een goede zaak dat PostNL in de ploeg van Spekenbrink stapt. Hiermee kiest opnieuw een van de grotere Nederlandse bedrijven voor het wielrennen en zal er de komende tijd in zowel het WorldTeam, beloftenteam als de vrouwenploeg meer naar Nederlandse en Belgische renners worden gekeken.
Waar dsm–firmenich zich vooral richt op de internationale markt is PostNL een grote speler op de Nederlandse en Belgische markt. PostNL is de grootste post- en pakketbezorger in Nederland, terwijl het met pakketten ook actief is in België. Volgens onze bronnen komt de oranje kleur ook nadrukkelijk terug in het nieuwe wielershirt.

Iwan Spekenbrink. Foto: Raymond Kerckhoffs
Het was al een tijdje bekend dat PostNL, dat ruim 35.000 mensen in dienst heeft, zich aan het oriënteren was op een sponsorproject in de sport. Het logistieke bedrijf met het hoofdkantoor in Den Haag zou een voorkeur voor wielrennen hebben omdat dit een sport is die voor meer beweging en duurzaamheid staat en zeer toegankelijk naar het grote publiek is.
Vele medewerkers van het bedrijf stappen dagelijks door weer en wind op de fiets om de post in Nederland te bezorgen. Daardoor is er een nauwe band met de wielrenners die ook dagelijks alle omstandigheden trotseren om hun kilometers te maken.
Team dsm–firmenich PostNL heeft voor 2024 reeds 29 renners aangetrokken in het WorldTeam. De laatste maanden werden er diverse Nederlandse renners gecontracteerd. Naast Jakobsen komen ook Gijs Leemreize, Timo Roosen, Julius van den Berg en Bram Welten nieuw bij de ploeg. Behalve sprinter Jakobsen zijn de routiniers Bardet, Barguil en Degenkolb de kopstukken van het team.
Van de talenten Max Poole (20) en Kevin Vermaerke (23) en Oscar Onley (21) wordt de komende jaren veel verwacht. Bij de vrouwenploeg zijn sprintster Charlotte Kool, Pfeiffer Georgi en Juliette Labous de meest in het oog springende namen.
Bestaat de term post-washing al?
En ik vraag me ook af wat ze nou hebben aan deze sponsoring. Iedereen in NL kent ze al en kan vaak niet eens om ze heen, en in het buitenland hebben ze niks te winnen qua naamsbekendheid.
Allemaal prima, heb niets tegen die mensen, maar leidt die mensen dan in ieder geval op voor zo'n job.
Maar kan iemand mij uitleggen waarom wielrennen duurzaam is?
Carbon frames zijn niet te recyclen. Grant overweegt een stop aangezien de Carbon footprint te groot wordt.
Alle verplaatsingen
De Tour
Allemaal totaal niet duurzaam.
Ik hoor graag ook de versie van je werkgever. Je werkt er vast niet meer, omdat je niet functioneerde of zoiets. Je was er te vaak niet of te laat, leuterde teveel en voerde eigenlijk geen reet uit, was traag en kon het werk nog steeds niet, was altijd aan het klagen en met je telefoon bezig, had altijd wel een smoes, het lag immers nooit aan jou, schreef je uren niet eerlijk, lapte de regels aan je laars, was respectloos en oncollegiaal, maakte van alles kapot, was agressief, nam mee wat niet van jou was, sloopte van alles, was niet flexibel in taken en tijd, communiceerde niet, luisterde niet, wist alles beter, bleef thuis bij een verstopte neus, zeurde altijd om meer geld, roddelde over iedereen, enz., enz.
Staat er niets tussen dat op jou betrekking had, dan zie ik je sollicitatie graag tegemoet -).
Graag dan wel post.nl als referentie opgeven.
Ik ben niet ontslagen, ik heb zelf ontslag genomen en al het bovenstaande was niet van toepassing. Sterker nog, ze waren uiterst tevreden. Ik werkte er tijdelijk tot ik mijn nieuwe studie ging starten.
Het punt wat je wilt maken is mij niet helemaal duidelijk?
Alsof Jumbo, Bahrein, UAE, Ineos etc etc niet hun personeel uitknijpen.
Bijna elke Multinational (behalve in de ict volgens mij) knijpt 'de werkvloer' uit. Dat is bij PostNL niet per se anders. Als je dat wilt tegenhouden dan moet je ook accepteren dat je er meer voor moet betalen. Maar door marktwerking en internationalisering is dat best wel lastig om te reguleren als je niet in een dictatuur leeft.
edit: het wordt nog gekker zie ik nu. Ze hadden zelfs een convenant met de belastingdienst.
https://nos.nl/artikel/2038514-geheime-deal-postnl-met-belastingdienst
Ik had liever gezien dat PostNL hun bezorgers meer zou betalen ipv zo'n sponsordeal, zodat pakketjes netjes bezorgd worden en niet achter de struiken belanden zonder mijn medeweten.
Maar wat een bedrijf als PostNL nou te winnen heeft bij internationale sportsponsoring is mij een raadsel.
B: vol-ko-men onder de radar het zicht van alle watchers en journalisten heengeslopen, knap.
Vanuit Nederlands oogpunt natuurlijk een hartstikke goede ontwikkeling. Hopelijk naast Jakobsen op termijn ook nog een tweede Nederlandse kopman (klassiekers of klassementen).
Wel erg benieuwd wat de beweegredenen zijn van PostNL. US Postal wilde destijds een groter internationaal marktaandeel veroveren, dan snap ik de link met een internationale sport als wielrennen. Voor PostNL lijkt dat me niet op te gaan.
Hopelijk hebben ze nog een potje over om hun primaire werkzaamheden te verbeteren.
Ook bij mij thuis komt de postbode met de fiets. Volgens mij geldt dat voor de overgrote meerderheid van de postbedeling door Bpost.
Maar ze leveren ook pakjes, dat verloopt met bestelwagens (voor een deel, want ze gebruiken ook cargo bikes).
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-grote-paddenstoelengids-voor-onderweg/9300000109255464/?Referrer=ADVNLGOO002008J-S--9300000109255464&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAmNeqBhD4ARIsADsYfTe2aUbzh8-j5Z4KgNfzTCte28E1woeCZybQGTkEXdqwj4augqRwW54aAmIZEALw_wcB